Paard continu honger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:56

Ik denk idd dat het veel structuur mist, dan is het ook zo op. Kauwen duurt dan niet lang.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:01

Ik lees nergens dat je open staat voor het laten analyseren van je huidige voer. Waarom niet?
Als je weer wat ze krijgen qua ruwvoer, weer je ook wat je bij moet geven. Ipv nu op het oog voeren.

Daarnaast lijk je meer vragen te hebben over welke stal bedekking je kan gebruiken. Is dat uiteindelijk wat je wilt weten? Of sta je open voor het herzien van je voeding.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 23:04

Kan morgen wel een foto maken van het raaigras :)
Maar ik deed er al stro doorheen. Alleen zal ik dan nu een extra net vullen met stro.

Analiseren vind ik onzin als het van meerdere stukken grond komt. En tijdstip van hooien doet schijnbaar ook veel met de waardes in het voer. Ik ga niet elke baal laten analiseren hoor.
M'n vriendin haar paard krijgt hetzelfde hooi (we kopen samen aan). En die vreet zijn stal niet leeg. Die heeft misschien minder behoeften tov mijn paard.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:11

I rest my case. Zou dan je vraag echt anders stellen. Want als je niet open staat voor feedback en het allemaal zo goed weet, waarom open je dan een topic?

Je vraag lijkt niet aan te sluiten met het antwoord dat je hoopt te krijgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 23:14

Ik zie nie waar ik niet open sta voor feedback? Ik zeg toch ook dat ik een extra net met stro ga proberen?
Ik vraag wat ik mijn paard nog meer kan geven, als dit extra vezels zijn dan zal ik hem dat net met stro geven zoals hier ook aangeraden werd.
Extra eiwitten krijgt hij ook al bij sinds vandaag omdat ik toevallig gisteren sojaschroot gekocht heb.


Bedacht me net ik heb al enkele foto's van het raaigras op mijn gsm staan.

Afbeelding

Afbeelding

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:35

Art_Ificious schreef:
Het hooi is idd verpakt in ronde balen.
Maar raaigras, het is niet van dat nat koeienkuil. Maar ook niet zo droog als droog hooi.

Hij staat nu vandaag sinds 20u30 op stal. Heb zijn voer gegeven en 300gr van dat sojaschroot onder z'n voer gedaan. Hij vond het nog lekker ook :')

Een extra net met stro alleen is wel een optie. Dat kan ik ook nog doen :)


Ik haak even aan op het soja schroot, het kan zijn dat je het al weet/ gedaan hebt, maar het is slim om sojaschroot iets te weken (hoeft niet lang) voordat je het geeft. Het neemt namelijk best wat vocht op en je wilt voorkomen dat dat in de maag of darmen gebeurd.
Daarnaast is 300 gram wat aan de hoge kant qua hoeveelheid, aangeraden wordt voor een paard van 500 kilo tussen de 100 tot 350 gram te geven. 300 gram kan dus wel, maar is al wel aan de hoge kant van het spectrum. Misschien is het een idee om met iets minder te beginnen en dan evt op te bouwen als dat nodig blijkt te zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:41

Pareltjes schreef:
Al eens laten onderzoeken op een maagzweer?


Dit vind ik een interessant. Ik heb ook een grote eter.
Waarom vraag je dit?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 02:06

Als het gaat om kauwen en vezels, kan je ook overwegen om wat knaag hout in de stal te leggen. Denk aan wilgentakken of berk.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 04:52

SjonnieZ schreef:
Pareltjes schreef:
Al eens laten onderzoeken op een maagzweer?


Dit vind ik een interessant. Ik heb ook een grote eter.
Waarom vraag je dit?


Een paardje op de stal waar ik sta had ook een maagzweer, en die at ook haar hele stal leeg. Nu het steeds beter gaat, eet ze ook steeds minder stro.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 07:28

LuffB Thnx dat wist ik nog niet. Ik gaf het gisteren gewoon droog onder het voer. Ik las al wel op bokt dat het vaak onder slobber gedaan werd, maar dacht eerder voor de smaak.

Bowo, da's idd nog een goede optie.

Pareltjes
Maagzweren is niet getest. Hij heeft verder ook geen symptomen ervan eigenlijk. M'n zus haar merrie werd verdacht van Maagzweren (dus geen scopie gemaakt) en ze gaf dan een supplement voor de maag. Dundee heeft dit ook wel eens gehad omdat osteo aangaf maag en darmen reageert hij op. Ik heb ook al eens paar keer doorheen het jaar pavo gastro gegeven.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:53

Gezien de bevindingen van de osteo zou ik voor z’n darmen op zoek gaan naar hooi met meer kruiden/diversiteit. Liever geen gehakseld stro geven, dat zou juist de dikke darm kunnen irriteren.

Vanuit darmproblemen (/stress) kunnen ze helaas ook maagzweren ontwikkelen. Bij een van mijn paarden uitte zich dat ook in onstilbare honger en ontsnap gedrag, dus ik zat met dezelfde vraag als Pareltjes.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:00

300 gr sojaschroot is inderdaad erg veel en sowieso erg veel om mee te starten.
Mss even over inlezen.


Wat takken geven kun je ook doen.
Dur van mij verslinden de takken op dit moment. Ondanks dat die gewoon onverpakt droog hooi eten.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:05

Art_Ificious schreef:
Ik zie nie waar ik niet open sta voor feedback? Ik zeg toch ook dat ik een extra net met stro ga proberen?
Ik vraag wat ik mijn paard nog meer kan geven, als dit extra vezels zijn dan zal ik hem dat net met stro geven zoals hier ook aangeraden werd.
Extra eiwitten krijgt hij ook al bij sinds vandaag omdat ik toevallig gisteren sojaschroot gekocht heb.


Bedacht me net ik heb al enkele foto's van het raaigras op mijn gsm staan.

[ [url=m/Kyvxk0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ny0Kym.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van foto's kan je niets zeggen. Als er 25% vocht in zit, voer je feitelijk al een stuk minder effectief, dan hooi met 10% vocht als simpel voorbeeld. Maar je staat niet open voor het analyseren of goed bekijken van je huidige ruwvoer. En daarmee sla je in mijn ogen de plank mis.

Eerst de basis bewezen op orde voordat je er van alles in gaat stoppen verder. Zoals dus je sojaschroot, takken, extra stro enz enz. Als de basis niet klopt, is de rest alleen maar lapmiddel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 09:58

Nouja, hij kreeg voorheen droog stengelig hooi en ook hierbij at hij de stal leeg als ik stro gebruikte, en dan hield hij wel hooi over ook. Dus of het zo zeer aan vezels ligt weet ik niet.

Denk niet dat het slecht is wat stro, takken etc bij te geven voor meer knabbel.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:45

Zolang je paard niet veel te dik is, of bijv wormen heeft en daardoor gewicht verliest, wat is dan het probleem precies? Sommige paarden blijven idd eten. Dat kun je oplossen door verdeeld over de dag hooi aan te bieden bijv. Als er stro in de stal ligt, is dat ook niet zo'n probleem als hij daarvan eet, mits het geen koliek oplevert natuurlijk. Dat het net na 4 uur leeg is, vind ik niet zo gek. De mijne zou dat ook redden. Is er dan nog stro te knabbelen, voorkom je dat je paard langere tijd zonder voer staat. Aan de andere kant zullen veel paarden over de nacht een tijd zonder eten staan, er zullen weinig stalhouders om 2u snachts nog een ronde voeren. Waar ben je precies bang voor? Dat hij teveel eet? Want hij is goed op gewicht zeg je, dus teveel is het niet. Hoe snel een paard eet, heb je door de slowfeeder al wat beperkt, kleinere mazen gaat frustreren dus dat werkt ook averechts. Ik zou zeggen met weidegang ed, fijne stal! Niks aan veranderen :D.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:51

Art_Ificious schreef:
LuffB Thnx dat wist ik nog niet. Ik gaf het gisteren gewoon droog onder het voer. Ik las al wel op bokt dat het vaak onder slobber gedaan werd, maar dacht eerder voor de smaak.

Bowo, da's idd nog een goede optie.

Pareltjes
Maagzweren is niet getest. Hij heeft verder ook geen symptomen ervan eigenlijk. M'n zus haar merrie werd verdacht van Maagzweren (dus geen scopie gemaakt) en ze gaf dan een supplement voor de maag. Dundee heeft dit ook wel eens gehad omdat osteo aangaf maag en darmen reageert hij op. Ik heb ook al eens paar keer doorheen het jaar pavo gastro gegeven.


Ik snap de logica van jouw reactie niet, omdat het paard van je zus verdacht werd van maagzweren is er maar geen scopie gemaakt maar gewoon een supplement gegeven. Maagzweren los je toch niet op met een supplementje.

@pareltjes dank voor jouw toelichting.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 12:28

Diddykong schreef:
Zolang je paard niet veel te dik is, of bijv wormen heeft en daardoor gewicht verliest, wat is dan het probleem precies? Sommige paarden blijven idd eten. Dat kun je oplossen door verdeeld over de dag hooi aan te bieden bijv. Als er stro in de stal ligt, is dat ook niet zo'n probleem als hij daarvan eet, mits het geen koliek oplevert natuurlijk. Dat het net na 4 uur leeg is, vind ik niet zo gek. De mijne zou dat ook redden. Is er dan nog stro te knabbelen, voorkom je dat je paard langere tijd zonder voer staat. Aan de andere kant zullen veel paarden over de nacht een tijd zonder eten staan, er zullen weinig stalhouders om 2u snachts nog een ronde voeren. Waar ben je precies bang voor? Dat hij teveel eet? Want hij is goed op gewicht zeg je, dus teveel is het niet. Hoe snel een paard eet, heb je door de slowfeeder al wat beperkt, kleinere mazen gaat frustreren dus dat werkt ook averechts. Ik zou zeggen met weidegang ed, fijne stal! Niks aan veranderen :D.

Dat vetgedrukte ben ik dus bang voor omdat hij op 1 nacht tijd de hele stal zowat leeg eet. Een strobed waar je op je knieën kan neervallen zonder de grond te voelen is 's anderdaags gewoon nog een zeer dun laagje met vooral urine en mest.

Daarom staat hij op houtkrullen nu (vlas at hij namelijk ook en dat vind ik al helemaal link).
Maar vanavond gaat hij op stal met wat extra te knabbelen :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:35

Ik weet niet wat meer te adviseren, anders dan het ruwvoer laten testen, laten onderzoeken op maagzweer en aan de hand daarvan ruwvoer veranderen/brok toevoegen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:45

Misschien eroverheen gelezen maar waarom is extra hooi/voordroog bijvoeren geen optie?

Zo te zien aan de foto's die te vinden zijn in jouw profiel en eerdere berichten is hij eerder wat schraal dan te dik, dan kan het geen kwaad om gewoon meer te voeren lijkt me :)

Ik heb geen ervaring met raaigras maar die voordroog oogt in ieder geval nat - een hoger watergehalte betekent dan ook dat er in die 12 kilo veel minder voedingsstoffen zitten dan in 12 kilo droog hooi. Zou niet gek zijn als hij daardoor meer nodig heeft dan wat die nu krijgt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:56

Daar mag je gewoon zonder problemen een derde meer van voeren.
Als het is wat het lijkt, zal het vochtpercentage rond de 66% liggen, dus je geeft aardig wat "water" bij in je 12 kilo.

Dan liever wat meer voordroog dan stro :o

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:40

Mijn ervaring met voordroog is dus ook dat ze met onbeperkt voeren (bereden warmbloeden van gezond gewicht dus geen aanleiding om rantsoen te beperken) vaak 16-18 kilo weg kunnen krijgen. Terwijl het bij hooi eerder max 10-12 is, en dan is 12 echt erg veel.
Logisch gezien het verschil in watergehalte.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:42

Mijn gevoel is dat het hooi misschien ook erg lekker is. Maak je favoriete eten en je eet meer dan anders. Zelf zou ik kijken naar hooi dat minder lekker is en de helft hiermee vervangen. Zelf gaf je aan dat toen het hooi niet goed was het paard amper at. Het is dus geen stofzuiger die alles naar binnen blijft werken.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:10

Art_Ificious schreef:
Diddykong schreef:
Zolang je paard niet veel te dik is, of bijv wormen heeft en daardoor gewicht verliest, wat is dan het probleem precies? Sommige paarden blijven idd eten. Dat kun je oplossen door verdeeld over de dag hooi aan te bieden bijv. Als er stro in de stal ligt, is dat ook niet zo'n probleem als hij daarvan eet, mits het geen koliek oplevert natuurlijk. Dat het net na 4 uur leeg is, vind ik niet zo gek. De mijne zou dat ook redden. Is er dan nog stro te knabbelen, voorkom je dat je paard langere tijd zonder voer staat. Aan de andere kant zullen veel paarden over de nacht een tijd zonder eten staan, er zullen weinig stalhouders om 2u snachts nog een ronde voeren. Waar ben je precies bang voor? Dat hij teveel eet? Want hij is goed op gewicht zeg je, dus teveel is het niet. Hoe snel een paard eet, heb je door de slowfeeder al wat beperkt, kleinere mazen gaat frustreren dus dat werkt ook averechts. Ik zou zeggen met weidegang ed, fijne stal! Niks aan veranderen :D.

Dat vetgedrukte ben ik dus bang voor omdat hij op 1 nacht tijd de hele stal zowat leeg eet. Een strobed waar je op je knieën kan neervallen zonder de grond te voelen is 's anderdaags gewoon nog een zeer dun laagje met vooral urine en mest.

Daarom staat hij op houtkrullen nu (vlas at hij namelijk ook en dat vind ik al helemaal link).
Maar vanavond gaat hij op stal met wat extra te knabbelen :)


Dat snap ik, je kunt ook houtkrullen en een klein laagje stro doen bijv. Maar dat moet ook maar kunnen op stal, want qua mesten is dat wel onhandiger. Je kunt ook een plak stro geven om te knabbelen, dan heeft hij wat, maar niet teveel. Over de hoeveelheid hooi zou ik me pas zorgen maken als hij te dik wordt.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:20

Het laten vaststellen op een maagzweer zou ik toch aan een DA overlaten.
Maagzweren spelen op op het moment dat de maag “ leeg “ is. Het paard ervaart extra pijn en heeft daarom een eet trigger. Hoe meer voedsel in de maag hoe minder inwerking van maagzuur op de zweren hoe minder pijn ervaring.

Als het paard zich ook nog eens graag overstrekt, op de rug gaat liggen dat weet je eigenlijk al genoeg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 14:29

Fly_high schreef:
Misschien eroverheen gelezen maar waarom is extra hooi/voordroog bijvoeren geen optie?

Zo te zien aan de foto's die te vinden zijn in jouw profiel en eerdere berichten is hij eerder wat schraal dan te dik, dan kan het geen kwaad om gewoon meer te voeren lijkt me :)

Ik heb geen ervaring met raaigras maar die voordroog oogt in ieder geval nat - een hoger watergehalte betekent dan ook dat er in die 12 kilo veel minder voedingsstoffen zitten dan in 12 kilo droog hooi. Zou niet gek zijn als hij daardoor meer nodig heeft dan wat die nu krijgt.

Er staan geen foto's in mijn profiel. :+
En laatste foto's van hem gepost zonder deken waren van december geloof ik. Toen was hij idd nog schraler maar wel een zichtbaar verschil dan vorig jaar.

Februari 2023, toen was ik ook erg zoekend welk voer hij nodig had.
Afbeelding

December 2023
Afbeelding