Tips gevraagd voor weidebeheer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Tips gevraagd voor weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 21:32

Hoi!

Jep het voorjaar begint weer en ik wil heel graag aan weidebeheer gaan doen, een deel van het weiland wil ik weer gaan bij zaaien omdat er best veel vertrapt is. Ook wil ik met vaste palen en draad verschillende weilandjes maken zodat ik ze stuk voor stuk open kan zetten en weer kan sluiten als het gras weer moet herstellen.

Vooraan bij de ingang wil ik iets ophogen zodat we altijd met droge voeten de wei in kunnen en aan de andere kant wil ik een wadi of gewoon een klein watertje maken
voor afwatering, maar ook voor waterpret in de zomer. Ook handig dat we dan het water van de bak daar heen kunnen loodsen met geultjes zodat de bak droog blijft.

Het gele stuk is mijn weiland, zoals je ziet loopt deze van smal naar breed. Links vooraan is de ingang vlak daar achter is een slowfeeder voor hooi. Rechts vooraan wil ik graag een wadi achtig iets maken. Het stuk vooraan is ongeveer 5 a 6 meter breed.

Eerder deed ik zoals je kan zien aan strook begrazing en steeds iets verder naar achter. Maar mijn paard besloot dat het heel eng was daar achter dus op het gegeven moment hebben we het maar gemaaid. Het is dus de bedoeling dat het achterin gewoon open blijft zodat het gras daar altijd kort blijft.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeƫn! :)


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 06-03-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:41

Afbeelding
Ik zou het in vieren delen,
Vooraan over de gehele breedte en achter over de gehele breedte.
En in het midden twee stukken verticaal, kunnen ze altijd van helemaal voor naar helemaal achter en kun je een van de twee stukken dicht doen voor herstel.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:09

Bedankt! Ik wil alleen wel de achterkant altijd toegankelijk houden omdat mijn paard het daar eng vind. :+ Ze loopt er soms even pakt een paar plukjes en rent dan snel weer naar voor haha, dus als ik die afsluit dan word het gras mega hoog.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:14

Petrichor schreef:
Bedankt! Ik wil alleen wel de achterkant altijd toegankelijk houden omdat mijn paard het daar eng vind. :+ Ze loopt er soms even pakt een paar plukjes en rent dan snel weer naar voor haha, dus als ik die afsluit dan word het gras mega hoog.


Momentje, je begrijpt me verkeerd

Afbeelding

Je zet de voor en achterkant van een stuk open, zo kunnen de paarden altijd van helemaal voor naar helemaal achter. En dan wissel je van links naar rechts, maar helemaal voor en helemaal achter zijn altijd open.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Tips gevraagd voor weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:18

Aah op die manier, idd een goed idee! :D

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coƶrdinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tips gevraagd voor weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:43

SV -> VSW