Weide bemesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 10:05

Hoi,
Ik wil graag mijn weide bemesten.

Het is niet heel groot, 60 are.
Neem ik het best korrelmest (gedroogde koemest) of laat ik een loonwerker/boer komen met drijfmest?

Momenteel ben ik al bezig om onkruid weg te halen (distels en ook rozetten van JKK)

Oretha

Berichten: 3429
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:09

Je kan er eventueel pavo fieldcare op gooien. Dat zijn korrels en is speciaal voor de paarden weide.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 10:18

Advies is 300-400kg per hectare. Dat zou willen zeggen dat ik 150-200kg moet strooien. Dat lijkt me wel enorm veel?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:23

Art_Ificious schreef:
Advies is 300-400kg per hectare. Dat zou willen zeggen dat ik 150-200kg moet strooien. Dat lijkt me wel enorm veel?


Aangezien qua stikstofbemesting zo'n 170kg per hectare het maximum = de richtlijn is en 75kg fosfor per jaar, is het logisch dat je op dit soort gewichten uit komt. Van koemestkorrels moet je nog veel meer strooien voor optimale groei (en dus minimaal suiker, want de suikers worden over meer plant verdeeld).

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:11

6.000 meter bemesten. Daar zul je weinig boeren voor vinden die daar drijfmest op willen brengen. Perceel is voor hen vaak veel te klein. Nog los van de vraag of je dergelijke zware machines op je land wil hebben (wij niet!).

Ik geloof dat wij hier ook een 5-6 duizend meter gras hebben. Daar brengen we soms Pavo Fieldcare op. Dat liever dan reguliere kunstmest, want dat geeft enorme pieken in groei, wat voor paarden vind ik minder wenselijk is. De Pavo kunstmest is meer gedoseerd in groei.
150-200 kg = 6 - 8 zakjes. Die kun je met de hand wel uitstrooien, dat is echt zó gedaan. Misschien een uurtje werk.
(onze werkwijze: 3 zakken los in de kruiwagen, klein emmertje erbij, met emmertje uit kruiwagen scheppen en vanuit het emmertje met losse hand strooien)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 12:23

Toxh vind ik 6 tot 8 zakken veel. Vorig jaar de helft bemest met koemest 1 zak en had veel gras in de zomer.

Maar opende dit topic om misschien andere meststoffen te leren kennen

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:47

Tja, het is natuurlijk maar net welke kwaliteit je grond heeft en welke kwaliteit je van het gras verwacht.

Als ik niet bemest winnen hier de boterbloemen en de pitrussen het absoluut van het gras. Ik vind dat Pavo kunstmest daarbij enorm goed kan helpen.
Mijn buren bemesten hun weide nooit en vinden ook dat het gras wat in hun weide staat van goede kwaliteit is.
Het is maar net wat je wilt en hoe je tegen dingen aankijkt.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:23

Ik laat elk jaar door een bemester injecteren.
Weide van +- 5.500m2 en een weide van 5.000m2
Hoef er niks voor te betalen, al heb ik dat wel elk jaar aangeboden :)
Komt nu voor 2e jaar met tractor en gierton. Daarvoor met grote injecteerder

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:26

gewoon even een boer in de buurt vragen of die je weide wil injecteren. Is gratis en het scheelt je veel geld aan korrels en scheelt je ook een hoop werk.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:34

We maken ook gebruik van weiland van de buren, en deze willen beslist niet de weide laten injecteren omdat zij het bodemleven niet willen verwoesten. Ik heb er zelf onvoldoende verstand van of dit ook met 1 keer per jaar daadwerkelijk gebeurd.

Hier overweeg ik idd eventueel kunstmest en koemest korrels. Kunstmest is voor de buren eigenlijk ook niet gewenst.

We hebben ook wel eens grove koemest erover laten uit laten rijden. Maar dat was zo’n enorm dikke laag geworden, waren we ook niet blij mee.

Lastig.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:36

Wij gooien er mest van de paarden op :')

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:38

Cioccolato schreef:
Wij gooien er mest van de paarden op :')


Wij hebben lang geleden eens de mest van onze eigen paarden op het land uitgereden. Onze paarden weiden op hetzelfde perceel.

Nou ja, lang verhaal kort: dat was écht een kapitale blunder. Ik ben de hele zomer bezig geweest om die paarden weer wormvrij te krijgen (bloedworm). Paardenmest over paardenweides gooien doe ik noooooooit weer :=

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:41

Ja je moet het niet klakkeloos doen idd. Hier alle jaren geen wormen

Maar goed. Geen garanties met wormen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 13:54

Hier sleep ik af eb toe de mest eens uiteen. Maar de aangekoekte mest lukt niet goed en daar groeit dan gras wat ze niet eten.

Ik ga eens vragen aan een buurman met paarden hoe hij het doet.
M'n ex (die ook boer is) ga ik niet vragen, die heeft teveel pijn ervan dat ik onze relatie heb beëindigd.

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:59

MukiwaCobs schreef:
Ik laat elk jaar door een bemester injecteren.
Weide van +- 5.500m2 en een weide van 5.000m2
Hoef er niks voor te betalen, al heb ik dat wel elk jaar aangeboden :)
Komt nu voor 2e jaar met tractor en gierton. Daarvoor met grote injecteerder


Als het goed is wordt je er voor betaald juist.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:14

Nexus schreef:
MukiwaCobs schreef:
Ik laat elk jaar door een bemester injecteren.
Weide van +- 5.500m2 en een weide van 5.000m2
Hoef er niks voor te betalen, al heb ik dat wel elk jaar aangeboden :)
Komt nu voor 2e jaar met tractor en gierton. Daarvoor met grote injecteerder


Als het goed is wordt je er voor betaald juist.



Nee hoor. Ik hoef er niks voor.
Ben juist blij dat hij wil rijden

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:57

Ik heb een kleine hectare en dat wordt door een veehouder uit de buurt geïnjecteerd. In ruil daarvoor komt hij het gratis maaien.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:14

Het lijkt mij toch verstandig om eerst eens een bodemonderzoek te laten doen wat je weide nodig heeft. Wij hebben dat 2 jaar geleden laten doen en daar kwam verrassend resultaat uit. Veel te veel fosfor en dan weer veel te weinig stikstof.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:36

petraaken schreef:
Het lijkt mij toch verstandig om eerst eens een bodemonderzoek te laten doen wat je weide nodig heeft. Wij hebben dat 2 jaar geleden laten doen en daar kwam verrassend resultaat uit. Veel te veel fosfor en dan weer veel te weinig stikstof.


Waar kun je zo’n bodem onderzoek laten doen?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:33

Hier gaat de compost van vorig jaar van de mest erover. Die is helemaal omgezet, en tot 1/3 ingezakt. En er gaat Aegir schelpenkalk bij.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:46

SandraWierda schreef:
petraaken schreef:
Het lijkt mij toch verstandig om eerst eens een bodemonderzoek te laten doen wat je weide nodig heeft. Wij hebben dat 2 jaar geleden laten doen en daar kwam verrassend resultaat uit. Veel te veel fosfor en dan weer veel te weinig stikstof.


Waar kun je zo’n bodem onderzoek laten doen?


Wij doen dat via https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/paardenhouderij
Ongeveer 1 x per 3 of 4 jaar.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:53

Voor de west-vlamingen onder de belgische bokker kan je dit bij Inagro laten doen.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:34

Ik lees even mee. Heb dezelfde vraag namelijk.

Wij hebben afgelopen najaar, na het aanleggen van de bak en paddock en het daardoor kapotrijden van het weiland en de uitgegraven grond verdelen, een perceel van zo’n 3000 m2 opnieuw laten inzaaien. Het gras is goed gegroeid op wat kale plekken na (toevallig vandaag wat graszaad gestrooid) door spoorvorming.

Ik twijfel of ik er nu ook nog (kunst)mest overheen moet doen. Het is nog te nat voor machines (kan de loonwerker een seintje geven als ik mest wil hebben) en het is natuurlijk een relatief klein perceel, dus handmatig gemakkelijk te doen. Met een week of twee komen er ook wat schapen in om de zode te bevorderen.

Het is voor mij de eerst keer dat ik een weideseizoen tegemoet ga met paarden aan huis. Wil het dus graag zo goed mogelijk doen. Op dit moment hebben we gelukkig geen last van onkruid (voor zover ik kan zien) en dat wil ik natuurlijk ook zo houden.

Ook weet ik nog niet of ik ze straks het hele perceel ga geven of dat ik strookbegrazing ga toepassen of het perceel in tweeën delen. Ze (twee paarden) hebben sowieso altijd een paddock van ongeveer 9x37 tot hun beschikking en een strook verhard.

Edit: ik heb vorig jaar bodemonderzoek laten doen, maar uiteindelijk niks mee gedaan (snapte de uitslag ook niet helemaal). Er hebben toen tot eind september schapen in gelopen. Daarna is het geploegd, gekilverd en opnieuw ingezaaid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 16:02

Vorig jaar hebben er bij mij ook tijdelijk schapen gelopen.

Mijn paarden kregen het gras niet op. En het uitgebloeide gras aten ze niet. Ook de schapen aten liever het groene gras :+

Dit was de weide in juni, helemaal uitgebloeid.
Afbeelding
Afbeelding

En in augustus/september
Afbeelding

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:11

Ik composteer al vele jaren de mest van mijn pony's wat ik weer over de wei verdeel.

Verse mest verwijder ik dagelijks van het gras om het te composteren.
Daardoor geen last van wormen bij mn pony's