Paard en kinderwens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:14

Tink89 schreef:
veerledec schreef:
Het zal voor TS wellicht niet werken, want je moet er thuis voor kunnen werken, maar hier ging het de eerste twee jaar met de baby ongeveer zo:
- baby sliep van 23u 's avonds tot 12u s'ochtends.
- ik ging fulltime (40+ uur) werken op kantoor.
- man werkte de ochtenden thuis voor zijn eigen zaak (baby slaapt).
- middag spendeert man met baby. Vanaf een maand of tien kwam daar af en toe een middagje opvang bij voor de sociale behoeften.
- baby doet z'n 'middagdutje' rond etenstijd, dus man en ik eten gezamenlijk rustig
- in de avond ging ik paardrijden of mijn man had politieke vergaderingen, afwisselend. De andere had dan 'babydienst'.
- paard stond wel in volpension.

Dit werkte natuurlijk alleen door specifieke omstandigheden en was vooraf niet zo gepland, maar het heeft voor ons wel heel goed gewerkt (al blijven het hele zware tropenjaren). Beetje 'omdenken' kan soms ruimte geven.


Maar dan slaapt je baby 11 uur zonder gedoe blijkbaar. En da's dus niet per se een gegeven, er zijn heel veel kinderen die slecht slapen. Een halve dag thuiswerken met kind is geen gegeven... En niet iedereen heeft een eigen zaak, veel mensen moeten fysiek op hun werk aanwezig zijn.

En wanneer zag jij je baby eigenlijk nog? Als je overdag 40 uur werkt, je baby slaapt rond etenstijd en je om en om 's avonds weg bent? Dan houd je toch geen tijd als gezin over?

Het kán wel, maar of je het moet willen, is maar de vraag... En dat is wat hier steeds terugkomt: ga eens rustig samen zitten om een weekplanning te maken, bekijk waar je dingen minder tijd kunt laten kosten (minder werken, bijrijder/stalgenoot die voert en/of opvang) en of je dan samen tot iets werkbaars komt waar nog wat rek in zit. Zodat je gezin en je relatie en je eigen gezondheid de tropenjaren overleven.

Zeker niet, de eerste was een slechte slaper. Dus dat was echt wel heel vaak eruit 's nachts. Maar die laatste uren (dus de ochtend) sliep ie inderdaad wel.

Ik zag de baby door de weeks 2 tot 4 uur, afhankelijk van hoe lang ie sliep. Paardrijden is 1,5 uur, dus ik was altijd ruim op tijd terug om iedere avond nog paar uur met man en kind door te brengen. Wij hebben veel meer tijd samen gehad dan de meeste fulltime werkende mensen hebben (een uurtje na werktijd). En de weekenden samen uiteraard, ik ging 's ochtends rijden als ie sliep en dan nog de hele dag samen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:19

Maar Veerle, is het niet erg lastig om dat schema om te buigen naar iets werkbaars tegen de tijd dat kind om half 9 op school moet zijn....? Wij zijn in die eerste 4 jaar echt intensief bezig geweest om het in slaap vallen voor de nacht naar vroeger op de avond te krijgen want het lukte meneer altijd pas veel te laat om de slaap te kunnen vatten.

Aanleren om pas tegen middernacht naar bed te gaan en dan een gat in de ochtend te slapen lijkt me wel een beetje tricky....? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-03-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:19

Off topic, maar waarom wordt aan voltijd werkende mannen zelden gevraagt wanneer ze hun baby eigenlijk zien?

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:38

DuoPenotti schreef:
@Achterom, dat zou kunnen maar dat is blijkbaar niet het geval.
Hoe past er nog een kind bij als ze nu al doodop is?
Nu al zo laat van stal komt.
Ik zei het eerder al, is de vriend een hork of gewoon bezorgt en een stuk meer realistisch?
Ik denk dat je het hork wel door kunt strepen.

En ik heb eerder ook al eens gevraagd of ts wel plezier heeft aan haar paard.
Al die zorgen, geen enkele stal is goed (perfectionisme?)
Heeft ze überhaupt ontspanning aan het hebben van een paard of is het alleen maar stress?

Dan kun je wel zeggen verkoop is geen optie.
Je zelf de burn out in helpen ook niet.

Miss_Mii21 schreef:
Ben nu met voeren en beweging geven bijna elke dag 22h thuis, ben eind van de week doodop. En dan hoef ik niet te mesten, enkel hooinet vullen en bijvoeren elke dag + supplementen.


Dank je... ik zoek me rot waar mensen steeds die 22h vandaan halen en dat ze zo moe is, maar kennelijk is deze post verwijderd, want ik kan hem echt nergens vinden.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:16

manzano schreef:
Dank je... ik zoek me rot waar mensen steeds die 22h vandaan halen en dat ze zo moe is, maar kennelijk is deze post verwijderd, want ik kan hem echt nergens vinden.


Komt uit een ander recent topic van TS, vandaar ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:36

Zonnetje81 schreef:
Ayasha schreef:
Moet TS dan als enige concessies doen?
Wil vriend eigenlijk wel een kind?


Sorry maar ik heb ook wel eens tegen mijn toenmalige vriend gezegd dat ik niet elke dag met een kind alleen thuis ging zitten voor zijn hobby’s of werk. Hij was ook bijna elke avond van huis. Hier is het al een vast gegeven dat het paard elke dag eten moet. Dat is niet van vandaag komt het niet uit ik zeg de voetbal af.

Sommige paardenmensen zijn juist egoïstisch en doen geen concessies :+

Je hoeft je niet te excuseren. Ik snap gewoon niet waarom je kinderen wil als je er niet elke dag een uur mee wil door brengen. Als ze beginnen te krijsen bij de geboorte en niet meer stoppen snap ik dat nog. Maar als je zo al redeneert als het ‘wondertje’ nog moet komen….

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:38

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:


Sorry maar ik heb ook wel eens tegen mijn toenmalige vriend gezegd dat ik niet elke dag met een kind alleen thuis ging zitten voor zijn hobby’s of werk. Hij was ook bijna elke avond van huis. Hier is het al een vast gegeven dat het paard elke dag eten moet. Dat is niet van vandaag komt het niet uit ik zeg de voetbal af.

Sommige paardenmensen zijn juist egoïstisch en doen geen concessies :+

Je hoeft je niet te excuseren. Ik snap gewoon niet waarom je kinderen wil als je er niet elke dag een uur mee wil door brengen. Als ze beginnen te krijsen bij de geboorte en niet meer stoppen snap ik dat nog. Maar als je zo al redeneert als het ‘wondertje’ nog moet komen….


Omdat je ook nog gewoon een eigen leven hebt met eigen hobby's, sporten en een sociaal leven en je niet alleen maar 'de mama van...' bent misschien?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:42

Ik word al overspannen als ik het schema alleen maar lees. Ik was helemaal op in de maanden na de bevalling en dan werkte ik nog niet eens. Ik had wel de paarden (5 stuks toen) en het huishouden, boodschappen etc maar dat trok ik al niet naast de zorg voor mijn baby. Ik was zo moe dat ik me niet eens meer ‘s avonds uitkleedde want ik had de energie niet om me ‘s ochtends nog aan te kleden. Ging niet echt goed met mij toen. Laat staan dat ik nog een baan had gehad, dat had niet gegaan.
Hormonen doen gekke dingen met je en de zorg voor een baby moet je niet onderschatten. Ik las ergens hier slapen van 11 uur. Nou dat kan heel anders. Die van mij sliep amper. Ik was dolblij als ze ‘s avonds ging slapen. Dan was ze ‘s nachts nog een keer wakker en om 6 uur klaarwakker. Later sliep ze wel door maar wel tot Max 6 uur, vaak eerder 5 uur. En dat elke dag, ook het weekend. En zeker tot ze een jaar of 7 was. Waren geen grapjes hoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:00

Goof schreef:
Ayasha schreef:
Je hoeft je niet te excuseren. Ik snap gewoon niet waarom je kinderen wil als je er niet elke dag een uur mee wil door brengen. Als ze beginnen te krijsen bij de geboorte en niet meer stoppen snap ik dat nog. Maar als je zo al redeneert als het ‘wondertje’ nog moet komen….


Omdat je ook nog gewoon een eigen leven hebt met eigen hobby's, sporten en een sociaal leven en je niet alleen maar 'de mama van...' bent misschien?

Serieus, over een uur? :?
TS zegt toch nergens dat het altijd hetzelfde uur zal zijn. Gezien ze het schema aan het herzien is zou papa gewoon een uur per dag op de kleine moeten letten…

Laten we hopen dat TS het ziekenhuis uit huppelt na de bevalling want anders gaat papa zware dagen tegemoet als een uur al te veel is.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:02

Excuus, ik las jouw opmerking als 'ieder uur van de dag', maar dat staat er helemaal niet.
Te snel gelezen.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:09

Suzanne, zorg voor een baby is in mijn ervaring ook veel zwaarder dan werken.

En bedankt Sizzle, eens.

Pmarena, switchen naar de ochtenden wakker (vanwege psz vanaf 2 jaar) was in één dag gedaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:18

Goof schreef:
Excuus, ik las jouw opmerking als 'ieder uur van de dag', maar dat staat er helemaal niet.
Te snel gelezen.

TS is haar schema aan het herzien oa omwille van dat vaste uur waar velen over vallen als ik het goed lees.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:30

Kabayo schreef:
Qerty schreef:
We hebben toch geen idee waar vriend wel of niet consessies moet doen? Dat hij er vroegtijdig voor past om vrijwel iedere avond rond etenstijd/bedtijd er alleen voor te staan vind ik eerder realistisch dan egoïstisch te noemen.

Het hoeft niet perse rond bed/etens tijd he. Zoals ik zei, maar ja, misschien denk ik te simpel? Manlief kan bijvoorbeeld het kind oppikken terwijl TS langs het paard gaat. Dan ben je tegelijk thuis en kan je dan eten en naar bed/bad. En zo kan er vast nog wel een andere oplossing zijn dat je niet op het drukste moment van huis hoeft


Zeker hoor! Mijn opmerking heeft ook geen betrekking op het wel of niet kunnen combineren van baan, paard en gezin, maar op de conclusie van bepaalde bokkers over de vriend van TS.
Zij heeft het in de OP over het kind dagelijks een uur in de armen te duwen. Dus dan gaat het niet over de tijdstippen dat het kind normaliter op bed ligt. Ik denk dat het alleen maar goed is dat vriendlief hier op voorhand zijn bedenkingen bij heeft, want in vrijwel gezinnen die ik in mijn omgeving mee maak ken ik geen ouder die er tijdens te tropenjaren vrolijk voor wordt om er tussen etenstijd en bedtijd alleen voor te staan met kind.

Paardenfann4
Berichten: 1344
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:10

Je kunt meerdere hooinetten kopen en die in een keer vullen en klaar leggen in het weekend, dan hoef je die door de week alleen maar op te hangen. Dan ben je vlug klaar en als je een keer niet kan dan kan iemand anders dat ook makkelijker voor je doen. Beweging is lastiger, maar als je paard voldoende buiten komt, dan zou ik daar niet meteen wakker van liggen als dat eens niet kan. Een bijrijder is leuk, maar daar moet je ook geluk mee hebben, maar het is misschien wel handig om daar dan vast naar te zoeken. Verder moet je je weg er in vinden. Het zal wel zwaar worden, maar als je iets echt graag wil dan lukt het wel.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:28

Qerty schreef:
We hebben toch geen idee waar vriend wel of niet consessies moet doen? Dat hij er vroegtijdig voor past om vrijwel iedere avond rond etenstijd/bedtijd er alleen voor te staan vind ik eerder realistisch dan egoïstisch te noemen.

Zeker hoor! Mijn opmerking heeft ook geen betrekking op het wel of niet kunnen combineren van baan, paard en gezin, maar op de conclusie van bepaalde bokkers over de vriend van TS.
Zij heeft het in de OP over het kind dagelijks een uur in de armen te duwen. Dus dan gaat het niet over de tijdstippen dat het kind normaliter op bed ligt. Ik denk dat het alleen maar goed is dat vriendlief hier op voorhand zijn bedenkingen bij heeft, want in vrijwel gezinnen die ik in mijn omgeving mee maak ken ik geen ouder die er tijdens te tropenjaren vrolijk voor wordt om er tussen etenstijd en bedtijd alleen voor te staan met kind.




Precies, ik vind het echt niet fair om op basis van "Maar elke dag hem een uur een kind in de armen duwen zodat ik mijn paard kan voeren, schiet in het verkeerde keelgat en daar gaat hij zeer zeker niet akkoord mee." meteen maar de extreme conclusie te trekken dat de potentieel toekomstige pappa zijn eigen kind niet eens een uur in handen wil hebben..... terwijl in de openingspost ook staat dat hij een dag minder wil gaan werken zodat hij die dag de babydienst kan draaien.

Dat geeft toch al aan dat hij zich niet aan het vaderschap wil onttrekken ofzo :?

Alleen tja, als je kind op KDV wilt combineren met daarna eten (maken) maar ook paard eten geven voor de nacht, dan is het gewoon even kijken hoe je dat het beste kan regelen.

Een baby kan ontzettend lastig te combineren zijn met eten koken. Maar ook ontzettend lastig te combineren zijn met "even een uurtje naar stal". Aangezien baby voor gaat zal gewoon iemand zijn of haar handen vrij moeten hebben om de baby te doen.

Vriend vind het vast een minder groot probleem als dat het enige dat hij hoeft te doen in dat uurtje, de baby is. Maar als er tegelijk verwacht wordt dat hij dan ook zorgt voor het eten, en de hele zooi voorbereiden voor de nacht voor die kleine, nog even een (af)wasje draaien of weet ik wat.

Ik ken echt heel weinig mensen die daar gelukkig van worden. Er zijn zat mensen die het allemaal alleen moeten doen omdat hun partner veel weg is voor het werk, of omdat ze alleenstaand zijn. Maar als dat niet het geval is en je partner gaat weg voor een hobby.... poeh dan voel je je toch best in de steek gelaten tijdens dat spitsuur :(:)

Degene die op dag X de babydienst heeft gedraaid zodat de ander kon gaan werken, moet eigenlijk gewoon er op kunnen vertrouwen dat de ander na het werk z.s.m. thuis komt zodat die de baby over kan nemen. Dan kan de thuiszitter het eten maken (als dat gedurende de dag niet gelukt is) en ook even 3 tellen wat dingen doen zonder baby op de arm.

In je planning zet je dan bijvoorbeeld dat op de dag dat A thuisblijft met baby terwijl B werkt, B direct na het werk z.s.m. thuiskomt om A af te lossen van de baby-dienst. B kan dan neerploffen met de baby, na een drukke werkdag. Terwijl A de handen vrij heeft om te koken en het huis recht te trekken voor de nacht.

Hebben A en baby een goede dag gehad waardoor alles al lekker is voorbereid / er nog maar weinig gedaan hoeft te worden? Dan kan A even een momentje iets anders doen. Of zeggen van joh B ik heb alles onder controle, doe jij maar even je eigen ding :)

Op de dag dat B thuisblijft en A gaat werken geldt hetzelfde. Elkaar kunnen ontzien en aflossen is zó belangrijk :j

Op de dagen met opvang bij oma's kun je wellicht makkelijk kind iets later oppikken als het daar minder overprikkeld raakt? Wie weet vinden de oma's het wel leuk om kind vast iets te eten te geven / in badje te doen zodat dat al gebeurd is. Dan kan je eerst even naar stal (afhankelijk van je werkdag) en bijvoorbeeld voor meerdere dagen hooinetten vullen, voordat je het kindje ophaalt?

En als je een hooinet neemt dat een meter diep is en zo lang als 1 stalwand, dan kan je daar voor 2 dagen hooi in doen en hoef je nog maar om de dag te gaan :)

Kind afhalen bij KDV dan zou ik uitgaan van z.s.m. naar huis willen zonder tussenstops. Op die dagen wat korter werken? Of de 1 haalt kind op en de ander begint vast met koken? Iets uit de vriezer of iets halen?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:56

Is het een idee om eens een goed schema te maken, zoals iemand anders al eerder opperde?
En dat dan eens een paar weken uitproberen met bijvoorbeeld een pop?
Wel realistisch rekenen: ophalen van een kind bij het kdv is niet in 5 min gebeurd. Er is iets zoek of nog een kleine overdracht of de baby wordt net verschoond. Ook in de ochtend rekening houden met een keer extra verschonen of nieuwe kleren aan omdat de baby alles heeft ondergesch...
En als ze groter zijn, niet mee willen omdat je eerst de jas aandeed en daarna pas de schoenen of andersom.

Ik bedoel ook echt zo leven. Dus opstaan op de tijd dat je zou moeten opstaan als je een baby hebt, kind wegbrengen (langs kdv rijden, 15 min wachten) en dan naar werk. Kind ophalen (langsrijden en 15 min wachten), naar huis, eten koken met kind in je armen omdat ie maar blijft huilen, naar stal, etc..

En dan gewoon uitproberen of het gaat.
En natuurlijk een plan B: wat als het niet werkt, wat doe je dan? Wat kan je nog aanpassen?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:27

Nou met een pop werkt het wel hoor. Die bind je gewoon op je rug en gaat overal mee naar toe. Eigenlijk zou je een krijsende Chuckypop moeten hebben dan.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:36

Suzanne F. schreef:
Nou met een pop werkt het wel hoor. Die bind je gewoon op je rug en gaat overal mee naar toe. Eigenlijk zou je een krijsende Chuckypop moeten hebben dan.

:))

Hier moet ik wel echt om lachen :D

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:45

Er zijn levensechte babypoppen, voor medische doeleinden. Met name als 'proefkind' bij gehandicapten met een kinderwens.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:35

Nou ja, je moet het zelf dan een beetje echt maken, als je wilt ervaren hoe het is.
Als je er met een pop de kantjes vanaf loopt, wordt het met een echt kind helemaal niets.

De eerste periode ook s nachts even de wekker zetten om een uur of 2 voor een flesje of om een huilend kind te troosten.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:42

Dat werkt toch helemaal niet met een pop, omdat je daar, omdat hij niet leeft, geen interactie mee kunt hebben. Vroeger had je wel zoiets als een "tamagotchi", iets op je telefoon die "dood" ging als je er niet genoeg aandacht aan besteedde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:53

anjali schreef:
Dat werkt toch helemaal niet met een pop, omdat je daar, omdat hij niet leeft, geen interactie mee kunt hebben. Vroeger had je wel zoiets als een "tamagotchi", iets op je telefoon die "dood" ging als je er niet genoeg aandacht aan besteedde.

Ja maar die stak je in je broekzak tussendoor. Is met een kind iets moeilijker. Werd ook niet wakker van de stofzuiger enz.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:19

Of een paar dagen achter elkaar oppassen op een neefje/nichtje?

Je weet niet hoe een kind word, onze eerste was de makkelijkste ooit, mijn man werkt ook vrij veel thuis en ik ging dan tijdens het moment dat het mannetje op bed lag. Nou is ons 2de zoontje pas een week oud, maar al zo anders.. soms hebben we echt slapeloze nachten vanwege de buikkrampjes, en overdag ook zo de momenten dat hij “niks” wilt behalve getroost of bij ons hangen. Je komt echt nergens aan toe dan.

Ik kom dus net thuis van stal en mijn man heeft enkel met de kleine gup op schoot gezeten want die was ontroostbaar, terwijl ons eerste zoontje wel lief lag te slapen in bed. Hij wilde eigenlijk eventjes voor zichzelf rommelen maar helaas.. :+

Je weet gewoon echt niet wat je krijgt, en wij zijn zelf echt heel makkelijk en nuchter.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 22-03-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:19

Ibbel schreef:
Er zijn levensechte babypoppen, voor medische doeleinden. Met name als 'proefkind' bij gehandicapten met een kinderwens.

:')
Doe even normaal dit is helemaal bokt spoort niet

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:43

Zo gek is het niet, hoor. In deze situatie.
TS schrijft dat er een kind moet komen, paard mag niet verkocht worden en beide partners moeten 4 dagen blijven werken.
Er lijkt weinig flexibiliteit te zijn, als ik alles lees.
Dan is het wel handig om echt te weten waar je aan begint. En evt wat meer tijd te hebben om over alternatieven na te denken en deze te accepteren.