Paard en kinderwens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:38

_chou schreef:
Absolem schreef:

Ho is even m ts en haar vriend werken allebij . Even lang dus die vlieger dat de vader dan maar niet hoeft op zijn kind hoeft te letten omdat ie gewerkt heeft gaat niet om.

Alleen omdat ts de vrouw is betekend niet dat hij alleen maar even zijn zaakje hoeft te lozen en verder niks meer hoeft te doen.kom nou .


Maar je vind het wel normaal dat vriendlief elke dag op de baby moet passen als ts naar paard is? Daarbij ook baby op sommige dagen naar school brengen? Terwijl de vriend niks met paarden heeft?



Ja ,dat is normaal ja . Want je doet het opvoeden samen ! Als zij de ochtend alles doet. En hij 1 uurtje even savonds bezig is met hun kind dan geeft dat balans.

_chou
Berichten: 88
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:45

Maar paard moet 's ochtends ook gevoerd worden, toch? Dus dan staat papa er ook al alleen voor.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:47

_chou schreef:
Maar paard moet 's ochtends ook gevoerd worden, toch? Dus dan staat papa er ook al alleen voor.

Dat wordt gedaan zoals ik lees, het gaat om een extra voerbeurt omdat paard anders maagzweren krijgt

_chou
Berichten: 88
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:50

Kabayo schreef:
_chou schreef:
Maar paard moet 's ochtends ook gevoerd worden, toch? Dus dan staat papa er ook al alleen voor.

Dat wordt gedaan zoals ik lees, het gaat om een extra voerbeurt omdat paard anders maagzweren krijgt


Excuses, dan heb ik dat zelf verkeerd begrepen. :o

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:57

Goof schreef:
meggiemeg schreef:
Het klinkt bij meer dat vriend uitvluchten aan het zoeken is, is hij er wel aan toe om papa te worden?


Gebaseerd op 1 opmerking van TS over haar vriend?

Meer een gevoel hoe ze dingen verwoord, denk dat het toch niet zo'n probleem moet zijn om even lekker met je kindje bezig te zijn, dan moet het toch ook niet uitmaken wat je partner dan op dat moment aan het doen is? Of diegene nu de vaatwasser uitruimt, de was draait of aan het opvouwen is of wat dan ook? Ik zie bij veel jonge ouders dat het verdeeld wordt, de één brengt de kleine we en de andere haalt weer op. De één is bezig met badderen en klaar maken voor het naar bed brengen en de ander doet andere dingen ondertussen.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:59

Wel als dat dagelijks MOET, hij kan dan dus nooit iets afspreken of sporten want het paard MOET eten krijgen. Dat is altijd dan in de avond.....snap wel dat hij daar geen zin in heeft.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:02

Absolem schreef:
pmarena schreef:
Van 8:15 tot 12:00 uur is toch ook op een kwartiertje na 4 uurtjes? En dat dus 2x per week, is 8 uur per week.

Ik vind dat er adhv de opmerkingen van TS niet zo heel veel conclusies getrokken kunnen worden over vriend. Ja het is jammer dat hij de paarden háár hobby vindt waar hij niks mee heeft. Maar wel eerlijk als hij meteen aangeeft dat hij daar geen tijd in wil steken. En an sich ergens ook wel weer begrijpelijk.

Dat hij aangeeft dat hij niet na werk nog een uur alleen de babydienst moet draaien en alle ballen tijdens het avondspitsuur alleen hoog moet houden, vind ik ook heel realistisch en eerlijk. Of je nou maar een paar uur werkt of veel: ik zou er in geen enkele situatie gelukkig van worden als je een toch vrij gemiddeld kind hebt dat eind van de middag het huil-uurtje (of langer....) heeft.

En er dan ook nog allerlei andere dingen moeten gebeuren die je alleen voor elkaar moet zien te boksen. Weet je wel hoeveel stress dat geeft en hoe dat je batterijtje leeg zuigt -O-

IMO doe je er echt goed aan als je het zo regelt dat er na het werk / rond etenstijd 1 iemand de handen vrij heeft (of kan hebben) om met de baby ergens op een prikkel-arme plek neer te storten en niks meer te hoeven behalve die baby tot rust krijgen.

Lukt dat in een draagzak terwijl je aan het koken bent: helemaal top!
Of hoef je alleen een voorbereid bakje open te trekken om op te warmen: ook prima.

Dan moet je nog die baby gewassen, gevoederd en gekalmeerd op bed zien te krijgen en het kan héél prettig zijn als je dan zelf mee kan gaan slapen om nog een beetje broodnodige slaap te pakken. Om een pittige tijd te overleven. Dat je dan niet nog vanalles daarna hoeft te doen.

Natuurlijk lukt het uiteindelijk ook wel als je het alleen moet doen. Maar als je met 2 bent dan is het volgens mij super waardevol als je die avondspits als team samen aanpakt :j


Ho is even ...ts en haar vriend werken allebij . Even lang dus die vlieger dat de vader dan maar niet hoeft op zijn kind hoeft te letten omdat ie gewerkt heeft gaat niet om.

Alleen omdat ts de vrouw is betekend niet dat hij alleen maar even zijn zaakje hoeft te lozen en verder niks meer hoeft te doen.kom nou .



Eeeeh..... :? Wat een rare reactie, is die echt op wat ik daarboven schrijf....?
Want dat slaat nergens op...? Ik zeg JUIST dat het fijner is als je het SAMEN doet :=

Vrouw of man maakt geen flaus aus. Als 1 van de 2 elke keer de hort op wil en de ander met het spitsuur laat zitten is dat gewoon niet tof. Als man elke keer voor zijn hobby weg zou willen zou het voor TS toch ook niet fijn zijn?

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:35

Het zal voor TS wellicht niet werken, want je moet er thuis voor kunnen werken, maar hier ging het de eerste twee jaar met de baby ongeveer zo:
- baby sliep van 23u 's avonds tot 12u s'ochtends.
- ik ging fulltime (40+ uur) werken op kantoor.
- man werkte de ochtenden thuis voor zijn eigen zaak (baby slaapt).
- middag spendeert man met baby. Vanaf een maand of tien kwam daar af en toe een middagje opvang bij voor de sociale behoeften.
- baby doet z'n 'middagdutje' rond etenstijd, dus man en ik eten gezamenlijk rustig
- in de avond ging ik paardrijden of mijn man had politieke vergaderingen, afwisselend. De andere had dan 'babydienst'.
- paard stond wel in volpension.

Dit werkte natuurlijk alleen door specifieke omstandigheden en was vooraf niet zo gepland, maar het heeft voor ons wel heel goed gewerkt (al blijven het hele zware tropenjaren). Beetje 'omdenken' kan soms ruimte geven.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:47

Wiwabalia schreef:
Nee wij krijgen geen andere toeslagen. Maar laten we ontopic blijven, ik ga ons inkomen hier niet delen maar die ligt vrij hoog. Mijn man werkt zelf in de financiële sector dus die weet er wel het één en ander vanaf. Komt bij ons onder andere ook door meerdere lonen van meerdere werkgevers, bonussen enz.

TS, ik hoop dat je eruit komt. Er zijn al veel tips gegeven.


Beetje on topic als je t over kosten voor een kind hebt. Dit is namelijk meer uitzondering dan regel. Dus tenzij ts onwijs veel verdiend met vriend, vallen de kosten voor psz nog wel mee. Al blijft het geld :))

F_inley

Berichten: 6406
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:04

pmarena schreef:
Van 8:15 tot 12:00 uur is toch ook op een kwartiertje na 4 uurtjes? En dat dus 2x per week, is 8 uur per week.


Nee want hier is het een ochtend en middag. De middag is maar van 13.00 tot 15.30 dus maar 2,5 uur

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:28

Qua pensioen, eerst nog maar zien dat we pensioen krijgen en of we de gerechtigde leeftijd halen.

Je kan je kindje maar 1x groot brengen en je wil er echt niks van missen.

KDV is ook schreeuwend duur, gemiddeld 10 euro per uur en je betaald niet de uren dat je kindje er is maar een hele dag.

Ik heb jaren onbetaald ouderschapsverlof genomen, mijn man ook en werken nu beide 28uur. Heerlijk! Beide tijd voor onze hobbys maar vooral van onze zoon!

TS komt er vanzelf achter wat een kind teweeg brengt. Je hormonen leiden je leven. Ik volgde mijn kleine zn schema, elke x als ik het anders bedacht of wou doen dan gooide onze kleine man hem wel weer om. Gelukkig, omdat wij beide 80% werken, was dat voor ons goed te doen. Daarom kon ik mijn paard behouden en blijven rijden. Mede door mijn fantastische 2 mannen thuis(man & zoon)

Het zou alleen zo jammer zijn dat je enorm verrast word van het leven met een kind. Ik denk dat iedereen wil aangeven dat het niet vanzelfsprekend is om een baby, paard, werken allemaal tegelijk te doen. Je bent zo afhankelijk van hoe je kindje is en hoe jij je voelt na de bevalling. Ik heb de pech gehad dat ik een keizersnede had, een post natale depressie gedurende 1e 2jaar van het leven van mn zoon had en daarom echt niet zo heb kunnen genieten van ons gezinseven.

Ik had ook zoveel ideeen en plannen, nou ik kan zeggen dat er geen 1 van over is gebleven....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 01:39

Zonnetje81 schreef:
Wel als dat dagelijks MOET, hij kan dan dus nooit iets afspreken of sporten want het paard MOET eten krijgen. Dat is altijd dan in de avond.....snap wel dat hij daar geen zin in heeft.

Moet TS dan als enige concessies doen?
Wil vriend eigenlijk wel een kind?

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 03:11

We hebben toch geen idee waar vriend wel of niet consessies moet doen? Dat hij er vroegtijdig voor past om vrijwel iedere avond rond etenstijd/bedtijd er alleen voor te staan vind ik eerder realistisch dan egoïstisch te noemen.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 03:49

Qerty schreef:
We hebben toch geen idee waar vriend wel of niet consessies moet doen? Dat hij er vroegtijdig voor past om vrijwel iedere avond rond etenstijd/bedtijd er alleen voor te staan vind ik eerder realistisch dan egoïstisch te noemen.

Het hoeft niet perse rond bed/etens tijd he. Zoals ik zei, maar ja, misschien denk ik te simpel? Manlief kan bijvoorbeeld het kind oppikken terwijl TS langs het paard gaat. Dan ben je tegelijk thuis en kan je dan eten en naar bed/bad. En zo kan er vast nog wel een andere oplossing zijn dat je niet op het drukste moment van huis hoeft

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:12

Tja we weten eigenlijk niks van de werktijden en mogelijkheden daarin van TS en partner.

Vandaar mijn advies om het gewoon eens even uit te schrijven per dag. Wie doet wat om welke tijd.
Hoe laat wil je elke dag avondeten om iets van een ritme er in te houden. Hoe laat moet er dan iemand thuis zijn om aan het eten te beginnen. Hoe laat wil je kind afhalen zodat het ook nog even rustig thuis is en wat kan eten en badderen voordat het de nacht ingaat.

Hoe laat moeten jullie op welke dag op je werk zijn. Moet kind dan nog ergens naartoe gebracht worden? Wie doet dat op die dag, hoe laat ga je kind dan naar opvang brengen en hoe laat moet je dan allemaal opstaan om dat op tijd voor elkaar te krijgen?

Schrijf elke dag apart helemaal uit wat er moet gebeuren om welke tijden, en hoe je dat samen rond kan krijgen.

Je ziet dan vanzelf de knelpunten en kan gericht oplossingen daarvoor gaan bedenken :j

Ineens blijkt dan bijvoorbeeld dat je op bepaalde dagen die kleine wel heel weinig ziet. Of dat je wel belachelijk vroeg uit bed zou moeten. Of dat er zaken overlappen die niet handig zijn. Of wat anders dat niet goed uitkomt. Misschien wil je dan wat dagen omruilen. Wat andere tijden werken, vroeger of juist laten beginnen of stoppen, als je die kans hebt, zodat het schema wat prettiger aan gaat voelen.

Wie weet kan je adhv dat baby-schema dan ook meteen nu al wat veranderingen doorvoeren zodat je je nu ook al wat minder doodop voelt aan het eind van de week en misschien wat eerder thuis bent van stal dan 22:00...?

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:45

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:
Wel als dat dagelijks MOET, hij kan dan dus nooit iets afspreken of sporten want het paard MOET eten krijgen. Dat is altijd dan in de avond.....snap wel dat hij daar geen zin in heeft.

Moet TS dan als enige concessies doen?
Wil vriend eigenlijk wel een kind?


Sorry maar ik heb ook wel eens tegen mijn toenmalige vriend gezegd dat ik niet elke dag met een kind alleen thuis ging zitten voor zijn hobby’s of werk. Hij was ook bijna elke avond van huis. Hier is het al een vast gegeven dat het paard elke dag eten moet. Dat is niet van vandaag komt het niet uit ik zeg de voetbal af.

Sommige paardenmensen zijn juist egoïstisch en doen geen concessies :+

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:27

Zonnetje81 schreef:
Ayasha schreef:
Moet TS dan als enige concessies doen?
Wil vriend eigenlijk wel een kind?


Sorry maar ik heb ook wel eens tegen mijn toenmalige vriend gezegd dat ik niet elke dag met een kind alleen thuis ging zitten voor zijn hobby’s of werk. Hij was ook bijna elke avond van huis. Hier is het al een vast gegeven dat het paard elke dag eten moet. Dat is niet van vandaag komt het niet uit ik zeg de voetbal af.

Sommige paardenmensen zijn juist egoïstisch en doen geen concessies :+

Sommige paardenmensen wel ja, maar lang niet iedereen. TS heeft het paard op 5 minuten van huis staan en gaat hooi brengen. Dat kan met een half uurtje klaar zijn he.... dat is niet vergelijkbaar met iedere avond van huis zijn :n

_chou
Berichten: 88
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:52

Maar als ze veel moet werken (wat al verminderd is) en daarnaast ook op het kind moet passen, wanneer heeft ze dan echt tijd voor quality time met het paard? In mijn ogen is het een beetje gemeen dat je dit op de tijden zou doen dat de baby veel aandacht vraagt.

Misschien ook iets wat je in je weekschema moet passen met je vriend?

DuoPenotti

Berichten: 29808
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:54

@Achterom, dat zou kunnen maar dat is blijkbaar niet het geval.
Hoe past er nog een kind bij als ze nu al doodop is?
Nu al zo laat van stal komt.
Ik zei het eerder al, is de vriend een hork of gewoon bezorgt en een stuk meer realistisch?
Ik denk dat je het hork wel door kunt strepen.

En ik heb eerder ook al eens gevraagd of ts wel plezier heeft aan haar paard.
Al die zorgen, geen enkele stal is goed (perfectionisme?)
Heeft ze überhaupt ontspanning aan het hebben van een paard of is het alleen maar stress?

Dan kun je wel zeggen verkoop is geen optie.
Je zelf de burn out in helpen ook niet.

Miss_Mii21 schreef:
Ben nu met voeren en beweging geven bijna elke dag 22h thuis, ben eind van de week doodop. En dan hoef ik niet te mesten, enkel hooinet vullen en bijvoeren elke dag + supplementen.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:06

DuoPenotti schreef:
@Achterom, dat zou kunnen maar dat is blijkbaar niet het geval.
Hoe past er nog een kind bij als ze nu al doodop is?
Nu al zo laat van stal komt.
Ik zei het eerder al, is de vriend een hork of gewoon bezorgt en een stuk meer realistisch?
Ik denk dat je het hork wel door kunt strepen.

En ik heb eerder ook al eens gevraagd of ts wel plezier heeft aan haar paard.
Al die zorgen, geen enkele stal is goed (perfectionisme?)
Heeft ze überhaupt ontspanning aan het hebben van een paard of is het alleen maar stress?

Dan kun je wel zeggen verkoop is geen optie.
Je zelf de burn out in helpen ook niet.

Miss_Mii21 schreef:
Ben nu met voeren en beweging geven bijna elke dag 22h thuis, ben eind van de week doodop. En dan hoef ik niet te mesten, enkel hooinet vullen en bijvoeren elke dag + supplementen.


De vraag is wat ze zo lang doet op stal? Toen ik een kantoorbaan had ging ik in de file naar huis, thuis eten met mijn partner en naar stal bij mijn ouders. Stal doen, rijden en ik was altijd om half 9/9 uur weer thuis. Had dan wel alles in eigen beheer.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:08

En theoretisch kan ze dus ook het paard hooi geven meteen na haar werk en dan kind ophalen bij de opvang....of denk ik te makkelijk :+

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:51

veerledec schreef:
Het zal voor TS wellicht niet werken, want je moet er thuis voor kunnen werken, maar hier ging het de eerste twee jaar met de baby ongeveer zo:
- baby sliep van 23u 's avonds tot 12u s'ochtends.
- ik ging fulltime (40+ uur) werken op kantoor.
- man werkte de ochtenden thuis voor zijn eigen zaak (baby slaapt).
- middag spendeert man met baby. Vanaf een maand of tien kwam daar af en toe een middagje opvang bij voor de sociale behoeften.
- baby doet z'n 'middagdutje' rond etenstijd, dus man en ik eten gezamenlijk rustig
- in de avond ging ik paardrijden of mijn man had politieke vergaderingen, afwisselend. De andere had dan 'babydienst'.
- paard stond wel in volpension.

Dit werkte natuurlijk alleen door specifieke omstandigheden en was vooraf niet zo gepland, maar het heeft voor ons wel heel goed gewerkt (al blijven het hele zware tropenjaren). Beetje 'omdenken' kan soms ruimte geven.


Maar dan slaapt je baby 11 uur zonder gedoe blijkbaar. En da's dus niet per se een gegeven, er zijn heel veel kinderen die slecht slapen. Een halve dag thuiswerken met kind is geen gegeven... En niet iedereen heeft een eigen zaak, veel mensen moeten fysiek op hun werk aanwezig zijn.

En wanneer zag jij je baby eigenlijk nog? Als je overdag 40 uur werkt, je baby slaapt rond etenstijd en je om en om 's avonds weg bent? Dan houd je toch geen tijd als gezin over?

Het kán wel, maar of je het moet willen, is maar de vraag... En dat is wat hier steeds terugkomt: ga eens rustig samen zitten om een weekplanning te maken, bekijk waar je dingen minder tijd kunt laten kosten (minder werken, bijrijder/stalgenoot die voert en/of opvang) en of je dan samen tot iets werkbaars komt waar nog wat rek in zit. Zodat je gezin en je relatie en je eigen gezondheid de tropenjaren overleven.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:58

Misschien is de potentiële opvang wel dichter bij werk dan bij stal en huis? We weten veel te weinig om echt effectief mee te kunnen denken.

Het maakt natuurlijk veel verschil welke opvang je voorkeur heeft. Of daar ook plek is. Of die dan vervolgens op de route van werk-huis ligt voor pappa, mamma, of allebei. Of allebei niet echt :=

Mij lijkt het het meest praktisch om iets te zoeken dat dicht bij huis en stal is / op de route naar het werk van liefst beide ouders.

Als je de enorme mazzel hebt van een enigszins tevreden en voorspelbaar kindje, en een flexibele opvang, dan zou er wellicht ook nog te regelen zijn dat op de langste dagen kind al op de opvang goed afgemolken wordt vlak voor ouders komen halen. Dat kind dan in slaap valt in de maxi-cosi, en TS meteen door kan naar stal met een redelijke zekerheid dat het lukt om tijdens het slaapje even op stal alles te doen.

Maar mijn keuze zou het niet zijn om dat met baby / peuter te doen want de kans is gewoon groot dat het véél meer stress oplevert en energie kost, dan gewoon even direct uit werk zonder kindje doen wat er moet gebeuren.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:04

Volgens mij zit je na een bevalling vol hormonen waardoor je heel anders wordt dan ervoor. Sommigen worden zo verliefd op hun baby dat ze nergens anders meer interesse in hebben, (dit is dan nog een mooie optie) en sommigen krijgen een postnatale depressie, of fysieke klachten, waardoor ze helemaal niets meer kunnen. Hoe zit het trouwens met borstvoeding? Ik heb zelf geen kinderen hoor dus geen ervaringsdeskundige, maar ik zie het wel om me heen.In elk geval zeer ingrijpend en heel vaak gaat het ten koste van het paard . Natuurlijk zijn er mensen die alle ballen tegelijk in de lucht kunnen houden, dat is zeer bewonderingswaardig!

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:13

Mwoah, dat ik Mareentje heb gehouden vind ik op zich niet meer bewonderenswaardig dan dat een ander een goed nieuw huisje zoekt voor het paard :)

Vaak is het toch voor zowel kind, als paard, als moeder en de rest van het gezin de betere keuze om een ander baasje te zoeken omdat paard toch een flinke hap uit de beschikbare tijd en budget neemt. En wanneer het meer aan voelt als een extra stress factor van dingen die gedaan moeten worden, dan als ontspanning.... dan is het voor niemand meer leuk eigenlijk :(:)

Staat paard dan op een fijne plek all-in verzorgd dan kan je altijd nog de beslissing uitstellen en toch je handen vrij hebben :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-03-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt