Halster om in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:53

Furst schreef:
genja schreef:
Zelf zou ik echt niet op een stal willen staan waar een paard verplicht 24u per dag een halster om moet.
Maar heb 2x in de omgeving een ongeluk hiermee meegemaakt. Een paard in de wei met hoef in halster geraakt en in sloot gevallen en verdronken. En andere paard met achterijzer in halster vast gekomen en door in paniek te trekken veel schade in been gemaakt.

Zou ik wel weer veel tijd investeren in mijn paard als die niet makkelijk te halsteren was. Dat vind ik zelf namelijk ook super irritant.


Ik vraag me dan altijd af hoor, breekt een halster dan niet? Mij lijkt het door de druk dat die gespjes wel kapot springen ofzo want die zijn niet zo sterk. Je hoort het vaak "paard trekt halster kapot"

Zou het zelf ook niet doen hoor. Heb hier volgens mij is 1x een halster in de nacht aangelaten, toen mijn veulens aankwamen en dat was het.


Ik denk dat het probleem vooral in zit dat ze met het achterbeen in die houding geen kracht kunnen zetten.
Als ze de boeg ertegen kunnen zetten of de hals omhoog gooien knapt dat idd heel snel… mijn haf kreeg ooit zelfs eens een metalen ketting in frutsels van elkaar zo, een halstertje is dan geen partij.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:57

Ja dat bedoel ik dus. Oke, misschien met de achterbenen inderdaad dat ze geen kracht kunnen zetten. Moet in ieder geval verschrikkelijk geweest zijn voor de eigenaar

Sky_As

Berichten: 4727
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:12

Mijn stal zou het niet zijn. Ik vind het fijn als een paard ook gewoon een keer lekker vrij met zijn hoofd kan staan, en er niet altijd zo'n ding omheen zit.
Dat het een keer sporadisch voor komt prima, of in het beleer proces, ook prima. maar 24/7/365?
Maar een staleigenaar die te lui is om bij een braaf paard het halster aan te doen, dat zou voor mij reden zijn om een andere stal te zoeken, dat zou niet mijn stal zijn.

Een halster op stal, is afhankelijk van de stal en hoe deze opgebouwd/ingericht is altijd een risico. Ook een weidehalster. Die breekt bij een bepaalde druk open. Maar een paard die zijn kop door het voerluik weet te steken en dan per ongeluk ergens aan blijft hangen, heeft geen kracht (bewegingsruimte) om te kunnen trekken.
(zo hebben wij op stal dus ooit een jonge hengst dood aangetroffen, hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, geen idee....).

Gelukkig sta ik op een stal waar ze fijn mee denken, en hebben de paarden in de paddocks zelfs geen halsters aan. Het halster aan doen is bij een braaf paard nog geen 5 seconden werk, als dat al teveel moeite is.......

Maar dat is mijn mening :-)

Tancreda4

Berichten: 24051
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:13

Je kan toch ook onderscheid maken tussen moeilijke en makkelijke paarden? Dat een stalhouder niet elk paard een gevecht wilt doen snap ik helemaal. Maar dat is maar een klein deel toch, t gros is nog geen paar tellen werk. Mijne kan je met een gebroken arm nog zo een halster om doen, die steekt z'n neus er al in. Die onopgevoede hufters dan wel een halster aan houden en de eigenaren huiswerk geven als ze t halster af willen. Ik vind dat getrut met halsters ook irritant.

Zou ook teveel nadelen en gevaren er van in zien. en t ongemak van een halster, schuurplekjes. Ik zou iig een zacht veiligheids/weide halster om doen. Verhuizen als verder alles top is, zou een laatste redmiddel zijn als een veiligheidshalster niet werkt.

Dat er stallen zijn die dit altijd zo doen en nog nooit wat hebben meegemaakt wilt miet zeggen dat t niet kan gebeuren. Waarom er op wachten?

Kabayo

Berichten: 14022
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:46

Halsters knappen niet zo snel als je zou denken. Een kennis had een jaarling even kort met halster in de stal gezet. Toen ze terug kwam had het paard zichzelf opgehangen achter een boutje van de stal. Enorm l*llig maar paard was wel overleden. Halster was nog heel..
Zo is er ook een opfok stal die de paarden 24/7 een halster om heeft in de groep. Erg onverstandig vind ik zelf

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:14

Ik ben er fel op tegen om halsters op stal om te hebben, om veiligheidsredenen inderdaad. Ik heb de nodige wonden en ongelukken gezien veroorzaakt door halsters om op stal, niet best %) Daar is mijn stal ook deels op uitgezocht. Op onze stal is het beleid dat de halsters af gaan op stal, maar niet in de wei. Toch staat mijn oude merrie helaas met halster om op stal... Ze is hartstikke braaf maar wat kopschuw en gereserveerd (en groot, dus giraf-effect :D ), ik had dat eruit en kon haar prima halster omdoen en dergelijke voordat ik hier op stal kwam. Ze is keurig opgevoed, doet haar neusje in het halster en loopt aan los touwtje naast je schouder netjes mee.

Hier helpt echter een wisselende groep vrijwilligers zonder paardenkennis, stalgenoten, familieleden etc met binnen/buiten zetten en de staleigenaar is type ADHD en behoorlijk ongeduldig zelf dus alles gaat altijd snel-snel. In praktijk vliegt er dus iemand of een onbekende haar stal binnen, prult het halster om in meer of mindere mate van succes en handigheid, en neemt paard mee. Dat ging regelmatig dus blijkbaar zo onbenullig, dat binnen enkele weken ik weer met een kopschuw paard zat waar niemand behalve ikzelf een halster om kreeg zonder gedoe en paard met hoofd tegen het plafond rondjes door de stal rennend met persoon erachteraan of eronder ( }:0 )- wat paard dus dagelijks flink in de stress hielp. Dat irriteerde mensen weer, nog meer gedoe, nog meer stress bij paard -> vicieuze cirkel. Het ging van kwaad tot erger, maar buiten haar stresslevel in het algemeen had ik geen probleem met haar want bij mij was er niks aan de hand met halsteren. Dus ik kon het als eigenaar dan ook niet oplossen, het lag echt aan wijze van hanteren vanuit stal. Maar aan de infrastructuur op een stal heb je weinig te willen, dus daar moet je mee dealen (of weggaan, maar dat wilde ik niet).

Dus toen volgde ook de discussie met staleigenaar hier, of zelf binnen/buiten zetten want ze is "niet braaf" (onzin, maar ze is niet voor Jan en alleman blijkbaar) of halster omlaten want ze konden het niet zo blijven doen. Logisch, ik werd ook bepaald niet blij van de situatie als klant :\

Toen heb ik ervoor gekozen om haar bij wijze van uitzondering het halster om te laten op stal. Lichtgewicht zachte halstertjes gekocht, omgebouwd naar breakaway halsters dmv zwakke tussenstukjes, en sindsdien heeft ze al ruim 10 jaar 24/7 een halster om. (nog) nooit problemen mee gehad sindfs ik die breakaway halster methode gebruik. Niet ideaal, maar gezien de situatie wel de beste en meest veilige oplossing voor alle partijen. Paard hobbelt nu dagelijks braaf aan de hand mee naar paddock en stal, de grootste onbenul of klein kind kan haar zo aanklikken en meenemen zonder problemen.

Dus tja, het kán wel, maar wel met wat mitsen en maren en aanpassingen naar mijn mening. Een stevig, goed halster omlaten op stal zonder breekmogelijkheid zou ik nooit meer aandurven.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:32

Kabayo schreef:
Halsters knappen niet zo snel als je zou denken. Een kennis had een jaarling even kort met halster in de stal gezet. Toen ze terug kwam had het paard zichzelf opgehangen achter een boutje van de stal. Enorm l*llig maar paard was wel overleden. Halster was nog heel..
Zo is er ook een opfok stal die de paarden 24/7 een halster om heeft in de groep. Erg onverstandig vind ik zelf


Oei voor opfok zou ik dat nooit durven… die jonge hengsten nemen dat graag vast met spelen en snokken dan flink aan elkaars hoofd en nek. Dat lijkt me een recept voor problemen later.

Wintu

Berichten: 2994
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:40

Het scheelt in ongelukken met hoeven ook wel of je een passend halster hebt. Ik zie toch vaak paarden met halster waar idd makkelijke een hoef door past, met een goed passend halster kan je dat al voorkomen.
Je ziet het ook vaak met dekens, waar de buik singels gewoon in een boog doorhangen, snap ik ook nooit, vragen om ongelukken.

XladyX

Berichten: 1334
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:00

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, degene die een "break away" halster gebruiken, hoevaak zijn die daadwerkelijk af gegaan. Met andere woorden, hoeveel situaties zijn er gebeurt waarin het nodig bleek en het evt letsel of erger heeft voorkomen?

Sky_As

Berichten: 4727
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:04

Waarschijnlijk nooit....maar dit is wel echt een better safe than sorry verhaal......
En dan is nog de vraag, hoe vaak zou het eigenlijk wel nodig geweest zijn, maar is het niet open gegaan vanwege de situatie, maar was je er niet bij dus heb je het niet gezien......

Kabayo

Berichten: 14022
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:05

XladyX schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, degene die een "break away" halster gebruiken, hoevaak zijn die daadwerkelijk af gegaan. Met andere woorden, hoeveel situaties zijn er gebeurt waarin het nodig bleek en het evt letsel of erger heeft voorkomen?

1x. Mijn paard draagt alleen een halster in de stal met een birth alarm. Ze heeft dan een veiligheidshalster om. Heb dit halster 1x in de stal gevonden

ruitje

Berichten: 12324
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:31

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:
Een keer investeren in een halster omdoen en nooit meer gedoe: Ik heb er met halster waar ik met lopen elke dag moet opletten omdat ze op hetzelfde stuk, waar ze elke dag door dezelfde persoon worden buiten gezet, 5 keer braaf zijn en 5 keer aan het spoken gaan. Het is niet dat ik niet wil investeren, als die theorie zou werken zou het mooi zijn, maar het is in de praktijk niet zo :o .


Dit vind ik niet helemaal terecht, je maakt het nu heel erg zwartwit. Ik stel helemaal niet dat het altijd werkt. Maar het maakt wel uit - ik vis ook al een tijdje paarden uit de paddock of stal.

Citaat:
Ik heb denk ik aardig wat kennis in huis, maar waar ligt dan precies de verwachting in wat ik doe aan het aanleren van basisvaardigheden?


Als je precies wilt weten wat de verwachtingen zijn denk ik dat accountancy beter past dan paarden. Omgang met paarden is van alles wat: sommige dingen zijn voorspelbaar en kun je voorkomen, en net als je denkt dat alles een beetje loopt duiken de paarden onder de draad door, spelen er hormonen op, moet er een nieuwe hierarchie bepaald worden, is het heet/koud/storm/regen, lust een paard het hooi niet of wat dan ook. Ik denk dat het niet zo'n strijd moet worden, het is niet de klanten tegen de stalhouders, en het is ook niet een exacte wetenschap. Als je probeert het beste te doen en daarbij ook probeert te leren van situaties denk ik dat het best goed gaat. Maar het blijven ook wel levende dieren, dus het welzijn speelt wel een rol. Dus ook de afweging of een halster wel of niet om moet blijven is een afweging die je af en toe moet maken toch?

Als we nooit wat hadden willen veranderen stonden paarden misschien nog in stands met een blok aan hun halstertouw - dat is gelukkig niet meer zo. Ik ben blij dat de paardenwereld een aantal gewoontes heeft losgelaten en ik zou het jammer vinden als de sfeer van niets ter discussie mogen stellen weer terug zou komen.

(En dat betekent niet dat de halsters af moeten, maar wel dat het een onderwerp van gesprek kan blijven dat je eens in de zoveel tijd opnieuw afweegt: is het nog nuttig en nodig en zinvol?)


Ik maak het niet zwart wit, jij stelt dat het met investeren op te lossen is, ik zeg niet altijd. Volgens mij begin jij dan met zwart wit maken.

In je 2e alinea ga je mij vertellen hoe paarden houden werkt. Waarom heb je die behoefte? Ik weet dat ik niet in accountancy zit, no worries.

Het is mooi dat er van alle kanten gesproken word over: er moet een gesprek mogelijk zijn.

Maar ik word hier lui genoemd, dat ik geen tijd zou nemen voor een blik op de paarden en dat iemand het nooit zou accepteren...

Dus blijkbaar geld het gesprek eigenlijk vooral als er maar 1 uitkomst is :D

Dan is het toch geen gesprek meer?

Een onderscheid maken, ik moet grinniken bij het idee, werkt dat op stallen? Dat de een wel wat mag en de ander niet? Dat men het eens is met de pensionstalhouder in zijn oordeel?

Maargoed, ik ben eigenlijk gek dat ik hier een discussie aanga, heeft geen nut toch. Elke stal heeft voor en nadelen en ik blijf altijd kritisch op wat wel en niet kan en gaat, dus wie weet zet ik ze ook ooit nog zonder halster.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:34

XladyX schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, degene die een "break away" halster gebruiken, hoevaak zijn die daadwerkelijk af gegaan. Met andere woorden, hoeveel situaties zijn er gebeurt waarin het nodig bleek en het evt letsel of erger heeft voorkomen?

Uit mijn hoofd een keer of 4 in de laatste 5 jaar :) 3x in de stal, 1x halster in de paddock gevonden. Paard had geen van die keren ook maar een plekje, maar weet natuurlijk niet hoe het gegaan is qua losgaan. Op de paddock vermoed ik een bungelende mini-Shet }:0 :+

Celebi
Berichten: 3675
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:57

Mijn halsters waren in een maand of 11 echt regelmatig geknapt. Ik had dan wel normale halsters met een elastiek er zelf tussen gezet. Zowel het elastiek als de musketonhaken waren regelmatig kapot. Op een gegeven moment kocht ik alleen nog maar halsters met veerclips omdat dan alleen het elastiek stuk ging. Geen idee waaraan het stuk ging. Trekken door anderen? Schuren? Vast zitten? Halster lag regelmatig in de paddock of wei ipv om zijn hoofd. :+

maessie

Berichten: 5751
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:15

Ik ben tegen halsters op stal, ik ben er zelf helaas een keer een paard door verloren. Die is blijven hangen achter een banketstaaf moertje en heeft daarbij haar nek gebroken. Voor nood zou ik over een klittebandhalster na willen denken, maar voor standaard kies ik er niet meer voor. (Wij hadden ook toen niet standaard op stal een halster om, maar alsnog de merrie kwijt)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:24

Vientje schreef:
XladyX schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, degene die een "break away" halster gebruiken, hoevaak zijn die daadwerkelijk af gegaan. Met andere woorden, hoeveel situaties zijn er gebeurt waarin het nodig bleek en het evt letsel of erger heeft voorkomen?

Uit mijn hoofd een keer of 4 in de laatste 5 jaar :) 3x in de stal, 1x halster in de paddock gevonden. Paard had geen van die keren ook maar een plekje, maar weet natuurlijk niet hoe het gegaan is qua losgaan. Op de paddock vermoed ik een bungelende mini-Shet }:0 :+


Maar was er ergens een gevaarlijke situatie waarbij het nodig was?
Mijn shet krijgt elke 2-3 weken wel eens zijn halster af door met zijn hoofd aan zijn been te schuren en dan vind ik het ook ergens terug maar was er toch nooit ook maar enige vorm van gevaar.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:27

Mijn pony moest in de zomer een zonnekapje op. Dit bevestigde ik altijd aan een veiligheidshalster. Schiet los zodra er druk op komt te staan.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:06


Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:03

Maar zulke situaties kunnen toch ook in de wei of de paddock gebeuren? De afrasteringspalen, de hooikar, slowfeeders, het hek, waterbakken, hoeven of tanden van andere paarden, er zijn zo veel manieren waarop daar een probleem met een halster kan ontstaan. Waarom is het in de stal dan een probleem en in de wei of paddock niet?
Uit interesse hoor, bij ons op stal hoeven halsters niet om in de box.

Kabayo

Berichten: 14022
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:11

Lieser schreef:
Maar zulke situaties kunnen toch ook in de wei of de paddock gebeuren? De afrasteringspalen, de hooikar, slowfeeders, het hek, waterbakken, hoeven of tanden van andere paarden, er zijn zo veel manieren waarop daar een probleem met een halster kan ontstaan. Waarom is het in de stal dan een probleem en in de wei of paddock niet?
Uit interesse hoor, bij ons op stal hoeven halsters niet om in de box.

Om die reden dus ook buiten halster af hier

LWDaisy

Berichten: 4784
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:17

Bij ons was dat ook zo, halster verplicht om laten. Want: het bespaart 's ochtends wel degelijk tijd, als je geen 20 halsters moet omdoen.

Ik vond daar ook wat van hoor. Ik vond het 1) niet veilig en 2) "ongemakkelijk", ik wilde mijn paard zonder halster op stal.

Maar: ik ben de klant. Ik kan het aanbod nemen, of laten.
Dus zoek je een oplossing: een veiligheidshalster.

En eerlijk? In al die jaren ging dat gewoon goed.
Staleigenaar blij, ik gerust.

En de paarden op de wei? Ik heb er toch meerdere weten uitbreken. En dan ben je gewoon blij dat ze een halster om hebben :)

Edit: het halster is hier nooit "gebroken" :) Het was nooit nodig. Maar: beter voorkomen dan genezen.

Shadow0

Berichten: 43506
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:49

ruitje schreef:
Ik maak het niet zwart wit, jij stelt dat het met investeren op te lossen is, ik zeg niet altijd. Volgens mij begin jij dan met zwart wit maken.


Nee, ik gaf die nuance echt wel, lees maar terug.

Citaat:
In je 2e alinea ga je mij vertellen hoe paarden houden werkt. Waarom heb je die behoefte? Ik weet dat ik niet in accountancy zit, no worries.


Maar dan snap ik dus niet helemaal waarom je zo de nadruk legt op wat er dan precies te verwachten is of niet. Ik doe echt mijn best om in mijn reactie een aantal afwegingen te schetsen met dingen die soms de ene kant op gaan en soms de andere... En je reactie is dat het dan niet duidelijk is wat men dan precies verwacht. Maar het is niet precies.

Citaat:
Maar ik word hier lui genoemd,


Niet door mij.

Citaat:
en dat iemand het nooit zou accepteren...


Dat lijkt me echt een keuze voor de eigenaar. De consequentie kan voor de eigenaar zijn dat je dan een andere plek moet zoeken - maar dat mag je als eigenaar bepalen. Zoals andere eigenaren het niet accepteren dat hun paard los meeloopt. Iets wat ik ook kan begrijpen, en waarvan ik denk dat als de eigenaar dat beslist, het gewoon respect verdient.

Citaat:
Dus blijkbaar geld het gesprek eigenlijk vooral als er maar 1 uitkomst is :D

Dan is het toch geen gesprek meer?


?? Ik heb allerlei dingen aangedragen waar een gesprek over kan gaan, inclusief de mogelijkheid dat het halster om wellicht wel de beste oplossing (voor nu) kan zijn.

Degene die het gesprek afwijst is degene die stelde dat je het onderwerp nooit meer aan moet halen bij de stalhouder.

Citaat:
Maargoed, ik ben eigenlijk gek dat ik hier een discussie aanga, heeft geen nut toch.


Ik vind dat een onnodig flauwe manier van het gesprek afkappen, terwijl er juist genoeg ruimte is om wel een gesprek aan te gaan. Er worden toch nuttige ervaringen gedeeld? Er komen toch een boel afwegingen op tafel die allemaal zinvol zijn?

Maar door op voorhand te stellen dat het toch geen nut heeft gaat die ruimte ook weer weg. Dan kom je weer in een conflict waarbij de ene bepaalt en de ander alleen maar een slikken-of-stikken keuze heeft, en dat geeft vooral snel wantrouwen en irritatie naar elkaar, geen begrip.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:09

Maar shadow, als het gaat om stalregels is het ook gewoon zo: de stalhouder bepaalt wat ie wel of niet wil doen en de klant kan slikken of opstappen. Dat is bij elk bedrijf zo, niet alleen op stal. Dusja je kan 1x een gesprek aangaan om de meningen duidelijk op tafel te leggen maar daarna is die ruimte voor herhaalgesprekken echt niet meer aanwezig. Als een beleid gewoon goed draait moet je niet opeens een 2 maanden later een andere mening verwachten, dat is toch logisch.

En dat geldt in 2 richtingen he. Als jij bvb hebt afgesproken dat jouw paard geweekt hooi moet hebben, hoef jij toch ook niet elke 2 maand van stal het verzoek te krijgen om toch gewoon droog te geven? Afspraak is afspraak.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:13

Kabayo schreef:
Lieser schreef:
Maar zulke situaties kunnen toch ook in de wei of de paddock gebeuren? De afrasteringspalen, de hooikar, slowfeeders, het hek, waterbakken, hoeven of tanden van andere paarden, er zijn zo veel manieren waarop daar een probleem met een halster kan ontstaan. Waarom is het in de stal dan een probleem en in de wei of paddock niet?
Uit interesse hoor, bij ons op stal hoeven halsters niet om in de box.

Om die reden dus ook buiten halster af hier


Voor een paard dat makkelijk te pakken is wel. Voor mijn kwpn die sowieso een paniekkip is moest hij eens door de draad gaan oid juist een reden om het buiten aan te laten zodat mensen hem kunnen vangen voor er erger gebeurt. Want ja de kans dat ie in zijn halster blijft hangen is nog altijd kleiner dan dat er iets gebeurt waardoor ze op straat belanden, bvb panikeren en uitbreken, iemand die de draad open laat met beken baggeren of een auto die bocht mist en door de omheining gaat.

Shadow0

Berichten: 43506
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:31

Poekkie schreef:
Maar shadow, als het gaat om stalregels is het ook gewoon zo: de stalhouder bepaalt wat ie wel of niet wil doen en de klant kan slikken of opstappen. Dat is bij elk bedrijf zo, niet alleen op stal.


Nou nee, dat zijn niet de enige twee opties. Je kunt ook communiceren en begrip voor elkaar hebben en consensus bereiken.

Citaat:
Dusja je kan 1x een gesprek aangaan om de meningen duidelijk op tafel te leggen maar daarna is die ruimte voor herhaalgesprekken echt niet meer aanwezig.


Dat is echt helemaal je eigen keuze om die ruimte niet te bieden. Als die ruimte er niet is, is dat omdat je die ruimte niet wilt geven.

Maar zelfs als de stalhouder geen zin heeft in dat gesprek is het nuttig om het af en toe toch aan te halen: ten eerste om aan te geven dat het nog steeds een wens is en niet zomaar verdwenen. En ten tweede omdat de omstandigheden soms veranderen en er dan soms iets mogelijk is wat eerst niet kon - en alleen maar omdat de ander weet dat je die wens nog steeds hebt kan het dan veranderen.

Er zijn dus echt wel situaties geweest waarin ik gewoon af en toe herhaalde 'ik hoop nog steeds dat we een keer dit of dat kunnen doen' zonder er een heel groot punt van te maken maar het wel open te houden, en dan ineens kan het wel.

Citaat:
Als een beleid gewoon goed draait moet je niet opeens een 2 maanden later een andere mening verwachten, dat is toch logisch.


Er is dan ook een groot verschil tussen het aangeven dat iets nog steeds je wens is, of 'opeens' een andere mening of beleid te verwachten.

Citaat:
En dat geldt in 2 richtingen he. Als jij bvb hebt afgesproken dat jouw paard geweekt hooi moet hebben, hoef jij toch ook niet elke 2 maand van stal het verzoek te krijgen om toch gewoon droog te geven? Afspraak is afspraak.

Hangt er een beetje vanaf wat het is en elke 2 maanden lijkt me wat vaak, maar bij een aantal dingen lijkt het me prima om die vraag af en toe eens langs te laten komen: is wat we doen nog steeds nodig en willen we het nog zo?