weide paard/koe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniquevdBos
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-04-24

weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 08:13

Goedemorgen.

In juli gaat onze droom werkelijkheid worden en ontvangen wij de sleutel van onze nieuwe woning, waar al een rijbak stallen en een weiland is, op dat weiliand hebben jarenlang geen paarden meer gestaan en ik vraag me af hoe ik erachter kom of het weiland echt paardengras is of stiekem toch koeiengras, ik heb half internet al afgezocht maar kan er niet achterkomen, zou zonde zijn als we het weiland compleet opnieuw zaaien terwijl het gras goed is voor de paarden.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:16

Je kan een monster laten nemen en analyseren, zou dat zeker aanraden. De locale loonwerker kan je daar prima in adviseren.

Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Re: weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:42

Welk gras erop gezaaid is ga je met een bodemmonster niet ontdekken.
Je kan er zelf eens doorheen kijken, is het 1 egale homogene vlakte? Of staan er verschillende groeistadia grassen, als er aren in komen, zijn dat dan allemaal dezelfde of verschillende? (= verschillende soorten) Kropaar, Engels Raaigras, Veldbeemd, Timothee zijn heel onderscheidbare soorten.
Als de groeistadia ook nog eens duidelijk verschillen tussen die ''dezelfde aren'' is het ook nog best aannemelijk dat er verschillende rassen in staan. Dat is allemaal diversiteit. Het liefste heb je dan ook nog verschillende kruiden die ertussen staan, eetbare wel te verstaan. Smalle Weegbree, paardenbloem, brandnetels, luzerne etc.

En die diversiteit is hetgeen wat ''koeiengras'' versus ''paardengras'' het meeste differentieert.
Het ''koeiengras'' is een homogene raaigrasvlakte (en raaigras zit in de meeste paardenmengsels óók, dus het is niet dat een paard daar spontaan vlekken van ontwikkelt en gaat loeien)
Het ''paardengras'' is een heterogene diverse weide met ook ruimte voor kruiden.

Mocht je nou tot de conclusie komen dat het ''koeiengras'' is, bedenk dan heel goed dat je een jarenlang gevestigde weide hebt, met bijbehorend bodemleven.
En dat je dat wellicht iets subtieler zou willen omvormen dan de standaard ''spuit dood, ploeg om, zaai in''
Want daarmee ga je zoveel moois verliezen :)

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:12

Je kunt als je er doorheen loopt gewoon zien of er meerdere soorten gras in staan. Raaigras staat vaak op grote rechte weilanden waar gemakkelijk gemaaid kan worden. Als dit een perceel bij de woning is zal het vast gewoon weidegras zijn.

MoniquevdBos
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 09:32

Afbeelding
dank voor de tips het lijkt (foto is van Januari) 1 homogene massa van een afstandje, maar las ook stukken met heel kort maaien en paardengras inzaaien en voorzichtig overgaan, wellicht is dat ook nog een goede optie
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2165
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:37

In januari lijk tal het gras min of meer op elkaar. Als het gras gaat groeien kun je het beter beoordelen. Wat we hier hebben gedaan, is doorgezaaid met een kruidenmengsel. Dat gaat prima. Belangrijk is wel dat je het gras niet te kort laat afgrazen, dus ook rust geeft. Je zou ook een strook kunnen scheuren en inzaaien. Een loonwerker kan misschien helpen met een plan.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:40

Dit soort percelen zijn echt geen raaigras velden.

tinkergirl89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:46

Akshay schreef:
Welk gras erop gezaaid is ga je met een bodemmonster niet ontdekken.
Je kan er zelf eens doorheen kijken, is het 1 egale homogene vlakte? Of staan er verschillende groeistadia grassen, als er aren in komen, zijn dat dan allemaal dezelfde of verschillende? (= verschillende soorten) Kropaar, Engels Raaigras, Veldbeemd, Timothee zijn heel onderscheidbare soorten.
Als de groeistadia ook nog eens duidelijk verschillen tussen die ''dezelfde aren'' is het ook nog best aannemelijk dat er verschillende rassen in staan. Dat is allemaal diversiteit. Het liefste heb je dan ook nog verschillende kruiden die ertussen staan, eetbare wel te verstaan. Smalle Weegbree, paardenbloem, brandnetels, luzerne etc.

En die diversiteit is hetgeen wat ''koeiengras'' versus ''paardengras'' het meeste differentieert.
Het ''koeiengras'' is een homogene raaigrasvlakte (en raaigras zit in de meeste paardenmengsels óók, dus het is niet dat een paard daar spontaan vlekken van ontwikkelt en gaat loeien)
Het ''paardengras'' is een heterogene diverse weide met ook ruimte voor kruiden.

Mocht je nou tot de conclusie komen dat het ''koeiengras'' is, bedenk dan heel goed dat je een jarenlang gevestigde weide hebt, met bijbehorend bodemleven.
En dat je dat wellicht iets subtieler zou willen omvormen dan de standaard ''spuit dood, ploeg om, zaai in''
Want daarmee ga je zoveel moois verliezen :)


Wat duidelijk uitgelegd ! _/-\o_

Ik moest wel ff lachen om je omschrijving dat paarden best tegen raaigras kunnen :=

DuoPenotti

Berichten: 29711
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:48

Waarom zou het geen raai zijn?
BG11 is een van de goedkoopste mengsels, dus als er geen suiker gevoelige dieren hebben gestaan is de kans groot dat dat ook gezaaid is.

Mijn Kwpn-ers knalde ik de hele dag op koeiengras en nooit problemen ondervonden.
Nu met de koudbloeden ben ik pas gaan leren over fructaan enz.

Overigens hier de helft van de wei 1,5 hectare paardengras gezaaid.
De andere 1,5 hectare koeiegras gelaten.
De paarden hadden er niet opgelopen, zelfde bemest, zelfde tijdstippen gemaaid.
Zelfde tijdstip gras geplukt en als 2 monsters opgestuurd...en paardengras was hoger in suiker.... ook bedankt.

Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:10

DuoPenotti schreef:
Waarom zou het geen raai zijn?
BG11 is een van de goedkoopste mengsels, dus als er geen suiker gevoelige dieren hebben gestaan is de kans groot dat dat ook gezaaid is.

Maar BG 11 bevat ook al 30 procent ander gras dan raaigras :)
70% Engels raaigras (2 rassen), 15% Timothee, 15% Beemdlangbloem

Britta31

Berichten: 13150
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: weide paard/koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:14

Mijn paarden staan ook op koeiengras al jaren.

DuoPenotti

Berichten: 29711
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:17


Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:44

Britta31 schreef:
Mijn paarden staan ook op koeiengras al jaren.

Vertel eens. Wat is "koeiengras" volgens jou als definitie. Want persoonlijk vind ik die term zo nietszeggend. Vraag me dus echt af, heb jij dat een weiland met alleen raaigras? (Ingezaaid met BG11, waar al 30 % niet raaigras in zit)?

Of heb je een weide die 7x gemaaid en bemest wordt voor het kuilvoer?