Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 12:10

Knibbelknabbel knuisje ik wil geen wolven in mjin huisje...

(ben lang weggeweest :') , maarheb wat vragen, waarvan ik weet dat hier vastnog mensen met ideeen zjin, die handig kunnen zjin. :D :o )

Ik zoek voorbeelden van mensen die hun (uitloop) stal zo wolfproofmogeljik hebben gemaakt.
Dus geen discussies over dat het tohc niet helpt, gewoon voorbeelden en handigheidjes en do's en don'ts, heb al topic gespot met wat info, maar daar staat het niet concreet handig en weinig ehcte voorbeelden.

Heb huisje gekocht met stukje land, idee is daar mjineigen paarden opzetten, maar wil ze er wel zo veilig mogeljik neer zetten. Enja, ben me ervan bewust dat op diernetuin hekwerken na of stalen kooi die ingegraven is niets 100% is.
Is geen omgeving waar momenteel veel wolvenproblemen zjin, echter als ikhet nu moet neerzetten kan ik het beter in 1x goed doen, want ik verwacht dat wolf zich wel verder verspreid en ook daar problmen gaat geven.
En mijn paarden zjin niet bedoeld als wolven fastfood.

Hoe heb jji je inloopstal gewolfproofd? Hoe hoog is je hekwerk? je draden? ingegravenhekwerk? Hoe doe je dat met dak van je stal? Hoe groot is je uitloop nog? voor als je niet thuis bent of 's nachts?
Je inloopstal opgeofferd tot gewone stal, die geheel afsluitbaar is?
Je paddock deels meegenomen in je omheiningsplan?

Bij inloop stal denk ik bv aan de mogeljikheid om toch de gehele voorkant af te kunnen sluiten? Terwjil je dat in zjin geheel open kan gooien zodat er geen belemmeringen in beweging van de paarden is? Hoe dan?

Gaat bji mij om 2 a 3 paarden (effectief, grote pony's)
En er staat nu niks, ja staat wel wat, maar als ik er tegen aan leunstort het al in. :+
En zit met aantal beperkingen wat betreft al bestaande landschapselementen en regels.
Maar stel die zjin er niet... wat zou je dan doen? dus in zjin algemeen. Of wat heb je gedaan?

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:21

Als je de mogelijkheid hebt, een meidoorn haag planten aan de buitenzijde van je omheining. Vooral als je nog geen wolven in de buurt hebt, kan deze mooi groeien.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:35

Ik heb mijn paddock rondom geprobeerd wolfwerend te maken middels vijverisolatoren (Gallagher)

De paaltjes zijn Gallagher vijverpaaltjes en ik heb ze hier vandaan https://www.schrikdraad.com/gallagher-v ... 5-stu.html , die zijn nl goedkoper dan bij Gallagher zelf :)
Die draadjeshouders zijn wel kwetsbaar, maar bij Agrishop heb ik vervangisolatoren gekocht mocht het eens nodig zijn. https://media.agrishop.nl/nl/article-im ... /44714.jpg
https://media.agrishop.nl/nl/article-im ... 13mm-1.jpg
Bij Verpas heb ik de spanstaafbeugels gekocht voor 60 mm ijzeren paal met een spanstaafopening van 8 mm (standaard is 6 mm). Hier passen precies de onderstukken van de paaltjes in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn er nog wat kleine aanvullingen gedaan om onderdoor kruipen ook tegen te gaan.
Als je nog meer wilt weten of andere foto's hoor ik het wel :)

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 12:41

@Wintu, dat wordt problematisch, helaas geen optie.
@Dubbelfun, dit ziet er goed uit! Daar kan ik ideeen uit halen! Dank je

Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:47

@Dubbelfun, dat vind ik hele goede voorbeelden, want alleen gespannen draden vormen zelfs met een flinke klap stroom erop geen hindernis: er zijn wolven die doorkregen dat de klap stroom maar even duurt en ze er geen last van hebben als ze heel snel erdoorheen lopen/springen. Met een degelijk hek of muur, kan de wolf in ieder geval niet even snel tussen de draden door, en zal hij dat klimmend moeten doen, wat door de elektriciteit hoogstwaarschijnlijk niet lukt, omdat hij niet snel even ertussendoor gaat, dus zal de schok harder aankomen. Bovendien zijn de poten niet zo goed geïsoleerd als de rest van de wolf.

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:52

Hoe is de huidige omheining? Ga je alles weghalen en vernieuwen of heb je dingen die je kan hergebruiken/veiliger maken?

Hier is de omheining 1.20 hoog, 5 stroomdraden met 9-10k volt stroom op.
Op bepaalde plekken heb ik gaas (soort bekaerd draad op bepaalde plekken en een soort stevige kippengaas op andere plekken). Bij de bekaert draad heb ik onderaan een draadje gespannen om ingraven te voorkomen. Bij de plekken waar dit niet kon aan de buitenkant heb ik de gaas verbonden met de grond door U profielen in de grond te steken. (Je vind die richtlijnen allemaal op https://www.wolffencing.be/). Zorg ervoor dat je stroomapparaat genoeg aarding heeft (makkelijke toegang tot de aardingspennen om er water over te gieten is aan te raden).

Vooral veel stroom op de draden en zorgen dat zeker de onderste draad vrij is van gras. Ik heb daarvoor betonnen bodemplaten onder de draad gelegd (lag nog op het erf, scheelt weer kosten om het weg te brengen). En in het hoogseizoen iedere week met de bosmaaier de draad vrij maken....

Ik heb geen afsluitbare stal omdat ik die niet mag zetten... Wel een schuilstal.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 15:23

@Aife. Er staat niks zeg maar voor de paarden.

Wel tuin omheind, maar dat is lastig te wolfproofen staat operfafscheiding.
Ene kant gladde schutting gok 2.10 hoog, hoger dan mei in ieder geval.
Andre kant schutting van 1.80 of 1.90.? Gok ik.
Achterzijde coniferen met stukje gaas.
Voorkant, huis, stukje muur 1.90 hoog en garage en stuk zonder hek of zo ca 5 m. Voorkant huis mag hek max 1 m hoog.
Optie daar is iets planten dat hoger is en dihct groeit en daarachter de omheining, kan in principe qua afmetingen, dan is afrastering niet zichtbaar.

Qua gras, het is klein perceel dus zou bji te houden moeten zijn en even stroom eraf als je thuis bent en pony's ernaast zetten is hetook gemaaid.

Dank je voor je tips.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:46

Toen we de paarden gingen verhuizen stond er nog niets; dus we hebben rond het perceel alles nieuw aangelegd. De wolvendruk was veel minder hoog maar er is wel rekening mee gehouden.
Wij hebben een grote schuilstal, en de hele voorkant hebben we 2 jaar geleden aangepakt. Er zijn voor de open voorzijde van 6 meter breed deels vaste wanden gekomen, en 2 dubbele openslaande deuren zijn erin gezet. Deze staan altijd open zodat het een inloopstal is geworden. Binnen een grote box van 4 x 4 waar ze meestal met z'n drietjes in vertoeven, maar wat het oude schuilgedeelte was en nu dus deels dicht is gemaakt links en rechts van de deuren, daar zijn 2 kleine shetten stalletjes gekomen.
De stal is dus helemaal dicht als de deuren dicht zijn, met alleen bovenaan langs het dak ventilatie van 20 cm ongeveer.
Om het weidedeel staan palen van 1.50 hoog met opzetstukken die naar buiten vallen, en 6 draden. De bovenste en onderste buitenlangs, tegen ingraven en springen, en aan de binnenzijde 4 draden. Het geheel is ruim 1.60 mtr hoog en er staat 9 a 10 kv op de draden. Behalve op de bovenste, dat is nutteloos want er is geen aarding. Als ze willen springen gaan ze toch, en raken wellicht/hopelijk de draden eronder. Dan is er gelijk aarding en krijgen ze de volle mep.
Het gras onder de draden houd ik kort maar de shetten weten het ook tot op de laatste mm onder het draadje te snoeien (wat ik erg knap vindt... wij letten zelf ook goed op... je krijgt een leuke gratis elektroshock behandeling)
Langs de lange zijde is een sloot en daar staat al een meidoornhaag, en aan de achterzijde van het perceel (natuurterrein/bosstrook) heb ik allerlei prikkelige snelgroeiende struiken gepoot, maar voordat die zijde ook dicht is dat duurt nog wel een paar jaar. Daar ligt ook de mestopslag.
Grappig is wel dat de shetjes hun stalletjes ook echt gebruiken om in te staan tukken, lekker koel en rustig want paardlief past er wel in maar kan niet draaien. Die gaat er bij voorkeur niet staan.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:47

Buiten de paddock met stroom draden heb ik ook bij de buitenstallen de altijd open bovendeuren voorzien van 2 puppypanelen (vastgemaakt op de onderdeur zodat de bovendeur ook nog dicht kan).
En normaliter zouden ze met dit weer 's nachts buiten blijven, maar nu dus ook op stal en helaas geen vrolijk groetende paardenkoppies meer als ik kom voeren...

Afbeelding

En voor de shet is ook haar doorkijkje naar buiten met plexiglas gedicht.
Afbeelding

ankie2013
Berichten: 299
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:07

Wij hebben het in wolvengebied zo;
Buitenzijde van ons perceel met gaas en stroom onder en boven aan de buitenkant. Foto is van toen het in "aanbouw was". Hoogte is 145/150 cm. Op 2 meter afstand staat er dan weer een hek met gallgher draad 3 laags die de paarden bij het gaas weg houdt. Mocht het risico heel groot worden dan kan ik mn 2e linie nog voorzien van extra regels stroom.
In het midden van het perceel ligt een paddock met loopstal met houten hek(140 cm) met gaas erin en zowel aan de binnenzijde en de buitenzijde stroom. Op de foto is buitenzijde niet te zien maar daar zitten afstandhouders van 20 cm onder en boven met losse stroom klok die alleen de paddock doet zodat er echt veel stroom op staat.

Bij mij staan er eigenlijk nooit meer paarden s nachts buiten, heb ze s nachts in binnenstallen. Dus dit is voor overdag.


Afbeelding

Afbeelding

Of het genoeg is, vraag ik me wel echt af. Je ziet soms filmpjes waar ze over complete wildhekken kleuteren....

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 17:16

@Lindsday, dankjewel. Ik zat ook wat te denken aan volledig openslaande deuren, die dan helemaal dihct kunnen of alszjipaneel functioneren.
Was hier ook aan het bedenken hoe dit meteen aan te passen, aangzein er nuniets is, kan ik het maar beter meteen aanpassen is goedkoper dan nu half en over half jaar aanpassen.

@Dubbelfun, dankjewel, duideljik, en inderdaad zonde dat ze neit meer lekker naar buiten kunnen hangen, maar dit is beter dan opgegeten worden.

@Ankie, ook bedankt, heb je je de om je perceel omheining ook ingegraven of pinnen in de grond of zo? Bljif de hoogte ook wel dingetje vinden, weet hoe hoog beetje hond al kan springen, laat staan door honger gemotiveerde wolf.

ankie2013
Berichten: 299
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:29

Buitenste hek is 1,3 kilometer lang, dus die is niet ingegraven. Onbegonnen werk… we hopen dat de onderste stroomdraad ze weerhoudt om te graven.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 17:46

ankie2013 schreef:
Buitenste hek is 1,3 kilometer lang, dus die is niet ingegraven. Onbegonnen werk… we hopen dat de onderste stroomdraad ze weerhoudt om te graven.


Dat is inderdaad onbegonnen werk en onbetaalbaar.... Hopeljik draad inderdaad voldoende.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:22

even schopje, er zijn toch wel meer mensen die wat handige tips, trucks of ideeën hebben?
Dit is tot nu toe welheel marginaal :')

ruitje

Berichten: 12359
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Ik volg ook, ze zijn bij ons nog niet, maar heb echt geen idee hoe we straks 16 hectare wolfproof moeten gaan maken :+

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:23

ruitje schreef:
Ik volg ook, ze zijn bij ons nog niet, maar heb echt geen idee hoe we straks 16 hectare wolfproof moeten gaan maken :+

16 Ha :oo goeiegenade, dat is wel ding ja....

DuoPenotti

Berichten: 29955
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe stal en paddock zo wolfproof mogeljik maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Mag ik niet klagen met mijn 3ha....

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Ik ken hier bedrijven met 20 of 30 hectare die hebben buitenom dan op 1.30 met stroom. Maar elk heuvel, omgevallen boom erachter of sloot geul of ongelijke grond moet je weer creatief zijn. De oprit moet wel toegankelijk zijn ook zoiets.

Ze kunnen via iets er zo inspringen.

Ingraven erg leuk maar met zoveel meters onbegonnen inderdaad.

Ik zit wel mee te kijken hoe erg het bij jullie al is als he zelfs de staldeuren niet meer los kan doen en naast de buitenkant ook de paddock nog moet doen.