Hooi verplaatsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:01

Hoi allemaal,

Ben ik weer met een gekke/vervelende vraag hoor!

Mijn weide is eindelijk af en de paardjes zijn woensdag (onverwacht) al verhuisd naar ons nieuwe stukje paradijs aan huis! Alleen heb ik dus nog geen (voldoende) hooi. Nu hebben ze enkele kleine baaltjes, maar de bedoeling is natuurlijk om met grote balen te gaan werken.
Deze grote, gewikkelde, balen worden bovenaan opengesneden en gewoon op de weide gezet, zodat er altijd onbeperkt hooi is (vooral voor de grote dan).
Alleen is het nu een ramp om hooi te vinden en als ik al iemand vind die kan leveren, dan willen ze meteen minimaal 4 balen leveren...
Nu heb ik wel een klein stukje achteraan op de weide waar ik hooi wou opslaan, maar met rechthoekige balen van 250kg die ze niet tot daarachter krijgen gereden, zal dat nogal moeilijk worden! Normaal neem ik altijd ronde balen, die rol ik dan zelf tot aan de opslag, maar met vierkante balen is het natuurlijk heel wat anders!

Heeft er iemand tips hoe ik die grote, zware, vierkante balen alsnog kan opslaan? Of andere tips voor het hooi ofzo? Want met kleine baaltjes gaat me duurder uitkomen uiteindelijk. Ik zit even met mijn handen in het haar! :/

Foto's van de weide toegevoegd, heel achteraan aan de weide is plaats!

PS: ze kunnen/mogen niet over de omliggende gronden rijden om te leveren helaas :(


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:04

Kun je ze niet zelf ophalen?
Hier rollen we er regelmatig 2 bij iemand in de trailer, past bij die trailer net.
Dan kun je misschien wel hooi vinden?

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:07

Hoe koop jij je hooi? Daar hangt veel van af. Ikzelf plaats deze op paletten in de weide en plaats er een zeil over. Sinds 2 jaar heb ik een zeil van een vrachtwagen (in het schoon Vlaamsch "bâche" :) )
Ik heb drie paardjes en kom toe met 20 grote vierkante balen. Ik betaal 55 euro per baal, ze worden aan huis gebracht én gestapeld op de kunststof paletten voor die prijs. Ik bepaal dus zelf waar ze kunnen gestapeld worden.
Op de foto is niet goed te zien of de "mannitou" of verreiker makkelijk in je weide kan. Bij mij is dat geen probleem.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:41

TanteFlavie schreef:
Hoe koop jij je hooi? Daar hangt veel van af. Ikzelf plaats deze op paletten in de weide en plaats er een zeil over. Sinds 2 jaar heb ik een zeil van een vrachtwagen (in het schoon Vlaamsch "bâche" :) )
Ik heb drie paardjes en kom toe met 20 grote vierkante balen. Ik betaal 55 euro per baal, ze worden aan huis gebracht én gestapeld op de kunststof paletten voor die prijs. Ik bepaal dus zelf waar ze kunnen gestapeld worden.
Op de foto is niet goed te zien of de "mannitou" of verreiker makkelijk in je weide kan. Bij mij is dat geen probleem.


Er kan sowieso niets in mijn weide aangezien die helemaal dicht is tot op de grond (lees: extra draad tot op de grond ivm ontsnappende pony) dus ze zouden enkel rondom kunnen, maar dat mag dan weer niet van de eigenaar van de omliggende gronden :/ normaal kwam de boer, die hier een ebetje verderop zit, het per baal brengen, rechtstreeks de weide op. Maar die is nu gestopt met hooien enzo, dus nu zit ik zonder aanlevering.

Maar als ze die grote balen stapelen op die paletten, hoe haal jij ze er dan weer vanaf wanneer je ze nodig hebt?

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:41

De meeste komen niet maar 1 of 2 balen leveren inderdaad.
Hoe snel ga je er doorheen? Want als ze te lang blijven liggen en het plastic raakt beschadigd of wat dan ook dan kan je ze weggooien en ben je pas echt veel geld kwijt.
Verder inderdaad op pallets laten zetten en dan zeil erover. Maar als ze er met hun materiaal niet kunnen komen dan houdt het op vrees ik.
Dan wordt het doorzoeken naar iemand die ronde balen heeft zodat je kan rollen misschien? Maar goed dan krijg je ze niet op pallets en kunnen ze ook niet te lang blijven liggen.

Hier kleine baaltjes. Inderdaad duur, maar bevalt verder wel goed.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:43

DuoPenotti schreef:
Kun je ze niet zelf ophalen?
Hier rollen we er regelmatig 2 bij iemand in de trailer, past bij die trailer net.
Dan kun je misschien wel hooi vinden?


Ik heb geen trekhaak en/of trailer, dus dat wordt niks met zelf ophalen. En ook niet direct iemand die dat wel heeft en me zou kunnen helpen helaas :/

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:45

ja zonder trekhaak word het wel moeilijk ja..... dan ben je echt aangewezen op andere.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:50

Temeraire schreef:
De meeste komen niet maar 1 of 2 balen leveren inderdaad.
Hoe snel ga je er doorheen? Want als ze te lang blijven liggen en het plastic raakt beschadigd of wat dan ook dan kan je ze weggooien en ben je pas echt veel geld kwijt.
Verder inderdaad op pallets laten zetten en dan zeil erover. Maar als ze er met hun materiaal niet kunnen komen dan houdt het op vrees ik.
Dan wordt het doorzoeken naar iemand die ronde balen heeft zodat je kan rollen misschien? Maar goed dan krijg je ze niet op pallets en kunnen ze ook niet te lang blijven liggen.

Hier kleine baaltjes. Inderdaad duur, maar bevalt verder wel goed.


jawel dan rolde ik ze met planken de palletten op, zodat ze wel goed blijven natuurlijk. Maar zoals het nu uitziet zal ik toch nog even moeten verder zoeken vrees ik. En voorolopig maar even met de kleien baaltjes verder ;)
het is gewoon een slecht moment voor hooi aan te kopen, zeker hier in de buurt is echt amper iets te vinden momenteel xD

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:53

Eerlijk als ik de optie heb zou ik onverpakt hooi voeren. Zie er toch fijnere en gezondere paarden van dan van gewikkeld of dat gewikkelde moet echt hooi zijn.
Dus wat mag je qua hooiopslag en wat voor vervoersmogelijkheden heb je of kan je aan komen? Simpel klein autotje wat 750-800kg geremd mag trekken kan je een 400-500kg hooibaal mee naar je wei sleuren op aanhangertje.

En kan je een dakgoot aan die schuilstal maken? Dan heb je water, minder modder daar rondom en met 2 ibc vaten met wat pallets er tussen plastic en houten daarbovenop heb je al 3 wanden om iets van wat hooi achter/onder te steken. Dakje iets verlengen en je bent er vrijwel.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:24

Waarom niet weer ronde balen zoeken? Of desnoods ronde midibalen, die zijn nog makkelijker rollen.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 15:56

tamary schreef:
Eerlijk als ik de optie heb zou ik onverpakt hooi voeren. Zie er toch fijnere en gezondere paarden van dan van gewikkeld of dat gewikkelde moet echt hooi zijn.
Dus wat mag je qua hooiopslag en wat voor vervoersmogelijkheden heb je of kan je aan komen? Simpel klein autotje wat 750-800kg geremd mag trekken kan je een 400-500kg hooibaal mee naar je wei sleuren op aanhangertje.

En kan je een dakgoot aan die schuilstal maken? Dan heb je water, minder modder daar rondom en met 2 ibc vaten met wat pallets er tussen plastic en houten daarbovenop heb je al 3 wanden om iets van wat hooi achter/onder te steken. Dakje iets verlengen en je bent er vrijwel.


Er is al een dakgoot aan de stal, met 2 ibc containers ;)

Ik kies voor verpakt hooi ivm opslag. Omdat ik op het achterste stuk niet zomaar iets mag bij ´bouwen´ helaas :/

Afbeelding

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 15:57

Daihyo schreef:
Waarom niet weer ronde balen zoeken? Of desnoods ronde midibalen, die zijn nog makkelijker rollen.


Ja ik zoek dus ronde balen of midibalen, maar ik vind helaas helemaal niets hier in de buurt. En het grote probleem is dat ik afhankelijk ben van vervoer aangezien ik zelf geen trekhaak of aanhanger heb :=

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:09

tja, ik ben bang dat je op zoek bent naar een oplossing die er niet is.Want als zelf halen geen optie is....dan is 4 balen opslaan dat waarschijnlijk ook niet.
Als vierkante balen op elkaar gestapeld zijn, ben je altijd afhankelijk van een tractor/schafer/bobcat etc. om dat van elkaar af te krijgen. En als het dan zo nat is als afgelopen periode, zul je je halve wei kapot rijden. Andere optie zou zijn als je ze buiten de wei zou mogen leggen, zodat je ze naast elkaar kunt leggen (of 2 op elkaar, dan kun je van daaruit het hooi eruit pakken)....maar welke optie je ook kiest, dat geeft wel rommel.

Ik zit met een wei onderaan een dijkje, waar je niet met de auto kan komen. Wij rolden de pakken altijd van de dijk door de droge sloot heen naar de wei. En dan lieten we deze buiten het hek liggen om van daaruit op te voeren. Maar dat moet ook maar net een mogelijkheid zijn.

+ nog een belangrijk punt....zorgen dat je tijdens het vervoeren/verplaatsen van het pak geen gaten in het pak (of de andere pakken krijgt). Want dan heb je als je pech hebt de kans dat je een half pak weg kunt gooien omdat het vocht erin gaat en gaat schimmelen.....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132199
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:17

Mooie omgeving :)

Je hebt het over 'aan huis'. Welke mogelijkheden heb je daar? Ik neem aan dat je iets van een tractor oid. hebt?

welmoedz

Berichten: 1583
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:36

Waar woon je? Op marktplaats staan vaak wel ronde midibalen van leveranciers.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 21:45

Oscar schreef:
Mooie omgeving :)

Je hebt het over 'aan huis'. Welke mogelijkheden heb je daar? Ik neem aan dat je iets van een tractor oid. hebt?


Ikzelf heb geen tractor helaas... vroeger leenden we die van de boer wel eens, maar ook dat is niet meer jammer genoeg:/

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 21:45

welmoedz schreef:
Waar woon je? Op marktplaats staan vaak wel ronde midibalen van leveranciers.


Maasmechelen, België... tot nog toe nog geen gevonden die hier leveren, maar ik blijf zoeken!! :p

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:04

Als je zo weinig middelen tot je beschikking hebt dan houdt het snel op. Lijkt mij superlastig als je niet eens zelf met een aanhanger of trailer hooi kan gaan halen etc.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:44

Heb je geen damhek in je omheining?
Er zal altijd wel iets in moeten kunnen ook ivm hooi, slepen, bemesten, miss greppel trekken, mestafvoer, als er sloten zijn die ook uithalen, spullen brengen etc etc.
Hoe wil je het anders doen met hooi?
Je mag niks buiten het hek leggen, geen ruimte voor meer dan 1, geen aanhanger, wellicht past er nog 1 of 2 kleine baaltjes in je kofferbak?
Voor de winter is het ook handig om een voorraadje te hebben.
Zo’n grote baal verplaats je ook niet even met de hand als ze er nu eentje zouden brengen.
En idd starten ze meestal geen tractor op voor 1 hooibaal.
Je kunt wellicht even langsgaan bij boeren in de buurt, wellicht dat hun nog iets hebben?
Anders naar fouragehandelaar.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:45

Vond het al lastig om een goede leverancier te vinden met meer dan voldoende opslagruimte en mogelijkheid om onverpakt te voeren. Een betrouwbare leverancier met goed hooi die komt leveren.
Voor verpakt hooi weet ik in je omgeving helemaal niks.
Op mn vorige stek (ook geen opslag) had ik verpakte midibalen die ik in grote getalen liet leveren. Plastic was dan idd vaak kapot, veel rotte plekken, je weet niet wat je koopt etc. Maar dat is je enige optie denk ik

welmoedz

Berichten: 1583
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:44

Laatst bijgewerkt door welmoedz op 04-05-24 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2587
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:46

En de optie om een trekhaak op je auto te laten zetten en een tweedehands remorque te kopen? Dat zou op de lange termijn een zinnige investering kunnen zijn als je paarden aan huis hebt.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:45

miereneter schreef:
En de optie om een trekhaak op je auto te laten zetten en een tweedehands remorque te kopen? Dat zou op de lange termijn een zinnige investering kunnen zijn als je paarden aan huis hebt.

Moet dit toch ook wel beamen.
Ik moet er niet aan denken om alles te laten leveren.
Van de week nog zaagsel gehaald, werd niet gebracht bedrijf dat er mee stopte.
En maandje geleden paar grote pakken stro. Meer hebben we niet nodig dus echt niet mand die het levert.
En dan weer de afvoer van je plastic van je voordroog, dat is restafval en moet hier naar de milieu straat.
En zo heb je altijd wel wat te doen voor de aanhanger.

Daarnaast wil ik ook perse een trailer, spoed is nu weg, niet eerste de halve kennissen groep afbellen wie toevallig wil helpen.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:51

miereneter schreef:
En de optie om een trekhaak op je auto te laten zetten en een tweedehands remorque te kopen? Dat zou op de lange termijn een zinnige investering kunnen zijn als je paarden aan huis hebt.

Moet je auto wel aan kunnen. Alto hier mag 200kg geremd trekken, dus dat is geen optie. Nu heb ik geen trailer trekauto (meer) nodig, maar zo'n 800kg geremd mogen trekken doet al veel.
Alleen dan zal TS of al een auto moeten hebben waarbij dat kan of kunnen inruilen tegen eentje die op zijn minst wat trekken kan en te rijden is op gewoon B. Even uitgaande van wat er minimaal nodig is voor zo'n optie.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132199
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:02

Als je paarden wilt houden in eigen beheer en geen faciliteiten/mogelijkheden hebt, dan wordt het sowieso heel lastig.
Een weitje met een paar paarden is hartstikke leuk maar er is veel meer nodig dan stalling en een paar IBC's.
Het spannen van een draadje ed. kost weinig, maar je hebt veel meer nodig om het goed te doen en dat zijn best investeringen, maar wel nodig om niet afhankelijk te zijn.

En dan heb ik het alleen nog maar over de praktische zaken. Wat hier ook al gezegd wordt: wat doe je als je paard met spoed naar de kliniek moet? Moet je dan eerst op Marktplaats een trekauto gaan kopen en langs de trekhaakgigant voor een trekhaak en langs de trailerboer om een trailer te kopen? Denk dat er dan niet zoveel haast meer bij is :))