stand zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:55

Ik ken een manege (noem geen namen) waar een paard zich opgehangen heeft omdat hij graag wou liggen in een stand. Die overleefde het niet. Ik ben er tegen. Ze kunnen niet eventjes draaien eventjes liggen als ze moe zijn. en wat is het nut ervan? waarom niet iets breder en een deurtje erin zodat ze toch lekker kunnen liggen en eventjes kunnen draaien. Voor kleine pony'tjes hoeft het nog niet eens zoon heel breed stalletje te zijn.
Maar dat is mijn mening

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:58

Ik vind een stand kunnen als het paard er een paar uur per dag in staat, bv. op een manege tussen de lessen door. Maar een hele dag op een stand, of alleen 's nachts vind ik ook niet kunnen En dan heb ik het over een stand waar een paard in vaststaat en waar het paard misschien 30 cm vooruit, achteruit en opzij kan.
en stands van 3x3, hoezo maken ze daar dan in vredesnaam een stand van? plaats een voorwand en voila je hebt een gewone stal.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:59

Als het paard veel beweging krijgt overdag, weidegang of lessen, dan zou het niet zo erg zijn om in een stand te staan. Maar ik ben er geen voorstander van.

Ik vind het prettiger dat paarden in een box staan.

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:05

Ik hou er ook niet van. Bij ons op de manege zijn er nog een paar stands in gebruik, maar worden er steeds minder omdat er een paar pony's weg zijn gegaan. Tot mijn grote plezier kon ik mijn leasepony woensdag niet vinden. Stond niet in dr stand, liep niet in de les, was niet buiten. Haha, wat bleek, mevrouw stond in een box. Helemaal toppie!!
En verder, sja, sommige paarden zijn het gewend maar je ziet er soms ook die er echt niet tegen kunnen, die worden helemaal panisch als ze geen bewegingsvrijheid hebben. Die worden bij ons gelukkig gewoon in een box gezet.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:08

Het is jammer dat sommige mensen stands alleen maar op een negatieve manier kennen... Ik zal kijken of ik van de week wat foto's kan maken van onze stands, dan kunnen jullie zien dat het ook goed kan!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:25

Als een paard er genoeg uit komt en niet de hele dag tegen een muur staat te staren vind ik het niet zielig hoor.
Bij ons op de manege staan aantal pony's in stands de rest allemaal in boxen... En op stal staat alles in boxen, bijna de hele dag buiten dat vind ik een stuk beter.
Op de manege is het zegmaar 'muur' balk die tussen 2 stands hangt, 'muur', balk. blabla
Afbeelding
en aangezien er aan de andere kant ook nog een hoop ruimte zat kan dit beest niet maar 30 cm vooruit of opzij, hij heeft veel meer ruimte en ken liggen. Ik snap soms wel dat mensen negatief zijn over stands maar om het gelijk zielig te noemen..?
Ik vind een box ook veel prettiger of dan indd een deurtje aan de achterkant..

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:31

Bij mij op stal hebben ze ook nog stands. De stands (voor 5 paarden) gebruiken wij meer om de paarden in te zetten zodat we ze kunnen poetsen en opzadelen e.d. Ze krijgen er een plukje hooi bij en staan twee aan twee naast elkaar, eentje dus alleen. Voor de rest lopen ze 24u per dag buiten. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik mn tinker daar de hele dag in zou moeten zetten, het zijn natuurlijk dieren die veel bewegen, en zo belemmer je ze daar in.

YourtheOne
Berichten: 469
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:34

Ik rij dan op Prinsenstad en daar zijn ook stands maar ze zijn nu in de paardenGang Prachtige stallen aan het bouwen en dan gaan ze beginnen aan de ponys

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:41

Even een stomme vraag, is een stal van 2,4 bij 5 ook een stand? (desbetreffende paard staat gewoon los en zoveel mogelijk buiten)

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:43

ik ben geen voorstander van stands, had het er toevallig over met mijn moeder eergister..

ik vind het een beetje tegen de opvoeding van een paardenmens in.
er word je altijd verteld nooit van de achterkant een paard benaderen. en wat moet er gebeuren? juist van achter de stand in...
tja, ik snap dat het de goedkoopste en ruimtebesparende oplossing is. maar doe mij maar een box!

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:05

volgens mij valt er nog wel wat onder de cotegorie stand.
Je hebt stand die heel ruim zijn.. (3x3 ofzo) maar ook van die hele smalle. Van die smalle ben ik in ieder geval tegen.
Die ruimere vind ik wel oké hoor.. ze hebben toch nog ruimte.
Het belangrijkst vind ik gewoon weide.
Ik zie leiver een manege die krappe stands heeft maar waar de paarden vaak buiten staan, dan een manege met grote boxen maar waar de paarden nooit buiten komen!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:00

Ik vind het ook niks ... Ze kunnen echt geen kant op!
Als de stands dan nog een beetje ruim zijn en als er flink wat stro op ligt, oke.
Maar bij sommige ligt alleen een rubberen matje, met wat stukjes zaagsel :S, en dan zit er tussen 2 ponys alleen een ijzeren buis (wat overigens ook nog eens hartstikke gevaarlijk is).
Bij ons op de manege staan ze ook nog in stands.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:47

Bahbah, ik ben echt fel tégen stands.
Ik ken een manege waar de eigen paarden superluxe in boxen staan en de manegepony's in stands, met zijn tweeën met één drinkbak moeten doen enzovoorts.

Bij ons op de manege staan de manegepony's in boxen, met een meter hoog het stro.
Een pony moet zich toch zeker kunnen bewegen..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:49

Dit is niet iets voor RT, ik verplaats het even.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:23

Op de manege waar ik altijd ga, zijn er ook stands, maar die zijn 3 op 4... Hebben zoals bij cranberry geen voorschot, maar eigenlijk noem ik het gewoon een stal. De paarden hebben er genoeg plaats in, kunnen liggen/rollen...

Van die smalle stands moet ik ook niets weten. Voor mijn paard is het 24u op 24 weide en hij heeft een gigantische loopstal. Volgens mij is een paard dat altijd op de weide staat veel gelukkiger dan een paard in zowel stand als box. Dus eigenlijk ben ik ook niet echt voor boxen, maar ja...

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:32

Ik ben d'r geen fan van...

Ik heb een behoorlijke tijd gereden op een manege met van die smalle stands (de vorige keer dat een pony, volgens mij D of E, zich omdraaide raakte iedereen in paniek want de pony zat vast en zette het op een gillen...), de paarden stonden daar altijd in, behalve tijdens de lessen.

Geef mij maar een heeeele grote stal en weidegang.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:35

Ik vind een stand echt niet kunnen hoor, want die dingen zijn veel te klein, bij ons op de manege staan de pony's in een stal, maar die zijn ook te klein.

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:12

Ik vind een stand niet meer van deze tijd. Paarden zijn bewegingsdieren en in een stand staan ze de hele dag vast als ze niet het weiland op komen. Ik vind stands niet goed voor de paarden ze kunnen niet echt rondscharrelen want daarin worden ze belemerd.
Op een manege (noem geen naam) stonden de manegepaarden de hele dag in de stand en kwamen nooit in het weiland, die paarden begonnen stalondeugden als luchtzuigen te ontwikkelen. En kregen aan de achterse hoeven veel vaker rotstraal dan de paarden die in de box staan.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:18

Ik ben ook geen voorstander van stands.
Paarden willen lekker hun gang kunnen gaan, communiceren met hun soortgenoten. Al eerder genoemt: Paarden willen ook wel eens lekker liggen, in zo'n stand kan dat echt niet. En zijn blijkbaar al paarden aan overleden. Paarden horen gewoon lekker overdag buiten te lopen en binnengehaald te worden als het slecht weer is.
De iets grotere stands zijn handig te gebruiken als poetsplaats e.d. Maar om nou een paard de halve dag zo te laten staan, nee dat vind ik niet kunnen.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:31

ik ben ook absoluut geen voorstanders van stands. Maar ik vind t zelf ook een btje eng omdat je een paard van achtere moet benaderen ja bij sommige paarden kan dat, maar ben toch altijd een btje huiverig voor dat een paard trapt. en ik vind t gewoon paard onvriendelijk dat tie heel de dag aan een touwtje staat. maar ik vind t ook zielig als een paard heel de dag in een box van 3 bij 3 staat! een paard hoort gewoon op de wei.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:47

In die 'stands' waar ik het eerder over had, staan de paarden trouwens niet vast, dus ik vraag me af of je dat dan nog 'stand' kunt noemen...

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:58

Bij ons op de manege staan de paarden ook gewoon in stands, 25 om precies te zijn. Er gebeuren inderdaad wel eens kleine ongelukjes, zoals een balk die losvalt, of van die eigenwijze paarden die hun been erover tillen om zo bij de buurman mee te vreten (ze kunnen ook zelf weer terug hoor)... Zo slim zijn ze dan wel weer.

Maar ik denk niet echt dat ze er onder lijden. Natuurlijk is het niet ideaal, dat geef ik toe. Maar een oplossing is het wel. Niet iedereen heeft het geld en de ruimte om 25 extra boxen te maken.

De paarden staan bij ons allemaal naast elkaar, afgescheiden door een balk die aan een touw hangt, die kunnen dus wiebelen. Ze staan met hun hoofd vast naar de voorkant (je loopt er dus voor langs). Bij de voorkant staan een meter tot anderhalve meter hoog voerbakken. Hier tussen zitten deurtjes, zodat je er niet achter langs hoeft. Ze zitten vast aan touwen, waardoor ze dus gewoon kunnen gaan liggen.

Verder staan in de zomer de paarden vrijwel de hele dag (buiten de lessen om) in de wei. In de winter worden ze er vrijwel dagelijks uitgelaten.

't Is niet per defenitie slecht vind ik...

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:13

ik vind het zielig, ik zou er iig niet voor kiezen mijn paardje zo te stallen. ik vind het trouwens voor elk paardje zielig.
het dier heeft weinig of geen ruimte om zich te kunnen bewegen, kan bijna niet liggen, staat constant met het hoofd vast, heeft dus ook constant een halster om.
ik vind gewoon een box wel prettiger voor die dieren eigenlijk....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:23

Op het moment dat een paard de hele dag in een stal staat (of er een uurtje uitkomt) in een stand net zo erg als een box!!!

En nee, ik ben niet voor stands, maar net zo fel tegen boxen!!
Dus, als jullie zo 'fel' reageren op een stand, ga dat dan ook maar tegen boxen doen!

Quote schreef:
met zijn tweeën met één drinkbak moeten doen enzovoorts.

Wat is daar nou weer erg aan? Een paard is niet de hele dag aan het drinken hoor, hier hebben we ook 1 drinkbak voor 5 paarden?

Citaat:
Bij ons op de manege staan de manegepony's in boxen, met een meter hoog het stro.

Nee dat is lekker gezond, een vlakke bodem is veel beter door de gewrichten en hoeven, en in stro trekken alle bacterien.
Citaat:
Een pony moet zich toch zeker kunnen bewegen..

Goh, alsof een paard in ene bos wel kan bewegen. De enige beweging die ze daar méér kunnen maken is een rondje om een achterbeen, wat lekker belastend is voor dat been.

Nee hoor, stand is niet erger dan een box.
Een paard hoort gewoon niet in een stal thuis, hoe je het ook wend of keert. Het zijn loopdieren, geen dieren dus om in een stal te zetten.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:00

IK vind stands vind ik zielig. Boxen beter, maar natuurlijk is het weiland gewoon het beste! voor overdag als het lekker weer is he:P