Moet een paard elke dag in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:36

mijn paarden staan normaal heel de dag van ong 8 a 9 uur naar buiten en rond 8 uur weer naar binnen. nu omdat de stallen nog niet klaar zijn staan ze tijdelijk savonds ook buiten.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:36

Mijn mening is dat een paard in ieder geval een flink aantal uren in de wei moet lopen en dan ook nog samen met andere paarden. Dit om ervoor te zorgen dat je paard fysiek en psychisch gezond blijft.

Als ik jou was zou ik me eerst maar eens gaan verdiepen in het wezen paard en wat zo'n dier nodig heeft. Helemaal als je een hengstje van 2 jaar hebt, ik hoop toch voor het dier dat hij ergens in een opfok staat en tot volwaardig paard op kan/mag groeien!

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:42

Zelf vind ik weidegang erg belangrijk.Soms is er echt geen kans op bij een pensionstal.

Ik vraag me wel alleen bij dit soort topics af waar al die mensen zijn die op deze stallen staan.
Ik woon in het Gooi en kan zo een 10 tal maneges/pensionstallen opnoemen met minstens 60 paarden waarvan de helft pension die dus absoluut geen weiland hebben.
Deze paarden gaan of nooit naar de wei of maar 3 weken per jaar.
Iedereeen zijn eigen keuze daarin natuurlijk maar ik denk wel eens dat deze mensen niet durven te reageren in dit soort topics.....

ik heb zelf ook eeuwen op stallen gestaan waar geen wei bij is.
Nu gaat hij voor het eerst het land op in mei. ben best bang voor blessures en hoefbevangenheid ( hij heeft al een gekanteld hoefbeen hierdoor)

Waar zijn de mensen die geen wei hebben ??? Durven jullie je ook te melden hier?

Wodile
Berichten: 1618
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Zundert

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:21

mijn paarden staan nu van half 11 tot half 8 buiten en in de winter van 11 tot het donker wordt, weer of geen weer hup naar buiten

_Bloem_

Berichten: 868
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: In een huis

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:59

ElCamino schreef:
Waar zijn de mensen die geen wei hebben ??? Durven jullie je ook te melden hier?

Bij de manege waar ik rijd hebben ze geen manege;) Boos! jammer genoeg.. maar ze worden wel elke dag los gelaten in de bak!!

yvette92

Berichten: 334
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:01

mijn paard ga smorgens 6.30 naar buiten en 12.00 naar binnen als ik smiddags ga rijden..soms ook juist smiddags jaar butien en in zomer soms nog wel langer..maar ook net het weer..als het sneeuw is hele dag..dan zijn ze niet binne nte krijgen..zijn ze lekker met de sneeuw aan het spelen..heeel lief(K)

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:10

Op dit moment staan de paarden de hele dag in de paddock en gaan een uurtje per dag de wei op om te wennen. En omdat wij niet heel veel weide hebben en we niet willen dat er van de zomer al geen gras meer op staat, doen we het tot 1 mei zo, maar vanaf 1 mei gaan ze in ieder geval de hele dag naar buiten en als het even kan ook 's-nachts. Ik vind het wel belangrijk dat de paarden zo veel mogelijk buiten komen.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:14

Ik vind het wel belangrijk dat de paarden zo veel mogelijk buiten komen daar sluit ik me helemaal bij aan
die van mij staan altijd buiten zomer en winter
moet zeggen met al die regen die we gehad hebben is de wei er niet echt beter op geworden maar gelukkig heeft de boer waar ik sta genoeg weiland om af te wisselen

Oydis
Berichten: 262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:15

Ik meld me!!!

Die van ons komt niet op de wei! Tenminste op een paar uurtjes per jaar na dan. << Ja ja je leest het goed Clown
Wij hebben wel een wei ( niet zo groot ) bij onze stal, maar daar maken we maar zelden gebruik van.
Die van ons heeft een medische reden dat ze niet meer het land op gaat.

Ze kan heel de dag een frisse neus halen als ze wil, dan gaat ze maar met haar hoofd buiten de stal hangen.
En om lekker te bewegen, komt ze dagelijks een aantal keer de stal uit om te ravotten. ( hier zorgen ook stalgenoten voor, anders zou ze maar 2x per dag uit stal kunnen ivm werk) En dan naturlijk nog de training ernaast.

Ik heb niet het idee dat de pony niet gelukkig is. Ze is net zo'n blijde pony als toen ze nog wel op de wei kon.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:15

VS -> VSW

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:34

Ik vind niet dat een paard elke dag in de wei moet.
Maar wel dat een paard 1x per dag lekker zijn benen moet kunnen strekken en uit zijn dak kunnen gaan.

Dus nee, niet elke dag perse in de wei, maar Ja wel vrij kunnen lopen..

Anoniem

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:40

r0xxertt schreef:
nu is het tevroeg voor de wei en natuurlyk ook veel telang
1: ze lopen de weiden kapot
2: er zitten nu stoffen in het gras wat niet goed is voor een paard om heel veel van teeten en als je ze zoo lang in de wei hebt dan is dat niet goed
S.V.P sport paarden horen niet in de wei kans op blesuures zyn heel erg groot


bewijs? de mijne loopt 24/7 buiten, het land ziet er nog goed uit, hij is fit, en zit lekker in zijn vel, dus waarop basseer je dit?

beetje vreemd dit

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:42

r0xxertt schreef:
Hooi wat vinden jullie moet een paard elke dag 1 uur in de wei iedereen heeft verschillende meningen hier over de ene vind dat hun paard dag en nacht buiten moet blyven de ander dat het paard elke dag 1 uur of langer buiten moet zyn ik vind dat me paardje alleen in de wei kan als het lekker weer is niet tewarm en niet tekoud en als de wei niet heel vol staat met gras en niet heel kaal is ow en me paarden komen ook maximaal 1 uur of half uur buiten anders worden ze lui of teopgefokt wat vinden jullie geef je mening


Die van mij zou doodongelukkig worden op stal, dus die staat het hele jaar door buiten. Lui is 'ie absoluut niet (hoe kom je daaaaar nou bij?) en opgefokt ook niet. Hij is dolgelukkig buiten, in weer en wind.

Anoniem

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:47

1 te warm of te koud? vind ik al een rare opmerking
2 niet te kaal en niet te veel gras? stukje wei afzetten is voldoende, en elke dag het draadje verzetten zodat hij meer gras krijgt
3 lui en opgefokt? snap niet hoe je hier bij komt?!

beetje belachelijk dit, allemaal gebaseerd op vooroordelen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:14

Ja, lijken me ook enorme vooroordelen van iemand die niet zo goed weet hoe paarden leven en wat hun natuurlijke behoeftes zijn. Ik ken trouwens ook niemand die zijn/haar paard 1 uurtje in de wei zet. Meestal gaan ze wat langer overdag in de wei dan een uurtje (of hele dagen en nachten Knipoog ).

sbdw

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-11-06
Woonplaats: 't Harde

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:57

Een paard hoor lekker buiten te kunnen lopen, het liefst met weidegang.
Ik snap werkelijk niet hoe mensen een paard maar 1 keer per dag van stal afhalen om even met ze te werken....

mijn paardje staat lekker 24/7 buiten.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:17

ik vind dat paarden, ongeacht wat je er mee doet, eigenlijk echt iedere dag de wei op moet kunnen.

natuurlijk wil je met een paard wat hoog is de sport loopt (lees zware tour daaronder vindt ik het onzin) of een goede dekhengst of een paard wat echt gevaarlijk gaat doen in de wei, zo min mogelijk kans laten lopen om een blessure op te lopen.
maar normaal gezien vind ik het maar heel normaal dat je paard de wei of de paddock dagelijks in kan, een paard moet gewoon lekker even zich zelf kunnen zijn.

mijn paard gaat dan ook weer of geen weer de wei op van 9 tot 18 uur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:27

Idd: íeder paard hoort in de wei.

Sportpaarden misschien iets korter als recreatiepaarden, omdat ze anders energie kwijtraken die ze beter met rijden kunnen besteden, maar sowieso vind ik dat een paard recht heeft op minimaal 6 uren per dag buiten.

Mijn eigen paarden staan van 8 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds buiten (in de zomertijd) en in de winter van 8 tot 5.
Als het hartje zomer is, staan ze gewoon 24/7 buiten.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:53

Toch vraag ik me af waar al die pwensionklanten blijven di op een pensionstal staan zonder wei en/of paddocks ??

Die zitten Of niet op Bokt Of ze lezen alleen mee om bang te zijn om commentaar te krijgen..... wat ook gebeurt natuurlijk.

Niet iedereen heeft nu eenmaal de kans op op een stal te staan waar dit kan, niet iedereen wil dat ook.
Mijn paard heeft ook altijd op een stal gestaan waar hij alleen eruit kwam als ik er was,geen paddock, geen wei en ik haat de stapmolen...
Toch heb ik niet het idee dat hij ongelukkig was destijds.

Nu, bij de boer waar ik sta zie ik wel dat hij soepeler is en beter in zijn vel zit en ik wil ookniet meer terug naar die oude situatie.
Maar hij had het daar ook niet slecht!

sylven

Berichten: 61
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: ouderkerk aan den ijssel

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:11

idd sportpaard of niet, een paard hoort een aantal uur per dag los buiten te kunnen (in wei of bak of paddock maakt niet uit), liefste met soortgenoten, anders krijg je alleen maar gedragsproblemen en een spetterend paard dat snel blessures krijgt.

Onze paarden zijn echt sip als ze weer op stal moeten. De eerste dagen dat ze het land op gaan zijn ze wat fris en rennerig, maar na een paar dagen is dat echt weer over.
ze staan van april tot okt. 24hr pd op het land, daarna iedere dag een paar uur in de bak aangezien het land 's winters te nat is.

laat ze toch lekker paard zijn.
hun vacht beschermd ze tegen weer en wind ook als het even niet 20 graden is. het zijn paarden geen barbies toch?

zelf zou ik gek worden als ik 23 hr pd achter tralies moet zitten en dan misschien als mijn baas dat goed vindt, als het mooi weer is heel even een frisse neus mag halen, ja dan zou ik ook gaan spetteren, blowen en aan de drank gaan Knipoog hi hi

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:20

Sportpaarden zouden ook in de wei moeten, lekker even de zinnen verzetten. Mijn twee Z2 dressuurpaarden en M-allrounder gaan om 7:30 het land op en komen er tussen 12:00 en 13:00 weer af. Ze dragen wel bescherming. Als het heel erg hard regent dan gaan ze op een ander tijdstip, ze staan geen dag op stal. De pensionpaarden gaan ook om 7:30 naar het land en komen er nu om 3 uur af. De pensionklanten spreken onderling af hoe laat ze er af gaan, zodat er nooit 1 alleen staat. Als het overdag heel warm is, dan draaien we het om. De jonge paarden en 2 oudere merries, die gaan zo veel mogelijk de wei in. Met zeer goed meer en stevig gras staan sommige paarden ook 24/7 buiten.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:13

ik ben er er een voorstander van dat paarden veel buiten komen. mijn paarden staan zoals nu van 's morgens 7.15 uur tot 18.00 uur buiten in uitloop of op het land. in het zomerseizoen 24/7 buiten en in de winter aangepast aan het weer maar wel enkele uren tot ook een hele dag (afhankelijk van het daglicht)

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:14

bij mij staan alle paarden 24/7 op de wei, sportpaard of niet Knipoog Haha!

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:00

Citaat:
Toch vraag ik me af waar al die pwensionklanten blijven di op een pensionstal staan zonder wei en/of paddocks ??

Die zitten Of niet op Bokt Of ze lezen alleen mee om bang te zijn om commentaar te krijgen..... wat ook gebeurt natuurlijk.


Speciaal voor jou zal ik even reageren, ik zag het voor mezelf meer als een "lees" topic. Maar omdat anderen er iets aan kunnen hebben, bij deze.
Mijn paard staat op een pensionstal waar ze een uurtje of 5 per dag in de paddock kan zonnen/rollen/uitwaaien/spelen/rondkijken enzovoorts. Op dit moment staat ze nog niet in de wei erbij, want mijn brave halve zooltje is nogal onhandig uitgevallen en loop snel schade op met slechts een schriklintje als afzetting. De weides die in de groei zijn, hebben een gunstigere ligging, waardoor ze minder snel op 't idee zal komen rare fratsen uit te halen. Dus tegen die tijd wil ik ook graag weer proberen om mijn paardje in gezelschap in de wei te zetten, dat is toch het allerfijnste, met je neus in 't gras! O ja, bij ons gaan ze ook gewoon altijd naar buiten, weer of geen weer. Het moet al heel slecht zijn, willen ze ze binnen laten.
Je paard kan naar keuze met anderen in de wei of in zijn eentje in een kleiner weitje (naast elkaar liggend zeg maar). 's avonds zet ik mijn paard na het rijden vaak ook nog eventjes in de paddock, kan ze nog even lekker rollen als ze dat wil (en ik daarna poetsen).

Anoniem

Re: Moet een paard elke dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:56

Dag en nacht is natuurlijk het beste/mooiste dat je je paard kunt geven.
Echter is dit (voor mij in ieder geval) niet altijd mogelijk. Zitten hier met kleigronden, een boer die liever geen paard van 750 kg op z'n land heeft, etc. Mijn paard staat dan ook van Maart t/m November op het land en de overige maanden in uitloopstallen met ruim tot onbeperkt hooi.