stal = toilet????????!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-01 23:03

Hey Sanderijn


Ik zit helaas niet in een droom hoor.
Zit zelf bij de belgische dierenrechtenorganisatie GAIA, dus we botsen vaak genoeg op 'dierenmishandeling'.

Deze term is misschien wat overdreven in de context van toppaarden, maar toch.

Wat een leven hebben ze wanneer ze nooit is buitenkomen, nooit is lekker kunnen krabben, bokken, rennen, ...


tsss


groetjes,

Sarah

x

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 23:15

Citaat:
Tja, en dat gewond raken, je moet natuurlijk zien dat je over een degelijke afspanning beschikt!


Muzefee is als veulen opgejaagd door een flinke enter. Zij is met haar been in het schrikdraad terecht gekomen (gewoon goed, degelijk draad met lint erboven) en toen heeft ze haar hele pees doorgesneden omdat ze zo in paniek was. Ik zou dus niet willen zeggen dat er niets kan gebeuren als je over een degelijke afspanning beschikt. Als een paard om wat voor reden dan ook (onweer, een vallende tak, een ander paard, etc) in paniek raakt, denkt het niet meer na en vertoont alleen maar vluchtgedrag. Of je nou duur breed lint hebt of een goedkoop prikkeldraadje (wat ik zeker wel afraad!), het kan altijd mis gaan.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-01 23:35

tja, zo, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren hé, maar met een degelijke afspanning is het risico toch al wat miner lijkt me. Hoewel er -zoals bij jou te zien- wel uitzonderingen zijn.

Is alles terug in orde gekomen met Muzefee?
Ik hoop het!


groetjes,



Sarah

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 23:39

als topstal zul je vast wel een aantal paddocks kunnen laten maken met houten omheining,bijv. zo dat de paarden wel alleen in de paddock zijn,maar met een tussenruimte van en meter of 3 wel aan elkaar kunnen snufflelen(is bij ons op stal de gewoonte,alleen dan met schriklint)maar een houten omheining is dan gewoon veiliger.en dat geld hebben ze er toch wel voor.tis een kwestie van dat het paard gewoon te kostbaar is dat ze er niet aan willen

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 00:13

Dat begrijp ik ook wel, maar dat moet toch verschrikkelijk zijn voor die paarden...

*zucht*

en dat dan overal ter wereld, toch veel meer paarden die het vrij slecht hebben en enkelen die het goed hebben...

ciaoa



sarah

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:15

Ik geloof wel dat Bonfire (van Anky) op de wei komt, samen met zijn vriendje de shetlander, niet? Of is dat sinds zijn 'pensioen'. Misschien vergis ik me hoor.

Wat Sanderijn zegt is juist: mensen die zó veel geld in hun paarden steken, hebben heus wel het geld om hun paard van weidegang te kunnen voorzien, maar de sport gaat bij hun voor op het paard, volgens mij. Jammer.

Ik heb niets tegen dressuur, maar ik wil wel het verschil aantonen tussen dressuuroefeningen die je je paard opdraagt en de weidegang van een paard. Een hengst die een dressuurproef doet is helemaal niet 'opgewonden' zoals wanneer hij in contact komt met een mooie merrie en hetzelfde doet.
Een wandeling maken voor mensen kan heel ontspannend zijn, maar ik doe wel met tegenzin mee aan de vastenvoettocht van de school, omdat ik dan (meestal) juist niet in een wandelbui ben.

Er is dus een verschil tussen 'werk' (wat beweging is voor het paard) en weidegang (wat ook beweging is voor het paard, maar anders)

Ik ben trouwens erg voor een loopstal, want dan hebben de paarden ook veel sociaal contact. Het is voor mij iets anders dan paarden elk in een afzonderlijk kamertje hokken, zelfs als ze elkaar kunnen ruiken.
In een loopstal kunnen paarden ook de benen eens strekken als ze dat nodig vinden.

Femke

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:22

tja maar je hebt het niet altijd voor het zeggen als je een paard hebt.daarom vind ik aan de ene kant dat mensen eerst beter nadenken over de aanschaf van een paard en of ze een goed thuis ervoor hebben en aan de andere kant mensen uit het westen v nederland hebben helaas niet zoveel keus als het gaat om weidegang en als ze dus daarom geen paard zouden moeten kopen vind ik het ook niet fair tegenover die mensen want ze zijn verder wel goed voor hun paard.

oftewel dit kan een eindeloze discussie blijven ofwel we leggen ons erbij neer en doneren geld aan bijv. instanties als brooke hospital voor animals(maandelijkskrijgen zij van mij een bedrag)en dierenbescherming en andee opvangcentra!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 13:53

Ik kom hier toch nog even op terug.

Ik had in het belang van mijn paard hem in het weiland gezet met andere paarden en wat is het resultaat??
Allemaal wondjes over zijn hele lijf, een hele dikke bult in zijn hals en tot overmaat ook nog een ontzettend diepe wond in zijn bovenbeen die niet meer gehecht kon worden.
Hij staat nu ter revalidatie in Verweggistan en rijden zit er voorlopig niet in.
En dit allemaal omdat hij zo 'fijn' het land in ging.

Ik heb hier wel van geleerd, en mijn paard gaat dus nooit meer met een koppel het land in. Ik heb hem als sportpaard en niet om hem lekker zijn gras te laten eten en een robbertje te vechten met andere knollen.

Ik kan me die topruiters nu ook veel beter voorstellen, zij zijn voor hun brood afhankelijk van zo'n paard dus daar neem je geen enkel onnodig risico mee.

Berna

Berichten: 54
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Beemte(bij Apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:23

nou als je Brooke.nl hebt gezien dat je dan denkt dat onze paarden het nog goed hebben. Onze paarden staan in de zomer de altijd buiten en in de winter gaan ze s'morgens weer naar buiten en s'avonds weer naar binnen. Ik willen weten of dat goed is of niet.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 14:24

Fitzroy, misschien heb je je paard ineens losgelaten in de weide?
Heb je toch eerst een draad tussen de beide paarden gespannen, dat ze zo al konden wennen aan elkaar? Zo te horen heb je hem gewoon met enkele andere op de weide gezwierd, dan is het natuurlijk niet verwonderlijk...

Ik hoop dat alles in orde komt met je paard!

Tja, en wat die topruiters betreft, ik denk niet dat die zoveel houden van hun paarden, het is inderdaad vooral de sport die voor het prioritair is. Wat ik ontzettend jammer vind.




CYA

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 14:25

Berna, ik weet niet of het aan mij is om dat te zeggen, maar jouw paarden moeten een geweldig leven hebben, bij jou zou ik als paard ook nog wel willen staan Knipoog


daaag

Berna

Berichten: 54
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Beemte(bij Apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:26

Waarom zouden die dan paardrijden als ze niet van hun paard houden. Verward

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:28

Tja, Aglaranna, jij denkt misschien dat je overal ideale omstandigheden kunt hebben maar zo werkt het niet hier. Je mag al blij zijn dat je je paard in het land kunt zetten, dus eisen stellen is er niet bij.

Deze wond is trouwens ontstaan nadat hij al een maand in de koppel stond dus heeft er niets mee te maken dat hij de andere paarden niet kende.

Berna

Berichten: 54
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Beemte(bij Apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:28

nou dat dacht ik al Pling

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 14:28

Voor het geld dat ermee te verdienen valt, voor de roem, bekendheid??


daaag

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 14:34

tja, Fitzroy, dan gaan we weer die toer op.
Ik zou geen paarden houden moest ik ze niet in degelijke omstandigheden kunnen houden, die dieren moeten ook nog een leven hebben hé.
Ik heb dat voldoende gezien in manèges ed. hoe sommige eigenaars hun dieren werkelijk afjakkeren, de dieren staan dan al constant op stal en als ze dan zich is wat uitleven onder zadel beginnen ze erop te slaan met de zweep. Dit is maar een voorbeeld...
En dit is niet enkel in België zo, ik heb ook een paar lessen in Nederland en in Duitsland gehad toen we daar op vakantie waren.
En ik vraag ook niet dat jullie mijn mening delen ofzo, gewoon dat mochten we nu met redelijk veeL mensen, bv van hier op bokt, in manèges ed. ook nog wat mensen tot inzien brengen, dat er al veel dieren een gelukkiger bestaan zouden lijden.


groetjes



Sarah
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:44

Wat een enorm felle discussie! Op zich niet erg, maar wel jammer dat je ziet dat mensen andermans woorden verdraaien enzovoorts. Fitzroy, wat er met je paard gebeurd is is natuurlijk vreselijk maar misschien had je je paard ook langzamer aan de wei kunnen laten wennen? In de eerste plaats omdat hij plotseling buiten staat en bovendien staat hij opeens in een groep paarden waarmee hij in de stal geen sociale structuur mee op heeft kunnen bouwen. Het is in zo'n geval het verstandigst om de tijd dat je paard buiten staat langzaam op te bouwen (ook beter voor zijn maag en darmstelsel) qua tijd en nieuwe contacten. Dus je dure sportpaard niet ineens in een kudde met vastgestelde rangorde gooien maar eerst een week in een aangrenzend weiland zetten zodat hij de rest kan leren kennen en zijn plaats kan vinden zonder daarvoor in het schrikdraad gejaagd te hoeven worden. Of je kunt er een rustig (kleiner en ouder) maatje bij zetten in plaats van een hele groep, dat geeft minder risico op blessures. Zo kan je paard rustig z'n benen strekken en een frisse neus halen en contact leggen met een soortgenoot.
Of een paard zonder weidegang echt ongelukkig is is moeilijk te zeggen omdat ze zich al snel in hun situatie berusten omdat de mens uiteindelijk toch altijd zijn zin zal doordrijven (een paard dat de wei niet uit wil wordt uiteindelijk toch wel gevangen zodat verzet tamelijk zinloos is). En een paard dat nooit buiten komt weet niet wat het mist. Dat zou ik zelf echter een vreselijke situatie vinden. Tenminste een paar uur paard zijn per dag (dus in elk geval je benen naar eigen behoefte kunnen strekken, vrienden ontmoeten en misschien zelfs wat grazen) gun ik elk paard.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:49

Citaat:
Op 2001-07-22 14:44, schreef xyzutu2:
Tenminste een paar uur paard zijn per dag (dus in elk geval je benen naar eigen behoefte kunnen strekken, vrienden ontmoeten en misschien zelfs wat grazen) gun ik elk paard.


Wel ja, dat is dus wat ik het verschil vind tussen een lesje dressuur doen en eens op de wei kunnen staan (liefst met vriendjes)
'hippoior worden'

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 14:55

Voila, het is vooral daarover dat we het hier hebben, maar zo mooi kregen we het niet geformuleerd xyz Pling

daaag

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:09

Ik wilde helemaal geen discussie uitlokken, maar alleen even aangeven dat weidegang dus niet ideaal hoeft te zijn. Ik heb er alleen maar blessures bij mijn paard aan overgehouden. Dat was wat ik hier nog aan toe wilde voegen, maar om daar nu meteen weer discussie van te maken .... beetje overtrokken.

Laat iedereen paarden op zijn eigen manier houden, de een heeft een ander gebruiksdoel dan de ander en sommigen van jullie zijn in de gelukkige situatie dat je een paard op een ideale manier kunt houden.
Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd en hier wilde ik het maar bij laten.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:11

[img]../upload/232/moon_hoofd.jpg[/img]
Dit is Moon ,hij staat dag en nacht buiten en gebruikt zijn stal als toilet .Hij komt alleen binnen om te plassen en te eten ,en soms als hij zich ergert aan de dazen .
Regen ,wind ,storm ,vorst enz deren hem niet .
Toch rijd ik wedstrijden met hem ,ik begin alleen al in september met een deken en zijn laatste deken is altijd een regendeken .
In almelo moest hij noodgedwongen binnenstaan en toen kreeg hij prompt koliek, altans iets wat daar op leek .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:22

Ik wil nog even terugkomen op het verwijt aan de topstallen: puur uit je woorden maak ik op dat je nog nooit gezien hebt hoe het er daar aantoe gaat. Denk je nu echt dat een topatleet als een Bonfire 23 uur in een stal staat om dat ene uurtje door Anky gereden te worden? Not! Topprestaties kunnen alleen tot stand komen als het paard lichamelijk EN mentaal topfit is. Daar wordt dus alles aan gedaan.

Wist je dat de meeste blijvende blessures ontstaan in de wei?

Onze paarden gaan dagelijks naar buiten, varierend van 1 of 2 uur in hartje winter tot ong. een halve dag in de zomer. De merrie staat in een groepje van 3, dat gaat prima. De andere twee gaan alleen naar buiten. We hebben Nescio eens een shetlander gegeven voor in de wei: die maakt ie gewoon af Extreme duivel Hem met andere paarden op het land zetten betekent dat hij de rest sloopt en zichzelf daarbij, en daar bedank ik dus voor.
Ik woon in het oosten van het lnd, en je hebt hier nog de ruimte op op deze manier, die in mijn ogen voor een sportpaard de ideale is, te houden.

Ik vind het belachelijk om te beweren dat topsportpaarden ongelukkig zijn en dat ze gedwongen hun werk doen: je kunt een paard onmogelijk tot presteren laten komen als je hem dwingt tot dingen waar hij zelf niet achter staat. Nog veel vreemder vind ik het als je dergelijke uitspraken baseert op iets wat je in een boek gelezen hebt, en niet op eigen ervaring.

_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-22 18:56 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 18:53

Pfiiieeeuw! Ik heb me net door dit hele stuk heengelezen....

Ben blij dat ik mijn paardjes goed kan houden met hele dagen weidegang en in de winter een warm stalletje.
Maar niet iedereen heeft dat. En niet ieder paard heeft dat nodig. Ik weet niet zo goed of dat wat ik nu opschrijf, er goed uitkomt, maar dat hoor ik dan wel weer.

Er zijn veel paarden die weten niet beter. Waarschijnlijk houd Fitz helemaal niet van de wei en is liever in zijn eigen omgeving, wat in dit geval zijn box is.
Veel "stalpaarden" weten gewoonweg niet meer wat ze moeten in een land. Rennen als gekken, waarna ze in het hek belanden. Kennen de sociale kenmerken misschien niet meer helemaal en krijgen daardoor ruzie.
Deze paarden zijn echt gelukkiger (en baasjes denk ik ook) in een stal denk ik.

Andersom, als je een "buitenpaard" hebt en zet die in enen de hele dagen in een boxje 3x3 dan gaat dat ookverkeerd. Isolda is al diepongelukkig als ze 1 dag op stal moet staan omdat het buiten glad is.

Het is allemaal maar net wat je paard gewend is, waarvoor je hem gebruikt en vooral, want dat zal het belangrijkste zijn in beide gevallen, stal of weide, hoe je hem verzorgt!

Als je je paard goed verzorgt in zijn stalletje, genoeg beweging geeft en hem mentaal gezond houd....
Persoonlijk zou ik het niet kunnen, een paard in een stal houden, maar dat is ook maar net weer wat IK gewend ben. Ik ben paarden op de wei gewend.....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 19:27

quote van een eerder geplaatste reactie van mij:ik wil wel rustig verder babbelen.maar helaas moet ik je zelfs uit deze droom helpen:ik heb op stallen gewerkt en verzeker je:bijna elke topstal heeft zijn toppaarden dag en nacht op stal,en die komen nooit los.bang voor blessures als ze in de wei komen.en hebben dus ook nooit contact onderling.tuurlijk de jonge paarden die ze in opfok hebben die worden wel de weides op gegooid:maar alle toppaarden(ja ook bonfire)komen gewoonweg niet buiten op het land of in de paddock.want die paarden zijn teveel waard om een blessure op te kunnen lopen.tja ik vind dat pas zielig,die paarden presteren op heel hoog niveau en als beloning mogen ze niet eens de wei in.maar das de harde realiteit.en zelfs deze toppaarden hebben nog een goed leven vergeleken met de paarden in pakistan.ik doneer elke maand een bedrag naar brooke hospital voor animals,omdat als ik mijn pony zo goed verzorg ik ook wat voor de minder bedeelde paarden wegwil leggen.dat is het minste wat ik kan doen.tja het paardenleven is hard,je stuit continue op verschillende meningen en mensen die het altijd wel beter weten.ik ben niet kwaad ik ben niet geirriteerd,ik vertel alleen hoe het gaat,en wij kunnen daar heel weinig aan doen.

mijn reactie op jou bovenstaand verhaal:

nou zep:
kevin olsmeyer=topstal en ik heb er zelf een week meegelopen als groom

edward gal=topruiter:die paarden die hij rijd staan alleen maar op stal en komen NIET buiten!vraag maar aan jippie!die heeft er zelf 2,5 jaar bij op stal gestaan en ik heb het met mijn eigen ogen gezien.

roelof bril woont op een steenworp afstand van mijn huis en ik ben ook eens bij hem op stal geweest:hetzelfde verhaal.


wie weet nou waar die het niet over heeft???

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-22 19:49 ]</font>

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 20:56

Sorry mensen, maar ik weet vrij goed waar ik het over heb.

Het is echter wel zo dat paarden die gewoon zijn binnen te staan dat op het eerste zicht ook wel liever zullen doen, zo doen ze zich alleszins voor, aangezien ze niks anders kennen, en de weide voor hun maar eng lijkt, zo'n grote opp. en misschien voelen ze zich er dan wat verloren en hebben ze graag de 'geborgenheid' van de stal terug. Maar wanneer je een paard langzaamaan aan het buitenleven zou laten wennen, of aan enkele uren per dag buiten, zal hij het des te liever doen, en heb dat hier zelf gezien bij een vriendin die ook een toppaard heeft van rond het miljoen, dat paard kan ook gerust buiten hoor!

Tja, en dat je paard in de prikkeldraad terecht komt... Dat vind ik dan wel weer je eigen schuld om eerlijk te zijn. Hoor je nu niet overal dat je, vooral je paard op een vreemd land te laten je met hem langs de draad heen rond het land moet stappen aan de hand?? En eh... bij ons is prikkeldraad verboden hoor en aan een schrikdraad hoeven ze geen tweede keer te komen.
Over die blessures hebben we het al gehad, ik dacht dat xyz. dat goed had uitgelegd.

Beste ZEP, ik maakte helemaal geen verwijt aan de toppaardensporters, alhoewel... ik denk dat dat vrij terecht was.

Dan nog het feit hoe dat het komt dat paarden die 24 uur in de stal staan toch nog goed kunnen presteren, wel, een DA zei dat dat is omdat ze niet beter weten dan gelukkig zijn daarmee, maar in een paard leeft nog altijd het kuddedier, dat leeft op steppes enz. Dat krijg je er nooit uit en zolang je paard niet een beetje op die manier wordt gehouden, zal het nooit helemaal gelukkig zijn. Ik vond dit heel mooi gezegd en ik denk wel dat hij gelijk heeft. Hoewel ik het er niet mee eens ben dat paarden die deftig op stal gehouden worden niet gelukkig zijn; paarden beseffen niet echt dat het hun slechter zou kunnen getroffen hebben of vele beter.
Maar het is overduidelijk wanneer je een paard op de weide ziet en één achter tralies welk het gelukkigst is, en daar kan nu is niemand onderuit, daar is zelfs geen discussie voor nodig.


groetjes,

AGlaranna