Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 266 van de 280 [ 6977 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269 ... 280  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stro-korrels?

 
Profiel   

Ze leveren donderdag bij mij de Equibedding. Ben heel erg benieuwd want de strokorrels die ik nu heb zijn niets waard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 13:31 



 
Profiel   

BlueMilk schreef
Ze leveren donderdag bij mij de Equibedding. Ben heel erg benieuwd want de strokorrels die ik nu heb zijn niets waard.


Wij hebben ook eerst andere stro-korrels gehad (van Souman). Die waren fijner (fijner in de zin minder grof) en kleiner dan de Equibedding. Op zich waren wij er erg tevreden over. De Equibedding was wat goedkoper en daarom hebben we daar ook een keer zakken van laten komen om te proberen.

Dat viel ons toch wat tegen; meer stank dan met de fijnere korrels, de paarden aten de stal compleet leeg en daar waar ze dat niet werden, was het lastiger uitmesten dan met de fijnere korrels.

Ik kan mij indenken dat wanneer je van gewoon stro of vlas komt, dat het een flinke vooruitgang is als je overstapt op Equibedding en dat is het ook. En wat ik wel een pluspunt vind aan de Equibedding is dat het wat prettiger oogt in de stal dan met de kleinere/fijnere korrels.

Toch zijn wij vanwege de stank, het leeg eten en het onhandige uitmesten weer terug op fijnere korrels en daar zijn we tot nu toe echt super tevreden mee, ondanks dat het minder prettig oogt dan de Equibedding korrels. Het stalklimaat (ammoniaklucht) is echt verbeterd met de fijnere korrels.


Laatst bijgewerkt door FlyAway op 24-06-19 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 17:34 



 
Profiel   

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe ze jou gaan bevallen BlueMilk!
Bij mij wordt de 11e een pallet equibedding geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 17:42 



 
Profiel   

FlyAway schreef
BlueMilk schreef
Ze leveren donderdag bij mij de Equibedding. Ben heel erg benieuwd want de strokorrels die ik nu heb zijn niets waard.


Wij hebben ook eerst andere stro-korrels gehad (van Souman). Die waren fijner (fijner in de zin minder grof) en kleiner dan de Equibedding. Op zich waren wij er erg tevreden over. De Equibedding was wat goedkoper en daarom hebben we daar ook een keer zakken van laten komen om te proberen.

Dat viel ons toch wat tegen; meer stank dan met de fijnere korrels, de paarden aten de stal compleet leeg en daar waar ze dat niet werden, was het lastiger uitmesten dan met de fijnere korrels.

Ik kan mij indenken dat wanneer je van gewoon stro of vlas komt, dat het een flinke vooruitgang is als je overstapt op Equibedding en dat is het ook. En wat ik wel een pluspunt vind aan de Equibedding is dat het wat prettiger oogt in de stal dan met de kleinere/fijnere korrels.

Toch zijn wij vanwege de stank, het leeg eten en het onhandige uitmesten weer terug op fijnere korrels en daar zijn we tot nu toe echt super tevreden mee, ondanks dat het minder prettig oogt dan de Equibedding korrels. Het stalklimaat (ammoniaklucht) is echt verbeterd met de fijnere korrels.



Ik denk dat de perfecte bodembedekking nog uitgevonden moet worden, de één vindt dit fijner de andere dat. Dit is wat jullie er van vinden, dat mag en is jullie goed recht. Natuurlijk hoop je dat als je met iets nieuws komt het ook beter is, ik de praktijk moet je dat leren en ervaren. Daarom ben ik jullie ook dankbaar dat het toen geprobeerd is, dit heeft helaas anders uitgepakt. En zo zijn er nog wel een paar die er niks mee kunnen, soms ligt dat ook aan het paard en soms ook aan de stal.
Er zijn ook mensen die naar het kostenplaatje kijken en nemen dat kleine beetje extra werk voor lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 22:55 



 
Profiel   

FlyAway schreef
BlueMilk schreef
Ze leveren donderdag bij mij de Equibedding. Ben heel erg benieuwd want de strokorrels die ik nu heb zijn niets waard.


Wij hebben ook eerst andere stro-korrels gehad (van Souman). Die waren fijner (fijner in de zin minder grof) en kleiner dan de Equibedding. Op zich waren wij er erg tevreden over. De Equibedding was wat goedkoper en daarom hebben we daar ook een keer zakken van laten komen om te proberen.

Dat viel ons toch wat tegen; meer stank dan met de fijnere korrels, de paarden aten de stal compleet leeg en daar waar ze dat niet werden, was het lastiger uitmesten dan met de fijnere korrels.

Ik kan mij indenken dat wanneer je van gewoon stro of vlas komt, dat het een flinke vooruitgang is als je overstapt op Equibedding en dat is het ook. En wat ik wel een pluspunt vind aan de Equibedding is dat het wat prettiger oogt in de stal dan met de kleinere/fijnere korrels.

Toch zijn wij vanwege de stank, het leeg eten en het onhandige uitmesten weer terug op fijnere korrels en daar zijn we tot nu toe echt super tevreden mee, ondanks dat het minder prettig oogt dan de Equibedding korrels. Het stalklimaat (ammoniaklucht) is echt verbeterd met de fijnere korrels.



De korrels die ik nu heb zijn 8mm maar vallen echt in fijn stof uit elkaar met als gevolg dat onze hele schuur gevuld wordt met stof wanneer de paarden binnen staan. Dat is echt niet aangenaam voor het paard, maar ook niet voor mezelf. Alles wat je vast neemt ligt er een dikke laag geel stof op en ik moet er constant van niezen. Naar het uitmesten toe was ik wel tevreden maar de grote stofwolk heeft mij doen beslissen iets anders te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 08:17 



 
Profiel   

BlueMilk schreef
FlyAway schreef


Wij hebben ook eerst andere stro-korrels gehad (van Souman). Die waren fijner (fijner in de zin minder grof) en kleiner dan de Equibedding. Op zich waren wij er erg tevreden over. De Equibedding was wat goedkoper en daarom hebben we daar ook een keer zakken van laten komen om te proberen.

Dat viel ons toch wat tegen; meer stank dan met de fijnere korrels, de paarden aten de stal compleet leeg en daar waar ze dat niet werden, was het lastiger uitmesten dan met de fijnere korrels.

Ik kan mij indenken dat wanneer je van gewoon stro of vlas komt, dat het een flinke vooruitgang is als je overstapt op Equibedding en dat is het ook. En wat ik wel een pluspunt vind aan de Equibedding is dat het wat prettiger oogt in de stal dan met de kleinere/fijnere korrels. Wij hebben wel buitenstallen, misschien dat dat nog verschil maakt?

Toch zijn wij vanwege de stank, het leeg eten en het onhandige uitmesten weer terug op fijnere korrels en daar zijn we tot nu toe echt super tevreden mee, ondanks dat het minder prettig oogt dan de Equibedding korrels. Het stalklimaat (ammoniaklucht) is echt verbeterd met de fijnere korrels.



De korrels die ik nu heb zijn 8mm maar vallen echt in fijn stof uit elkaar met als gevolg dat onze hele schuur gevuld wordt met stof wanneer de paarden binnen staan. Dat is echt niet aangenaam voor het paard, maar ook niet voor mezelf. Alles wat je vast neemt ligt er een dikke laag geel stof op en ik moet er constant van niezen. Naar het uitmesten toe was ik wel tevreden maar de grote stofwolk heeft mij doen beslissen iets anders te proberen.

Dat is inderdaad wel heel vervelend en lijkt mij ook voor de paarden niet aangenaam. Dit is gelukkig niet het geval bij ons. Het is wel "fijner" spul, maar het stoft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 09:08 



 
Profiel   

BlueMilk, heb je de equibedding korrels al in gebruik? Ben heel benieuwd hoe deze gaan bevallen voor jou.

Dag 28 van mijn strokorrel experiment, en al 4 weken dik tevreden.
Bij mijn viespeuk heb ik om bij te strooien ongeveer 1 zak per 7 tot 10 dagen nodig. Vind ik voor de zomerperiode heel netjes.
Bij mijn pony verbruik ik hooguit 1 zak per 3 weken! _/-\o_
Ben benieuwd hoe dat veranderd in de natte periodes, paarden kunnen dan net als in de zomer zelf in en uit lopen, maar staan meestal toch meer in de stallen omdat het hooinet in de stal gang hangt. We zullen zien, zelfs als mijn verbruik de gehele winterperiode verdubbeld is het de moeite waard: Heb de mest nu al 3 weken niet meer hoeven wegbrengen (normaal 1x per anderhalve week) en mijn zeikerd staat elke dag op een mooi droog bedje! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 21:44 



 
Profiel   

Ik heb ze sinds donderdagavond in gebruik. Tot nu toe heel tevreden. Het vormt een zacht bed en de mest is er goed uit te halen.

Voor de gebruikers van Equibedding, om de hoeveel tijd halen jullie de natte plekken er uit ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:36 



 
Profiel   

Heel erg paardafhankelijk. Sommige al met 5 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:37 



 
Profiel   

BlueMilk schreef
Ze leveren donderdag bij mij de Equibedding. Ben heel erg benieuwd want de strokorrels die ik nu heb zijn niets waard.


Die heb ik ook gehad, het viel míj helaas zwaar tegen!
Gauw weer terug op de strokorrel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 06:20 



 
Profiel   

Equibedding schreef
Ik denk dat de perfecte bodembedekking nog uitgevonden moet worden, de één vindt dit fijner de andere dat. Dit is wat jullie er van vinden, dat mag en is jullie goed recht. Natuurlijk hoop je dat als je met iets nieuws komt het ook beter is, ik de praktijk moet je dat leren en ervaren. Daarom ben ik jullie ook dankbaar dat het toen geprobeerd is, dit heeft helaas anders uitgepakt. En zo zijn er nog wel een paar die er niks mee kunnen, soms ligt dat ook aan het paard en soms ook aan de stal.
Er zijn ook mensen die naar het kostenplaatje kijken en nemen dat kleine beetje extra werk voor lief.


" soms ligt dat aan het paard en soms ook aan de stal" Zou het ook aan het product kunnen liggen?!
Ik heb de equibedding ook geprobeerd, ik was de eerste week enthousiast, de 2e week al minder en de 3e week wist ik, nee dit moet ik niet henben.
Ik vond de vochtopname sterk tegenvallen, en ook veel en veel arbeidsintensiever dan de gewone strokorrel!
Ik schepte mij een breuk om de natte equibedding te verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 06:28 



 
Profiel   

pol1 schreef
" soms ligt dat aan het paard en soms ook aan de stal" Zou het ook aan het product kunnen liggen?!
Ik heb de equibedding ook geprobeerd, ik was de eerste week enthousiast, de 2e week al minder en de 3e week wist ik, nee dit moet ik niet henben.
Ik vond de vochtopname sterk tegenvallen, en ook veel en veel arbeidsintensiever dan de gewone strokorrel!
Ik schepte mij een breuk om de natte equibedding te verwijderen.

Welke korrels gebruik je op dit moment? En wat betaal je daar voor? (Mag ook via pb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 09:16 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
Heel erg paardafhankelijk. Sommige al met 5 dagen.


Red je het dan echt om 5 dagen (of zelfs langer!) geen natte plek eruit te halen en nog steeds een droog bed te hebben? En wat doe je dan de overige dagen? Alleen mest weghalen of ook nog doorhakken ofzo? Bijstrooien gebeurt dan ook alleen als natte plekken verwijderd worden?
Ik haal hier elke dag de natte plekken eruit, die zijn dagelijks zichtbaar tot op de bovenlaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:37 



 
Profiel   

schuimpie schreef
mirjamalvaro schreef
Heel erg paardafhankelijk. Sommige al met 5 dagen.


Red je het dan echt om 5 dagen (of zelfs langer!) geen natte plek eruit te halen en nog steeds een droog bed te hebben? En wat doe je dan de overige dagen? Alleen mest weghalen of ook nog doorhakken ofzo? Bijstrooien gebeurt dan ook alleen als natte plekken verwijderd worden?
Ik haal hier elke dag de natte plekken eruit, die zijn dagelijks zichtbaar tot op de bovenlaag.


Ja :=
Wij halen mest eruit en strijken de boel weer netjes plat, dus alles uit de hoeken en zijkanten.
De viespeuken 1x in de 5 dagen. En de nette paarden doen er zelfs nog langer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:44 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
Ja :=
Wij halen mest eruit en strijken de boel weer netjes plat, dus alles uit de hoeken en zijkanten.
De viespeuken 1x in de 5 dagen. En de nette paarden doen er zelfs nog langer mee.


Dan heb ik schijnbaar 2 varkens op stal staan, zelfs mijn nette A pony heeft dagelijks 1 of meerdere zichtbare natte plekken! :(:) En mijn zeikerd heeft 2 vaste plekken, die zijn beide dagelijks zichtbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 21:31 



 
Profiel   

:=
Wij hebben rubber matten en dan dus de equibedding korrels erop. De plasplek laten we juist zo veel mogelijk met rust tot het echt nat is.
Nu staan mijn paarden van 8-20.30 buiten de stal, scheelt misschien ook. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 22:12 



 
Profiel   

Hier klinkers als ondergrond, met 2 dikke drainagebuizen per stal in de ondergrond van de klinkers. Paarden staan hier in de zomer van 6 tot minimaal 18.00 buiten, in de winter van 6 tot 16.30 ongeveer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 20:08 



 
Profiel   

Heb je er wel genoeg in liggen? 10kg/m2 is het minimum. Een ronde met 15-20kg/m2 is ok zeker de moeite waard om te proberen. Mijn ervaring met eigenlijk iedere bodembedekking is dat je verbruik lager is met een dikkere laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 20:28 



 
Profiel   

Verse natte plekken doe ik niet zoveel mee. Hooguit beetje schone oude korrels erover.
Natte plekken die vast worden haal ik eruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 00:15 



 
Profiel   

Mijn zeikerd drinkt in de winter een liter of 80 per dag, in de zomer dik het dubbele. Dat hij dus ietsjes meer piest dan gemiddeld lijkt me duidelijk! :')

Mizora: je hebt wel gelijk hoor, op dit moment ligt er sowieso niet meer voldoende korrel in de stallen. Krijg donderdag een pallet equibedding geleverd, heb in afwachting daarvan geen nieuwe zakken meer gehaald. Ik heb vandaag het strokorrelmot wat nog in de stallen lag gemengd met de laatste zak korrels en dit verspreid over de piesplekken. Daar overheen opgestrooid met stro, had nog een halve rol liggen en die moet sowieso zo ver mogelijk op voor het nieuwe hooi geleverd wordt. Ben benieuwd hoe het mesten morgen gaat met deze mix!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 20:33 



 
Profiel   

Korrels en stro in 1 stal gaat 't in de toekomst zeker niet meer worden: wat een gedoe met mesten! Zal blij zijn als ik donderdag terug kan naar alleen korrels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:39 



 
Profiel   

Korrels en stro gebruik ik alleen als er een veulen geboren wordt.
Ben blij als veulen groter is en weer minder koud.
Alleen maar korrels!! Veel minder zwaar uitmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 22:34 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Korrels en stro gebruik ik alleen als er een veulen geboren wordt.
Ben blij als veulen groter is en weer minder koud.
Alleen maar korrels!! Veel minder zwaar uitmesten.

Zo doen wij het ook inderdaad :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 08:08 



 
Profiel   

Vanochtend de stallen leeg getrokken en vanavond de pallet equibedding geleverd gekregen.
Wat mij direct opviel was de frisse geur die uit de zakken kwam. Bij het opstrooien blij verrast: in tegenstelling tot mijn vorige korrel was hier geen stofje te bekennen, echt totaal niks!
Na het natmaken van de korrels nog een uurtje gewacht voor ik de paarden naar binnen gelaten heb. De grote keek 1x ernaar en dat was 't dan. Pony had heel veel interesse in de korrels,ze heeft zeker 20 minuten korrels staan proeven, maar spuugde ze ook elke keer weer direct uit. Zijn dus gelukkig niet zo smakelijk als zij in eerste instantie gedacht had.
Ben benieuwd hoe ver de korrels nog gaan uitzetten en hoe het mesten gaat bevallen met deze korrel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 20:49 



 
Profiel   

Ik ben nu 10 dagen met de equibedding bezig, en ik ben enorm blij ermee!
De mestballen haal ik eruit met de stalboy, vind ik door de grove structuur van het strooisel prettiger werken dan de vlasvork.
Had me vooraf voorgenomen gewoon elke dag de urineplekken te verwijderen, maar na de eerste nacht was simpelweg geen urineplek te ontdekken! :wow: Natuurlijk wel onderin wat verkleurde korrels, maar deze waren nog lang niet volgezogen. Op dat moment besloten toch de aanwijzingen van de fabrikant te gaan volgen en na een week pas natte plekken eruit te gaan scheppen.
Uiteindelijk heb ik dit op dag 9 pas de eerste keer gedaan, voor die tijd was het echt niet nodig. In totaal heb ik een volume eruit gehaald wat ik normaal in 2 a 3 dagen weg zou scheppen. Bij de pony had ik zelfs nog een stuk langer kunnen wachten want daar zaten nog flink wat intacte korrels tussen, dat ga ik nu dus ook proberen.
Wat mij betreft is de equibedding dus zeker een aanrader, ben hier zo blij mee! Geen zeiknatte stallen meer zoals bij stro, geen stof meer zoals mijn vorige korrel, een zacht bedje van 20 cm dik om in te slapen, dagelijks in 10 minuten klaar met 2 stallen, en ik doe minimaal 2x zo lang met mijn mestkarretje! *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-19 13:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 266 van de 280 [ 6977 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269 ... 280  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen