Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 275 van de 280 [ 6977 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278 ... 280  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stro-korrels?

 
Profiel   

Saaams schreef
Ik heb ervaring met ijzers dat het erg vastkoekt tussen de ijzers. Je moet regelmatig krabben. Maar dat is wellicht minder als je de stal schoner houd? Ik ben afhankelijk van pensionstal.


Bij mij deden de strokorrels dit ook. We mengen nu de strokorrels met vlas en dat gaat beter.

Die strokorrels werken verder wel top. Kreeg alleen dus wel echt hele koeken in de voeten. Mijn paarden hebben nooit rotstraal oid, maar merkte direct dat het nu toch zachter werd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 13:05 



 
Profiel   

Ik ben even benieuwd. Bij ons staan de paarden op vlas. Ik gebruik ongeveer 1 zak per week. En ze staat dan wel goed dik. want ik pot op, dus gaat weinig uit. (Moet nog even kijken hoe ik het dit jaar ga doen) Nu betalen wij 5,10 voor een zak.

Container als mestopslag. Wordt 1x in de zoveel tijd geleegd. De zakken stropellets zijn duurder in prijs (equibedding 6 euro voor 20 kg) en zoals ik het lees ook 1 zak per week bijvullen. Maar zou ik nog minder afval hebben dan nu met vlas? Het legen is duurder omdat het vlas is, stro zou goedkoper zijn dacht ik. Ik vraag mij af of ik overall goedkoper uit zou kunnen zijn? Zeker als het ook sneller verteert, waardoor het ook langer duurt voordat de container geleegd moet worden.

Maar dat vind ik nog een beetje lastig inschatten. Anders vind ik het nog het overwegen waard om eens op te gooien bij mn stalgenoten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-20 10:14 



 
Profiel   

Heeft iemand ervaring met strovan korrels??

Of iemand die equibedding in belgie laat leveren?

Heb niet veel opslag, strovan kan ik in kleinere hoeveelheden aankopen maar erg duur per 10 zakken bijv.

Hoe dik leggen jullie de eerste laag strokorrel?
Op de zak stond maar 3 cm.
Wel direct wat natgespoten en wat azijn erop want heb proevers.
Ligt sinds deze middag in de dichte kant van de schuilstal en ziet er goed uit!
Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 19:52 



 
Profiel   

rayoow schreef
Heeft iemand ervaring met strovan korrels??

Of iemand die equibedding in belgie laat leveren?

Heb niet veel opslag, strovan kan ik in kleinere hoeveelheden aankopen maar erg duur per 10 zakken bijv.

Hoe dik leggen jullie de eerste laag strokorrel?
Op de zak stond maar 3 cm.
Wel direct wat natgespoten en wat azijn erop want heb proevers.
Ligt sinds deze middag in de dichte kant van de schuilstal en ziet er goed uit!
Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen!


Ja ik heb eerst strovan korrels gehad die bevielen me wel goed eigenlijk maar waren erg duur in aankoop. Om te starten gingen er bij mij 6 zakken per box in en dan regelmatig bijvullen wanneer het bed zakt.

Ze vielen wel heel fijn uit elkaar zodat het een soort zand structuur werd.

Nadien ben ik overgestapt op equibedding vanwege de prijs. Het is kwalitatief even goed maar er is wel een duidelijk verschil in structuur. De korrels zijn veel groter en na het zwellen heb je echt stukjes gehakseld stro. Het wordt een dik luchtig bed, iets lastiger om de mestballen er uit te zeven maar goed hanteerbaar. De paarden eten er nauwelijks van en ik moet iets minder vaak bij strooien.

Equibedding levert ook in België (waar ik woon) maar dan moet je hun even mailen. Vorig jaar heb ik een palet van 50 zakken (20kg) laten leveren voor iets meer dan 300 euro. Denk dat ik nu nog 3/4 palet over heb, maar hier staan de paarden bijna het hele jaar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 12:25 



 
Profiel   

Wat ik mij afvraag. Je hoort wel eens dat paarden hoefproblemen krijgen door strooisel zoals vlas. Is dat met strokorrels ook zo? Omdat het de hoeven dan misschien ook teveel uitdroogt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 10:01 



 
Profiel   

Kim_W schreef
Wat ik mij afvraag. Je hoort wel eens dat paarden hoefproblemen krijgen door strooisel zoals vlas. Is dat met strokorrels ook zo? Omdat het de hoeven dan misschien ook teveel uitdroogt?


Vond de stro korrels heel vervelend in de hoeven. Wordt echt één dikke plakkende koek in z'n hoef, terwijl vlas er zo uitvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 10:23 



 
Profiel   

Marieke1495 schreef
Mloui schreef
Ik schop dit topic weer even omhoog. Vanaf juli komen de paarden aan huis. Ik ben mij dus aan het orienteren op bodembedekker voor in de stal. Momenteel twijfel ik tussen strokorrels en vlas. Zijn er hier mensen die van vlas komen en op strokorrel over gegaan zijn? Wat zijn de voordelen tov vlas? Wat zijn de nadelen? Hoe verhouden de 2 zich kostentechnisch tegenover elkaar en hoe zit het met de hoeveelheid mest om af te voeren? Alvast bedankt!

Kijk ook eens naar gehakseld tarwestro, dit neemt als een malle op. In principe zijn de strokorrels geloof ik ook geperst gehakseld stro, maar het scheelt aanzienlijk in de prijs hier in de regio. Daarnaast werkt gemalen tarwestro ook erg fijn vind ik.


Maar ben je niet bang dat ze dit eten? Mij werkt gehakseld stro afgeraden omdat ze er van kunnen eten en het tot verstopping kan leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 10:37 



 
Profiel   

mavantos schreef
Kim_W schreef
Wat ik mij afvraag. Je hoort wel eens dat paarden hoefproblemen krijgen door strooisel zoals vlas. Is dat met strokorrels ook zo? Omdat het de hoeven dan misschien ook teveel uitdroogt?


Vond de stro korrels heel vervelend in de hoeven. Wordt echt één dikke plakkende koek in z'n hoef, terwijl vlas er zo uitvalt.


Volgens mij is het zo dat in vlas eerder schimmels gaan groeien die weer te linken zijn aan white line disease dan wanneer je ze op stro hebt. Ik zou dus met de stro korrels hier niet zo bang voor zijn.

Bij mij valt de 'koek' bij pas 1 buiten de box uit de hoeven, maar ik heb ze niet op ijzers staan, dat scheelt wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 11:35 



 
Profiel   

Ik krab de hoeven altijd in de box uit en mijn paarden hebben ijzers. Dat je grotere kans hebt op WLD met vlas heb ik nog nooit gehoord. Vorige stal waar wij stonden hadden ze alleen vlas en ken er geen één die in die periode WLD hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 16:46 



 
Profiel   

Een paar paarden in mijn omgeving hadden met vlas steeds last van rotstraal of hoefzweer. Na overgang op korrels geen last meer. Zonder ijzers hier geen problemen met strokorrels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:32 



 
Profiel   

Gisteren de equibedding erin gedaan. 3 zakken van 20 kg in een stal van 3x3. Ik heb wel veel water gebruikt. Normaal zouden ze zeggen 30 liter op 60 kg korrels, maar ik heb denk ik toch wel 50/60 liter erover heen gegooid voordat ze goed uit elkaar vielen. Ze begon er meteen van te eten, ook met azijn erover. Ik heb uiteindelijk maar vies vlas erover heen gegooid, dat leek te werken. Vandaag zag je dat de meeste korrels uit elkaar waren gevallen en het is een mooie dikke laag geworden!

Ik ben heel benieuwd hoe ik het verder ga vinden in gebruik qua mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 17:14 



 
Profiel   

Bij equibedding duurt het wat langer voor de korrels volledig uit elkaar zijn gevallen. 3 zakken is wel weinig om mee te starten, je kan beter het dubbele erin gooien dan heb je een veel dikker bed.

Als je start met een (te) dun bed wordt alles sneller vies en ligt je uiteindelijke verbruik veel hoger. Je zal ook sneller de hele box moeten leeg halen, maar dat hangt ook van het paard af :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 17:24 



 
Profiel   

4 zakken is mij aangeraden. Ik dacht dan kan ik vandeweek de 4e zak er nog bij gooien. Ze staan trouwens bij ons niet vast op stal, dus dat scheelt vast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 17:34 



 
Profiel   

Het kan wel hoor, ik heb boxen van 3 x 3,5 en daar start ik met 5 of 6 zakken voor een dik bed. Je zal snel merken of het voldoende is ;)

Om bij te strooien giet ik een nieuwe zak in de kruiwagen en voeg daar water aan toe. Eens de korrels goed beginnen zwellen gaan ze de stal in, waar ze later uit elkaar vallen. Nieuwe korrels door de oude bedding mengen vind ik persoonlijk minder goed werken want dan moet je alles nat maken. Zo niet vallen ze echt niet uit elkaar bij mij.

In het begin vond ik het vissen naar mestballen niet echt handig maar je went er snel aan. De mesthoop blijft compacter en de geur beperkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 19:02 



 
Profiel   

En het ligt bij mij gesuggereerd verspreid op 3 x 2(,5) meter ongeveer. Dat scheelt ook. Als het te nat wordt, gooi ik er nog iets bij inderdaad.

Bedankt voor de tip qua bijstrooien!

Mesten deed ik nu met een vlasriek. Is dat handig of is een mestboy oid makkelijker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 19:06 



 
Profiel   

Tgoh ik heb beide geprobeerd en ben toch bij de Vlasriek gebleven. De stro deeltjes vallen er wat moeilijker door dan vlas, maar op zich valt het verlies wel mee.
Ben benieuwd naar je bevindingen de komende tijd ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 20:44 



 
Profiel   

Ik vind zelf de maisvork het efficiënt in het gebruik.
Alleen is dat ding best zwaar.
Maar die laat wel het meeste droge en schone vallen. Zeker als nog niet alle pellets uit elkaar gevallen zijn.
Gebruik ook weleens de plastic vlasvork.
Merk zelf dat het ook paard afhankelijk is.

Sinds paar maanden ruin op stal die alles door elkaar roert, mest wel in een hoek.
Zijn stal blijft gek genoeg droger dan de stal van zijn moeder.
Als de mest erop ligt, gebruik ik de mestboy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 21:27 



 
Profiel   

Ik wil mijn paard dus ook op equibedding gaan zetten omdat hij dus zeer smerig is. Alleen vroeg ik mij af of 1 van jullie een verkooppunt weet in de buurt van Zwijndrecht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 10:52 



 
Profiel   

SaphiraR schreef
Ik wil mijn paard dus ook op equibedding gaan zetten omdat hij dus zeer smerig is. Alleen vroeg ik mij af of 1 van jullie een verkooppunt weet in de buurt van Zwijndrecht?


Er zijn geen verkooppunten, maar Ronald bezorgt gewoon bij je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 11:28 



 
Profiel   

Ik zat nog even te lezen, ik denk dat ik er echt veel te veel water bij heb gedaan, volgende keer met bijvullen iets minder doen, hopelijk geeft het geen vertekende beeld in verbruik. Waarbij de meeste zeggen dat de stal blijft groeien in volume, heb ik het idee dat ik bij dag 1 al op de max zat. Nouja al het begin in moeilijk zeggen we dan maar. Weet ik veel dat het even de tijd nodig heeft om uit te zetten.

Mijn stal is wel al ingepikt door het andere paard. Ze staan nu nog samen en delen 2 stallen, maar het andere paard verkiest de korrels boven vlas haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 12:22 



 
Profiel   

Paarden liggen er heel graag op, ze liggen er ook vaker en langer op.
Tenminste die ervaring heb ik.
Camera boven de stal. Ik kan het goed vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 12:54 



 
Profiel   

Inderdaad er zijn geen verkooppunten maar ze leveren aan huis.

Laura_ hoe voelt het bed aan, droog of vochtig? Het is wel de bedoeling dat het een droog strobed wordt :) soms gooi ik er ook nog extra water overheen omdat enkel de bovenste laag uiteen valt en daaronder de korrels nog kurkdroog zijn. Nog nooit echt afgemeten hoeveel liter, ik gebruik de tuinslang met sproeikop :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 18:14 



 
Profiel   

Ik had dat dus ook de eerste keer, paar pakken in stal gedaan, water erop. Paar uur later, goh dit is niet zoveel, nog een paar pakken erbij. Mijn god het bleef maar groeien. Paar dagen later moest hij bergop de stal in :')
Rookie-mistake zullen we maar zeggen. Nu heb ik er beter zicht op hoeveel een pak geeft.
Ik doe ook altijd een zak in de kruiwagen en daar het water erbij. Vaak laat ik het dan eerst nog een dag daarin staan voor ik het in stal erbij gooi.

Ik heb trouwens gewoon een hele pallet laten bezorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 21:06 



 
Profiel   

Thomas5 schreef
Inderdaad er zijn geen verkooppunten maar ze leveren aan huis.

Laura_ hoe voelt het bed aan, droog of vochtig? Het is wel de bedoeling dat het een droog strobed wordt :) soms gooi ik er ook nog extra water overheen omdat enkel de bovenste laag uiteen valt en daaronder de korrels nog kurkdroog zijn. Nog nooit echt afgemeten hoeveel liter, ik gebruik de tuinslang met sproeikop :+


Een deel mooi droog, wat achterin ligt. Voorste deel wel licht vochtig, maar dat lopen ze ook goed door elkaar heen heb ik het idee. Ik moet de stal nog mesten vandaag,dus ik denk dat als de stal weer netjes recht getrokken is en een beetje is opgeschud het wel meevalt.

Tot nu toe niet ontevreden. En je kan er alleen maar handiger in worden denk ik maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-20 11:37 



 
Profiel   

Ik gebruik het nu ook een tijd en ben ook zeer tevreden. Inderdaad even uitpuzzelen wat het fijnst werkt. Ik heb twee verschillende paarden qua mest en plas gedrag, Haha. Een maakt er een zooitje van dus daar haal ik dagelijks ook de plas weg (en de mest uiteraard) en fluf de boel dan weer lekker op.
De andere is stuk schoner en loopt de boel niet zo door elkaar. Hier haal ik alleen de mest weg en pot de rest een beetje op. In de zomer was bij beide 1 zak bijvullen per week voldoende. Nu in de winter (gaan s nachts naar binnen) soms ook 2 zakken per stal erbij en dan de week erna is 1 weer voldoende.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-20 12:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 275 van de 280 [ 6977 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278 ... 280  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen