Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:49

Equibedding is 4a5 zakken in 3x3 box anders verzuipen ze erin. :')

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:50

In principe is 10kg bedding per m2 voldoende. Dus daar zou het niet aan moeten liggen. Waar wel aan weet ik niet.

Bij de cavia's heb ik in het verleden 2x strokorrels geprobeerd en in beide keren, andere merken, rook ik al heel snel een ammoniaklucht, terwijl dat op houtkorrels niet zo is (of zaagsel, hennep of vlas). Ik heb de oorzaak niet kunnen vinden en had er tot nu toe ook nog nooit iemand anders over gehoord.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:59

@Mirjamalvaro: jij gebruikt het volgens mij al een hele tijd he? Gooi jij juist de uit een gevallen 'oude' equibedding op de plasplek, of juist daar nieuwe verse korrels en wat nog goed is daar weer over heen?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:28

wij doen de oudere korrel naar de viezere plekken en dan op de vrij gekomen kale schone plek nieuwe korrels. Zo ververs je ook contineu de stal eigenlijk. Dus wij halen de stallen ook nooit helemaal leeg.

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:21

mirjamalvaro schreef:
wij doen de oudere korrel naar de viezere plekken en dan op de vrij gekomen kale schone plek nieuwe korrels. Zo ververs je ook contineu de stal eigenlijk. Dus wij halen de stallen ook nooit helemaal leeg.


Ja zo doe ik het ook. En als de korrel wat meer uit elkaar is gevallen, gooi ik wat scheppen schone korrel over de gehele stal heen. Dan heb ik weer wat meer een geheel

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:07

Gooien jullie de korrel er dan droog op of laten jullie die wel eerst wellen?

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:13

ik doe altijd een zak in de kruiwagen en gooi daar iets meer dan een emmer water bij. Even laten staan en dan doe ik het in de stal. Ja ik maak nieuwe korrels altijd wel nat

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:46

Wij laten wellen :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:48

Dank dames! We puzzelen even verder!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:48

Ik had dat ook met stro korrels (en haalde uiteindelijk om de dag de natte plekken eruit en zelfs tijdje elke dag geprobeerd, maar geen verschil of ik nu elke dag eruit schepte of één keer in de week) en merk het ook bij andere waar ik op stal kom die ook op stro korrels staan (net zoals met gewoon stro vaak ook), echt verschrikkelijk die ammoniak geur en voor mij dus ook één van de redenen dat ik er weer van af ben gegaan na 3 keer een nieuwe poging gedaan te hebben (andere reden was dat het steeds een harde vaste plak werd na een tijdje en veel nodig had om een mooi dik los bed te houden, wil namelijk een stal met een bed zo dik, los en zacht dat ik er zelf in zou kunnen en willen slapen _O- ).

Maar als tip:
Hier hielp Stalosan wel een heel klein beetje tegen de ammoniak stank. Gebruik ik sowieso altijd in de stallen, want het bind ammoniak en zwavel gassen, dood bacteriën, schimmels, virussen, parasieten, vliegen larven, etc en zelfs van een aantal wormen de eitjes, maar met de stro korrel bleef het nog steeds wel naar ammoniak ruiken...
Heb een meter in de stal die onder andere ammoniak meet en die gaf in de boxen toen ook wel vrij hoge waarden. Nu gelukkig weer gewoon 0 ppm.

Maar wellicht een optie om Stalosan nog eens te proberen, kijken of het wat scheelt in ammoniak stank, weet alleen niet zeker of het ook in NL te krijgen is, dacht het wel (komt van oorsprong uit Denemarken). Maar je strooit het in de stal, daarna 3 dagen later nog een keer en dan 1 keer in de week.

Haal zelf ook altijd elke 3 maanden de stal helemaal leeg en strooi dan op het beton flink wat van dat spul en daarop de bodembedekking en dan nog een beetje er over/doorheen. Erg fijn spul vind ik. :j


Afbeelding

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:11

Zat net es ff te denken, misschien is het in combi met bio-stable van Equiprotecta beter? (van de ons veel te vroeg ontvallen Papagroom)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:17

Ho wacht...papagroom is niet meer?? :oo

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:19

Al 1,5 jaar niet meer ;(
[LZP] [IM] Peter Karsten (papagroom) * 09-10-1965 - † 28-01-2019

Ik heb Bio stable staan. Een vriendin van mij is een eerste tester geweest toen papagroom daar mee kwam.
Moet het alleen nog proberen omdat ik nog even opzoek moet naar een spuitfles.

Hier ruikt het ook wel, maar denk ook dat dat komt doordat er urine tussen de kieren van de rubber matten zit.

Morgen gaat alles er uit, matten ook, en de hoge druk er doorheen.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:20

Dat heb ik helemaal gemist :oo

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:47

ik zou het dit voorjaar gaan testen in onze koeienstal, waar de kalfjes op stro staan. Is er helaas niet van gekomen :(
Dennis, bedoel je zo'n plantenspuit of zo'n grote onkruidspuit? De plantenspuit kun je bij Action of Ikea halen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:53

Gewoon maatje planten spuit idd.
Even wachten tot er een fles schoonmaakmiddel op is ;) .
IKEA zit ver weg en Action kom ik nooit. Het gaat hier maar om 1 stal dus hoef geen hele rug spuit hier voor te hebben.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:10

Stalosan en bio-stable ga ik ook naar kijken. Los van de vreselijke geur is het ook gewoon erg ongezond om in te verblijven. Kwam vanmiddag nog wel een artikel tegen waarin benoemd wordt dat gehakseld stro veel meer absorptie vermogen heeft dan ongehakseld stro of krullen, maar ook meer ammoniak moleculen los laat. Dat zou wel passen bij de bevindingen. Meer ventileren is helaas geen optie, want de deuren naar de stal staan al open en ook de buitenluiken van de boxen staan open.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:20

Hier ook equibedding. Ga binnenkort nog eens wat meer lezen hier, maar ik ben tot nu toe erg tevreden. Paarden hebben er nog niet heel veel in gestaan, aangezien ze in de zomer 24/7 buiten staan, maar ze plassen er iig graag in de momenten dat ze op stal staan.

Ik heb trouwens ook van die rubberen tegels op de stalbodem en de vloer onder afschot nog. Ieder voorjaar haal ik alles eruit, ook de matten en wordt alles schoongespoten en schoongemaakt, echte ammoniakgeur nog niet meegemaakt, maar we gaan het deze winter merken denk ik.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:03

Mloui schreef:
Stalosan en bio-stable ga ik ook naar kijken. Los van de vreselijke geur is het ook gewoon erg ongezond om in te verblijven. Kwam vanmiddag nog wel een artikel tegen waarin benoemd wordt dat gehakseld stro veel meer absorptie vermogen heeft dan ongehakseld stro of krullen, maar ook meer ammoniak moleculen los laat. Dat zou wel passen bij de bevindingen. Meer ventileren is helaas geen optie, want de deuren naar de stal staan al open en ook de buitenluiken van de boxen staan open.

Grappig! Dat is mij ervaring zelf ook, gehakseld stro (dus ook equibedding) geven bij ons veel meer ammoniak lucht dan andere bodem bedekking. Mijn ervaring is echter ook dat de kleinere strokorrel, die dus meer als fijn poeder uit elkaar valt, bijna geen amonniak lucht geeft.

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:13

Ik heb bij mijn stallen alleen last van de ammoniak als ik de echt natte plekken weghaal (maar dit had ik bij vlas ook). Maar anders ruiken de stallen gewoon fris.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:14

Wij hebben al jaren strokorrel en halen dagelijks de (kleine) natte plekken weg. Nooit ammoniak lucht.
We laten trouwens wel de ondergrond waarop de natte plek ligt eerst drogen voor we strooisel terug gooien. En soms strooien we sirocco over de plek waar het natte lag. Ruikt heerlijk!

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:33

Vraagje over equibedding. Sinds twee weken nu in gebruik (voorheen gewoon stro) en ben zeer tevreden. Wordt een mooi pak, stinkt niet en alleen poep scheppen is zo gedaan.
Nu heb ik wel ook een wat viezere merrie en bij haar stal vind ik t lastiger....zij plast veel en nu merk ik dat ik verzadigde plekken ga krijgen. Schep je deze helemaal tot op de bodem weg of alleen het bovenste laagje zodat je toch wat gaat oppotten? Of is oppotten bij equibedding juist helemaal niet de bedoeling en haal je steeds de hele vieze plaslaag weg en ververs je weer?
Zo’n laag weghalen is nl best wel weer heel zwaar werk...of heb ik het dan al te ver laten komen en had ik eerder moeten wegscheppen.
Pfff, best ingewikkeld toch nog, Haha...maar vindt t wel top spul.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:49

Wat echt nat is, haal ik weg. Tenminste als het ook aan de bovenkant nat is.

Sinds twee dagen een ruin erop staan.
Ben benieuwd hoe me dat bevalt.
Was gewend aan rommelige merrie, vaak natte plekken en twee schone merries. Waarvan eentje echt super zindelijk was.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:52

Ik doe dagelijks de drollen en het natte eruit. Maar ik heb wel een hele vieze ruin die veel door de stal loopt, dus de drollen vermengen zich met de rest. Ik krijg helaas geen dikke stevige laag.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:05

Als je stal met opzet wat viezer laat worden kan de onderlaag zich waarschijnlijk beter hechten.

Mijn vieze merrie stapelt haar natte en mest gedeelte altijd op.
En wat ze schoon houdt, loopt ze richting de natte plek.

De schoonste had altijd een heerlijke stabiele dikke laag.
1 vaste pis plek en mestte strak in de hoek.