Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:22

Ik heb al van alles geprobeerd, maar mijn ruin is echt een smeerkees. Hij heeft geen vaste plek om te plassen en om te poepen, hij poept ook tegen zijn hooinet aan. Laat ik het wat vuiler worden, dan begint het echt te stinken. Ik wil zijn stal nu gaan verruimen naar 3.5 x 3.5 m Hoop dat dat gaat schelen. Nu heeft hij een stal van 2.9 x3.5 m, hij is 1.63 hoog.

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:04

Misschien helpt een grotere stal wel. Mijn haflinger heeft een stal van 3,5 op 4 en daar is hij supernetjes in, heeft echt z'n vaste poep en piesplek, maar in een kleinere stal loopt hij veel meer door elkaar omdat er minder ruimte is om er rond te lopen.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:26

Ja deze merrie heeft ook een iets kleinere stal dan de andere maar is ook gewoon viezer. Ik denk dat ik iets te lang hebt gewacht met wat natte plekken eruit halen. Ik kon nl nog prima al het schone equibedding eroverheen gooien vanaf de zijkanten en dan was het weer fris, maar ja die pies hoopt dan natuurlijk toch wel op en nu gaat t zich ook vermengen met de drollen, deze blijven niet meer zo netjes echt bovenop liggen maar die worden er nu doorheen geplet.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:30

Dat klinkt meer als te lang gewacht met bijstrooien waardoor de schone laag te dun werd. De schone laag moet minimaal 10cm zijn, niet alleen een dun laagje vanaf de zijkanten erbij geharkt.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:37

Mizora schreef:
Dat klinkt meer als te lang gewacht met bijstrooien waardoor de schone laag te dun werd. De schone laag moet minimaal 10cm zijn, niet alleen een dun laagje vanaf de zijkanten erbij geharkt.

Nee heb er genoeg inliggen maar mevrouw gooit de helft naar de zijkant waardoor dat ophoopt naar 50 cm tegen de wanden aan <<)
Ik denk dat ik nu als ik de drollen eruit schep ik de gehele bodembedekking even omschep (dat deed ik nl niet) en dan komt dat natte naar boven en kan ik dat elke x wegscheppen. Dat lijkt mij nu het handigst.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:03

zo doe ik het ook Mandy.
Mijn merrie gooit ook iedere nacht alles achterin op een hoop. Ze heeft een box van 3x4 en is 1.64 hoog, best een grote box dus.

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:56

Van vlas hoor je nog wel eens dat paarden eten, maar eten ze ook strokorrels?

Saaams

Berichten: 13282
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:00

Die van mij heeft het vanaf begin af aan nooit geprobeerd.

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:03

die van mij wel (maar da's een Tinker, die vreet de klinkers nog uit de straat). Ik maakte de korrels nat met een water/dettol mengsel

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:10

Ik heb er eentje die er vraag aan staat te snoepen als ik er nieuwe korrels bij gegooid heb, ook als ik het oude en de korrels door elkaar heen gooi.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:15

mavantos schreef:
Van vlas hoor je nog wel eens dat paarden eten, maar eten ze ook strokorrels?


Voor mij is dit de reden om na twee batches weer met de strokorrels te stoppen.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:38

Mijn paarden eten er allemaal niet van, het bevalt me nog steeds heel goed.
Zuinig in gebruik en ik hou een lekker dik bed.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:04

Bij ons eten ze er ook niet van. Op zich is knabbelen ervan niet heel erg mits de stropellet wel helemaal uit elkaar is gevallen. Dus goed nat maken, omhusselen en desnoods nog een keer nat maken zodat alles goed uiteen valt. T bevalt mij ook erg goed, lekker dik bed en ruikt fris en minder werk dan een stro stal.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:20

Hier staan er twee ruinen op, eten er niets van, zelfs niet van nieuwe zak/droge korrels

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:25

Jong paard bij ons eet er niet van.
zijn halfzus moest altijd nieuwe korrels proeven. Zij bleef niet dooreten, maar at er altijd een beetje van als er nieuwe korrels ingestrooid worden.
Nooit problemen mee gehad.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:32

Ik heb een ruin die er wel van eet, maar ik maak ze nat met een gieter, zodat ze uit elkaar vallen, nog geen problemen mee gehad.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:38

Hier eten ze er niet van. Zelfs mijn grote vreetzak niet. Die heeft wel een paar hapjes geprobeerd toen hij er net op stond, maar beviel toch niet kennelijk.

Ik vind het wel lastig om een fijne bodem te krijgen van de strokorrels. Wanneer ik het wat viezer laat worden gaat het ruiken, dus ik schep dagelijks de natte plekken er uit, maar dat maakt ook dat ze het ontzettend makkelijk naar de kanten lopen. Vooral mijn 2 jarige draait 100 rondjes per nacht en heeft dan niks meer in het midden liggen, maar wel 50 cm hoog tegen de wanden.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:08

Hier 2 paarden die er van eten als het nieuw in de stal ligt. Of ik het nu wel of niet natmaak, maakt hier niet uit.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:58

Mijn zeolite strokorrels worden snel sompig af en toe, en als ik dan het natte weg wil scheppen is het onderin helemaal droog.
Het word in 1 dag zo aangestampt (5 shetten die in en uit lopen en het als WC hok gebruiken) dat de boven laag echt nat en smerig word en de onder laag echt helemaal droog blijft, het word wel een dik plakkaat. De urine blijft er dus echt op liggen ipv dat het er in zakt.

Zal dat zijn omdat deze strokorrels echt heel fijn zijn als ze uit elkaar vallen? Ik zit te denken om er een een baal vlas doorheen te gooien om te kijken wat het dan doet.

Volgende keer wil ik een pallet equibedding proberen, maar heb nu nog zo'n 40 zakken liggen, dus nog niet voor nu ;) .

Alleen hennep er in werkt wel mooi, vlas voor geen meter (daar loopt de urine zo erg doorheen dat het daarna onder de rubbermatten loopt en onder de deur naar het putje in het gangpad, bah).

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:15

Dennis schreef:
Mijn zeolite strokorrels worden snel sompig af en toe, en als ik dan het natte weg wil scheppen is het onderin helemaal droog.
Het word in 1 dag zo aangestampt (5 shetten die in en uit lopen en het als WC hok gebruiken) dat de boven laag echt nat en smerig word en de onder laag echt helemaal droog blijft, het word wel een dik plakkaat. De urine blijft er dus echt op liggen ipv dat het er in zakt.

Zal dat zijn omdat deze strokorrels echt heel fijn zijn als ze uit elkaar vallen? Ik zit te denken om er een een baal vlas doorheen te gooien om te kijken wat het dan doet.

Volgende keer wil ik een pallet equibedding proberen, maar heb nu nog zo'n 40 zakken liggen, dus nog niet voor nu ;) .

Alleen hennep er in werkt wel mooi, vlas voor geen meter (daar loopt de urine zo erg doorheen dat het daarna onder de rubbermatten loopt en onder de deur naar het putje in het gangpad, bah).


Leg je de korrels er zo in of maak je ze eerst nat?

Onze ervaring is dat als je ze zo in de stal (onder een stro/vlas box om extra vocht op te nemen) doet de bovenste laag nat wordt, uit elkaar valt en eronder nog schone korrels liggen.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:06

Beide geprobeerd, maakt geen verschil.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:26

Met Equibedding heb ik daar geen last van. De natte plek ligt echt onderop en daarbovenop is het gewoon mooi droog.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:55

Ik heb laatst ook vlas er doorheen gemengd en vond dat zelf wel prettig

LiesSpike
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-01-20
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:51

Ik ben nu voor mijn paard ook op zoek naar een nieuwe bodembedekking en zit o.a. te kijken naar stro korrels. Nu heeft mijn paard extreem dunne zolen en staat rondom op ijzers. Hebben mensen hier ervaring mee i.c.m. strokorrels en welke strokorrels raden jullie aan in dit geval?

Saaams

Berichten: 13282
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:56

Ik heb ervaring met ijzers dat het erg vastkoekt tussen de ijzers. Je moet regelmatig krabben. Maar dat is wellicht minder als je de stal schoner houd? Ik ben afhankelijk van pensionstal.