Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:42

Mloui schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog. Vanaf juli komen de paarden aan huis. Ik ben mij dus aan het orienteren op bodembedekker voor in de stal. Momenteel twijfel ik tussen strokorrels en vlas. Zijn er hier mensen die van vlas komen en op strokorrel over gegaan zijn? Wat zijn de voordelen tov vlas? Wat zijn de nadelen? Hoe verhouden de 2 zich kostentechnisch tegenover elkaar en hoe zit het met de hoeveelheid mest om af te voeren? Alvast bedankt!

Kijk ook eens naar gehakseld tarwestro, dit neemt als een malle op. In principe zijn de strokorrels geloof ik ook geperst gehakseld stro, maar het scheelt aanzienlijk in de prijs hier in de regio. Daarnaast werkt gemalen tarwestro ook erg fijn vind ik.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:47

Ik vind gehakseld tarwestro zoals hierboven al gezegd ook evengoed opnemen als de korrels. Voordeel van het gehakseld stro vind ik dat je direct meer volume uit 1 zak hebt en je qua prijs toch wat gunstiger zit.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:55

Ik ben overgestapt van gehakseld koolzaadstro naar strokorrels van equibedding en merk toch echt veel meer opname en een dikker bed. Zelf een stal van 6 x 5 en 1 van 2 x 3 voor de shet. De eerste heeft voor de helft rubbermatten waar geen korrels op liggen. 1 keer per week 1 zak voor beide stallen en incidenteel 2 zakken per week a 6 euro.
Paarden staan er alleen voor de nacht in van 17.00 tot 06.00 uur.

De grote stallen in het begin gevuld met vier zakken. De kleine met 2 zakken.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:04

Coby schreef:
Ik ben overgestapt van gehakseld koolzaadstro naar strokorrels van equibedding en merk toch echt veel meer opname en een dikker bed. Zelf een stal van 6 x 5 en 1 van 2 x 3 voor de shet. De eerste heeft voor de helft rubbermatten waar geen korrels op liggen. 1 keer per week 1 zak voor beide stallen en incidenteel 2 zakken per week a 6 euro.
Paarden staan er alleen voor de nacht in van 17.00 tot 06.00 uur.

De grote stallen in het begin gevuld met vier zakken. De kleine met 2 zakken.


Ik denk dat wij een ander beeld hebben van een dik bed,en dat is prima hoor maar maakt natuurlijk wel dat het verbruik anders zal zijn. In een stal van 3x3,5 gingen hier 5 zakken als basislaag.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:20

Dat kan! Paarden liggen er hier lekker op en rollen er graag in.

Afbeelding

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:59

Eind december ben ik overgestapt van vlas naar strokorrels om verschillende redenen. In het begin was ik heel tevreden, maar nu heb ik het idee dat er iets 'mis' gaat.

Dagelijks worden de mestballen verwijderd en regelmatig ook de natte plekken wanneer die zompig worden. Het ene paard loopt heel veel rondjes waardoor de meeste bedekking tegen de wand belandt, terwijl ze wel netjes in 1 hoekje mest. Bij het andere paard ligt alles in een boog, die staat de hele tijd met haar hoofd aan het eten ;') en verplaatst enkel haar kont. Zij gaat ook vaak liggen in de vuile plek waardoor alles wat vies wordt.

Het bijstrooien gaat tegenwoordig met 2 zakken per week per paard. Vergeleken met het beginvolume (6 zakken per box) lijkt het alsof we dit volume niet meer kunnen aanhouden. Naar mijn gevoel moet er veel meer in maar de stallen werden nog nooit volledig leeggehaald en in theorie moet je zolang blijven bijvullen naargelang wat je er dagelijks uit haalt...

Verder wel heel tevreden over de kwaliteit en gebruiksgemak van het product!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:16

Super al die antwoorden! Ik zal inderdaad ook eens kijken naar gehakseld stro.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:34

Hebben jullie ook het probleem dat de zakken van de Equibedding worden open gebeten door muizen? En dat de korrels dus worden opgegeten?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:35

Nee en wij hebben echt tig muizen. :=

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:36

Hmm, hier alle zakken op zolder met gaten -O-

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:55

Hier geen zakken stuk. En volop muizen helaas. De ratten vinden de hele korrels wel ideaal nestmateriaal. Alleen de schone korrels haalden ze massaal uit de stallen. Maar met vergif is dat opgelost.
Afbeelding

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:19

Nee geen last, en heb ook muizen en ratten. En een kat die een goede jager is. Vorige week al 3 ratten gepakt en opgegeten, brrr

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Ik heb ook nog steeds het probleem dat de paarden de brokjes graag opeten als ik wat nieuw strooi tussen het oude 'zaagsel'. Vrees dat ik toch zal moeten natmaken ipv gewoon af en toe een kwart zak toevoegen..

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:32

In hoeverre wordt de mest er doorheen gelopen in vergelijking bij gehakseld stro? Ik heb 1 smeerlap, op stro gaan er per dag 2 grote plakken bij en de volgende dag kan hij alweer leeg. Ik heb hem op gehakseld gehad, maar hij loopt alles door de stal heen, en daardoor was die box ook snel zwart. Ik ben dus specifiek op zoek naar ervaring met de strokorrels die wat mottig uiteenvallen. Is die bodem stabieler?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:30

Volgens mij eten de muizen en ratten de korrels niet maar vinden ze het wel leuk om je zak open te maken en er in te wroeten, hier menig zak open geknaagd... in de stal Laten ze de korrels wel met rust

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:56

Brrr... Hier gelukkig geen muizen! Zou ook wel erg zijn met 9 stalkatten :')
@utixo: alleen bij mijn paard zijn er af en toe wat losse mestballen in de stal, dus in die zin wordt het er wel een beetje doorheen gelopen. Mijn pony heeft dat dan weer nooit, maar die is ook heel netjes op stal.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:00

Mijn pony staat vanuit de pensionstal op strokorrels. Ze staat vierkant in de ijzers en ik merk dat de strokorrels enorm blijven plakken. De hoeven worden wat week hierdoor. Ondanks het uitkrabben. Maar het komt niet vanzelf los uit de hoef bij beweging.

Hebben meerdere hier last van of een oplossing voor?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:39

Ik heb nu zeolite strokorrels, op zich fijn, maar niet een heel mooi bed.
Die van equibedding zouden denk ik fijner zijn wat dat betreft.

Wie heeft echt ervaring met het verschil tussen deze 2?
Ik heb nog 3 kwart pallet zeolite staan, dus voorlopig stap ik nog niet over. Maar misschien word de volgende pallet wel equibedding.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:44

Dennis schreef:
Ik heb nu zeolite strokorrels, op zich fijn, maar niet een heel mooi bed.
Die van equibedding zouden denk ik fijner zijn wat dat betreft.

Wie heeft echt ervaring met het verschil tussen deze 2?
Ik heb nog 3 kwart pallet zeolite staan, dus voorlopig stap ik nog niet over. Maar misschien word de volgende pallet wel equibedding.



ik heb jaren terug strokorrels gehad van Zeolite. Ik vond het vrij melig worden. Het is niet te vergelijken met Equibedding die ik nu heb. Ik heb ze na de zeolite altijd op vlas gehad en dat beviel me op zich prima. Maar toen ik steeds meer las over de strokorrels van Equibedding, ben ik ze toch maar gaan proberen.
Ik heb vorig jaar november 50 zakken laten komen en in april weer. Ik heb sinds april ongeveer 18 zakken gebruikt (ik heb 3 paarden en een shetlander). Dus ik ga november wel weer halen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:56

ik red het op 3 pallets equibedding per jaar, nou staan ze wel in de zomer 24/7 buiten.
gaat om 3/4 paarden

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:01

Ik heb ze op dit moment in wat kleinere stallen staan (zeecontainerstal). Eind van dit jaar zijn onze stallen aan huis klaar en krijgen ze allemaal een lekkere grote stal. Dus dan zal ik ook iets meer moeten strooien.
Bij mij staan ze altijd overdag buiten, nacht op stal. Zowel winter als zomer.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:44

Ik gebruik het in een inloop stal.
Verbruik enzo maakt me niet eens perce zo heel erg uit, ik gebruik zo weinig. Ik strooi nu minder dan een zakje per week bij, voor een inloop stal die door 5 pony's gebruikt word.

Vlas vond ik een zootje worden(neemt niet genoeg op), net als hennep(loopt te veel uit) en stro geeft veel te veel afval(moet dan 2x zo vaak m'n aanhanger gaan legen).

Ik wou een proef-pakket equibedding, maar dat is hier in de buurt niet te krijgen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:15

Hallo! Hier staan ze nu inmiddels ruim een week op de Equibedding strokorrels. Mijn ervaring tot nu toe met opstart hoeveelheid van 4 zakken per box (3x3).

- korrel valt mooi uiteen en vormt een comfortabel bed voor de paarden
- Ruikt bij aanvang heerlijk fris en ziet er ook fris uit
- ze hebben een paar hapjes genomen de eerste dag, toen besloten dat het hooi lekkerder was en verder zijn ze er niet meer aan geweest
- Het wordt wel makkelijk naar de kanten gelopen, maar mijn paarden zijn net verhuisd en dus ook nog niet helemaal gewend
- Eerste dagen alleen mest verwijderd dmv een combinatie tussen vork en handmatig rapen. Geen last van stank
- Na ongeveer 4 a 5 dagen begint de stal te ruiken naar ammoniak
- Na 8 dagen zijn er 2 kruiwagens bedding uit gegaan en 1 volle zak er terug in.

tot zo ver de feitelijke beschrijving. Iemand tips tegen de ammoniak lucht? Ik heb de natte plekken er uiteraard uitgeschept toen ik het begon te ruiken. Deze waren echter nog niet zompig, zoals ik jullie hier hoor beschrijven. Helaas blijf ik ook na verwijderen van de natte plek en aanvullen de ammoniak ruiken. Heb nu weer de natte plek er uit gehaald en laat nu de natte plek even open liggen in de hoop dat het helpt. Tips zijn zeer welkom, want ik vind het verder fijn in gebruik en de paarden vinden het comfortabel. Ook de beperkte opslagruimte die nodig is vind ik een hele grote pre.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:32

Volgens mij moet er in je stal de eerste keer 7-8 zakken korrels (afhankelijk van de afmeting) om een lekker zacht bed te krijgen en dat de urine/amoniak goed weg kan zakken de korrels dat op kunnen nemen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:43

Zidore schreef:
Volgens mij moet er in je stal de eerste keer 7-8 zakken korrels (afhankelijk van de afmeting) om een lekker zacht bed te krijgen en dat de urine/amoniak goed weg kan zakken de korrels dat op kunnen nemen.


Heb je het dan over de Equibedding korrels Zidore? Het gaf nu al een bed van zo'n 30 cm. Wil mijn paarden nog wel kunnen terug vinden in de stal :')