Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:17

Update tot zover:
Mesten is nog een beetje lastig. Ze verstoppen het, dus ik ben steeds drolletjes aan het zoeken, dus het duurt wel iets langer. Maar het valt er nu wel makkelijker doorheen het stro, dus niet veel verspilling tot zover. Het mest wel lekker ligt! Vlas lijkt zo zwaar te worden.

Bovenlaag mooi droog en los. Vlas kleeft sneller aan elkaar. Ik heb het een beetje geprobeerd door te husselen. Maar de onderlaag leek wel al een beetje vast te worden, dus daar durfde ik niet teveel in te gaan vroeten. Aan de zijkanten en een beetje onder de bovenlaag kwam ik nog wel stukjes korrel tegen, dus dat vind ik positief, dan is nog niet alles uitgezet.

Tot nu toe best positief!

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:26

Hai,
Ik ben van plan om over te gaan op stro korrels. Maar kunnen deze ook per zak gekocht worden? Want ik heb niet echt de plek voor een pallet.
Als ze per zak verkocht kunnen worden weet iemand dan een plek in de betuwe? Rond wagenigen mag ook

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:33

Ik weet dat de man achter Equibedding proefpakketten verkoopt en indien dat te combineren is met een uitlevering, doet ie dat weleens.

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 08:21

Je kan bij Equibedding ook altijd nog vragen of er iemand in de buurt zit; mogelijk kan je daarmee samen doen (en bijv tegen kleine meerprijs daar zakken halen).

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:55

Ik wil mijn merrie met stofallergie op strokorrels zetten.
Ze heeft een grote uitloopstal waar ik op 4x3 een balk krijg zodat ze de korrels niet door heel de stal en naar buiten loopt. Op dit stuk liggen al rubberen mat.

Welk merk is goed en voordelig?
En wat gebruiken jullie voor een stal van 4x3? Begin ik met 8 zakken en gooi ik er dan iedere week 2 zakken bij?
En wat kost een zak gemiddeld.

Kortom help.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:57

felicity schreef:
Ik wil mijn merrie met stofallergie op strokorrels zetten.
Ze heeft een grote uitloopstal waar ik op 4x3 een balk krijg zodat ze de korrels niet door heel de stal en naar buiten loopt. Op dit stuk liggen al rubberen mat.

Welk merk is goed en voordelig?
En wat gebruiken jullie voor een stal van 4x3? Begin ik met 8 zakken en gooi ik er dan iedere week 2 zakken bij?
En wat kost een zak gemiddeld.

Kortom help.


Ik heb equibedding, 4 zakken en. Mn stal heeft echt een super dikke laag. Stal is 3x3. Denk dat ik na pisclekken verwijderen een halfje bij moet doen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:09

Horseloverl schreef:
Ik heb equibedding, 4 zakken en. Mn stal heeft echt een super dikke laag. Stal is 3x3. Denk dat ik na pisclekken verwijderen een halfje bij moet doen


:wow: :wow: Serieus?

Ik had veeeeel meer in gedachte.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:43

felicity schreef:
Horseloverl schreef:
Ik heb equibedding, 4 zakken en. Mn stal heeft echt een super dikke laag. Stal is 3x3. Denk dat ik na pisclekken verwijderen een halfje bij moet doen


:wow: :wow: Serieus?

Ik had veeeeel meer in gedachte.


Ik schrok er ook van, Ronald was er gisteren dus ik vroeg: zak of 6 erin? Hij zegt begin maar met 4. Was maar goed ook, stal ligt niet overdreven een bed in van 15-20cm echt een dikke laag. Meestal stal nat na 1 dag en nu kurk droog!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:45

Geen 8 zakken doen hoor, dan kom je de stal niet meer in. :=
Zou beginnen met 4 en eventueel 5e bijgooien als je het toch wat dikker wil.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 06:14

Doen jullie dan iedere dag de drollen eruit? En 1x in de week de plashoek?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:05

ik doe iedere dag drollen en natte plekken, maar ik maar ook niks nat (alleen klein beetje bij een lege stal), vul af en toe aan met een nieuwe zak.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:45

Ik doe iedere dag drollen, plasvlekken om de 5/6 dagen of als het echt te nat word

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:51

Iedere dag drollen en natte plekken als ze er door heen komen.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:57

Is het niet handiger en nog zuiniger in verbruik om alleen de bovenste laag korrels nat te maken? Dus eerst paar zakken droog in de stal, in een kruiwagen 2 zakken korrels nat maken en die als toplaag erop doen?

Ik heb een paard die echt een viespeuk is en op vlas staat. Ben aan het overwegen of dit een beter en goedkoper product is.
Aangezien ik in de winter zo'n
3 pakken vlas per week erbij moet gooien

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:03

Ik heb droge korrels er bij gooien geprobeerd, maar dan vind ik in een smerige plek toch nog allemaal 'ongeopende' korrels, die ik er echt niet met mn hand uit ga peuteren.

Ik maak dus altijd alle nieuwe korrels nat. Veeg een stukje (aan de kant die het schoonst blijft helemaal kaal), daar droge korrels op en dan even met de slang besproeien. Dan gooi ik elke dag een dun laagje vanaf de schone kant over het viezere gedeelte zodat de toplaag schoon is en als mijn schone voorraadje in de stal op is, herhaal ik dit.

Zo kan ik meestal een dag of 3 a 4 toe zonder nieuwe korrels er in te doen en is een halve zak meestal genoeg.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:07

Mloui schreef:
Ik heb droge korrels er bij gooien geprobeerd, maar dan vind ik in een smerige plek toch nog allemaal 'ongeopende' korrels, die ik er echt niet met mn hand uit ga peuteren.

Ik maak dus altijd alle nieuwe korrels nat. Veeg een stukje (aan de kant die het schoonst blijft helemaal kaal), daar droge korrels op en dan even met de slang besproeien. Dan gooi ik elke dag een dun laagje vanaf de schone kant over het viezere gedeelte zodat de toplaag schoon is en als mijn schone voorraadje in de stal op is, herhaal ik dit.

Zo kan ik meestal een dag of 3 a 4 toe zonder nieuwe korrels er in te doen en is een halve zak meestal genoeg.



Zo doe ik het ook. Ik merk dat ik af en toe (nu ze weer langer op stal staan) soms een hele zak in de week moet doen. Maar kan daarna weer een tijdje toe met een halve zak in de week.
Met vlas moest ik echt een hele baal per week doen en in de winter 1,5 baal om het een beetje netjes te houden.

Waar ze poepen wil ik zo min mogelijk nieuwe korrels hebben liggen, dat mest niet zo fijn uit. Dus als het uit elkaar is gevallen strooi ik dat over de plek waar ze poept.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:19

Ik heb zaterdag een beetje de natte plek eruit gehaald. Ik had nog geen eens een volle kruiwagen. Ik heb ook niks bijgestrooid, want ik twijfelde een beetje wat ik nou makkelijk vond en hoeveel. Maar gisteren twijfelde ik toch een beetje. Het oogde wel wat viezig.

Ik ga er morgen een nieuwe zak bij gooien en dan ga ik dat aan de zijkanten gooien. Want bij de natte plek kwam ik inderdaad ook nog echt verzadigde korrels tegen, dus om ongeweekte korrels op de pisplek te gooien lijkt mij niet ideaal. Daarna tich naar even kijken hoeveel ik per week erbij moet gaan gooien, om het niet te vies te laten worden. Misschien een half zakje proberen de eerste keer. Met vlas moest ik inderdaad echt 1 zak per week doen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:57

Hmmmm ik zie dat het toch nog een gepuzzel is wat het beste werkt.

Ik hoop van het weekend te kunnen starten. Eerst moet er nog een balk in de stal gemonteerd worden dat ze niet alles mee naar buiten loopt. Dan nog even de rubberen matten schoon maken en dan kunnen de strokorrels er op.

Ik begin maar met 4 a5 zakken. En deze goed bevochtigen dat ze uit elkaar vallen.

Ze plast nu buiten maar ben erg benieuwd wat ze gaat doen als er een zacht bed ligt. Vrees dat ze dat ook als toilet gaat gebruiken.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:23

Ik doe altijd een zak in de kruiwagen en dan iets meer dan een emmer water erbij. Even laten intrekken en dan in de stal.
Met een nieuwe stal vullen kost het iets meer tijd, maar zo voorkom je wel dat je misschien teveel water erbij doet en alles verzadigd raakt.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:55

Mijn stal na 4 dagen. Volgende keer als ik een stal overzet maar 2 zakken erin, het is zo veel hahah Afbeelding
Vind het wel fijn mesten

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:00

Juist lekker toch voor de paarden? In principe hoort een stalbodem van gehakseld strooisel 20cm dik te zijn, dat lijkt hier netjes te kloppen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:41

Mizora schreef:
Juist lekker toch voor de paarden? In principe hoort een stalbodem van gehakseld strooisel 20cm dik te zijn, dat lijkt hier netjes te kloppen.


Ja heerlijk! Denk dat het wel op 30cm zit nu. Heb equimatten eronder dus die zijn gelukkig ook zacht vandaar dat iets minder ook oke is haha. Maar echt fantastisch spul!

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:12

Is er iemand omgeving Amersfoort die binnenkort een zending strokorrels van equibedding verwacht?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:51

Ik heb denk ik wel te laat bijgestrooid. Kon eerst een kruiwagen wegscheppen. Maar heb er 1 zak bijgegooid. Gemengd met het oude en het ziet er weer een stuk beter uit.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:19

Wat is de beste manier om te beginnen?
4 zakken verdelen over de stal en dan met de tuinslag nat sproeien en dan een paar uur later door harken en eventueel nog een keer sproeien