Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boumanrsp

Berichten: 45
Geregistreerd: 02-11-11
Woonplaats: Wijngaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:41

Mijn paard en pony's staan sinds iets meer dan 1 jaar op equibedding. Was echt heel blij verrast toen ik net over was gegaan. Het werkt toch fijner dan stro. En het kwam goed uit dat het bijna geen opslag ruimte kost.
Het mest heel makkelijk uit maar ik vind ze de laatste tijd wel echt snel nat worden. Lees nu dat meer mensen daar last van hebben. Hopelijk komt het door het natte weer en wordt het snel weer beter. Anders misschien een x een ander merk testen. Gooi nu 2 zakken per week bij de stal van mijn paard en dan ziet het er eigenlijk nog niet uit. Moet nu naar 2,5 tot 3 zakken per week om echt een lekkere droge en schone stal te houden.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:01

Jammer om te moeten lezen dat je merkt dat je er zoveel per week moet bij gooien om een lekker bed te houden. Wordt alleen een behoorlijke kostenpost met die hoeveelheden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:15

Kan je ergens losse zakken halen?
Ik kan het alleen voor konijnen vinden :+

Mijn paard staat op boxrust en heeft nu bedacht dat ze precies op het putje plast. Ideaal opzich, maar ze wilt er wel wat stro op en tijdens het plassen verspreid het zo toch nog over best een heel stuk.. Ik dacht als ik daar nou korrels heb dan gaat dat misschien beter? Of verstopt dat het putje juist

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:00

boumanrsp schreef:
Mijn paard en pony's staan sinds iets meer dan 1 jaar op equibedding. Was echt heel blij verrast toen ik net over was gegaan. Het werkt toch fijner dan stro. En het kwam goed uit dat het bijna geen opslag ruimte kost.
Het mest heel makkelijk uit maar ik vind ze de laatste tijd wel echt snel nat worden. Lees nu dat meer mensen daar last van hebben. Hopelijk komt het door het natte weer en wordt het snel weer beter. Anders misschien een x een ander merk testen. Gooi nu 2 zakken per week bij de stal van mijn paard en dan ziet het er eigenlijk nog niet uit. Moet nu naar 2,5 tot 3 zakken per week om echt een lekkere droge en schone stal te houden.


Ik doe er nu veel minder water bij. In de zomer deed ik iets meer dan een emmer erbij, nu een halve.
Dat werkt echt veel beter. Het weer is zo vochtig en dat wordt ook door de korrels opgenomen.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:17

Iemand een idee hoe je het beste met crushed strokorrels van strawpellet kan omgaan? Haal nu elke dag de mest eruit en hark het helemaal door, maar twijfel of dat wel goed is aangezien ik bijna 3 zakken per week er bij moet gooien

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:11

Help
Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben -O-

Mijn stal ziet al helemaal donkerbruin. Ik haal iedere dag de mest eruit en trek hem dan weer recht.
De boven laag is wel fijn en droog.
Wat kan ik nu het beste doen? Zo laten,alles eruit en opnieuw beginnen of een paar zakken erbij gooien?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:38

Als hij droog is zou ik het erin laten liggen en er nieuw bovenop doen, mogelijk zoveel als dat je mee zou starten. Dan wordt die bruine laag toch nog goed ingezet.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:02

:? Snap er niks van.

Ik heb de korrels van strovan. Het valt mij op dat er al heel snel een bruine plakkaat op ligt. Ik heb droog en fijn boven op liggen wel bruin van kleur. Dan een aangestampte bruine koek en daar onder ligt ook weer schoon. Moet ik het dan vaker los trekken want ik dacht juist dat je een bodem moest creeren.

Wil zaterdag het rode van de pies eruit halen dan alles om gooien en dan 2 zakken erbij gooien. Zou dat helpen?

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:14

Hmm, daar het ik met equibedding geen last van. De urine zakt echt naar onderen en de bovenste laag blijft fijn. Verkleurt natuurlijk op een gegeven moment wel iets, maar echt donkerbruin niet.
Ik haal alleen de mest eruit (maar de mijne poept in een hoek waar ik niks leg) en om de paar dagen haal ik de piesplek eruit. Die vul ik weer met equibedding die al in stal ligt en de lege hoek vul ik dan weer aan met wat schoon equibedding. Werkt ideaal.

Ik doe er net als Setteli nu ook iets minder water bij als ik het aanmaak. Maar ik doe dat in een kruiwagen en laat het dan nog 1/2 dagen staan waarbij ik het af en toe omschep. Dan is het fijn los en droog als ik het in de stal gooi.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:32

Mijn paarden zijn net verhuisd naar een stal aan huis. Dus ik moest weer opnieuw opstrooien.
De stal is 3,5 x 3,65 en ik heb 5 zakken opgestrooid.
Gisteren stonden ze er 10 dagen in (eigenlijk nachten van half 6 avond tot 9 uur ochtend, overdag staan ze buiten). Ik heb een foto gemaakt hoe het er nu bij ligt na het uitmesten. Ik heb er tot nu alleen maar mest uitgehaald en geen natte plekken.

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik nette paarden heb, dat scheelt wel :o
Ik denk dat ik er dit weekend de eerste natte plekken uit moet halen, ik kijk dan even of ik wat bij moet strooien. Overigens heb ik de strokorrels van Equibedding

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:39

felicity schreef:
:? Snap er niks van.

Ik heb de korrels van strovan. Het valt mij op dat er al heel snel een bruine plakkaat op ligt. Ik heb droog en fijn boven op liggen wel bruin van kleur. Dan een aangestampte bruine koek en daar onder ligt ook weer schoon. Moet ik het dan vaker los trekken want ik dacht juist dat je een bodem moest creeren.

Wil zaterdag het rode van de pies eruit halen dan alles om gooien en dan 2 zakken erbij gooien. Zou dat helpen?


Ik vond strovan niet zo fijn,
Heel Veel nodig voor een nette laag :(

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:43

@setteli, wat ziet dat er nog netjes uit na 10 dagen. Niks bij gestrooid? Ik gooi elke week 1 zak nieuwe erbij want de natte plekken komen ook wel naar boven. Dan probeer ik ze weg te scheppen als ze te nat zijn maar ben nu ook een laagje aan het potten dus ga er niet teveel in trekken.
Heb ook viezere paarden denk ik :))

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:58

Mandy73_unes schreef:
@setteli, wat ziet dat er nog netjes uit na 10 dagen. Niks bij gestrooid? Ik gooi elke week 1 zak nieuwe erbij want de natte plekken komen ook wel naar boven. Dan probeer ik ze weg te scheppen als ze te nat zijn maar ben nu ook een laagje aan het potten dus ga er niet teveel in trekken.
Heb ook viezere paarden denk ik :))


ja scheelt denk ik ook dat het grotere stallen zijn. Maar als ik eenmaal begin te scheppen met de natte plekken, dan moet ik straks ook wel een zak per week gaan bijvullen. Maar in het begin is dat nog niet nodig.

Ik haal ook 's avonds bij de laatste hooironde (tussen 11 en 12 uur) nog de mest eruit. Dat scheelt ook wel.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:01

Het scheelt denk ik ook dat het een dichte stal is. Bij ons staat de boxdeur dag en nacht open, dus zeker in een natte periode regent het naar binnen.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:04

Laura_ schreef:
Het scheelt denk ik ook dat het een dichte stal is. Bij ons staat de boxdeur dag en nacht open, dus zeker in een natte periode regent het naar binnen.



ja dat bevordert het ook niet echt :(

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:40

Laura_ schreef:
Het scheelt denk ik ook dat het een dichte stal is. Bij ons staat de boxdeur dag en nacht open, dus zeker in een natte periode regent het naar binnen.


Ja dat merk ik ook. Nu inderdaad de box deur dicht overdag als ze op de paddock staan. Als t zonnetje schijnt zet ik juist open, dan droogt t lekker op. pfff is nog niet zo makkelijk allemaal, Haha maar vindt t zeker fijner dan stro. Sneller klaar en minder afval.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:56

Laura_ schreef:
Vandaag weer een kruiwagen eruit gehaald. En een halve zak erbij gegooid. Ik had het idee dat de stal op vlas wat schoner bleef, maar misschien ben ik nog teveel zoekende. De bovenlaag wordt snel donker door de mest en zand dat ze erin lopen en droge korrels eet ze op. Dus bij vlas gooi ik een schone laag erop, maar bij de korrels moet ik mengen, waardoor de bovenlaag viezig blijft tonen. Het lijkt mij voor de paardjes wel zachter dan vlas.

En het is natuurlijk ook gewoon onwijs nat weer. Dat speelt ook mee.


Hoi Laura, als je er een kruiwagen vol uitmest mag je wel een zak vol bijstrooien. En misschien bij de deuropening geen korrels leggen. Las verderop dat je last hebt dat het naar binnen regent, dat is idd niet bevorderlijk voor de korrels.
Bij een in/uitloop stal zul je ook eerder de bodem vies hebben, de paarden hebben altijd wel modder aan de voeten

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:42

Ik heb een vraag voor de mensen die equibedding gebruiken. Met wat voor een mestvork mesten jullie uit? Want ik doe het nu met een van plastic maar daar blijven de korrels tussen zitten. (ik gooi de korrels er droog in)

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:53

Meestal gebruik ik een maisvork. Vind ik het efficiëntst in gebruik.
Plastic vlasvork gebruik alleen als de drollen er echt bovenop liggen.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:46

Rinskecl schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen die equibedding gebruiken. Met wat voor een mestvork mesten jullie uit? Want ik doe het nu met een van plastic maar daar blijven de korrels tussen zitten. (ik gooi de korrels er droog in)


Ja is vervelend als de korrels er in blijven zitten, maar die vis ik er met de hand tussenuit. Net zolang tot het uit elkaar is gevallen.
Ik heb die mais/aardappelvork geprobeerd, maar die is best zwaar en daar vielen niet alleen de korrels tussendoor, maar ook de keutels. Dus ik hou het gewoon bij de mestvork die ik ook bij het vlas gebruikte.

Vandaag na 11 dagen dan "eindelijk" de natte plekken eruit gehaald. Totaal met mest een volle kruiwagen uit 1 stal. Ik heb nog niet bijgestrooid, dat doe ik morgen. Ik haal dan nog een keer de natte plekken eruit en strooi dan 1 zak bij. Mijn andere paard is een stuk netter en had nu ook wat natte plekken, maar die heeft ook nog heel veel droge korrels.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:24

Rinskecl schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen die equibedding gebruiken. Met wat voor een mestvork mesten jullie uit? Want ik doe het nu met een van plastic maar daar blijven de korrels tussen zitten. (ik gooi de korrels er droog in)


Hoor ook wel eens dat ze het met de mestboy doen, ik heb hier sinds kort ook een merrie en twee veulens staan/lopen.
Voor die heb ik een inloopstal gemaakt, ik heb laatst een stevige tuinhark gebruikt. De vertanding daarvan is zo'n 2.5cm ik kon mij daarmee redden.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:04

Hier nog steeds super tevreden. Kost meer korrels dan ik dacht, maar altijd droge stal. Ik heb een paard van 178 in een box van 3x3 war niet heel ruim is voor zo’n grote. Met zaagsel na 3 dagen zeiknat. Vorige week opgestrooid en gekeken hoe lang het duurt voordat het echt nat is: 6 dagen en toen had ik nog droog over. Super tevreden, 0,0 amoniak lucht meer wat coor mij de grootste reden was voor overstap.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:34

Hoeveel zaagsel deed je eerst ten opzichte van de korrels nu in kg? Super resultaat.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:22

@Horseloverl: alleen dagen zegt niet zoveel :)
Hoeveel balen zaagsel (echt zaagsel of houtkrul ?? ) deed je in een box en met hoeveel zakken korrels ben je begonnen ??

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:57

DubbelFun schreef:
@Horseloverl: alleen dagen zegt niet zoveel :)
Hoeveel balen zaagsel (echt zaagsel of houtkrul ?? ) deed je in een box en met hoeveel zakken korrels ben je begonnen ??


Ik begon met 2-4 zakken per box. Ik heb er 2 die zijn heel schoon dus daar 2/3 zakken ingegooid en 1 heel vies daar gingen er 4 in. Houtkrul gebruikte ik 6 balen in de week. Nu als er 1 kruiwagen uit gaat aan natte plekken vul ik 1 zak korrels aan. Dus gemiddeld gebruik ik nu 4/5 zakken korrels in de week. Dat is voor nu vrij veel maar als ze straks weer langer naar buiten kunnen zal het naar verwachting 1a2 in de week zijn. Ze lopen bij mij nu minimaal 8 uur buiten. Als het langer licht word van licht tot donker ook naar buiten. Ze komen nu ook vaak nat binnen en merk wel dat je dan meer eruit moet halen dan normaal.

Wat voor mij de voornaamste reden tot overstap was is de ammoniak geur die er eigenlijk niet meer is. Als ze heel vies zijn dan ruik je het minimaal, anders gewoon niet meer. Met zaagsel moest ik soms gewoon even naar buiten lopen omdat het zo verschrikkelijk stonk met mesten en uberhaubt in de box