Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:48

FCSA schreef:
Vast al eens genoemd in het topic maar ik kon het zo snel niet vinden: hoe lang doen jullie met 1000kg equibedding?


Bijna jaar rond voor 1 paard.

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:53

Ik bestel altijd een pallet van 50 x 20 kg bij Souman, is wel een ander merk maar het is ook 1000 kilo dus wel vergelijkbaar :) . Ik doe er ruim een jaar mee, met een mini en een paard. Ze staan in het najaar de nachten op stal, in de zomer 24/7 buiten, behalve met onweer.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:54

De nette paarden maand of 10 tot 11, de viespeuk 7 maanden.
Paarden staat hier ‘s avonds en ‘s nachts op stal. Jaarrond.
Lang leve de komst van de wolf.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:51

Ik heb ze nu 2 weken op de strokorrels van Equibedding staan. E nog niks bijgevuld. Dit moet ik dit weekend wel doen.
Bij alle stallen al de natte plek er uit gehaald, maar er ligt nog zoveel in dat het nog steeds een dik bed is.
Dit weekend ga ik de onderste laag wat nat is er weer uit halen en ga ik een droge zak bijvullen.

Ik heb containerstallen, dus die zijn niet echt heel groot. De shet heeft een stal van 3x2,5 en heb ik 3 zakken in gedaan. Hij heeft nog steeds een heel dik bed en aan de kanten nog droge korrels.
Bij het paard van mijn dochter en mijn paard heb ik 4 zakken gedaan, maar achteraf had ik hier ook met 3 zakken toe gekund. Maar als je het net er in hebt gedaan, lijkt het zo weinig, maar het bedje blijft nog heel lang in volume toenemen.

Ik moet wel zeggen, dat mijn paarden allemaal echt netjes zijn, poepen en plassen of dezelfde plek. Dat scheelt ook wel.
Ik ben tot nu toe wel heel tevreden.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:23

Thomas5 schreef:
Via de zoekfunctie vond ik slechts 2 hits op heel bokt omtrent vlaskorrels, maar ik kwam wel in dit topic terecht :)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik al jaren vlas maar ben nu toch nieuwsgierig geworden naar andere strooisels. De ervaringen die jullie hier delen zijn alvast veelbelovend!

Daarnet even gebeld met een leverancier en die beweerde dat vlaskorrels absoluut het meeste vocht absorberen, weliswaar trager dan strokorrels.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind weinig of geen ervaringen over deze vlaskorrels...


Nu ben ik wel nieuwsgierig of je de vlaskorrels uiteindelijk besteld hebt of niet. Ik zag ze ook voorbij komen, en zoals men beweerd zou het inderdaad nog meer vocht moeten opnemen dan strokorrels.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 05:15

Mijn instructrice heeft sinds kort vlaskorrels. Ik zal haar eens vragen hoe het bevalt.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:30

Ben benieuwd Windbloem, mijn ervaring met vlas is dat het zo’n vaste koek wordt en paarden ook gauwer last krijgen van hun hoeven (zweren/rotstraal).
Hier werkt het met de viespeuk nog steeds heel goed om de riek eronder te stekken en het wat los te schudden. Stal blijft acceptabel met 1 zak in de 10 dagen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:14

Vlas zelf vond ik vreselijk tov strokorrels, ben wel benieuwd naar de vlaskorrelervaringen

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:21

Ik vond vlas ook helemaal niks, juist daardoor ben ik benieuwd hoe vlaskorrels bevallen en of die anders werken dan normaal vlas strooisel.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:59

Ik heb ook naar vlaskorrels gekeken,
Op een stal van 4 x 3 moet je al 12 zakken van 12 kg instrooien. Is 144 kg totaal.
Op een pallet ligt 840 kg totaal, pallet kost 250 ex. Omgerekend is dat 0,297/kg ex incl. 0.32/kg

Zoals ik op het filmpje zie wat ik tegengekomen ben moet je 8 liter water toevoegen per zak van 25 liter, je bent dan al een derde van je opname kwijt. Dit zal ook wel weer wat opdrogen verwacht ik

En ik denk niet dat je de volume tov de 16mm strokorrels gaat krijgen.

Het is hoe fijner het materiaal hoe minder de volume is

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:16

Equibedding schreef:
Ik heb ook naar vlaskorrels gekeken,
Op een stal van 4 x 3 moet je al 12 zakken van 12 kg instrooien. Is 144 kg totaal.
Op een pallet ligt 840 kg totaal, pallet kost 250 ex. Omgerekend is dat 0,297/kg ex incl. 0.32/kg

Zoals ik op het filmpje zie wat ik tegengekomen ben moet je 8 liter water toevoegen per zak van 25 liter, je bent dan al een derde van je opname kwijt. Dit zal ook wel weer wat opdrogen verwacht ik

En ik denk niet dat je de volume tov de 16mm strokorrels gaat krijgen.

Het is hoe fijner het materiaal hoe minder de volume is


Vlaskorrels zullen zeker niet vergelijkbaar zijn met equibedding. Ik denk ook dat geen enkele korrel (stro of vlas) het volume wat equibedding korrels maken kan evenaren.
Ben vooral benieuwd of deze korrel daadwerkelijk meer urine kan opnemen dan strokorrels. Om zelf te gebruiken eerder niet, 1 paard durft hier best een beetje te eten van de strokorrels, bij vlaskorrels zou ik dat doodeng vinden...

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:44

Eigenlijk is het het leukste om ergens een stal te hebben waar in alle boxen dezelfde hoeveelheid kg's ligt, maar steeds een ander product. Want hoeveel kg aangeraden wordt is leuk, maar ontzettend persoonsafhankelijk, want wat de ene een ruim opgestrooid bed vind, kan de ander nog karig vinden.

Ik heb op een stal gestaan waar 2 pakken vlas op een kale box (9m2) als ruim opgestrooid werd gezien, bij mij gaan er 4 in en halverwege de week nog een pak, dan pas na 2 weken weer een pak, en dan 1 pak per week.

Mijn ervaring is dat je met vrijwel alle soorten strooisel gewoon uit komt op 10kg/m2 starten voor een goed bed, maar hoe lang je daar mee kan doen met eens in de week 20kg bijstrooien wisselt.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:49

Over mest verwijderen, ik doe dat al geruime tijd gewoon met de hand: van die met rubber gecoate werkhandschoenen en een emmer. Veel minder product verlies dan met de vlasvork en nog sneller ook.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:22

Caritas schreef:
Over mest verwijderen, ik doe dat al geruime tijd gewoon met de hand: van die met rubber gecoate werkhandschoenen en een emmer. Veel minder product verlies dan met de vlasvork en nog sneller ook.


Dit doe ik ook. Maar als de korrels er vers in liggen vind ik de vlasvork weer fijner en sneller. Zodra het uit elkaar is gevallen, dan doe ik het weer met de hand.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:48

mirriejj schreef:
Caritas schreef:
Over mest verwijderen, ik doe dat al geruime tijd gewoon met de hand: van die met rubber gecoate werkhandschoenen en een emmer. Veel minder product verlies dan met de vlasvork en nog sneller ook.


Dit doe ik ook. Maar als de korrels er vers in liggen vind ik de vlasvork weer fijner en sneller. Zodra het uit elkaar is gevallen, dan doe ik het weer met de hand.


Bij equibedding gebruik ik voor het verwijderen van mest ook de handschoen omdat er anders teveel droog strooisel verloren gaat. Bij de kleinere korrels gebruikte ik de vlasvork zonder verlies van droog strooisel. Wat dat betreft was de kleinere korrel wel praktischer vind ik.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 01:59

Is er hier iemand die de strokorrels in zijn trailer gebruikt? Of is dat een slecht idee?

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 07:34

Ik gooi het in de trailer.
Zorg wel dat ik losse korrels in de trailer heb liggen. Dus haal vaak losgelopen korrels uit de stal.
Ik ben nogal zuinig op de bodem van de trailer, paarden pissen bij mij op de trailer en zo houd ik de bodem droog.
Na iedere rit verwijder ik mest en urine uit de trailer.
Voorin de trailer heb ik niets op de bodem.
Qua verbruik in de trailer bevalt het me niet, maar ik denk maar zo dat het behoud van de trailer is.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:46

Hier ligt het door gehele trailer en maak het ook gewoon vochtig in de trailer. Werkt ook goed. :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:54

Ik gebruik de korrels van Equibedding ook sinds een week. Bevalt goed, mooi dik bed en weinig uit te mesten. Ik twijfel wel een beetje over het moment om de 'plakken' eruit te halen, een deel lijkt wel echt vies/nat, maar het is nog geen plak geworden zoals bij bv. zaagsel, maakt ook geen soppend geluid (waar iemand hier eerder over schreef). Hoe bepalen jullie wanneer jullie er meer uithalen dan alleen de drollen?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:03

Wij halen het eruit als je de plek ziet zitten. Dus als die omhoog komt zeg maar. Geloof relatief snel in vergelijking met andere gebruikers.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:11

En hoe zou je 'de plek' beschrijven? 8-) Bij een van onze paarden is het hele middengedeelte van de stal nattig en donkergekleurd, maar het is geen 'plak'.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:27

Dat het dus donker kleurt, richting roodbruin :))
Het word wel een beetje een plak op de natte plek hier, maar geen harde koek ofzo.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:32

Ok, ik denk dat we dat stadium wel hebben bereikt. Maar dat betekent dat ik wel de helft van alle korrels (1 week geleden 6 zakken 'opgestrooid') eruit zou moeten halen, dat is wel veel, of niet? Het is een beetje een alles-of-niets-kwestie ('als ik dit als vies beschouw, dan moet dat er ook uit..').

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:34

Bij ons zijn het maar kleine plekjes eerlijk gezegd, zelfs bij de viespeuken. Geen halve stal iig.
Kun je anders niet een beetje omscheppen om te kijken of het onder de plek wel droog is? :o

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:38

De (beton)vloer is niet nat, maar alle Equibedding wel. Donker gekleurd, vermengd met mest, en hier en daar roodkleurig. Gaat om het hele middengedeelte, alleen de randen zijn schoon. Ik heb de afgelopen week de mest eruit gehaald en het 'bed' rechtgetrokken, ook 2x een aantal scheppen bedding eruit gehaald. Maar sta nu dus voor de beslissing om al het 'vieze' eruit te halen. Paard staat overigens alleen in de nacht op stal.