Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FigaroJarig

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:02

Ik heb er laatst ook over gelezen en ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Ze schijnen er idd niet van te eten en als ze dat wel doen vallen de brokjes uit elkaar, ze blijven dus niet heel zoals pulp. Er schijnt dus geen gevaar te zijn voor verstoppingen/koliek.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:37

Wat geven ze bij de meeste van ''tijd'' alvorens je de stal moet leegmaken??
Bij onze vrienden gaven ze 3 maand alvorens de stal helemaal leeg te maken maar daar geraken ze niet aan... enkel na 1 maand moeten ze hun pellets weghalen uit de stal en het blijkt zo een harde korst te zijn...
Iemand ervaring mee??

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:08

Bij ons is het na 2 weken nog steeds erg schoon en geen vaste/harde korst. Er wordt als richtlijn op mijn stal gegeven, na 9 weken natte plekken eruit halen en 1 nieuwe zak erin. Met 3 maanden moet alles eruit.
Maar wij zijn nog aan het experimenteren Knipoog

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:02

Hmmm ja hier doen ze ook verse er terug in...
Vind het raar dat ze er niet zo blij mee zijn...
Rissa: welke gebruiken jullie??

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:41

Ik heb geen idee welk merk er wordt gebruikt op mijn stalling, in ieder geval niet die van de levarancier uit anna palowna.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:28

Rissa, zou je voor mij (en voor legio andere bokkers) even een foto van hetgeen jij gebruikt hier in het topic willen zetten?
Ben nl. heel benieuwd hoe het eruitziet tijdens gebruik.

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:14

Ga mijn best ervoor doen, maar dat gaat wel even duren. Ben namelijk aankomende week alleen 's avonds op stal en dan heb ik te weinig "foto licht".

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:31

Nou ik ben morgen weer bij mijn buren, dus dan kan ik hetzelf zien.. Zij zijn er zelf erg tevreden over geloof ik.. Het is wel arbeidsintensief.. Zij houden de stal elke dag netjes bij.. Ter voorkoming van een harde korst, halen ze de buitenkant naar binnen of zo? De overige pensionklant daar zijn er niet tevreden over.. vinden de stallen niet netjes... Maar goed, die zijn dan ook zelf niet zo netjes in het onderhoud Knipoog

Maar morgen doe ik verslag.. dan ben ik in RL wezen kijken.. Haha!

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:58

Mijn vader had het er ook al over. Lijkt me erg handig.
En idd moet je er eerst water overheen gooien. Tenminste dat zei hij. Ben erg benieuwd Lame!

Nicolien84

Berichten: 336
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: De Goorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:40

Ik ben erg nieuwsgierig over de gevolgen van het eten van de korrels. Een vriendin heeft haar paard erop staan. En die eet als ze er een nieuwe laag in gooit het meeste op. Heeft iemand anders problemen gehad met koliek? Als het 300% meer vocht opneemt, wat voor gevolgen heeft dat voor de maag?

AnnebelleVD

Berichten: 1339
Geregistreerd: 31-05-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:52

Het eten ervan lijkt me inderdaad ook erg riskant, bij ons was er eentje die vlas at en toen heeft ze er azijn op gedaan, meteen over natuurlijk.
maar die korrels, moet er niet aan denken, die zuigen zich vol aan je paard zijn maag, bah bah.
heeft iemand een plaatje of een naam van dit spul?
ben zelf erg gesteld op vlas, al ziet stro er mooier uit als je dat bijhoudt, maargoed, een goede onderlaag vind ik belangrijker als het plaatje.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:52

Even over de prijs, voor een pallet betaal je ca. 5 euro en geen 8,50 euro.... stond gewoon in de pagina-grote advertentie (ik meen in de Bit). Ik vind het wel interessant. Had vroeger een paard op gehakt stro staan en dat beviel prima.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:24

Ik ben zeer benieuwd wat jullie betalen voor een zak pellets van 15 kilo: ik heb al verschillende prijzen gehoord nl.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:36

Wij gebruiken het ook. Maar dan wel als onderlaag (ik doe er bij sommige paarden zelf nog wat balen vlas overheen). De brokken lijken idd erg hard, maar na een dag is het meeste al vertrapt en word het juist erg fijn en zacht spul. Alleen moeten de natte plekken er wel wat eerder uit dan de 9 weken die er eigenlijk voor staan.

lena83
Berichten: 376
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:06

Ik had Kamel op vlas staan maar daar ging hij van eten. Hi staat nu op stro. Maar eigenlijk wil ik het wel gaan combineren. Mijn konijnen staan ook op stro korrels en het valt idd als pulp uit elkaar. De konijnen eten ook wel van de schone korresl ip is dit niet schadelijk omdat het van stro is gemaakt. En spook verhalen van de maagwand leegzuigen nedergelijke daar geloof ik niet in. De darmen van een konijn zijn ook heel gevoelig net als bij een paard en ik heb met mijn konijnen nooit problemen gehad. Het leek mij een goede optie om stro korrels onderin te doen en stro boven op. Want daar knabbelt hij ook wel aan. Tenminste het schone stro. Maar goed ik kan geen garantie geven of het wel of niet schadelijk is voor een paard. Waar koop je het trouwens? een 8 liter zak is bij de welkoop 7,95 dus aardig aan de prijs. Maar dat ligt ook wel weer aan het werk denk ik.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:08

Er stond een pagina-grote advertentie in de laatste Bit met daarin de prijzen en waar te bestellen.

lena83
Berichten: 376
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:28


okeee
Berichten: 64
Geregistreerd: 23-12-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:08

Wij hebben er nu 2 paarden op staan een ruin en een merrie, gewoon puur om te proberen hoe het bevalt. Ze staan er nu bijna 4 maanden op.
Het is mij niet gelukt om er 9 weken niets in te gooien maar daar zijn de meniningen ook over verdeeld.
de een zegt 4 weken niets er bij en dan een halve tot een hele zak per week bij strooien en de ander zegt 9 weken niets bijstrooien en dan minimaal 1 zak per week.

Ik moet zeggen dat zowel wij als de paarden het de eerste paar dagen wel vreemd vonden.
De paarden dachten eerst die zijn gek ze hebben ons op biks gezet. Ze aten er wel een paar hapjes van maar eten niet de hele stal leeg. Mocht je paard dit wel doen dan is het advies om er een gieter water over heen te sproeien, dan zetten de korrels uit en dan eten de paarden er niet meer van.

Na een paar dagen lopen de paarden de korrels stuk en door de 'urine' zetten de korrels uit en wordt de laag 2-3x zo dik, het ziet er een beetje geel uit.
Wij halen dagelijks minimaal 2x per dag de drollen er uit, en harken de bodem weer helemaal vlak, ik vind het bij de strokorrels makkelijker gaan als in de vlas boxen. Als de korrels helemaal zijn uitgezet blijft het ook veel beter liggen, paarden op vlas lopen vaak alles naar buiten of naar achteren, bij de strokorrels is dit veel minder.
Als er natte plekken komen moet je die er gewoon doorheen harken, het is in het begin heel vreemd maar je vind er dan niets meer van terug.
Wij gooien er nu 1 zak per week in en halen ong. 2x per week de natste plekken eruit.
Ik vind het er wel netter uitzien als sommige smeerkezen op vlas, want dat wordt helemaal donkerbruin zwart. en dit blijft geel. het wordt een vaste laag. Voordeel je heb veel minder afval als stro of vlas, en het is juist veel sneller gecomposteerd als vlas. omdat het kleiner is.
Wij hebben de boxen nog niet helemaal leeg gehaald, omdat ze er nog netjes uitzien.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:12

Okeee,heb jij het bij GroeiNatuurlijk vandaan?
Ik heb daar langer dan een maand geleden besteld en elke keer beloven ze weer dat ik het krijg maar krijg het niet Verward

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:29

Lisetjj schreef:
Okeee,heb jij het bij GroeiNatuurlijk vandaan?
Ik heb daar langer dan een maand geleden besteld en elke keer beloven ze weer dat ik het krijg maar krijg het niet Verward

Die is wel erg duur..... bij jullie in de buurt kan je ze al voor € 6,50/zak krijgen.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:35

Waar is dat? Heb je een site of telefoonnummer?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:27

Bedankt voor je verslag !!

okeee schreef:
@eten... Mocht je paard dit wel doen dan is het advies om er een gieter water over heen te sproeien, dan zetten de korrels uit en dan eten de paarden er niet meer van..

Ik vraag me af wat de gedachtengang hier achter is. Eten de paarden het omdat het op biks lijkt??
Dan proeven ze dat verschil wel lijkt me.

Áls ze het wel eten (omdat ze het lekker vinden) dan eten ze het ook als het nat is lijkt mij.

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:36

ik heb ook stropellets in de box liggen heb het inmiddels al een tijdje. ( 3 maadnden ).
- echt mooie rulle bodem
- ik heb dus een echte smeerkees die woelt de hele boel om telkens weer (wat met vlas een probleem was). omdat ik dus constant die vieze drap boven op had liggen.
bij stropelletes moet je juist alles een beejte door elkaar harkene/woelen om alles zo goed mogelijk te benutten... dus hij woelt en smeert maar raak!!..
-mijn andere paard is heel netjes (daar is de stal uiteraard langer netjes)
-verder uitmesten.. EITJE.. drolletjes eruit wippen!!..beetje schudden..valt het product erzo af want die drollen drogen uit.. en in de kruiwagen..verder hark/of woel ik de box wat door zoddat de bodem wel luchtig blijft..
- ik haal na 3 a 4 weken de echte verzadigde natte plekken eruit en strooi wat korrels bij en hark die er door..
- ik strooi max twee weken 2 zakken bij en dan laat ik de bodem liggen en laat ik em oppotten zeg maar. ( afhankelijk van weer/paard)..totdat hij verzadigd is..
-.. scheelt mij echt aan ruimte op de mestkar.etc..
-ook aan opslag ruimte in de schuur voor opslag..

Ik heb het via Agrifirm, veel goedkoper/franco thuis..

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:31

Ik heb tijdens Paard & Koets een pallet besteld, lijkt me wel wat! Mijn probleem is dat mijn ene Fjord in vlas een soort ligkuil maakt. Vlas langs de wanden en hij ligt in een kuil op de kale bodem..

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:32

Op deze site staat ook vanalles over de korrels.
Ik ga is met mijn vader praten want 1 van onze paarden eet de hele tijd al zijn krullen en vlas op. Hij zelf wil geen balen stro kopen, misschien is dit dan de oplossing

http://www.eurotradetransport.be/index1.html