Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:20

Naisven schreef:
Ik heb tijdens Paard & Koets een pallet besteld, lijkt me wel wat! Mijn probleem is dat mijn ene Fjord in vlas een soort ligkuil maakt. Vlas langs de wanden en hij ligt in een kuil op de kale bodem..


Ondanks dat mijn paarden op deze stro korrels staan, maakt mijn merrie ook nog steeds van die kale plekken in het midden van de stal (al is het wel minder erg als toen ze nog op vlas stond)
Mijn ervaring is toch ook dat 9 weken niet bijvullen niet haalbaar is. Hier gaat er elke week 1 zak sto korrel of 1 zak vlas de stal in.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:29

Wie heeft er foto's???

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:00

Dat vroeg ik me ook al af. Degenen die het hebben, zijn er lovend over, maar nog steeds heb ik geen foto's van daadwerkelijk stallen met het spul gezien. Vooralsnog houd ik het nog maar even op vlas.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:06

ik ben ook best benieuwd mischien is wel wat voor m'n pony's.
word het wel zacht dus lekker slaapbaar voor ze als het uitgezet is ?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:15

@ okeee en rissa:
Hoe komen jullei bij 9 weken niet bijvullen? Wat strooien jullie er in beginsel dan in?

In de Horsimo las ik :
Gebruik:
Ongeveer 4-5 zakken per box van 9 tot 12 m2 uitstrooien.
De oppervlakte van het strooisel met 10-20 liter water begieten om de bovenste laag korrels te laten zwellen.
Dagelijks alleen de mestballen verwijderen; Het vochtige gedeelte opzij gooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken. Erg natte of vieze plekken wel verwijderen.
Na 2-3 weken: 1 zak per week bij strooien;.
Na 4-5 weken het droge strooisel van de rand naar het midden gooien en niet meer bijstrooien…..na verkleuring of verzadiging (na ongeveer 2-3 weken) de box uitmesten.

Dus na 8 weken haal je de stal helemaal leeg. Ik kom nog niet eens aan de 9 weken, laat staan dat je 9 weken niet opstrooit.

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:58

@isabonny, bij ons op stal werd dit als richtlijn door de stal eigenaresse gegeven. Weet ook niet waar zij het vandaan heeft.
Wij gooien nu ook 5 zakken in de stal om mee te beginnen. Ook gaat er een zak vlas doorheen. Na 2 tot 3 weken gaat er wekelijks een zak bij.
Aangezien mijn merrie onrustig is op stal heeft ze altijd een kale plek in het midden en moet ik dus dagelijks de stal recht strijken. Bij mijn ruin is inmiddels wel al een goed stalbed ontstaan. Wij gebruiken het nu een week of 7.

lena83
Berichten: 376
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:20


Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:21

Kennissen van mij gebruiken het ook en zijn er heel tevreden over. In het gebruik is het wel iets duurder dan stro, maar het uitmesten is veel minder zwaar. Aangezien zij een vorm van reuma heeft is dat voor hen een heel belangrijk voordeel. Daarnaast hebben ze veel minder afval. Bovendien wordt het afval verwerkt in een vergister.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:35

Citaat:
Een zak stropellets van 20kg neemt minimaal 63 liter water op en maximaal 80 liter.
Als ik grofweg in het midden ga zitten van 70 liter is dat dus 10 plasjes van 7 liter*
Er gaan 5 balen in dus 50 plasjes Haha!
Volgens de afvertentie zou je de eerste 6 weken er niets bij hoeven doen; 6 weken á 7 dagen is 42 dagen.
Omgerekend zou je paard dus nog niet eens één plas per dag mogen doen.

Ik vrees dat theorie en praktijk hier al behoorlijk mank gaan.

*dit is een grove aanname want mijn oude merrie plast met gemak een hele emmer vol Clown

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:06


phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:14


BeautyLove__
Berichten: 36
Geregistreerd: 31-05-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:16

wat is dat dan voor spul? ze kunnen het wel toch gewoon eten zonder iets te krijgen ofzo..
intressant nog nooit van gehoort

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:20


rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:15

@Beautylove, als het goed is eten ze het amper tot niet. Al eten ze er wel wat van dan kan het ook geen kwaad.
@dubbeldun, het is inderdaad ook niet haalbaar die 6 weken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:12

De links die gegeven worden heb ik bekeken, maar dat zijn nog stééds promo-foto's en geen foto's van reguliere gebruikers. Kan dan niemand die het gebruikt met een camera naar stal lopen en dan foto's nemen van hoe het erbij ligt als het net gestrooid is en na een week of 2, 5 en 9?
*ik ben niet makkelijk te overtuigen, geloof ik*

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:18


wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:45

Na alle verhalen gelezen te hebben ben ik nu ook bijzonder benieuwd naar eerlijke foto's. Ik heb uitloopstallen waarin ik vlas heb liggen. Dat vlas ligt geregeld aan de zijkanten omdat ze in de stallen draaien. Ik had de stille hoop dat die korrels, als ze wat vocht hadden opgenomen, beter zouden blijven liggen en dat de paarden dat minder aan hun hoeven door het pad voor de stallen zouden verspreiden (geen schopplank o.i.d.). Kan er nou niemand wat foto's plaatsen??

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:48

ik kan wel eens foto's maken van mijn stallen.. ik heb het product inmiddels al drie maanden ofzo..

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:52

het weer is nu natuurlijk niet echt optimaal.. maar product bevalt mij echt heel goed.. alles is veel natter dan normaal..dus strooi nu wel meer bij dan maand terug.. maar goed dat zou ik ook met vlas hebben gedaan.. of welk ander product..

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:53

dat is net hetzelfde als je in sommige dierenzaken in de konijnenhokken ziet liggen? Heb het hier thuis ook staan Haha!

Ik ben benieuwd naar foto's, kan mij niet voorstellen dat je er zes weken mee doet?

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:04

@phietje: ik ben echt benieuwd! Wat is het voordeel volgens jou boven vlas?

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:07

wuswa schreef:
@phietje: ik ben echt benieuwd! Wat is het voordeel volgens jou boven vlas?



Zie nu pas dat je dat al hebt beschreven....

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:32

imker schreef:
De links die gegeven worden heb ik bekeken, maar dat zijn nog stééds promo-foto's en geen foto's van reguliere gebruikers. Kan dan niemand die het gebruikt met een camera naar stal lopen en dan foto's nemen van hoe het erbij ligt als het net gestrooid is en na een week of 2, 5 en 9?
*ik ben niet makkelijk te overtuigen, geloof ik*



He Imker Knipoog Haha! Ik ga morgenavond voeren bij de buren, dus dan kan ik wel een foto maken.. Ik moet zeggen dat ik het er niet mooi uit vind zien... Het ziet er uit als een vieze stal... Voor mijn gevoel dan, maar moet ik zeggen dat het s' avonds na enen was toen ik keek en ik ook al de nodige wijntjes achter m'n kiezen had.. Dus voor een drankvrij en objectief beeld, zal ik morgenavond even foto's maken.. Haha!

nicole1988

Berichten: 48
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:35

Mijn paard staat er sinds 2 weken op!
het is een merrie die erg veel plast en me stal is echt nog super schoon en droog!
eerst stond ze op vlas en stond ja na een week al te soppen,de sto korrels zijn voor mij merrie echt geweldig!
De eerste keer dat ze er op stond nam ze wel een hap maar het smaakte niet zo lekker als dr biks Bloos
na 3,4 dagen waren alle korels weg en nu heeft ze dus een heerlijk schoon bedje.
Het onderhouden is ook super makkelijk het is een beetje de drolletjes zeven Haha!

nicole1988

Berichten: 48
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:37

Denk dat ik morgen ochtend op stal ben kan dan eventueel een foto maken van me stal(savonds doet me fototoestel het niet zo goed)