Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:55

Hallo bokkers!

Ik heb sinds een week een nieuw paard, en echt een extreem vuil paard. Stro eet ze volledig op, het enige wat overblijft zijn kakjes. Net hetzelfde met houtkrullen, onmogelijk proper te houden.. Na 1 dag zijn de krullen op en blijven er enkel uitwerpselen over. Ze wandelt ook veel rond in haar stal en speelt veel met haar bal, dus de uitwerpselen worden verspreid over de hele stal.. Ik ben op zoek naar een manier om de kosten een beetje te drukken, ik kan het me namelijk niet veroorloven om elke dag een stal van 5x5 volledig nieuwe bodembedekking te geven :=.
Ik las dan verschillende ervaringen over stropellets of korrels, maar ik ben bang dat ze dit ook gaat opeten. Zijn er mensen wiens paard dit ook opeet? Dan vermoed ik dat het risico op koliek ook groter is?

En hoe zit dit met het onderhoud? Iemand die een extreem vuil paard heeft en me kan zeggen wat de ervaring hiermee is?

Alvast bedankt!!

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:18

Hoeveel hooi krijgt je paard en hoeveel uur staat ze zonder hooi, want een dergelijke manier van eten heeft meestal een andere oorzaak dan vies willen zijn. Strokorrels zijn dan inderdaad wel een risico, in ieder geval in deze mate.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:24

Mizora schreef:
Hoeveel hooi krijgt je paard en hoeveel uur staat ze zonder hooi, want een dergelijke manier van eten heeft meestal een andere oorzaak dan vies willen zijn. Strokorrels zijn dan inderdaad wel een risico, in ieder geval in deze mate.

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds 3 grote plakken hooi in een slowfeeder. Meestal heeft ze dat van 's ochtends rond 16 uur op, en om 18 uur breng ik nieuw. Ze eet in tussentijd ook van haar krullen, en 's nachts ook vermoed ik.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:36

Ok. Dan is dat op zich op orde. Heb je haar wel eens stro uit een (niet te fijnmazig)net gegeven? Ze vertoont echt bijzonder gedrag namelijk (en erg lastig, veel risico op problemen). Ze krijgt dus al best veel ruwvoer.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:47

Uit je verhaal lijkt het alsof ze niet buiten komt. Klopt dit? Voor ik aannames ga doen.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:48

Hooi bedoel je denk ik? Haar stro lag gewoon als bodembedekking op de grond. Haar hooi heeft ze enkele malen gewoon los gekregen, maar dit schrokte ze veel te snel naar binnen. Omdat ze zich zo snel verveelt en zo snel eet dan ook beslist om een slowfeeder te hangen.

Korrel krijgt ze 's ochtends en 's avonds anderhalve grote pavo schep. Dus te weing eten krijgt ze volgens mij zeker niet..

Inderdaad heel bijzonder en ook frustrerend gedrag. Ik moet er wel bij zeggen dat ze van 24/24 buiten komt, en dat ze nu per dag voorlopig iets van een 6 uur naar buiten gaat.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:55

Kan het geen verveling zijn? Ze is gewend om altijd buiten te zijn namelijk. Het kan dus best stress zijn, ook omdat ze in een andere omgeving is, andere stal etc. Paarden kunnen tot wel 6mnd nodig zijn om te wennen aan een nieuwe omgeving.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:56

Nee, ik bedoel letterlijk stro. Door stro uit een net aan te bieden, voorkom je dat ze mest binnenkrijgt en blijft ze (hopelijk) van de bodembedekking af. Bij dit soort gedrag moet je trouwens niet raar opkijken als ze aan het begin bijna een baal stro per dag eten (naast de ½ baal hooi die ze nu al minimaal krijgt), ik verwacht dat ze daarna rustig terugzakt naar 2 plakken tot een halve baal stro.

Brok verergert dit probleem eerder dan dat het het verminderd. Ze krijgt 3.5-4kg krachtvoer (1 voerschep biks is vaak 1.2kg, een halve schep is vaak een ruime halve schep), dat vind ik behoorlijk veel en zou ik vervangen door meer hooi (6-8kg hooi), zeker als ze dit gedrag vertoont of (deels) door luzerne. Het kan namelijk een vezelgebrek zijn aangezien ze blijkbaar een deel van haar stro/zaagsel eet terwijl ze nog hooi heeft.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:06

Susanne: Het kan best verveling zijn, maar heb er al een liksteen inhangen, er ligt een bal waar ze mee speelt en ze heeft haar bezigheid met haar slowfeeder. Uiteraard begint dit na een tijd ook te vervelen, dat snap ik, maar ik vraag me af hoe dit dan op te lossen valt. Mogelijkheid om meer buiten te komen is er momenteel niet. Jij zou voorlopig dan niets doen, op krullen laten staan, proper houden en afwachten? Of begrijp ik het verkeerd?

Mizora: dat wist ik dus absoluut niet, weer wat bijgeleerd. Dan ga ik haar stal morgenvroeg terug helemaal verversen, en stro in een hooinet doen en eens kijken wat dit deze week geeft. Bedankt voor de tip

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:18

Ik zou haar rustig laten wennen en kijken of haar gedrag gaat verbeteren. Ze is nog maar net op stal. Je kunt er van uit gaan dat ze haar vriendjes mist, een nieuw ritme moet opbouwen etc. Verder is de tip van mizora ook super. Ze kan ook teveel energie krijgen van de hoeveelheid krachtvoer. Stro is een goede vezelbron, en geen dikmaker. Hooi afwegen is altijd goed, dan kun je precies zien, hoeveel ze binnenkrijgt.
Ik heb mijn woelwater op vlas staan, en dat werkt op zich heel goed. Zij eet haar bodem niet op gelukkig. Had liever strokorrels gehad, maar daar kan ik slecht aankomen.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:37

Ik schop dit topic even omhoog.
Weet iemand waar je in drenthe strokorrels kunt kopen, zonder dat je direct een hele pallet hoeft af te nemen? htw (voorheen gebr dolsma) kan hier helaas niet aan komen. Die zit hier om de hoek.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:50

De meeste dealers van zeolite strokorrels verkopen ook losse zakken. Je kunt even bellen om na te vragen waar de dichtstbijzijnde dealer zit voor jou. Of op de website kijken.
Ik verkoop ze los, maar dat is een beeeetje bij jou uit de buurt ;)

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:46

Whahah heel ver uit de buurt.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:38

:D

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:09

Even snel een vraagje tussendoor... en ik hoop dat er veel deze vraag kunnen beantwoorden (mag ook via pb)

Dinsdag komt er iemand hier van Strovan, om de werking en gebruik uit te leggen, en dan gaat mijn niet zo'n nette merrie op strokorrels om te proberen. Mocht mij het goed bevallen, wil ik verdeelpunt worden van strovan. Is hier belangstelling voor in het noorden/drenthe? Ik zit vlak bij de snelweg en ben dus makkelijk te bereiken.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:30

Sussanne schreef:
Even snel een vraagje tussendoor... en ik hoop dat er veel deze vraag kunnen beantwoorden (mag ook via pb)

Dinsdag komt er iemand hier van Strovan, om de werking en gebruik uit te leggen, en dan gaat mijn niet zo'n nette merrie op strokorrels om te proberen. Mocht mij het goed bevallen, wil ik verdeelpunt worden van strovan. Is hier belangstelling voor in het noorden/drenthe? Ik zit vlak bij de snelweg en ben dus makkelijk te bereiken.


Voor mij persoonlijk zou het niet uitmaken. Ik bestel 1 keer per jaar/per 2 jaar een pallet. Maakt dan niet zo uit waar het vandaan moet komen.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:54

is strovan nog steeds zoveel duurder dan zeolite?

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:15

Ik weet niet wat zeolite kost. Strovan is vast niet de goedkoopste. Maar als het kwalitatief goed is, vind ik erg belangrijk.
Ik heb vandaag de eerste zakken erin gedaan, nadat ik eerst 8 kruiwagens vies vlas en 1 kruiwagen schoon eruit heb gegooid. Man weer blij, hij mag weer een complete mestbult afvoeren.
K ben erg benieuwd hoe hoe het mij gaat bevallen met mijn viespeukje. Als het bevalt, wordt ik verkooppunt van strovan. :D

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:37

Ik betaal geloof ik 265 voor een pallet aan huis gebracht.
En merk geen verschil tussen strovan en zeolite

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:56

Hi :) ik heb een vraagje ; onze paarden staan op de dag buiten en avonds/nachts op stal, we hebben nu vlas en willen overgaan op stro korrels.
Ik las ergens dat het mogelijk is om ; 10 kilo per m2 strokorrels in lege stal te doen en dan 6 weken lang geen natte plekken eruit halen alleen drollen dagelijks. Dan na zes weken de stal leeg halen en weer nieuwe erin doen... werkt dit ? het gaat ons er om dat ze dan schoon staan en dat het de hele week door minder werk is als vlas ; dus alleen nog drollen scheppen, dat het dan 1 x in de zes weken veel werk is ; de hele stal leegmaken maakt niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:34

Geen ervaring mee, ik haal dagelijks het nat eruit.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:38

tine10 schreef:
Geen ervaring mee, ik haal dagelijks het nat eruit.


Ik ook.

Amazone84
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:41

Zou het mogelijk zijn om strokorrels te gebruiken als onderlaag voor stro? Wij hebben namelijk stro van ons zelf, maar de stal van mijn paard is altijd heer erg nat/vies. Ik zou graag eens een onderlaag proberen, iemand ervaring??

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:47

Strokorrels onder stro kan prima.
Het is alleen wat vervelend uitmesten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:05

Sussanne schreef:
Ik weet niet wat zeolite kost. Strovan is vast niet de goedkoopste. Maar als het kwalitatief goed is, vind ik erg belangrijk.
Ik heb vandaag de eerste zakken erin gedaan, nadat ik eerst 8 kruiwagens vies vlas en 1 kruiwagen schoon eruit heb gegooid. Man weer blij, hij mag weer een complete mestbult afvoeren.
K ben erg benieuwd hoe hoe het mij gaat bevallen met mijn viespeukje. Als het bevalt, wordt ik verkooppunt van strovan. :D


Ik ben ooit begonnen met strovan..Ook ik was een verdeel punt ( wat je vrijwel niks oplevert) ik heb snel afscheid genomen van strovan echt veel en veel te duur..Nu al een tijd lang een tevreden zeolite gebruiker.. Een enorm prijsverschil en prima kwaliteit!