Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:01

mirjamalvaro schreef:
Hier ligt het door gehele trailer en maak het ook gewoon vochtig in de trailer. Werkt ook goed. :)

Ik ga het sowieso proberen, klinkt goed :)

tienus63 schreef:
Ik gooi het in de trailer.
Zorg wel dat ik losse korrels in de trailer heb liggen. Dus haal vaak losgelopen korrels uit de stal.
Ik ben nogal zuinig op de bodem van de trailer, paarden pissen bij mij op de trailer en zo houd ik de bodem droog.
Na iedere rit verwijder ik mest en urine uit de trailer.
Voorin de trailer heb ik niets op de bodem.
Qua verbruik in de trailer bevalt het me niet, maar ik denk maar zo dat het behoud van de trailer is.


Hier ook zuinig op bodem dus vandaar dat ik het ook in de trailer wil gaan gebruiken. We willen de bodem zo droog mogelijk houden en dan lijken me korrels het beste tenzij iemand andere producten gebruikt (houtkorrels misschien?)

Om de korrels er droog in te doen lijkt me te glad maar helemaal vochtig wordt ook weer een bende dus ik wil ze half vochtig maken.

Of onze nieuwe ruin op de trailer plast weten we dus nog niet, maar dan moeten er (itt onze merrie) ook in het midden korrels in.

Kan me voorstellen dat je flink wat moet gebruiken in de trailer en dat ze er veel uitlopen of niet?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:11

Ze lopen er wel veel uit. Helaas.
Maar de bodem blijft droog. Desondanks haal ik na iedere trailer rit de plek eruit.
Omdat het niet spettert, pissen nog gemakkelijker op de trailer dan voorheen met stro of vlas.
Het is sowieso niet glad in de trailer wat met vlas wel het geval is.
En als ik er stro in gooi, haal ik het natte en vieze er ook meteen na gebruik uit. Daarvan is het verbruik ook hoger.

In verhouding verbruik ik veel vind ik zelf in de trailer.

Toen ik mijn veulen naar buitenland verkocht had, heb ik een b tweepaards gehuurd.
Merrie en veulen meegenomen en de auto ingestrooid of het een stal was.
Moeder en zoon op plek van bestemming uitgeladen. En volgende dag met allen moeders naar huis.
Bodem hartstikke droog.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:50

schuimpie schreef:
Thomas5 schreef:
Via de zoekfunctie vond ik slechts 2 hits op heel bokt omtrent vlaskorrels, maar ik kwam wel in dit topic terecht :)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik al jaren vlas maar ben nu toch nieuwsgierig geworden naar andere strooisels. De ervaringen die jullie hier delen zijn alvast veelbelovend!

Daarnet even gebeld met een leverancier en die beweerde dat vlaskorrels absoluut het meeste vocht absorberen, weliswaar trager dan strokorrels.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind weinig of geen ervaringen over deze vlaskorrels...


Nu ben ik wel nieuwsgierig of je de vlaskorrels uiteindelijk besteld hebt of niet. Ik zag ze ook voorbij komen, en zoals men beweerd zou het inderdaad nog meer vocht moeten opnemen dan strokorrels.



Nee ik heb nog niets besteld, de paarden lopen nog steeds 24/7 buiten met schuilstal :) vermoed dat ze binnenkort wel naar binnen gaan en dan haal ik nieuw strooisel. Het zijn 2 paarden met verschillende stalmanieren, misschien kan ik eens verschillende soorten proberen per box.

De lokale handelaar raadt strokorrels af nadat hij ze zelf heeft getest. Volgens hem stappen de meeste klanten er ook vanaf na een proefperiode :\

rover_
Berichten: 1364
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:26

Wat apart Thomas dat je lokale handelaar het afraadt. Ik heb 20 jaar ander strooisel gehad, sinds 2,5 jaar op de Equibedding en zou niet anders meer willen: uitmesten gaat sneller, lekker bed en veel minder volume op je mesthoop. Misschien afhankelijk van het merk?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:37

Inderdaad apart. Ik gebruik het al jaren en zie vele voordelen. Het neemt beter vocht op, neemt veel minder opslagruimte in en je hebt heel veel minder afval. Oke, het ziet er minder gezellig uit dan stro. Tja......

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:50

Ik gebruik het ook al meer dan 7 jaar, grote voordelen: weinig afvoeren, weinig opslag, snel klaar met mesten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:18

Wij staan ook al sinds begin 2018 op de equibedding en gaan er niet meer af. :=

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:22

Er staat dat hij strokorrels heeft getest, niet dat hij equibedding heeft getest. Er zijn ook wel eens kachelkorrels als stalkorrels verkocht door merkloze leveranciers, die werken veel minder fijn voor in stal.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:30

Mizora schreef:
Er staat dat hij strokorrels heeft getest, niet dat hij equibedding heeft getest. Er zijn ook wel eens kachelkorrels als stalkorrels verkocht door merkloze leveranciers, die werken veel minder fijn voor in stal.


Ik gebruik hier anders kachelkorrels op dit moment en die werken net zo fijn als de merken strokorrels die ik heb gebruikt. Ik gebruik wel altijd de witte korrels, niet de rode.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:43

Snap de lokale handelaar ook niet, hier ook inmiddels al een paar jaar gebruiker van de kleinere strokorrels vind ik echt ideaal. Altijd frisse en vooral droge stallen.
Equibedding ook geprobeerd, maar dat werkt voor ons juist weer niet (minder fijn uitmesten doordat het grover is en meer ammoniak stank).

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:21

Als de lokale fouragehandelaar de korrels zelf niet verkoopt snap ik hem wel... :))

Ik denk dat het hoe dan ook een kwestie van proberen is. Voor de een bevalt een kleine korrel, de ander heeft liever de grovere variant, en weer een ander vind het helemaal niks. Heb zelf ook eerst een aantal zakken bij een lokale handelaar gekocht om te proberen of strokorrels überhaupt mijn ding waren voordat ik een pallet besteld heb. Mocht het na een aantal weken niet bevallen is er niks verloren, toch?

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:46

De handelaar in kwestie is ook paardenfokker en heeft zelf de korrels getest. Hij vond dat de paarden er teveel zooi van maken en dat het best prijzig uitkomt.

De korrels liggen bij hem in de winkel en kosten iets van een 6 a 7 euro per zak. Welk merk het is weet ik niet want heb ze nog niet gezien. Verder kreeg ik wel degelijk advies over het vullen van de stal en het opgieten met water, dus hij kent er wel degelijk iets van...

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:05

Ik gebruik sinds begin oktober de Equibedding strokorrels.Voorheen atijd vlas.
Als er eenmaal een bed ligt is het echt geweldig spul. Lekker dik en rul en het ruikt heerlijk.
Uitmesten (met aardappel riek) gaat ook heel fijn. Weinig mestvolume

Maar......ik vind alleen dat de korrels enorm langzaam en slecht uit elkaar vallen
Even wat bij strooien kan ik niet want mijn paarden eten de korrels.

Dus ik maak geregeld in de ochtend een strook van 50 cm breed en 2-3 meter lang vrij en spreid daar een zak korrels dun over uit Daar gaat een volle gieter (met sproeikop) van 10 liter water overheen. Schep het af en toe om en giet nog wat extra water over.
's Avonds zijn de korres welliswaar enorm dik en opgezwollen maar nog steeds korrel vorm.Nog meer water maakt alles wel erg nat
Als mijn paarden 's avonds op stal komen beginnen ze gelijk korrels te eten. Als ik het afdek met bedding die al in de stal ligt graven ze om er toch van te kunnen eten.
Terwijl er ook een berg hooi voor ze klaar ligt.

Ik dacht echt dat dit proces van wellen en uiteen vallen veel sneller en vollediger zou gaan.
Ik vind het een akelig idee dat de korrels gegeten worden.
Eenmaal uiteengevallen eten ze er niet meer van.


Hebben meer mensen hier last van?
Iemand nog tips? Azijn erover helpt niet....

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:10

MiekeFS schreef:
Ik gebruik sinds begin oktober de Equibedding strokorrels.Voorheen atijd vlas.
Als er eenmaal een bed ligt is het echt geweldig spul. Lekker dik en rul en het ruikt heerlijk.
Uitmesten (met aardappel riek) gaat ook heel fijn. Weinig mestvolume

Maar......ik vind alleen dat de korrels enorm langzaam en slecht uit elkaar vallen
Even wat bij strooien kan ik niet want mijn paarden eten de korrels.

Dus ik maak geregeld in de ochtend een strook van 50 cm breed en 2-3 meter lang vrij en spreid daar een zak korrels dun over uit Daar gaat een volle gieter (met sproeikop) van 10 liter water overheen. Schep het af en toe om en giet nog wat extra water over.
's Avonds zijn de korres welliswaar enorm dik en opgezwollen maar nog steeds korrel vorm.Nog meer water maakt alles wel erg nat
Als mijn paarden 's avonds op stal komen beginnen ze gelijk korrels te eten. Als ik het afdek met bedding die al in de stal ligt graven ze om er toch van te kunnen eten.
Terwijl er ook een berg hooi voor ze klaar ligt.

Ik dacht echt dat dit proces van wellen en uiteen vallen veel sneller en vollediger zou gaan.
Ik vind het een akelig idee dat de korrels gegeten worden.
Eenmaal uiteengevallen eten ze er niet meer van.


Hebben meer mensen hier last van?
Iemand nog tips? Azijn erover helpt niet....



Hier deed onze vorige pony dat ook. Ik ben overgestapt op houtkorrel en toen was het probleem over. Werkt voor mij net zo prima als strokorrels.

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:10

MiekeFS: Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, en probeer het nu met groene zeep in plaats van azijn, dat lijkt wel beter te werken! Wat betreft het uit elkaar vallen, volgens mij gebeurt dat toch vooral doordat de paarden er overheen lopen, dat gebeurt bij mij ook niet helemaal 'vanzelf'.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:14

Hier wordt ook wel behoorlijk gegeten van de strokorrels. 1 paard behoorlijk veel ook, maar gelukkig nog nooit last gehad dus ik maak me er inmiddels ook niet meer echt druk om. Probeer wel te voorkomen dat ze enorm veel eten door nat te maken en door de bestaande bodem te mengen. De kleine korrels zwellen ook niet zo enorm als pulp oid

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:40

Net terug van de verdeler, deze keer waren er wél stropellets binnen. Voor zo'n slecht product te zijn waren ze toch telkens uitverkocht...

Ze zijn van het merk strovan en vielen duurder uit dan wat ie eerst gezegd had. Bij het afrekenen kwam het neer op 9,15 euro per zak. Ik heb nu een lading mee om te testen in 1 box en nog vlaslemen voor de 2e box. Zo kan ik mooi vergelijken de komende dagen. Vandaag had ik al bijgestrooid dus het zal pas voor na het weekend zijn. Ben benieuwd!

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:59

Thomas5 schreef:
Net terug van de verdeler, deze keer waren er wél stropellets binnen. Voor zo'n slecht product te zijn waren ze toch telkens uitverkocht...

Ze zijn van het merk strovan en vielen duurder uit dan wat ie eerst gezegd had. Bij het afrekenen kwam het neer op 9,15 euro per zak. Ik heb nu een lading mee om te testen in 1 box en nog vlaslemen voor de 2e box. Zo kan ik mooi vergelijken de komende dagen. Vandaag had ik al bijgestrooid dus het zal pas voor na het weekend zijn. Ben benieuwd!


Zo zeg, 9,15 per zak?! 8)7
Heb je de mogelijkheid een pallet te laten bezorgen mocht de korrel je bevallen? Dat scheelt namelijk enorm op deze prijs!

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:50

Ik heb zeoliet strokorrels voor 4,95 per zak van 14 kg als ik ze per zak haal.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:54

Ik betaal 5,66 voor 20 kilo thuisgebracht

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 08:51

Ik betaal €5,98 per zak van 20 kilo. Thuisbezorgd. :)

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:22

Ik heb de strokorrels van Equibedding voor nood (ziek paard) aangeschaft. Normaliter gebruik ik namelijk geen bodembedekking, de paarden doen het maar met de open loopstal met rubberen matten. Helaas heb ik er een veulen bij die geen groter lol heeft dan in de stal te plassen en daardoor wordt het een hele vieze en stinkende bende. Nu heb ik de helft van de matten er uit gehaald en daar strokorrels gelegd. Grote nadeel is dat het behoorlijk plakt onder de hoeven en dus meegelopen wordt naar buiten en tweede nadeel is dat ik geen pallet van 50 zakken nog heb, maar om elke keer naar het Noorden te moeten rijden om 10 zakken op te halen, zie ik ook niet zitten.

Nog suggesties hiervoor? Zouden houtkorrels minder plakken onder de hoef?

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:57

Je kan bij souman ook losse zakken bestellen, of een pallet van 20 zakken. Wellicht is dat iets?

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:20

En welke merken hebben jullie dan? Ik kom niet meer onder de 6 euro thuisbezorgd uit helaas.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:27

Equibedding is toch nog net onder de 6 thuis bezorgd? Kom op 5,96 per zak van 20 kilo als de prijs op hun website klopt