Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:31

Klopt, equibedding zit nog net onder 6 euro, maar zou graag eens een pallet kleine korrels proberen.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:00

Zo, jullie hebben wel betere prijzen! Ik ga echt niet 9,15 euro per zak blijven betalen als de korrels me goed bevallen. Er zijn leveranciers die ze aanbieden aan 5,60 afgehaald maar de dichtsbijzijnde is voor mij 80 km rijden. Hoeveel de leveringskost bedraagt staat er niet bij vermeld, daarvoor moet je een offerte aanvragen...

In ieder geval rijd ik nog liever 80 km dan een palet aan 9,15 te moeten kopen!

Het verhaal van de verkoper wordt nu wel duidelijk "het is geen goed product, niemand wil het" geen wonder voor die prijs :D

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:47

Bij bijv equibedding betaal je geen verzendkosten, en zo zijn er nog een aantal leveranciers waarbij je rond dezelfde prijs uitkomt incl levering.
En inderdaad, voor die prijs snap ik heel goed dat hij het spul niet verkocht krijgt! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:29

schuimpie schreef:
En welke merken hebben jullie dan? Ik kom niet meer onder de 6 euro thuisbezorgd uit helaas.

Ik bestel bij strawpellets.nl/ Souman Agro. Pallet van 50 zakken voor €300 inclusief btw, gratis thuisbezorgd. Tevreden over de korrels, de zakken zijn wel wat dun en scheuren snel, dat is wel eens onhandig.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:33

schuimpie schreef:
Bij bijv equibedding betaal je geen verzendkosten, en zo zijn er nog een aantal leveranciers waarbij je rond dezelfde prijs uitkomt incl levering.
En inderdaad, voor die prijs snap ik heel goed dat hij het spul niet verkocht krijgt! :))


Ook naar België? Meeste van m'n spullen komen uit Nederland en worden gratis geleverd met PostNL, maar bij een palet korrels betwijfel ik dat.

Edit. Bij beide websites staat dat er voor België andere prijzen gelden, op aanvraag.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:00

Equibedding probeert meerdere afnemers in 1x naar Belgie te vervoeren. Zie wel eens oproepjes op FB staan daarover.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:11

De korrels die je nu hebt (strovan) zijn een Belgisch merk. Heb toevallig laatst een mail van hun gehad dat ze hun prijzen verlaagd hebben dus die zou ik zeker eens mailen voor een offerte.
Eerst korrels die ik gebruikt heb ben ik in Maaseik gaan halen. Waren van Strawcomfort, ook een Belgisch merk. Denk dus dat er best wat in België te krijgen is voor een goede prijs.
En inderdaad, kijk eens op de fb site van equibedding en stuur ze een berichtje. Weet dat ze ook in België leveren, service van equibedding is echt super!

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:39

Bedankt voor de tips ;-)

Je vindt hier wel meerdere merken van strokorrels op de markt, alleen is het wel echt zoeken. Vrijdag gingen we naar jumping Mechelen en bij de verkoop en promo standjes lagen allerlei soorten stalbedekking. Geen enkele had strokorrels, vreemd toch :\

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:23

Na deze foto heb ik nog 1 zak toegevoegd en besproeid met water.

Afbeelding

Met paard er net in:

Afbeelding

In totaal zijn er 6 zakken van 20 kg in gegaan. Benieuwd hoe het er morgen bij zal liggen :)

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:28

Ik ben overtuigd! *\o/*

Wat een verschil met uitmesten en de hele boel blijft netjes liggen!

Vanochtend bij het voeren al snel even de mestballen verwijderd en zo lag de stal er in de namiddag bij:

Afbeelding

In de andere stal ligt nog vlas en daar was alles weer tegen de wanden aan geduwd, in het midden waren de klinkers zichtbaar:

Afbeelding

Hoe het er nu naar uitziet ga ik geen vlaslemen meer gebruiken in de toekomst...

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:17

Hi mensen ik kan het niet vinden met de zoekmachine en heb niet het hele topic doorgelezen dus sorry als ik een dubbele vraag stel.

Bij mij komen de paarden binnenkort aan huis en ik heb niet de mogelijkheid om grote stropakken te hanteren. Strokorrels lonken.

Ik ga nu een verstevigde vloer storten over bestaande mestputten heen en wilde daar een gootje in houden achterin.
Punt is a) dat ik nu bang ben dat dat vanwege de hoge opname van weinig zin heeft?
En b) ik me afvraag of daar niet heel veel strokorrels in gaan vallen. Of een rooster oid moet zoeken?
Heeft een van jullie hier ervaring mee?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:42

Als je de mogelijkheid hebt om klinkers in je stal te leggen, ongeacht welk strooisel je gebruikt, zou ik dat doen.

In de ziekenstal/afkalfstal bij de koeien hebben wij betonplaten Met gaten erin boven de mestkelder, maar de koeien liggen daar in gewoon stro.

In jullie geval zou ik gewoon de mestkelder volstorten met zand en met dikke klinkers of dikke tegels afwerken.

Wij hebben destijds betonvloer gestort in de paardenstallen. Achteraf spijt van.
Het scheelt toch redelijk veel als urine weg kan sijpelen.
En ik denk niet dat wanneer je strokorrels of ander strooisel gebruikt dat de urine naar dat gootje stroomt. Ook al zou de vloer aflopen.
Bovendien denk ik dat de bodembedekking het wel absorbeert voordat het daar is.
En de meeste paarden mesten en pissen op de plek die jij niet wenst.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:25


just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:15

Zit equibedding in plastic zakken?
Er was laatst een merk dat het in papieren zakken heeft maar weet niet meer welke dat was.
Daarvoor is het hier net te vochtig om te bewaren, dus zoek echt plastic verpakking.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:21

equibedding zit in papieren zakken

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:22

Wij gebruiken nu al een aantal jaar stropellets en waren altijd heel tevreden, tot mijn vader begon de stal volledig om te keren. Volgens hem droogt het zo "op". Ik vind het persoonlijk gewoon vies worden.

Wat is de beste manier om je stal te mesten met deze bedekker?

Ik vis de drollen en zichtbare natte plekken weg en rul dan het bovenste laagje op, zodat het wel weer wat fluffy wordt.
Mijn vader schept de drollen en zichtbare natte plekken weg en keert vervolgens ALLES om.

Ik weet het niet :+

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:33

Ik haal de drollen er uit en bij een vers gevulde stal hark ik alles om, anders is de helft van de stal korrel en de andere helft al verpulverd en onder gezeken. Door het te geheel te harken vind ik hem mooi gelijk blijven. Als het er al wat langer ligt hark ik alleen het bovenste laagje, dan laat ik de plasplekken 'intact'.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:38

Ik haal drollen eruit en alle natte plekken

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:41

Dank jullie! Maar jullie keren dus ook niet alles om?

Ik heb de indruk dat de onderste laag soms wat vochtig is terwijl de bovenkant wel al weer droog is. Door te keren wordt dat dan net omgedraaid ...

In de zomer staan de paarden altijd buiten, deze winter hebben ze door omstandigheden meer binnen gestaan en het ziet er gewoon viesjes uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:57

nee ik keer niet, wordt het een stinkende bende van, ik heb een hooihark waar ik de droge bovenlaag even mee weghark en dan haal ik het natten (donkere) weg

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:01

Ja inderdaad dat!

Paard 1 wordt deze rit door papa gedaan, paard 2 door mij ... Hij gelooft me namelijk niet :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:17

Niet omkeren nee :D

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:24

Ik ben nog een beetje zoekend met hoe te mesten.
Ik vind de natte plek lastiger te vinden dan bij vlas of hennep. En toen ik een plakkaat nat dacht te hebben en hem er uit schepte was hij aan de onderkant nog droog, terwijl de bovenkant sopte.

Ik heb het vooral in de stal liggen om te zorgen dat de pies niet het gangpad in loopt (want binnen plast veel fijner dan buiten als het vies weer is.....). Ik twijfel of ik een pallet zeolite korrels bestel, nog wat losse zakken haal, of een pallet equibedding bestel.

rover_
Berichten: 1364
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:02

Hier een paard dat gaat graven als het te compact wordt. Bij hem steek ik iedere dag de riek eronder en schudt het dan wat op om het weer luchtiger te krijgen. Keer het niet om, want dan gaat het stinken.
Als het echt nat wordt bij de plasplek droge opzij schuiven en natte eruit + rest opnieuw verdelen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:35

just_kiki schreef:
Zit equibedding in plastic zakken?
Er was laatst een merk dat het in papieren zakken heeft maar weet niet meer welke dat was.
Daarvoor is het hier net te vochtig om te bewaren, dus zoek echt plastic verpakking.


In (dubbele) papieren zak. Wij slaan nu ook in vrij vochtige loods op, blijft gewoon op pallet liggen. Maar geen last dat de zakken vocht opnemen, gelukkig. :D