Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 32 van de 46 [ 1131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 46  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

 
Profiel   

Pfff nou toch wel heftig nieuws ontvangen… Nova haar collaterale banden zijn beschadigd door trauma |( |( Ze is waarschijnlijk een keer uitgegleden op de wei waarbij haar achterbenen naar buiten zijn gespreid (dus als in een soort van split). Het is een blessure die lastig te constateren is omdat paarden met deze blessure vaak wisselend kreupelheid laten zien, en het is ook een blessure die heel moeilijk of langzaam geneest. Helaas hebben ze op de echo dus gevonden dat dit het probleem is. De revalidatie wordt geschat op zo’n 6 maanden. Ze mag niet meer in de kudde (wat ik heel erg vervelend vind voor zo’n jonkie), dus ze moet alleen staan in een mini paddock of wei (maximaal 6x6). Ze mag niet rennen of gek doen. En de komende maand elke dag 10 minuten stappen, de maand erna elke dag 20 minuten stappen en de maand daarna 30 minuten stappen. Daarnaast heeft ze de komende twee weken metacam. Het enige positieve puntje wat ik hier zie is dat het in ieder geval niet iets erfelijks is, maar dat het echt een trauma/blessure is. Evengoed net zo vervelend, maar door haar jonge leeftijd verwacht de DA wel dat ze sneller zal herstellen dan een volwassen paard. Laten we het hopen….

Dat was het gedeelte achterbenen… Op de voorbenen heeft ze nu speciaal beslag, ik zal hier straks een foto van posten.

Verder heb ik nog geen uitslag van de PSSM2 test en de longspoeling, dat duurde iets langer dus ze zullen me maandag bellen.

Ik heb haar vanavond opgehaald, er waren wat probleempjes met de trailer en het laden maar daar vertel ik in mijn volgende post over. Ik ga nu eerst nog een keer naar stal om de metacam te geven, het vervolg verslagje typ ik vanavond of morgen.

Ik weet even niet hoe ik me nu voel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 21:23 



 
Profiel   

:(:) :(:) :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 21:33 



 
Profiel   

:(:) :(:) :(:)
Maar het kan in orde komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 21:37 



 
Profiel   

Jeetje dat is gewoon kút. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 21:55 



 
Profiel   

Oh wat een rot nieuws, en wat een narigheid voor zo'n jonkie. Hopelijk herstelt ze voorspoedig.
:(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 22:05 



 
Profiel   

Wat een naar nieuws, gelukkig revalidatie mogelijk al zal dat best even een zware tijd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 22:10 



 
Profiel   

Ohh wat een k* nieuws :( snap dat je je rot voelt nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 22:28 



 
Profiel   

:(:) jeetje wat een nieuws zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 23:25 



 
Profiel   

2a54z6e45r6r schreef
:(:) :(:) :(:)
Maar het kan in orde komen?


Het kan, maar er is geen garantie... De tijd zal het leren.


Ik heb een stuk weide afgezet van 6x6m naast de andere paarden. Maar ze is super onrustig als er een mens of paard langsloopt (meteen weer met de voorbenen de lucht in). Ze staat er natuurlijk maar net, dus het is nog even wennen, maar als dit zo blijft dan is dit ook niet de oplossing.

Ik heb de DA gevraagd of ze eventueel met een oudje mag staan (een van de paarden op onze stal wordt volgende maand 30 en die is echt super rustig), op zich vond hij dat wel goed maar dan wel op een heel klein stukje. Ik weet nog niet zo goed of dat dan wel de juiste oplossing is. Maar ik ga sowieso een second opinion vragen aan een andere arts, gewoon omdat ik graag vanuit twee individuen wil horen wat ze ervan vinden. Uiteraard vertrouw ik wel op het advies van Utrecht, dus voor nu houd ik haar ook hoe zij het hebben aangeraden.

Voordat ik Nova ophaalde moest ik een trailer regelen, dat was gelukt alleen toen de trailer gekoppeld stond aan onze Fiat Ducato deden de knipper- en remlichten het niet |o Dus dat was even stressen, maar uiteindelijk mochten we de trailer van iemand anders lenen en toen deed de verlichting het gelukkig wel. Ik was even bang dat we haar helemaal niet konden ophalen 8)7

Op de kliniek nog even uitgebreide instructie gekregen en alle vragen gesteld die ik wilde stellen. Daarna mocht Nova op de weegschaal, ik was al best wel lang benieuwd wat ze nou zou wegen en voor de Metacam moesten we ook precies weten wat haar gewicht was dus dat kwam goed uit :D Op deze foto zie je ook haar voor ijzers. Het is me niet gelukt net om een foto te maken van de onderkant, maar tussen haar ijzers en haar hoef zit zo'n beige achtig plaatje. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen..
[ img ]

356 kilo! Zo had ik haar ook wel ongeveer geschat.
[ img ]


Vervolgens gingen we haar laden. Tenminste, dat was de bedoeling, maar Nova dacht daar anders over. We hebben er dik een uur over gedaan, dat is wel eens sneller gegaan. Uiteindelijk is het gelukt door haar te lokken met een plukje vers gras.

[ img ]


En nu staat ze dus even alleen. Ik weet nog niet wat ik ervan vind. Het gaat zo tegen mijn gevoel in om een jong paard alleen te zetten. Daarnaast is ze super onrustig nu en maakt ze op dat kleine stukje veel korte draaien wat ook funest is voor de blessure. Dus ik ga er nog over nadenken of ik haar niet alsnog bij de 30 jarige zet, het enige probleem is dan dat ze op een groter stuk land staat en dus weer makkelijker uit haar plaat kan gaan %) Boxrust ben ik absoluut niet voor, dan gaat ze de hele dag onrustig lopen draaien op stal en tegen de staldeur aan trappen. Het is eigenlijk kiezen uit alleen maar kwaden... Voor nu laat ik het even hoe het is, en z.s.m. een second opinion aanvragen. Gelukkig staat er ook een DA bij ons op stal dus ik ga haar zo even een bericht sturen of ze morgen misschien tussendoor tijd heeft voor ons :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 23:27 



 
Profiel   

Wat een k*t nieuws zeg :oo :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 00:03 



 
Profiel   

Oh zeg wat een pech kan je hebben maar vooral je gevoel volgen, als je vindt dat ze veel te onrustig staat alleen dan beter op een groter stuk en rustig dan op een klein onrustig lijkt me.

Ik vind ze wel raar op der hoeven staan vanvoor maar ze staat ook niet echt vierkant. Heeft je hoefsmid daar dan nooit wat van gezegd? Hier worden de veulens al op paar weken bekeken en gecorrigeerd waar nodig. Resultaat is dat ze na paar jaar mooie stand hebben want gaat best snel de verkeerde kant op helaas en duurt zelfs maanden jaren eer dit goed staat terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 00:23 



 
Profiel   

Hmm nu je het zegt, kan het zijn dat ze een beetje x benen had? Ze lijken nu wel rechter ten minste. Of is het wat anders? Ik zit heen en weer te kijken tussen de foto's :P.

Het is wel balen dat ze zo lang zo weinig mag doen hee. En dan ook nog zonder maatje zonder gras..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 00:29 



 
Profiel   

Om even ter verdediging te spreken, ik was twee jaar terug heel erg bang dat Joy heel week gekoot was vooraan

[ img ]

Maar zie nu:
[ img ]

[ img ]

Ik heb er iet bar veel verstand van, maar bij Joy is het goed gekomen qua beenstand. Het is ook zo lastig er iets over te zeggen als ze nog in de groei zijn

Edit: de eerste foto is van anderhalf jaar geleden. Niet twee

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 01:06 



 
Profiel   

Jeetje ik lees nu pas je verslag!
Wat vervelend dat ze nu op zo'n klein stukje moet staan en daarbij zo onrustig is.
Ik denk dat ze beter samen met n oudje op een iets groter stuk gaat staan dan alleen en zo onrustig.
En als ze genoeg te eten heeft en te spelen dan zal ze niet zo snel meer uit hun plaat gaan, ook wilgentakken neer leggen dan zijn ze ook even bezig met knabbelen ervan.

Dit had ik niet zien aankomen.


En een second opinion is niet verkeerd.

Ik hoop zo dat ze snel mag opknappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:12 



 
Profiel   

Nou vind ze niet echt x benig hoor ze staat mooi recht en helemaal niet zwak gekoot of dergelijk. Dus vind het beetje raar dat je ‘ter verdediging’ iets toont Gimme. Niemand wordt hier aangevallen. :o

Ik vind het alleen eigenaardig dat de hoefsmid dit nooit gezien heeft en gecorrigeerd. Of hij kan ook de oorzaak geweest zijn.
Je ziet op de foto (tenzij de foto vertekent) dat de hoef op het been niet recht staat. Linksvoor twist die naar binnen en rechtsvoor doet hij net hetzelfde dus naar buiten. Alsof ze dus meer op de linkerkant van haar hoeven hangt en die dus naar rechts uitflairen.
Nu ik vind het nog niet zo erg dus dat valt op te lossen en dat kan geen reden tot manken of iets dergelijk zijn. Je moest eens zien hoe sommige op hun hoeven staan.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:56 



 
Profiel   

Ik denk dat joy bedoelde ter geruststelling, dat er nog veel kan veranderen in een 1 jaar tijd bij de jonkies

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 08:30 



 
Profiel   

Duplo schreef
Ik denk dat joy bedoelde ter geruststelling, dat er nog veel kan veranderen in een 1 jaar tijd bij de jonkies


Precies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:42 



 
Profiel   

Die foto geeft inderdaad een vertekend beeld omdat ze niet vierkant staat, maar haar hoeven stonden zeg maar naar binnen toe (de binnenkant was veel korter dan de buitenkant). Ik weet ook niet hoe het kan dat mijn hoefsmid het nog nooit heeft gezien.. Maar ik neem nu even een hoefsmid op aanraden van de DA die haar over 8 weken nieuw beslag zal geven. ik hoop wel dat ze in de toekomst weer zonder ijzers kan, ben niet zo voor ijzers namelijk.. Maar als dit de oplossing is voor haar voorvoeten, dan moet het maar. Over de voorkant maak ik me niet zo'n zorgen.

De achterkant daarentegen... Het is nog maar eens zien of dat helemaal zal genezen
%)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:54 



 
Profiel   

Niet leuk :(:)

Is het geen optie om 2 rustige maatjes te zoeken en die af te wisselen iedere 12 uur?

Zo heb ik ook wel eens een stalgenootje geholpen met een paard dat uit de kudde moest.

Dan staat ze niet alleen en de maatjes hebben de helft van de dag / nacht gewoon hun eigen leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 11:07 



 
Profiel   

Kan ze met haar achterhand ooit nog een veulen dragen? Of wordt dat dan te lastig voor dr?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 11:42 



 
Profiel   

Ik heb haar nu gekoppeld aan de 30 jarige, daar is ze het rustigst. Toen ik vanmorgen op stal kwam liep ze helemaal te ijsberen op haar kleine stukje. Ik vond het zo naar om te zien, dus ik heb haar bij het oudje gezet. Nu staat ze daar rustig. Ze kan daar ook niet echt uit haar plaat gaan, het is een wat kleiner afgezet stukje. Verder volg ik het advies van de DA. Rustig aan 10 min stappen elke dag en voor twee weken metacam. Ik ben heel benieuwd hoe ze over 3 maanden op de echo eruit ziet.

De voorhoeven zien er zo uit aan de onderkant:
[ img ]


2a54z6e45r6r schreef
Kan ze met haar achterhand ooit nog een veulen dragen? Of wordt dat dan te lastig voor dr?


Weet ik nog niet, er valt nog niks te zeggen over de toekomst... Dus ik ga daar ook nog niet te veel over nadenken :) We kijken wel hoe het over 3 maanden en over 6 maanden is. En daarna zien we wel weer verder!

De wedstrijd in september slaan we dus ook over, dat is veel te snel al en ik kan me niet voorstellen dat ze voor die tijd alweer helemaal genezen is. Komt volgend jaar wel weer, en zo niet, dan niet. :j Ik pas me wel aan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 17:05 



 
Profiel   

Fijn dat ze rustig staat nu, en ook dat ze je meteen een goede smid hebben aangewezen zodat je je daar niet meer druk over hoeft te maken. Zoals gimme joy ook al zei kan er bij jonge beestjes nog een hoop recht trekken :D. Komt vast wel goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 22:50 



 
Profiel   

Fijn om te lezen dat ze er bij de 30 jarige rustig staat.

Nu op naar haar herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 07:51 



 
Profiel   

Oei wat een nieuws. Hopelijk komt alles goed. Heel veel quarters hebben idd problemen in het hoefkatrolgebied en dat zie je dikwijls niet op foto. Een ijzer met een zooltje zal haar daar zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 11:32 



 
Profiel   

Dat heb ik inderdaad ook gehoord, maar bij Nova is dit gelukkig niet het geval :j

Ik heb de foto’s binnen van de röntgen. Deze ga ik doorsturen naar mijn (nieuwe) hoefsmid, een bekende in de quarter wereld. Hij heeft ook veel verstand van medisch beslag dus ik vertrouw hem :)

Inmiddels ook de uitslag binnen van de pssm2 test: negatief *\o/* dus dat is al een opluchting.

En de uitslag van de longspoeling: waarschijnlijk heeft ze nog wat last van resterende schade van de spoelwormen die ze heeft gehad, maar dit zou uit zichzelf beter moeten worden. Over 3 maanden, als we toch op controle gaan voor de collaterale banden, gaan ze de longspoeling herhalen om te kijken of de waardes gedaald zijn. Indien dit niet de boosdoener is, heeft ze waarschijnlijk een allergie voor vogels (ik dacht echt wtf, maar dat kan dus blijkbaar) of er moet verder naar gekeken worden. Maar voor nu ben ik blij dat deze uitslag dus heel erg meevalt!

Verder stappen we nu elke dag 10 minuten aan de hand, dat gaat goed. De metacam eet ze makkelijk op door het voer heen, dat vind ze lekker :D en ze staat rustig bij het oudje. Alleen als er een ander paard langs loopt dan wordt ze wat onrustig, maar daar kunnen we verder vrij weinig tegen doen. Ik hoop echt dat het er over 3 maanden beter uit ziet. Ik zal binnenkort nog wat foto’s maken en posten :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 32 van de 46 [ 1131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 46  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen