Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengstkeuze voor AQHA merrie

 
Profiel   

Ik merk ook niet veel verschil. Merrie is altijd een beetje wisselvallig. Ze is nieuwsgierig, wil aandacht en is lief, maar allemaal als het haar uitkomt.

Ze is nog wel steeds super close met haar broer en dr moeder is ze ook goed mee. Shet ook. Maar ze heeft een grensje.
Moeders is nu wel mega hengstig en versierd de shet en zoon, dus zoon/broer vindt dat wat lastig geloof ik, haha

Zw kan weleens schikken als iets uit het bos komt en hysterisch rennen. Dan rennen de anderen soms mee, maar meer voor de sier 3 passen. Zij is echt wel van het gek doen.

Haar eerste dracht had ze zover ik weet ook heel erg haar voorkeuren.

Ze lopen hier 24/7 samen rond en wij geven 2x daags eten. In de winter 3x. Staan ze wel netjes op een rijtje, maar zorg dat zij ietsjes meer heeft, want als zij als eerste klaar is, is het wel een heks.

Ik wilde per se Eind Mei pas beginnen en dan in Mei of Juni leek me ideaal. Er vanuit gaande dat normaal eind April het ook wel mooi is. Nu rekenen we va 2/3Juni. Ik vind die vroege veulens helemaal niks. Mensen praten het goed vanwege het starten of de opfok, maar dan is daar wat mis. Ik wil geen dekens en niet dagen op stal staan of erger; weken.

Wildgirl, 20jr zegt inderdaad niks, haha. Mijn ene merrie is 28 en nog hartstikke maf soms.
Dochter is 14 en anders, maar ook veel overeenkomsten. Ik vind haar wat meer cutting qua karakter en gedrag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 00:31 



 
Profiel   

Goed om te horen dat jullie oudere merries het zo goed doen!

Ja superpony ik snap je hoor, ik wilde ook graag juni veulen paar jaar terug. Van onze KWPN merrie. Maar toen was ze vals drachtig gescand en toen was het echt te laat voor nog keer proberen.
Jaar erop pakte niet, en hop weer te laat in seizoen....
Nu eind juli pas.... Op zich niet erg, ik heb vakantie bijvoorbeeld, maar hoop wel op mooie nazomer! Anders zit ik dan alsnog aan de dekentjes....
Heb ze ook buiten

Met mijn quarter wel getwijfeld hoor qua datum maar ja straks lukt het niet, en ja in één keer raak enis het april

Hoop op net zo'n vroeg voorjaar als vorig jaar en niet zo laat als dit jaar!

Heb nu beide merries nog samen. Ze vinden elkaar niet echt leuk en de KWPN heeft alweer bijt plekjes van mijn heksje.....
Zij zou wel apart willen denk ik, rust. Maar quarter wil dat liever niet
Zo zit ik elke dag in dubio!
Met voeren zorg ik dat quarter er Luzerne door heeft en er zo langer over doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 07:21 



 
Profiel   

Symke schreef
Sevke, jammer dat we iets misging. Is er veel vraag naar diepvries of meeste toch wel vers?

En weet je al meer van de drie merries op wachtbankje?


Giadunita wordt woensdag gescand. Ruffina volgende week maandag. En bij Gunny was het ei niet mooi, dus die hebben we laten overgaan. Daar gaan we ook maandag kijken of er een ei zit en dan mag ze weg om te dekken.

Diepvries is wel zo makkelijk. Je verkoopt dan de rietjes, en de hengst blijft in de sport. Met vers is het een heel gedoe, al hebben de merrie-eigenaren dat wel liever omdat de slaagkansen veel groter zijn.
De hengst blijft ondertussen in de sport en wordt dan tussen de shows en trainingen door heen en weer gevoerd naar het dekstation. Gelukkig is Paintje erg braaf. Hij gaat in de voormiddag dekken en trainen in de namiddag en dat maakt voor hem geen verschil.
Paintje is trouwens ook volledig reining gefokt, hoor. Hij is een Spat Olena (de enige Europese million dollar sire) uit Bravajackieflash (Be Aech Enterprise), dus volledig reining papier. We hebben hem voor de lol eens uitgebracht in de halter en toen leek hij wel een pony tussen al die pleasurekastelen :')

Momenteel wordt hij in de allround uitgebracht door Jessy Goossens, met als specialiteiten Ranch riding, ranch trail en trail. Allemaal in de open. Er is heel veel vraag naar dekken van Paintje omdat hij zo enorm braaf is en een goede kop heeft. Hij laat zich ook door iedereen rijden. Mijn dochter rijdt ermee in het bos. Blijkbaar is dat een werkpuntje bij de painthengsten, het karakter :D
We zijn blij dat we het op die manier konden regelen. We hebben Paintje kunnen verkopen aan een investeerder, terwijl wij hem mogen blijven promoten en rijden. Echt super leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:40 



 
Profiel   

Ah ja dan snap ik het dankjewel sevke, ik leer elke dag bij!

Verhaal van Paintje spreekt me wel aan maar ik houd zelf niet zo van bont. Ah wel volledig reining gefokt, ja ik zit er niet hoor maar viel me gewoon op dat hij slanker en fijner lijkt dan de nadere twee op de foto's bij je bericht toen.
Maar snap dat er dan veel vraag is, super braaf dus en wat een mooie oplossing zo!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 12:04 



 
Profiel   

Maar als je veulen in Julie geboren wordt hoeft het vd winter toch nog geen deken op? Ik zelf doe jonge paarden sws geen dekens op.
Wel evt vliegen dekens en laat wel snel wennen aan vliegenmasker.

Het is een leuke paint sevke.

Er kwamen wat paintjes op ons pad die homozygoot zijn, dus gegarandeert vlekken, maar mij boeit een kleur of patroon helemaal niet.
Stonden ook in het buitenland en nu met Corona ook geen zin om moeilijk te doen om te gaan kijken.

Diepvries zou ik zelf nooit kiezen. Ken ook weinig particulieren die daarvoor kiezen. Alleen fokkers eigenlijk met meer merries, puur fokmerries etc.
Maar ik zet mn merrie niet ergens anders neer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 13:39 



 
Profiel   

Ik hoop het niet dat het dekens op hoeft superpony!
Ben er ook niet zo van maar afgelopen winter met die vorst gecombineerd met wind had ik ze toch allemaal in deken uiteindelijk

Quarter heeft geen wintervacht, dan nog een oudje van 22 die twee hadden al deken op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 17:54 



 
Profiel   

Haha, hij is niet zo smal hoor :D , de foto vertekent een beetje. Hij is best een tank. Hij ziet er ook echt uit als een hengst.
Hier zie je het beter.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Je ziet het ook duidelijk dat t een reiner is als je hem tussen die pleasure en halterpaarden ziet.
Zo’n beknopter en gespierder model. Hij is ook niet zo groot als die andere paarden.
Zelf ben ik ook niet persé van de vlekken, maar ik ben er ook niet tegen. Kleur boeit mij niet.
Karakter en gezondheid wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:11 



 
Profiel   

Oh, kom je met hem naar Grathem? :+:

(ik volg dit topic mee, erg interessant)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:14 



 
Profiel   

ja :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:21 



 
Profiel   

Neem je er nog meer mee of alleen deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:23 



 
Profiel   

Enkel deze. De andere hengst was in Le Pin (Frankrijk) vorige week. Daar zal de trainer mee showen volgende NRHA in Grathem, maar wij zijn er dan niet. Mijn eerstvolgende show is pas eind augustus, de Franse Maturity. [ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Paintje in de verschillende disciplines. Hij deed het super.
Ik doe enkel reining. Misschien dat ik Paintje wel eens in de ranchriding show, maar nu nog niet. Eerst wat oefenen.
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Shaggy in Le Pin. Van mij heb ik geen fotos. Ik trek altijd een vreselijke kop. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:30 



 
Profiel   

Ok, dus jij start alleen in de reining?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 18:48 



 
Profiel   

Sevke ja nu zie je de bouw veel beter en zie zelfs ik de reining erin hoor!
Wel fijn veelzijdig paard!

Hahaha nu wordt ik wel heel nieuwsgierig naar jou gezocht op de foto's! _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 19:39 



 
Profiel   

Symke schreef
Ik hoop het niet dat het dekens op hoeft superpony!
Ben er ook niet zo van maar afgelopen winter met die vorst gecombineerd met wind had ik ze toch allemaal in deken uiteindelijk

Quarter heeft geen wintervacht, dan nog een oudje van 22 die twee hadden al deken op.


Ow, foei, oudje van 22. Dat is mijn een na jongste, hahaha

Ik had altijd dekens en ze toen met 24/7 buiten af gedaan. Werkte heel fijn en ging super.

Maar eentje kwam met deken, jaar erop wilde het niet lukken zonder. Daarna 2jr wel, maar ook niet geweldig. Die is ook 22 en heeft weer dekens op gehad. Heeft ook echt een dun velletje.

Die van 14 stond zonder, maar zij gaat zo snel staan schuilen en dan blijfven ze bij elkaar hangen, dus zij heeft dit jaar ook een deken op gekregen. Maar heeft ook echt weinig vacht.

Die van 28 vindt het niet leuk, maar zie ook dat ze ouder wordt, dus dacht; die andere 2 hebben een deken, dus kijken of het haar gaat schelen. Maar heel gelukkig wordt ze er niet van. Zij maakt voor een quarter wel wat vacht aan.

De new forest en shet had ik geen dekens meer op gedaan. NF is overleden pas in Maart en de shet heb ik wel half geschoren toen voorjaar even warm was.

Ze kunnen schuilen, maar twijfelde vanavond wel. Ze gebruikte toch wel hun vacht nu om warm te blijven, maar er is ook overal hooi, dus het voelde op 22 Juni niet goed om weer dekens op te doen.

Veulens met dekens begin ik echt niet aan. Jaarlingen en 2 en 3 jarigen ook niet. Ik vind halter en dan jong spul op stal zetten en inpakken echt niet oke. Ze moeten gewoon beoordeelt worden zoals ze zijn en wat bij de tijd van het jaar hoort.

Sevke hij is erg leuk. Ik hou wel van het type. Komen er volgend jaar nakomelingen van hem? Of zijn die er al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 01:06 



 
Profiel   

Superpony ik deel je mening over dekens deels.
Over jonge paarden weet ik niet, we hadden toen ik jong was een Friese enter gekocht, liep in de opfok, geen dekens prima. Friezen hebben ook goede vacht.

Later had ik kruising Fries, zonder deken thuis prima, maar dikke vacht en kon niet meer in binnen manege trainen. Dan kreeg hij warmte stuwing ofzo en dan ging hij bijna dood, met hartkloppingen en zweten tot aan zijn oren met liters tegelijk en bijna door pootjes zakken. Was kantje boord. Daarna winters dekens weer op, iets dunner er vacht en nooit meer last gehad.

Wat ik van quarters zie, en daar ben ik dus echt helemaal nieuw in het dus echt wat ik nu zie, is dat ze weinig vacht hebben en maken. Ook als ze altijd buiten staan.

Afgelopen winter was mijn eerste winter met mijn merrietje hier. Stond daarvoor ook winters op stal en hier altijd buiten. Kan schuilen maar dat doet de rest meestal niet en dan zij ook niet....
En benieuwd of ze komende winter meer vacht aanmaakt!

Wat is jullie ervaring met vacht van quarters?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:18 



 
Profiel   

Hier ook dunne velletjes bij de quarters, ik gebruik enkel dekens met hals. Ook met 24/7 buiten nu kreeg mijn merrie afgelopen maandag haar regendeken op ivm het slechte weer. Afgelopen jaar heb ik een jachtpatroon geschoren, dat ben ik indien ze nu drachtig is niet van plan voor dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:57 



 
Profiel   

Die van mij heeft ook een dun vachtje maar kan daar prima mee jaarrond zonder deken (wel stal waar ze zelf in kan lopen)
Alleen afgelopen winter was ze erg mager en toen heeft ze wel een deken omgehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:17 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Hier ook dunne velletjes bij de quarters, ik gebruik enkel dekens met hals. Ook met 24/7 buiten nu kreeg mijn merrie afgelopen maandag haar regendeken op ivm het slechte weer. Afgelopen jaar heb ik een jachtpatroon geschoren, dat ben ik indien ze nu drachtig is niet van plan voor dit jaar.


Ah wildgirl dus wel zoveel vacht dat je haar deels geschoren hebt? Omdat ze erg veel zweette bij het rijden?

Ja als ze mager worden kan deken echt helpen hè, kost ze minder energie om warm te blijven. Daarom wilde ik die van mij eerst zonder omdat ze altijd zo snel dik wordt....

Zo'n patroon hadden we bij ons oudje ook ( sorry superpony hij is hier de oudste dus vandaar :D )
Mijn merrie heet hier " mem haar pony" ..... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:43 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Ok, dus jij start alleen in de reining?

ja.
Maar misschien pik ik met Paintje eens een ranch riding mee. Dat lijkt mij ook erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:45 



 
Profiel   

Bij ons lopen de merries de hele dag buiten in de winter (zomers dag en nacht), ook het jonge grut en niemand krijgt een deken op.
Enkel de paarden die competitie lopen, om te voorkomen dat ze te dik in het haar komen. Maar het verschilt dan nog van paard tot paard. Shaggy krijgt bijna geen vacht, maar Smokey moeten we alsnog scheren, ook al staat hij onder dekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:48 



 
Profiel   

sevke schreef
Bellatrix schreef
Ok, dus jij start alleen in de reining?

ja.
Maar misschien pik ik met Paintje eens een ranch riding mee. Dat lijkt mij ook erg leuk.


Leuk sevke! Je start met Shaggy en Paintje of nog meer? Maar anderen ook op hen?

Zie je bij ranch riding vooral reining paarden of maakt daar niet uit? Heb er even geen beeld bij wat het is maar ga zo even kijken. Ben nog helemaal nieuw in dit.....
Denk niet dat ik zelf ga starten hoor.

Ah ja dus ook binnen quarters kan dikke vacht wel echt. Had beetje idee dat het er helemaal uit gefokt was.

En hoe kijk je dan op show? Chagrijnig? En vind alleen jij dat? Wel super gaaf zo'n mooie foto anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 09:57 



 
Profiel   

Ik reed ranch riding met mijn haflinger. Dat was voor hem het best passende onderdeel. Dus nee, niet alleen reiners :D

Spannend jullie aankomende veulens!
Paint is een knap paard sevke!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:10 



 
Profiel   

@Symke : ik start met Shaggy en Smokey (Wimpy Reloaded), ons andere showpaard, een ruin. Tot nu toe niet met Paintje. Paintje wordt gereden door Jessy Goossens in de Open, en mijn dochter wil hem showen in de non pro.
Ik rijd Shaggy en Smokey in de reining nonpro en Shaggy wordt door Matyas Gobert uitgebracht in de reining Open. Dus enkel wijzelf en de trainers rijden onze paarden.
Ik kijk vreselijk op show. Ofwel heb ik een whoaaaaaa-gezicht, oftewel een klikgezicht (in de spins). Of ik kijk of ik een vreselijke spin zie zitten net voor mijn paard. Dat kan ook. :')
In de ranch riding zijn het niet alleen reiners hoor. Ook allround paarden. Maar in de hogere klasses zie ik wel dat de besten reiners zijn, ofwel zeer goede allrounders. Al heb ik op Americana de Ranch Riding nonpro 25000$ added money eens zien winnen door een Haflinger. Dus het kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:41 



 
Profiel   

Mijn oude merrie van 28 heeft jaren zonder dekens gestaan en maakt wel vacht aan. Ik dacht haar afgelopen winter te helpen vanwege leeftijd met een deken. Voer ook bij, maar ze vond de deken niet fijn. Wel is ze verder prima op gewicht gebleven, maar daar zitten we sws bovenop.

Haar zoon is 22 en heeft een dun velletje. Maakt laatste jaren ook een ietsje vacht aan, maar zie je pas bij verharen eigenlijk. Die kan wel zonder dekens, maar ging zo moeizaam dat ik het heb opgegeven.

Dochter van 14 heeft een dun velletje en maakt ook geen wintervacht die je ziet. Er is natuurlijk wel vacht en ze verharen ook. Zij redt zich prima zonder dekens, maar schuilt dab veel en dat heeft nadelen.

Ik had nog een quarter die kwam van stal met dekens en gelijk eerste jaar zonder dekens ging prima.
En een andere jonge hengst had een mega dun velletje, net als mn ruin eigenlijk, maar die was niet gezond en stond wel onder dekens.

Vacht aanmaken doen ze in mijn ervaring pas na 1 a 2 winters zonder dekens staan. En daarna wordt het wel nog iets meer. Maar met de winters hier hebben ze er geen last van. Het wordt niet echt koud in Nederland.
Maar ik ben heel erg voor beschutting en een goede schuilstal. Ik zou ze nooit zonder schuistal laten lopen met of zonder dekens.

@sevke, maar die rare gezichten horen erbij, hahaha. Je ziet ze soms voorbij komen........

Hoe plak je je hoed vast? Misschien dat ook bij je mond proberen? haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 12:09 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik reed ranch riding met mijn haflinger. Dat was voor hem het best passende onderdeel. Dus nee, niet alleen reiners :D

Spannend jullie aankomende veulens!
Paint is een knap paard sevke!

Leuk juist als er wat afwisseling is!

Ooit lang geleden heb ik paar keer gestart met kruising Fries van bijna 1.70 in de trail horsemanship and pleusure. Dan leek hij wel echt mega


Plak je je hoed echt vast sevke? Of is dat een grapje van superpony?

Gaaf dat je dochter ook gaat starten sevke!leuk om te delen. Mijn dochter rijdt ook alleen zij Engelse dressuur. Misschien ooit nog eens western je weet maar nooit, misschien wel op onze zelfgefokte!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen