hengstkeuze voor AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:21

@)ts, ja ik kreeg haar niet meer droog en gezien ze hier in de winter wel 10 upd buiten staan was dat niet handig!

@sevke, jullie hebben meerdere dekhengsten en fokmerries volgens mij? Is het nog hobby of hebben jullie een bedrijf? Puur nieuwsgierigheid hoor :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:43

Ik plak mijn hoed niet vast :D Hij is perfect geshaped op mijn hoofd, dus hij valt niet af.
@wildgirl: wij hebben meerdere dekhengsten en fokmerries, ja. In een bedrijf. We hebben altijd rond de 20 paarden. Allemaal quarters. (En één paint :+ )
Onze ouwe Giadunita is trouwens vandaag drachtig gescand van Paintje. Binnen een maand nog eens voor het hartje, maar alles ziet er goed uit.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 18:50

sevke schreef:
Ik plak mijn hoed niet vast :D Hij is perfect geshaped op mijn hoofd, dus hij valt niet af.
@wildgirl: wij hebben meerdere dekhengsten en fokmerries, ja. In een bedrijf. We hebben altijd rond de 20 paarden. Allemaal quarters. (En één paint :+ )
Onze ouwe Giadunita is trouwens vandaag drachtig gescand van Paintje. Binnen een maand nog eens voor het hartje, maar alles ziet er goed uit.


Gefeliciteerd sevke!
Wat houdt die merrie zich goed zeg.
Hoeveel veulens heeft ze gehad?
En tot hoelang is ze bereden nog nog steeds?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 00:31

sevke schreef:
Ik plak mijn hoed niet vast :D Hij is perfect geshaped op mijn hoofd, dus hij valt niet af.
@wildgirl: wij hebben meerdere dekhengsten en fokmerries, ja. In een bedrijf. We hebben altijd rond de 20 paarden. Allemaal quarters. (En één paint :+ )
Onze ouwe Giadunita is trouwens vandaag drachtig gescand van Paintje. Binnen een maand nog eens voor het hartje, maar alles ziet er goed uit.


Oke, maar nu moet je wel eerlijk vertellen dat heel veel mensen dat wel doen en ik geen gek grapje maakte :+ }> :D

Gefeliciteerd met de dracht! Welke merrie is dat? Eentje die dit jaar leeg was?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 07:18

Echt waar ?! Waar plak je dan aan vast? In je haar????

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:33

Nee hoor, gewoon aan je voorhoofd, bij voorkeur met secondelijm.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:00

En krijg je dat dan weer normaal los of steeds stukje vel mee?
Dit heb ik echt nog nooit geweten.....

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:16

Niet met secondenlijm, met een plakkertje. Van die tape waar je je bandages mee vastplakt. Veel mensen doen dat, inderdaad.
Giadunita heeft bij ons vier veulens gehad. We hebben haar pas op 18-jarige leeftijd gekocht, ze is bij ons nooit bereden geweest, maar we hebben ze wel niet elk jaar gedekt wegens haar leeftijd. Momenteel heeft ze een bay hengstje aan de voet van onze Shaggy.
Op haar 12de is ze nog Belgisch kampioen reining Open geworden in de VLP met haar vorige eigenaar.
Geen enkele fokmerrie wordt bij ons gereden, alhoewel ze allemaal 'rijdbaar' zijn. Behalve Giadunita dan, die heeft arthrose in haar rechtervoorknie sinds 3 jaar. Op de wei heeft ze er geen last van, maar ik denk niet dat je haar nog correct kunt rijden. Ze kan ook niet op stal. Ook in de winter loopt ze op een wei met een loopstal, samen met het jonge grut, omdat ze erg kreupel wordt als ze lange tijd moet stilstaan.
Al onze andere merries zijn perfect correct, maar voor mij is het goed als ze zwanger zijn en veulentjes opvoeden, en onder elkaar wat ruziemaken }> , ze moeten van mij verder niks doen.
Sommige van onze merries zou je nog leuk kunnen showen moest je ze in form zetten, maar dat hoeven ze van mij niet meer te doen. Fulltime mama's. De hengsten moeten wel nog werken. Hun taak is niet zo zwaar :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:18

Jij hebt dit bedrijf dus fulltime zeg maar?
Zou wel een keertje willen komen kijken, klinkt interessant!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:21

Haha, nee hoor, niet fulltime :D
We hebben nog een bouwbedrijf en een bankfiliaal. De paarden worden vooral gerund door mijn dochter. Het werk aan de weides en dergelijke door een zelfstandige helper. En wij rennen een beetje heenenweer tussen kantoor en boerderij.
Onze showpaarden staan bij een trainer gestald. Enkel de merries, veulens, jonge paarden, mijn dikke IJsco en onze gepensioneerde ruin staan aan huis.
Altijd welkom, hoor! Koffie staat klaar :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:22

Ok wow, dan doen jullie best veel! :oo

Dan moet ik er een keer een weekend van maken, denk dat het nogal een stukje rijden is. :=

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:24

tegen Gent. Oost Vlaanderen, België. We hebben een groot terrein. Je kunt er kamperen als je wil.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:26

Kamperen en mijn rug gaan niet samen. :')

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:42

Wat leuk om beetje te horen hoe jouw paarden leven eruit ziet sevke!
Dikke ijsco? Hoe komt die daar dan verdwaald tussen??

En over hoeveel paarden hebben we het hier? Klinkt enorm!
Fijn dat je er wel hulp bij hebt.

Maar de hengsten staan dus in training maar jij showt ze ook. Dan is het beetje in de buurt en je gaat er nu en dan heen om zelf te rijden?

Hahaha werk van de hengsten valt mee... Zeker wel vergeleken bij de merries al hebben sommige hengsten het ook wel zwaar in het seizoen hoor je wel

Maar dat zal vooral natuurlijk dekken zijn denk ik, want dan vaker op een dag.

Onze oudere (18) KWPN merrie is nu ook alleen mama-to-be
Maar ik hoop de quarter nog tijd te kunnen rijden en vrij vlot weer op te kunnen pakken
Ben wel ook met clicker training bezig, als rijden dan niet meer fijn is kan ik toch met haar wat doen
Ze vindt het geweldig! ( Ja alles met eten is geweldig in haar ogen _O- )

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:28

Onze qh merrie word volgende week gescand op dracht. Ben benieuwd *\o/*
Ik vind haar anders in gedrag nu maar dat kan ook tussen mijn oren zitten :D

Symke super leuk clicktertraining! Ik ben ook een grondwerk-fan, en dit paard ook trouwens.

_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:39

Ik lees gezellig met jullie mee. Ik heb een quarter op pensioen en ben aan het nadenken over een opvolger over een aantal jaar. Zolang hij goed is mag hij blijven, maar het gaat wel een keer ophouden vrees ik. Andere rassen ben ik me ook in het verdiepen, maar kom toch iedere keer weer terug op het karakter van de quarter en hoe fijn/leuk ik mijn eigen dikbil vind. De interessante posts en bijdragen van de fokkers in dit topic lees ik dan ook graag ter verdieping. Er is zoveel ellende ook wat je leest, dat je je zoektocht eigenlijk amper durft te beginnen :o . Misschien ook leuk om hier een HK topic van te maken voor alle dikbil fanaten? ( kon ik niet vinden althans)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:51


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:18

Mijn merrie is 14, nu drachtig, maar vind ik echt jong.

Ik had eigenlijk een leuke fokmerrie erbij gewild zodat ze samen konden moederen, waar je nog een klein rondje bos op kan doen. Maar waar we eerder nog veel aangeboden kregen is het nu moeizaam of voor de hoofdprijs. Zelfs als ze een klein mankementje hebben.
En meer ruinen dan merries of oudere merries zonder ervaring

Onze ouderen van 22 en 28 hebben ook artrose, maar doen het door 24/7 rondlopen ook beter. Merrie was 19 en echt slecht toen ze bij ons kwam. Op stal altijd stijf uit stal en dikke benen. Nu nooit stijf en hele slanke beentjes.

Summerdreams, spannend. Ik zie nog steeds weinig verschil. Ze is wel zacht en kijkt dromerig, maar dat is het enige wel.

Carien, dat heb ik ook. Ik heb ook andere rassen western gereden; nrps, draver, New forest, maar blijf toch meer bij de quarter hangen. Sta nog steeds open voor een ander ras, maar ik heb het idee dat ze onderling ook wel beter elkaar vinden.
Maar we wachten hier ook af. Met deze leeftijden kan het zomaar opeens allemaal anders zijn.

DaniellaF, met secondelijm? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Misschien als je ook met je hoed wil slapen??

Inderdaad strips of haarlak.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:49

_Carien schreef:
Ik lees gezellig met jullie mee. Ik heb een quarter op pensioen en ben aan het nadenken over een opvolger over een aantal jaar. Zolang hij goed is mag hij blijven, maar het gaat wel een keer ophouden vrees ik. Andere rassen ben ik me ook in het verdiepen, maar kom toch iedere keer weer terug op het karakter van de quarter en hoe fijn/leuk ik mijn eigen dikbil vind. De interessante posts en bijdragen van de fokkers in dit topic lees ik dan ook graag ter verdieping. Er is zoveel ellende ook wat je leest, dat je je zoektocht eigenlijk amper durft te beginnen :o . Misschien ook leuk om hier een HK topic van te maken voor alle dikbil fanaten? ( kon ik niet vinden althans)


Goed idee! Er is wel een western ruiter topic idd maar geen quarter/veulens fokken etc topic.

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:50

superpony schreef:
DaniellaF, met secondelijm? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Misschien als je ook met je hoed wil slapen??

Inderdaad strips of haarlak.


Sorry, ik kon het niet laten. Nee natuurlijk niet met secondelijm, alhoewel dat wel gebeurd is en ik daaraan moest denken toen ik de hoedvastplakvraag zag. :D :+
Maar idd gewoon met een stukje dubbelzijdige plakband, of als je hoed ietwat te groot is, een stukje tochtband of zelfs een randje van siliconengel. Dat zit dan ín de hoed, en niet op je hoofd vast.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:02

DaniellaF schreef:
superpony schreef:
DaniellaF, met secondelijm? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Misschien als je ook met je hoed wil slapen??

Inderdaad strips of haarlak.


Sorry, ik kon het niet laten. Nee natuurlijk niet met secondelijm, alhoewel dat wel gebeurd is en ik daaraan moest denken toen ik de hoedvastplakvraag zag. :D :+
Maar idd gewoon met een stukje dubbelzijdige plakband, of als je hoed ietwat te groot is, een stukje tochtband of zelfs een randje van siliconengel. Dat zit dan ín de hoed, en niet op je hoofd vast.


:+ }>

Ik schrok al. Heb even terug mijn duim en wijsvinger aan elkaar geplakt en dat was echt vervelend :o :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:14

@Symke : we hebben een twintigtal paarden. De hengsten staan niet echt in de buurt. De reiners staan op 1u40 min rijden (enkele rit), Paintje op 1u15min rijden enkele rit. Ja, ik ga er nu en dan heen om te trainen.
Onze hengsten dekken niet natuurlijk. Enkel via KI.
Onze IJsco? Tja, verhaal apart. Ik vond IJsco's altijd leuk en heb er altijd eentje willen hebben. Op een bepaald moment was ik de reining en de entourage eromheen redelijk beu en kocht ik een IJs. Na een paar maanden had ik er zelfs twee. Maar die stonden er ook maar wat te staan, en nu heb ik er nog één, en ben terug gezwicht voor de reining. Mijn dikke IJs ga ik af en toe mee naar het bos, of om wat onnozelheid mee te doen. We hebben eens aan de Extreme Cowboyrace meegedaan, Gjafar en ik :o
Compleet met fout hemd en linedancehoed. (de onderste foto is ook betaald, hoor, maar ik vind hem niet direct terug zonder watermerk)

Afbeelding
Afbeelding
We hebben wel lol gehad, Dikke en ik. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:18

Die IJsco is stoer!! <3

Maat wat staan jou paarden allemaal ver weg van je huis! :oo
Was er geen geschikte stal in de buurt?
Kost buiten stalgeld ook veel benzine....

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:31

Bellatrix schreef:
Die IJsco is stoer!! <3

Maat wat staan jou paarden allemaal ver weg van je huis! :oo
Was er geen geschikte stal in de buurt?
Kost buiten stalgeld ook veel benzine....


Dankje. Ik vind hem zelf ook erg leuk.

Nee. Probleem is de bodem. Waar we nu staan is een goede accomodatie met goede bodem en goede trainer.
Kost inderdaad nogal wat aan benzine én tijd...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:43

Heb je ook nog wel tijd voor jezelf?