[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:17

Hmm ja, dat is lastig inderdaad.
Voor goedkope matten kan ik je iemand hier in de buurt aanraden. Hij verkoopt ze in alle soorten en maten en veelal gebruikt waardoor de prijs ook aantrekkelijk is. Uiteraard zijn ze nog wel prima voor een 2e ronde.
Zal even de advertentie erbij zoeken

Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:21


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:49

Ah thanx!
Wij hebben nu dit onder de hooibak. Maar dat blijft slecht liggen. Hier komen sowieso omgekeerde grindtegels. Ook om zoveel mogelijk te voorkomen dat het hooi in de bodem mengt.
Afbeelding

En in de stal. Daar blijft het beter liggen.
Afbeelding

De paarden mogen nu dit stukje kaal eten en dan komt er ook een bak. Dat is op grond en ik denk er sterk aan om daar van die roosters onder te leggen en te vullen met grond voor de stevigheid.
Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:32

Dat duurt 10 minuten en het is kaal, haha. Heb jij van die brede zandpaden aangelegd?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:33

Ja, er komt nog een stukje bij, dan hebben ze genoeg ruimte om om de bak heen te kunnen lopen :D
We doen aan strookbegrazing, dus dit was even een stukje extra.
Wij hebben een track om het hele perceel en nog een pad middendoor. Dat is gekeerd zand. De paden zijn zo'n 4-5 meter breed :j

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:37

Mooi, waar mijn paard staat is alleen de bak omgekeerd. De rest is blubber. Haha. De paarden hebben een paddock van 17 bij 120m die ze mogen vertrappen, in de winter staan ze tot de knien er in. En dan zijn er 1 klein weitje achteraan (30 bij 30m), en middelgrote wei (70 bij 70) en 1 grote wei (te groot om te meten zeg maar). Vanuit de paddock kunnen ze in de zomer naar de weides. De middelgrote is de eerste, die is afsluitbaar. Daarna kunnen ze door via een pad langs een vennetje naar de kleine, daar willen ze niet staan, als je die afsluit breken ze uit, nooit een oorzaak gevonden, maar daar is dus iets. Ze vreten er wel eens een paar minuten, maar in principe willen de paarden daar niet staan. DAn loopt er achter het vennetje een pad naar de grote wei. Meestal krijgen ze of alleen de paddock, of alles tegelijk. Maar daar is geen grond omgekeerd bij de paden, dus die zijn echt nat, maar goed, in de winter staan ze alleen in de paddock.

Heb jij ook een inloopstal? EN je laat ze ook wel op de wei lopen? of echt alleen strookbegrazing?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:55

Wel een mooie grote paddock :j
Wij hebben zo'n 350/400m aan track en dan nog een bak die onderdeel is van de track.
We zitten op leem, dus dat laat slecht water door. Daarom is alles gekeerd. Als het veel regent dan ligt het water er even op, maar als het dan een dag droog is, dan is het snel weggezakt.

Kan wel even een impressie geven :D
Dit is de bak/grote paddock
Afbeelding

We hebben 4 weitjes. 1 is wat groter en dat is de speelwei (met heuvel). Deze is wat droger, dus als de rest te nat is, dan gaat deze open. Hier mogen ze ook in de winter op met goede dagen.
Dit is nog een foto van toen ze er vaker op stonden. Inmiddels is hij al een tijdje dicht en staat het gras een meter hoog :D
Links bij het bosje is dat hoekje waar ik nog een voerbak wil voor de winter. Moeten ze toch weer wat meer lopen.
Afbeelding

Afbeelding

We hebben een inloopstal van 4x8m. Links gewoon stenen en rechts liggen de rubberen tegels. In de winter gaat daar wel bodembedekking in, omdat ze er dan ook in slapen. Maar in de zomer slapen ze buiten en wordt de stal vooral als toilet gebruikt als er iets in ligt. Dus daarom is hij in de zomer leeg, op de rubberen tegels na dan.
Afbeelding

Afbeelding

Er voor is verhard. Daar kunnen ze altijd droog staan.
De plek waar ik de foto heb gemaakt, achter het hek, komt er ook nog voor een deel bij zodat ze een rondje kunnen lopen. Dat is nu een doodlopend stuk. Daar ligt een puinpad (is nu parkeerplaats, daar gaat dan een stukje af), dus mooi voor de voeten. En daar komt dan ook nog een hooibak te staan, zodat we in de winter toe kunnen met 1x per dag voeren. En tegelijkertijd hebben we dan zoveel voerplekken dat ze ook gedwongen worden om wat meer te lopen :D
Afbeelding

En dan de track. Hier zie je ook mooi de bak en de heuvel in de speelwei. Achter het bosje in het midden loopt ook nog een pad van links naar rechts. En daar achter ligt nog een wei die we opgedeeld hebben in 3 snackweitjes die we met strookbegrazing geven.
Afbeelding

Hier zie je een snackweitje met een nieuw strookje gras. Op de track en bak mesten we uit, op de wei laten we het liggen. Als ze klaar zijn met een weitje gaan we er met de zitmaaier overheen om de lange plukken te maaien (boterbloem enzo) en een sleep er achter om de mest te verspreiden. Dan gaat het dicht en kan het 2 maanden groeien voor deze wei weer aan de beurt is. We hebben 3 weitjes en doen ongeveer een maand met een wei.
Afbeelding

Deze is weer klaar om te groeien nu.
Afbeelding

Dit is het totale perceel (oude foto). De zwarte lijn midden door de wei heen is nu weg, waren 6 kleine weitjes en zijn nu 3 iets grotere. In de groene omlijning staan nu 3 wilgenboompjes heel hard te groeien :D
Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:25

WEl gaaf hoor. Ik heb geen eigen grond, dus ben afhankelijk van een stalhouder. Als ik zou wonen waar mijn paard staat, dan hadden ze zelfs een stukje bos gekregen om op te lopen. Inloopstallen zijn er ook niet waar mijn paard staat, dat is in de winter dus 's nachts op stal, overdag buiten en in de zomer dag en nacht buiten, in de nacht op de paddock, overdag op de wei. Ook nu het best nat is en er eigenlijk niet heel lekker gelegen kan worden toch buiten laten. Dan liggen ze maar overdag op de wei. Ze willen ook niet op stal nu en als het een dag droog is, dan is de paddock nu wel weer droog, dat is in de winter niet het geval. Na september regen betekent tot maart nat zeg maar.
De paarden mogen van mij absoluut niet los in de bak zonder toezicht en stront moet iedereen opruimen in de bak. Dat is het stukje domein waar ik de baas over ben zeg maar, haha.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:04

Dit is ook niet van mij, maar ik huur het en beheer het zelf. 2 paarden zijn van mij en de andere 2 zijn pension. Maar ik kan dus alles zelf bepalen. Heb afspraken over wat wel en niet kan en daarbinnen kan ik het zelf inrichten. In overleg met de 2 pensionklanten uiteraard.
Ik vind het heel fijn dat ze een keuze hebben waar ze kunnen staan. Mijn haf staat altijd buiten. Mijn paint staat met regen liever binnen en ligt dan ook graag binnen. Zo kunnen we aan beide behoeften voldoen :j

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:08

Daihyo schreef:
Dit is ook niet van mij, maar ik huur het en beheer het zelf. 2 paarden zijn van mij en de andere 2 zijn pension. Maar ik kan dus alles zelf bepalen. Heb afspraken over wat wel en niet kan en daarbinnen kan ik het zelf inrichten. In overleg met de 2 pensionklanten uiteraard.
Ik vind het heel fijn dat ze een keuze hebben waar ze kunnen staan. Mijn haf staat altijd buiten. Mijn paint staat met regen liever binnen en ligt dan ook graag binnen. Zo kunnen we aan beide behoeften voldoen :j

Zeker. Ik heb die optie helaas niet. Maar ik denk wel dat mijn paard gelukkig is waar ze staat. Voorheen sprong ze op pensionstallen wel eens over omheiningen van 1.50m hoog met stroom er op (zonder te slopen) als het gras bij de buren groener was. Nu blijft ze zelfs achter touwtjes zonder stroom van 70cm hoog staan. :Y)
Hoewel, vorig jaar zijn ze met z'n allen een keer uitgebroken (iemand om ver lopen voordat de poort dicht was) en toen ging mijn merrie over het prikkeldraad naar het sappige koeienweitje bij de buren. De andere 2 durfden niet te springen en stonden te kijken wat mijn merrie aan het doen was. :+ Maar normaal springt ze tegenwoordig niet meer uit haar wei naar sappiger gras.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:31

Als ze zich goed voelen is het goed. Paarden houden is maatwerk :j

Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:34

Een soortgelijke constructie hebben wij ook Daihyo, echt superfijn. Onze verhuurder denkt ook actief mee en maakt dingen voor ons zoals een aanbindring en straks helpt hij ook met de overkapping. Super handig want hij is timmerman. Zo heeft hij natuurlijk ook nog een beetje een vinger in de pap maar dat vind ik geen probleem.

Joan blijft ook meestal buiten of het moet heel slecht zijn. Rudi daarintegen vind ik vaak binnen. Laatst met de hitte ook, dan gaat hij binnen staan slapen. De rest staat in de schaduw onder de bomen.

Nee, ondanks dat we best veel qua luxe hebben moeten inleveren nu, vind ik het superfijn. Het is wat mij betreft een paradijsje in de dop en we kunnen het helemaal naar onze wensen inrichten :j

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:10

Ja ik vind het ook super fijn. Ik ben hier in december komen staan, gewoon als pensionklant. Maar een paar weken geleden kreeg ik de vraag of ik interesse had in de complete huur en beheer. Dus met mijn partner over gehad, over nagedacht, op een rijtje gezet wat er nog moest gebeuren, een lijstje gemaakt met wat ik dan wilde. En toen ja gezegd. Ik vind het ook echt heel leuk. Wel nog wat investeringen moeten doen (zitmaaier, 2 hooibakken, 10 balen 500kg hooi overgenomen die al gekocht waren, bosmaaier) en er komt nog wat aan (paddockplaten). We zijn van 2 voerbeurten per dag naar 1 voerbeurt per dag gegaan, omdat ik het gewoon niet red. Dat gaat nu met gras erbij goed. Maar voor de winter heeft dat wel wat aanpassingen nodig om genoeg hooi en stro (we mengen) te kunnen aanbieden. Dus extra voerplaatsen creëren, netten, draden verzetten, enz. Daar moest ik wel even een planning voor maken: wat moet nu, wat moet voor de winter en wat kan er na. Wat móet en wat wíl ik. Dat soort afwegingen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:34

Je hebt echt een mooi plekje Amanda!

Tijden van komend show weekend zijn bekend. Zaterdag beginnen we om 08.30 en zondag om 08.00. Gelukkig beide dagen rond 18.00 klaar. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:25

Rij je naar stal voor een lesje, ben je er bijna, zit er opeens een Golf in je zijkant. >;)


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:17

Oei, heb je een ongeluk gehad Bellatrix? Hopelijk alles goed?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:18

Bellatrix schreef:
Je hebt echt een mooi plekje Amanda!

Tijden van komend show weekend zijn bekend. Zaterdag beginnen we om 08.30 en zondag om 08.00. Gelukkig beide dagen rond 18.00 klaar. :D

top! Dan zijn we op een deftig uur thuis zondag :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:18

Ja, niets aan de hand met mij...Raza daartegen heeft een flinke deuk aan de zijkant.

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:23

oh wat erg! Je was toch niet in fout?
Wel een heel leuk autootje, trouwens <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:27

Nee, ik zat niet fout, ik kwam van rechts, hij uit een uitrit en hij keek niet goed.

Raza is geweldig! :+:
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:34

Zo dat is nog een aardige tik geweest. Zelf geen klachten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:35

Neehoor. We reden beide nog geen 30. Maar omdat ik nog een stukje doorreed na de botsing is mijn deuk zo lang.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:40

Gelukkig zelf ongedeerd. Dat is nog altijd het belangrijkste :j
De rest is verzekeringswerk. Maar wel zuur :\

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:42

Ja dat zeker...heb deze week alleen geen tijd meer om hem weg te brengen, wordt volgende week.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:35

Jeetje Marlies, dat is balen... Succes. Mocht je hulp kunnen gebruiken bij de afwikkeling dan kan je me een PB-doen, schades zijn mijn werk :)

Waar is de show trouwens?

Wat betreft je les: heerljik zo'n joggend paard, eer ik daar ben zijn we wel even verder denk ik met tante Tuttebel :) Wat ik me wel afvraag: hou je je handen expres zo laag? Hierdoor lijk je licht voorover te gaan kantelen. Plus dat wanneer je op 1 hand gaat rijden je je reins ook hoger houdt.
Verder is dat gehobbel heerlijk, al moest ik zondag héél erg wennen toen ik op een quarter les had, haha, niet vooruit te branden voor mijn gevoel :)