Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paint horse kopen

 
Profiel   

Goedenavond!

Voor zowel mijn dochter als mijzelf op zoek naar een leuk paardje. In mijn zoektocht kwam ik in aanraking met een paint (die het niet geworden is, door meerdere redenen). Ik merk dat het ras mij zeer aanspreekt in het algemeen. Ik richt me overigens niet specifiek op een ras, maar bekijk echt het dier qua karakter.
Nu kwam toevallig mijn instructrice deze paint tegen terwijl ze op zoek was naar een paard voor zichzelf. Ik heb totaal geen kennis van de bloedlijnen, maar er zit een vol papier bij deze merrie. Zowel vader als moeder panel 7 neg. Ze is bijna 3, dus nog jong, maar oogt heel nuchter en lief aldus mijn instructrice.
Kan iemand mij vertellen of 6600 euro een redelijke prijs is voor een paint van deze leeftijd? En heeft iemand verstand van de bloedlijnen en kan me hier wellicht wat meer over vertellen?
Uiteraard wil ik eerst zelf (meerdere keren!) gaan kijken, maar voor mijn idee alvast!
Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Mendylexy op 28-11-21 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:14 



 
Profiel   

Heb je een foto? Ook van de bloedlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:22 



 
Profiel   

Dacht dat ik die toegevoegd had, maar blijkbaar niet gelukt.....[ img ]

[ img ]


[ img ]
Papa

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:28 



 
Profiel   

Van het papier kan ik met zon klein fotootje niet echt wat maken. Ik heb genoeg verstand van bloedlijnen, maar dan moet wel de naam vader en moeder vermeld worden.

Dus kwa prijs tja het is maar net wat de gek ervoor geeft. Wat ik wel meegeven wil, het is een solid zo te zien op de foto. Die zijn gewoon minder gewild met oog op wedstrijden. De solid klasses zijn in NL heel klein, en de wedstrijdruiter gaat daarom liever voor een regular (met vlekken). Kwa stand/bouw enz enz is er met deze foto ook niets van te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:21 



 
Profiel   

Bij de Paints zijn gewoon solid onderdelen of soms zelfs samen met de regular.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:22 



 
Profiel   

Vader: silver flower (sorrelovero)
Moeder: Black sassy ice moon (chestnut).

Overigens niet persé wedstrijd ambitie hier hoor .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:29 



 
Profiel   

Is het paardje zelf ook panel getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:34 



 
Profiel   

Nee, nog niet! Maar mochten we haar willen kopen dan gaat dat zeker eerst gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:37 



 
Profiel   

Leuk paard op de foto. Als beide ouders panel 7 negatief zijn, dan hoef je niet te testen hierop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:46 



 
Profiel   

6600 voor een correcte 2.5 jarige merrie(ook xrays bekend?)met vol papier is geen geld. Waarom verkopen ze haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:59 



 
Profiel   

Het is een handelaar. Via mijn instructrice die haar eigen maar ook manege paarden bij hem koopt zo in contact gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:06 



 
Profiel   

Röntgen weet ik eerlijk gezegd niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:11 



 
Profiel   

Popstra schreef
Is het paardje zelf ook panel getest?

Is dat nog nodig als beide ouders 7-panel n/n getest zijn?
Leuk dier TS :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:45 



 
Profiel   

Volgens Crow een paar reacties hierboven niet.

Ik zou het wel laten doen mocht je het paardje even zelf in de toekomst willen verkopen . Mensen willen resultaten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:51 



 
Profiel   

Ah zo. Maar niet omdat je wilt weten of het paard zelf erfelijk belast is, want dat kan niet als de ouders n/n zijn. Daarom vond ik het ook wat vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:53 



 
Profiel   

Als de ouders negatief zijn is testen niet nodig. Veulen is dan automatisch negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:57 



 
Profiel   

Ik vind het ook geen geld voor een 3 jarige leuke merrie.

Vader is volgens mij niet 7-panel n/n want die is olws n/o. Vraag dus zeker om kopieën van die testen zodat ze niet zomaar wat tegen je zeggen om er snel vanaf te zijn.

Als je later met haar wil fokken is een lwo test ook aangeraden bij haar, want dat kunnen ze dragen zonder zelf veel wit te hebben en je mag geen 2 dragers kruisen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:31 



 
Profiel   

Ooohw ik ben even gaan checken op APHA… vader is zelfs hypp N/H dus zéker testen!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:34 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Ooohw ik ben even gaan checken op APHA… vader is zelfs hypp N/H dus zéker testen!

[ [url=m/en2TFC.png]Afbeelding[/url] ]


Oh, zeker testen ja. Misschien is dat de reden van de leuke prijs. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:45 



 
Profiel   

Goeie check zeg. Dan zeker testen. Je wilt geen problemen kopen :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:46 



 
Profiel   

Kijk en daar komt dan de cobra uit het gras. Vader is niet n/n. Waarbij ik, en nu speel ik echt advocaat van de duivel, twijfels heb over de ouders. Het paard wat je wilt kopen is een palo (verdunning) waar de ouders chestnut en sorrel zijn. Vos x vos kan geen palo (verdunning) geven. Op allbreed staat de vader zelfs als chestnut te boek. Heet of 1 van de 2 staat niet in de goede kleur te boek. Aangezien er een foto van de vader gepost is, kan die het niet zijn. Maar moeder staat als chestnut omschreven, wat een donkere kleur vos is. En is er dus iets niet ok met de papieren.

Voor mij meerdere alarmbellen en rode vlaggen. Als je serieus voor dit paard wilt gaan, zeker testen op gendefecten, en ook zeker contact opnemen met de APHA of ze DNA getyped is. Dus of ze zelf ook getest is of de ouders ook daadwerkelijk haar ouders zijn. En dan het normale riedeltje van keuren ook rontgen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:47 



 
Profiel   

Hmm...ik hoor het al, goed dat ik als niet kenner hier mijn vragen stel. En meteen ook een no go voor mij dan denk ik!
Heb nog een andere paint op hetvoog, maar die heeft helemaal geen papier. Geldt dan hetzelfde dus testen en keuren? Of gewoon helemaal niet aan beginnen dan? Ik heb overigens geen fok of wedstrijdambitie, zoek gewoon een leuk recreatie paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:03 



 
Profiel   

Testen :j
Als het niet bekend is (of niet klopt :oo Bizar :oo ), dan altijd testen.

Rina: scherp. Maar dan is het toch raar dat de APHA papier afgeeft? Die moeten dan zelf toch ook zien dat het niet klopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:05 



 
Profiel   

Altijd testen inderdaad. De genetische mankementen waarop getest worden kunnen ook op het recreatieve vlak problemen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:10 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Rina: scherp. Maar dan is het toch raar dat de APHA papier afgeeft? Die moeten dan zelf toch ook zien dat het niet klopt?


Hahaha iets met ze heeft teveel vossen gehad :+ Het papier op de foto is echt niet te ontcijferen, ik heb meerdere pogingen gedaan, dus ik kan niet goed zien of moeders ook op dat papier als chestnut staat, maar als vos kan dit veulen geen kind van die vader zijn. Of moeders en vaders kloppen beide niet. En ja het is een beetje vreemd dat dat papier erbij zit. Waarbij tegenwoordig met de goede kopieerapparaten............. ok ik zeg nu niks meer. Dit mag je zelf invullen.

Ik heb vaak genoeg contact gehad met zowel de APHA als AQHA over papieren, en in de tijd dat ik nog fokte genoeg discussie met hun over kleuren, en paarden die met een verkeerde kleur in hun database stonden, dat ik weet dat dat wel kan. Maar een chestnut die ineens palo wordt, terwijl voor de fokkerij palo veel gewilder is (verdunning en apart kleurtje) das een nieuwe voor mij. En het is gewoon simpel vos x vos kan geen palo geven.


Mendylexy schreef
Hmm...ik hoor het al, goed dat ik als niet kenner hier mijn vragen stel. En meteen ook een no go voor mij dan denk ik!
Heb nog een andere paint op hetvoog, maar die heeft helemaal geen papier. Geldt dan hetzelfde dus testen en keuren? Of gewoon helemaal niet aan beginnen dan? Ik heb overigens geen fok of wedstrijdambitie, zoek gewoon een leuk recreatie paardje!


Ok ik ben dan wel fokker geweest en wedstrijdruiter, maar zonder papier, waar ik dus echt geen voorstander van ben en dat om meerdere redenen, ja ook altijd keuren en ook zeker testen op gendefecten. Er gaat binnen de Amerikaanse rassen best wel het een en ander rond aan gendefecten, en bij een paard zonder papier wordt er meestal geen moeite gedaan die te testen. Kleur is alleen van belang als er met papier een vermoeden is dat het niet klopt. Wat bij het paard uit de openingspost het geval lijkt.
Op papier kan je niet rijden, maar in het geval van de Paints en Quarters (en Appies ook overigens) is het hebben van het papier een grote waardevermeerdering. Zelfs in deze tijd dat de prijzen echt gek zijn. Een paard zonder papieren heeft dus (helemaal voor een fokker/wedstrijdruiter) een behoorlijk stuk minder waarde. Wil helemaal niet zeggen dat het paard niet goed is, maar juist omdat er in de niet-papier fokkerij weinig getest wordt, er nog minder wordt gekeken of een combi ook past (meestal is het fokken voor het geld) ben ik er niet voor. Er zijn echt wel fokkers te vinden die zonder papier fokken en die het serieus doen, maar het gros gaat bij mij onder broodfok. Geen moeite willen doen, en de financiën willen trekken om de correcte papieren erbij te krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen