Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 320 van de 489 [ 12205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323 ... 489  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

 
Profiel   

Germie, dat dier heeft gewoon pijn! Na een tijdje loopt hij door de pijn heen. Zo was het ook met mijn oude dressuurpaard. Zogezegd een dieseltje. Altijd stijfjes met starten maar even later wel goed. Nadat hij echt kreupel kwam te staan door iets anders en niet echt wilde beteren heb ik foto's laten maken... Hij bleek te stikken van de artrose ;( 4en op de foto's dus dan weet je het wel.
Als de eigenaar zo stront eigenwijs is zo ik mijn handen er vanaf trekken. Hoe kun je nou in godsnaam zeggen dat het wel meevalt met zo'n voet?! Echt onbegrijpelijk. Ik zou geloof ik verschrikkelijk boos worden zelfs. Hoe kun je een dier zo laten creperen -:(-

xDenies, nog 1 dagje volhouden en de eer aan jezelf houden meid :(:)

Ik dacht vandaag lekker met Rudi te werken want de bak was mooi gesleept. Hij dacht er anders over :roll: Ze staan sinds 2 dagen samen met 2 andere paarden en nu wil meneer zo snel mogelijk terug naar stal want daar zijn de vriendjes. Kortom, super druk paard onder me **\O/** dus mijn plannetje viel mooi in duigen. Ik wilde rundowns en wissels oefenen.. Ik heb het maar gehouden bij grote en kleine cirkels en een beetje rechtuit. Verder nog wel wat spins gedaan. Rechtsom gaat als een trein naar linksom wil hij nog steeds schreef worden en dan op zijn buiten achterbeen draaien. Langzaam verbeterd het maar hij blijft het toch lastig vinden. Tijd voor een lesje denk ik zo
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:14 



 
Profiel   

Ho, ik zeg niet dat hij geen pijn heeft he. Dus mij niet aanvallen ;) Ik twijfel dus, want ik vind hem in het begin niet geheel zuiver zeg maar, maar kan ook niet zeggen van echt kreupel om het zo maar te zeggen. Ik ben juist degene geweest die er voor gezorgd heeft dat er wel een smid bij kwam. Maar meer kan ik niet doen. En de smid is dus sinds de hoefzweer er nu 3 keer bij geweest (1 keer voor de zweer, 2 keer bekappen). Hier is geen artrose in het spel, maar dus wel wat anders en ik ben ergens bang voor een hoornzuil omdat de witte lijn dus een duidelijke knik vertoont. Maar goed, ik ben geen smid en geen eigenaar. Ik wil gewoon mijn best doen voor het paard. En ik baal er wel van. Ik had het dier allang in een trailer gezet naar een kliniek. En hoewel ik niets met ijzers heb was dat dan tijdelijk geen probleem.

Mijn eigen paard heeft helaas mok en daardoor een dik been, niet kreupel. Maar daar ben ik al mee aan het behandelen.


Laatst bijgewerkt door germie op 18-01-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:36 



 
Profiel   

Denise: https://www.allbreedpedigree.com/lc+tecum+special+moon
Dat is haar pedigree. Alleen de moederlijn moet nog aangevuld worden zie ik. Apart. Maar goed, wel vol papier, dus dat is te achterhalen :j

Noisy, zo herkenbaar. Zo’n alpenquarter heb ik ook zodra er nieuwe paarden zijn. Ik heb inmiddels wel geleerd om die 1e week niks te verwachten. Kan het altijd meevallen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:48 



 
Profiel   

Germie, het artrose verhaal ging erom dat een paard de pijn na een tijdje verbijt en dus beter loopt, niet dat het paard waar jij voor zorgt artrose heeft, dat heb ik nergens gezegd :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:57 



 
Profiel   

Noisy schreef
Germie, het artrose verhaal ging erom dat een paard de pijn na een tijdje verbijt en dus beter loopt, niet dat het paard waar jij voor zorgt artrose heeft, dat heb ik nergens gezegd :roll:

Dat klopt. En ik denk niet dat hier artrose in het spel is. Maar ja, als een paard langere tijd die knik in de witte lijn houdt, dan drukt dat wel degelijk op het hoefbeen natuurlijk. En dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:12 



 
Profiel   

Een knappe bekapper/smid zoeken die weet wat ie doet. De beroerde toestand van die hoeven is niet in 2 maanden zo gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:52 



 
Profiel   

Nee, en ook dat heb ik wel aangegeven. Maar goed, als er gezegd wordt dat er niets aan de hand is?
Maar goed, er wordt nu in ieder geval wat aan gedaan en ik moet gewoon eerlijk toegeven dat hij echt vorige week netjes bekapt is. En dat moet sowieso nu bijgehouden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:44 



 
Profiel   

Kennen/doen jullie goat tying? Geen flauw idee of het in Nederland een ding is, maar ik hoor er graag meningen over!

Ik weet ook niet of er een nederlandse term voor is :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:57 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Kennen/doen jullie goat tying? Geen flauw idee of het in Nederland een ding is, maar ik hoor er graag meningen over!

Ik weet ook niet of er een nederlandse term voor is :=

Gok dat het niet mag zoals roping

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:15 



 
Profiel   

Wat houdt het in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:31 



 
Profiel   

Nee, lijkt me niet in ieder geval. Is hetzelfde als kinder-rodeo op schapen. Valt allemaal onder dierenmishandeling, dacht ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:10 



 
Profiel   

Dat vind ik wel meevallen. De geit wordt niet al rennend met een lasso gevangen (dus ze krijgen geen klap in de nek door de lasso, wat je bij calf roping ziet). Ze staan in het midden van de arena, men gallopeert er op af, springt uit het zadel, gooit de geit op zijn zij, en bindt de poten vast. Dat is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 05:40 



 
Profiel   

Hmm klinkt niet als iets waar ik vrolijk van word :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 06:32 



 
Profiel   

Nee. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 06:36 



 
Profiel   

Waarom zou je zoiets bij een dier willen doen voor je eigen fun? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:10 



 
Profiel   

Waarom zou je op een paard gaan zitten voor je eigen fun? :P Vanuit ons perspectief is het mishandeling, maar vanuit het Amerikaanse perspectief is het een normaal gebruik van dieren. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het goed praat, maar om het uit te leggen; dieren in de traditionele 'Westerse' cultuur worden op een andere manier beschouwd dan (als? Ik kom uit Brabant) dat wij dat in Nederland doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:44 



 
Profiel   

Dat ligt er aan hoe en waarom je op een paard gaat zitten.
Dat vind ik echt wel anders dan een nietsvermoedend dier op zijn zij gooien en de poten vastbinden. Ik neem aan dat je dat bij je paard ook niet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:48 



 
Profiel   

Ik vind dat vergelijkbaar met stierenvechten: voor vermaak een dier, of het nou een koe / kalf of geit of wat dan ook, in de stress helpen en niet goed te praten. Maar daarom zou ik ook niet naar een rodeo gaan bijvoorbeeld. ;) Niet mijn idee van vermaak, hoe verweven het ook is met de Amerikaanse cultuur.

Op een paard zitten dat met respect wordt behandeld en is opgeleid, vind ik idd niet te vergelijken. :) respect is denk ik het sleutelwoord dat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:56 



 
Profiel   

Leo schreef
Ik vind dat vergelijkbaar met stierenvechten: voor vermaak een dier, of het nou een koe / kalf of geit of wat dan ook, in de stress helpen en niet goed te praten. Maar daarom zou ik ook niet naar een rodeo gaan bijvoorbeeld. ;) Niet mijn idee van vermaak, hoe verweven het ook is met de Amerikaanse cultuur.

Op een paard zitten dat met respect wordt behandeld en is opgeleid, vind ik idd niet te vergelijken. :) respect is denk ik het sleutelwoord dat ik zoek.

Jij verwoordt het beter dan ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:00 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Dat ligt er aan hoe en waarom je op een paard gaat zitten.
Dat vind ik echt wel anders dan een nietsvermoedend dier op zijn zij gooien en de poten vastbinden. Ik neem aan dat je dat bij je paard ook niet doet.


Nou, eigenlijk... :P

Nee grapje. Maar stel je hebt een ranch in de VS, en je moet je kalveren brandmerken. Dan is de kans groot dat je deze technieken gebruikt om de kalveren te vangen. Die vaardigheden laat je dan zien in rodeo, in de vorm van een competitie.

Nogmaals, niet om het goed te praten, maar om het Amerikaanse perspectief uit te leggen. Waar ik persoonlijk niks van snap zijn de tie-downs (een neusriem met een enkele bijzet teugel die tussen de benen naar de singel toe gaat). Ik snap niet wat het nut daarvan is. Worden de paarden zo heet gefokt dat ze anders niet te houden zijn? Komt er zo veel adrenaline vrij waardoor ze anders niet te houden zijn? Leer dan beter je paard beheersen denk ik dan. Daar heb ik nog geen antwoord op gevonden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:06 



 
Profiel   

Ik weet dat het op ranches gebeurt, maar oké vind ik het niet. En geiten worden geloof ik niet gebrandmerkt dus hoeven ook niet op deze manier onderuit gegooid te worden.
Anywayyyyy het is idd een heel andere cultuur en ik hóóp dat dit soort dingen geen voeten aan de grond krijgen in NL.

Tie down snap ik ook niet, valt ook onder dwang en geen respect imo... heb wel eens gehoord dat een paard zou moeten 'leren' zijn hoofd lager te dragen maar geen idee of dat idd ook het beoogde gebruik is... gelukkig ken ik niemand die er mee werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:12 



 
Profiel   

Ik snap het perspectief wel, maar ik denk dat ze dan nog wat te leren hebben in Amerika :D
Overigens vind ik bepaalde zaken in de veehouderij in Nederland ook not done hoor, hier hebben we ook nog genoeg te leren als het over welzijn gaat.

Is een tie down ook niet gewoon een hulpteugel zoals een slof of bijzet of martingaal of thiedemann? Ter voorkomen dat het hoofd omhoog gaat toch?
Die zetten we hier in Nederland aan het bit vast. Lijkt me niet per sé vriendelijker dan aan de neusriem.
Maar goed, ik ben sowieso niet zo van de hulpteugels :D
Waar de kennis ophoudt beginnen de hulpteugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:14 



 
Profiel   

Weet iemand van jullie een showmanship/in hand trail trainer?
Ik wil met Noura toch eens kijken of we daar geschikt voor zijn. Jim vond showmanship SAAI, in hand trail MWAH. Dus misschien dat Noura het leuker vindt :+
Maar dan wil ik wel eens wat meer weten. Juiste houding enzo, dat soort dingen.
We hebben dat DPHC lidmaatschap tenslotte niet voor niets :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:04 



 
Profiel   

Op mijn stage werd ik door de eigenaar van de ranch 'gedwongen' met een western martingaal te rijden. Ik werd er heel ongelukkig van en heb hem kwaad huilend 's avonds er af getrokken :') Mijn toenmalige merrie en ik hadden uiteindelijk alleen maar ruzie. Jaren later, toen ik Beeb als veulen er bij had, hebben wij op StarReiners écht geleerd om te rijden en ging dat hoofd vanzelf omlaag. Uiteindelijk werd het een merrie dat als je opstapte ze gelijk haar neus naar de grond deed en je zo heerlijk ontspannen kon rijden. Kortom .. rij-technisch opgelost, zonder hulpmiddelen :D

Verder bemoei ik me nergens mee :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:19 



 
Profiel   

Leo, exact wat ik ook wilde zeggen _/-\o_

Juniper, gelukkig is brandmerken hier ook niet meer aan de orde. Niet dat die verschrikkelijke oormerken een haar beter zijn overigens :roll:
Zo snap ik Amerika ook niet dat ze couperen van oren en staarten nog steeds prima vinden. Ik kwam laatst per toeval bij een filmpje waar een dierenarts notabene zei dat de pup er niks van voelde. Het arme beestje kermde het uit van de pijn maar zij zei dat hij dat deed omdat hij werd vast gehouden. Hoezo plaat voor je kop 8)7 Zoals ze op die manier denken zal er voorlopig niks veranderen daar. Maar verder is het een prachtig land en wil ik er nog graag naartoe met iets van 5 lege koffers ofzo O:) :D

Zo'n Tie-down is hier gelijk aan de stoot teugel. Voor paarden die te heftig worden, om wat voor een reden dan ook, en dan de kop erop zetten en er vandoor gaan.
Ik heb ze weleens gezien bij manege paarden en ooit was er in mijn omgeving iemand die er een tijd mee gereden heeft. Dat was een combinatie heet sensibel paard een bang geworden ruiter
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 320 van de 489 [ 12205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323 ... 489  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen