Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 321 van de 489 [ 12205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324 ... 489  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

 
Profiel   

Ik heb al eens op fb een filmpje gezien van iemand in Nederland die reed met een shank en daar aan een martingaal die heel kort was. Tja, overal gebeuren dingen die niet netjes zijn.
En als ik dan kijk naar wat ik vroeger met springen geleerd heb is dat ook niet allemaal netjes. Het is dan zaak om er gewoon niet meer aan mee te doen. Mijn paard geen hulpteugels, geen kiezeltjes achter de neusriem, enz.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:46 



 
Profiel   

Gelukkig hebben we daarvan geleerd en doen we dat niet meer, althans, het is nu notdone en liggen er sancties op

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:48 



 
Profiel   

Vandaag de camera weer eens meegenomen: [ITP] Kleine meisjes worden groot - LC Tecum Special Moon bijna 2
Het is harig en compleet uit verhouding momenteel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:01 



 
Profiel   

germie schreef
... geen kiezeltjes achter de neusriem, enz.


Die ken ik niet. Waarvoor doen ze dat? Klinkt ook naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:36 



 
Profiel   

Marg schreef
germie schreef
... geen kiezeltjes achter de neusriem, enz.


Die ken ik niet. Waarvoor doen ze dat? Klinkt ook naar.

Net als een twijgje achter het bit. Een paard wat trekt of de mond opent krijgt zo dat kiezeltje of het twijgje als begrenzer. Dat kiezeltje ligt heel stabiel. Je kunt de neusriem dus volgens de norm niet te strak hebben, maar het ligt wel op het neusbotje. Natuurlijk ging de neusriem wat strakker. Het is wel 15-20 jaar geleden, maar ik heb het geleerd van een absoluut bekende trainer in Nederland. Zijn zoon zit nu in de internationale springsport.
Mijn eigen paard kent geen hulpteugels, geen kiezeltjes, geen opspringen, geen barreren.

Maar het is natuurlijk niet zo dat in de western nooit wat gebeurt.

Alleen je moet het niet (meer) willen. De tijd van dit soort kunstjes moet voorbij zijn. Ik ben niet tegen paardensport, dat moet absoluut blijven. Maar wat er nu allemaal in het nieuws komt is zeker niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:12 



 
Profiel   

Als ik zulke dingen lees ben ik blij dat ik heel ver van dat soort praktijken ben opgegroeid en nooit invloeden heb gehad van mensen die op zo'n manier met paarden om gaan (ik noem het bewust geen paardenmensen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:17 



 
Profiel   

Leo schreef
Als ik zulke dingen lees ben ik blij dat ik heel ver van dat soort praktijken ben opgegroeid en nooit invloeden heb gehad van mensen die op zo'n manier met paarden om gaan (ik noem het bewust geen paardenmensen).

Ik ben er expliciet mee gestopt na een korte periode en heb gezegd nooit bij mijn eigen paarden. Daar heb ik me ook aan gehouden. Ik ben wel eens een les uitgezet omdat ik bitloos ging rijden.
Dit waren dus dingen die gewoon gebeurden in clinics, verenigingslessen en privelessen.

Alle paarden die ik tot nu toe gereden heb konden zonder hulpteugels getraind worden. Een bijzetje met longeren af en toe wel, maar je kreeg ze gewoon het parcours rond zonder martingaal e.d. En een slof was zeker niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:25 



 
Profiel   

Zo reed ik ooit op een manege waarbij een van de instructeurs standaard met slof reed. Ook met stang en trens. En dat was natuurlijk een voorbeeld, dus zag je er steeds meer met slof. Ik was 15, wist ik veel. Maar nu denk ik: hoe dan? Waarom?

Met mijn eigen paard heb ik ook echt wat dingen niet altijd even goed gedaan, omdat ik vertrouwde op expertise van anderen. Maar dat soort praktijken ben ik ver weg van gebleven. En ik ben blijven leren, blijven lezen, blijven informeren. En zo steeds meer kunnen schiften hoe ik met paarden om wil gaan. Met deze kennis hoop ik mijn paint een betere basis te kunnen geven dan mijn haflinger heeft gehad. En die heeft het echt niet slecht gehad, maar uit onwetendheid toch wat dingen gedaan waar ik nu niet meer achter zou kunnen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:42 



 
Profiel   

Uiteindelijk maakt iedereen fouten en daar leer je van. Het gaat er ook om wat je nu doet en waarom, niet wat je in het verleden uit onwetendheid of invloeden van anderen hebt gedaan.

En willen leren en ontwikkelen en zien dat het anders kan, ipv blijven hangen in iets omdat het "gewoon zo gaat".

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:06 



 
Profiel   

Wat voor riem dragen jullie op wedstrijden? Ik had gedacht aan een gewone riem met een wat grotere gesp die ik al heb. Dat mag ook volgens mijn instructeur.
Maar de meesten hebben een riem met een buckle? Ik heb namelijk ooit een echte Amerikaanse buckle gekregen, van een quarterhorse. Maar heb er nooit wat mee gedaan. Deze bewaren of gewoon verkopen en rijden met een riem die ik eigenlijk wel mooi vind (ik vind die buckles niet mooi als ik eerlijk ben, hoewel het wel bij een westernwedstrijd zou passen, maar niet voor gewoon).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:07 



 
Profiel   

Een gewone zonder buckle en showblouse er overheen. Ik vind showblouse in je broek en een buckle alleen mooi als je een strak lijntje hebt. En dat heb ik niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:51 



 
Profiel   

Zoals bijna iedereen ben ik begonnen op de manege waar ze "gewoon" engels reden. Uiteindelijk bij western terecht gekomen omdat ik dat gepluk aan de teugels en overal been bij, zat was.
Ik heb het geluk gehad dat ik bij een heel goede westerruiter terecht kwam, waar ik het hoe en waarom en vooral de techniek erachter heb geleerd. De basis waaruit je gaat bouwen.
Maar O wat is de (reining)sport hard, zeker in Amerika. Ik kan daar niet meer naar kijken ;(
Ik heb ook van praktijken gehoord waar de honden geen brood van lusten.
Een kijktip voor waneer je Amerikaanse reiningproeven kijkt, let eens op de staarten, die worden vaak verdoofd zodat ze niet gebruikt kunnen worden voor protest. Als je het eenmaal ziet kun je het niet meer "niet zien"
Over Pleasure ga ik het maar helemaal niet hebben. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:22 



 
Profiel   

Oh jakkie echt? Dat wist ik niet...wat vreselijk. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:28 



 
Profiel   

En wat denk je van het inrijden met 1,5-2 jaar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:29 



 
Profiel   

Ja, ik heb foto's gemaakt van een 2 jarige waar al plates onder zaten en de basis al kende. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:31 



 
Profiel   

Ik snap dat echt niet :n
Waarom niet gewoon wachten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:37 



 
Profiel   

Pleasure vind ik altijd zo apart er uit zien, of die paarden allemaal kreupel zijn en niet meer normaal kunnen lopen.

Met 2.5 inrijden is in de western toch heel normaal? Maar jij hebt het over nog jonger dus? Ik heb wel het idee dat de leeftijd van inrijden wat meer verschuift naar 3-4 jaar, soms 5 jaar nu, al zie je dat binnen de Engelse sport alleen bij hobbyruiters, niet bij de pro's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:42 



 
Profiel   

Omdat de futurities geld opbrengen voor de dekhengsten. Dus hoe sneller de nakomelingen ingezet kunnen worden hoe meer de dekhengsten waard zijn. Het dekgeld kan oplopen tot duizenden euro's.
Ik geloof dat in Europa (maar ik weet dat niet zeker, ik zit er helemaal niet meer in) de futurities pas vanaf 4 zijn.
Eerst was dat met 3 jaar dat betekent dat ze al volledige reiningproeven moeten kunnen op hun derde.
Daar staat tegenover dat de goede paarden maar een paar seizoenen worden ingezet en daarna doorgaan als dekhengst of fokmerrie. Maar het grootste gedeelte komt natuurlijk niet daar terecht.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:46 



 
Profiel   

In Europa zijn nog steeds aparte Three Year Old futurities, soms wel pre-futurity genoemd. Dus feitelijk is er weinig daarin veranderd. Er is ook nog steeds belachelijk veel geld in te verdienen. Pas als dat meer naar derby's en maturities gaat zal dat helaas pas veranderen. Geld maakt nog steeds veel mensen blind.

Uitverdoven van de staarten is in Amerika en Canada meer regel dan uitzondering helaas. Echt bizar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:57 



 
Profiel   

Of opgeknoopt een nachtje aan het bit laten staan zodat ze het hoofd lekker laag laten en niet in hun hoofd halen om nog iets te proberen te doen met dat bit, dat ziet er zo willingly guided uit. :r

De andere kant is dat ik zelf een paard heb dat het liefst met zijn hoofd bijna op de grond galoppeert, dus ik wilde nooit geloven dat paarden dat uit zichzelf deden maar dat is dus wel zo.

Maar als je goed kijkt dan zie je gewoon dat er dingen niet kunnen kloppen.
De inrijbak zegt ook veel bij wedstrijden #)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:25 



 
Profiel   

Klopt, ik heb ze zien losrijden voor een reining show. Wat een getrek aan die teugels en sporen erin. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:29 



 
Profiel   

De reden dat ik echt absoluut ver blijf van sport waar geld mee gemoeid gaat. :( wat een wantoestanden.


Rock loopt ook uit zichzelf graag laag met zijn hoofd dus het zit er van nature echt in als je ze de kans geeft :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:23 



 
Profiel   

Mijn paard loopt uit zichzelf wel hoger dan de gemiddelde quarter. Maar ja, het is tenslotte ook geen quarter.

Net ruzie gehad met mijn sporen. Ik heb dus nu sporen gekocht, geen bijzondere hoor, standaard rvs met een grof wieltje zodat ze zacht zijn. Maar die sporenriemen, ik had ze al thuis liggen, meegenomen van Arthur. Man man, die zijn eerst maar in de olie gegaan om ze om die puntjes te krijgen. Als ze er ooit weer af moeten word ik niet blij denk ik. ;)
Maar het zit er om. Ik vind ze alleen niet echt stabiel hangen. Dus dat wordt nu testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 07:43 



 
Profiel   

Vorig jaar ben ik een paar keer bij een trainingsstal geweest om stallen uit te mesten. Het verdiende te weinig dus ik ben er snel mee gestopt, maar dat ter zijde. Op de eerste dag dat ik daar was werd er een paard (arabier) voorgesteld aan kopers. Dit was in het voorjaar dus het paard was pas net twee. Volgens mij was hij zadelmak maar nog niet volledig onder de man want ze reden hem niet voor. In de plaats daarvan lieten ze hem rondrennen in de longeerpen. Trens in, binnenteugel opknopen aan het zadel zodat het paard met extreme stelling stond, en galloperen maar. Flink met de zweep klappen voor extra effect.

Ik snap daar nog steeds niks van. Het ging alleen om het plaatje, hoe mooi de nek er uit kon zien 'aan de teugel'. De gangen waren niet van belang, de conformatie niet, het karakter niet. Volgens mij was dit een stal waar ze op saddleseat trainden, dat vind ik sowieso een lastige discipline (maar ik heb er ook geen kennis van).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:04 



 
Profiel   

Ik had een heel verhaal hierover gemaakt maar toen dacht ik. Laten we het gewoon hebben over wat ons bindt en waar we blij van worden.

En ik ben weer op Elsie gestapt. Haar oog is nog niet helemaal oké maar ik ben heel voorzichtig positief. T is zo’n leuk paard, zo expressief. Echt niet moeilijk om te snappen wat ze bedoelt.
Dusss twee filmpjes. **\O/**
De eerste van toen ze net weer thuis was en de tweede van vanmiddag. Ik had even 20 minuten gereden. Maar mijn zadel was beschimmeld dus dat mocht ze zelf naar mijn huis brengen. :D

https://youtu.be/uaJAG73nIJQ

https://youtube.com/shorts/I-uiYE0ybp8?feature=share


Laatst bijgewerkt door justkid op 22-01-22 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 321 van de 489 [ 12205 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324 ... 489  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen