Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 178 van de 183 [ 4569 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 183  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De FreeMax Western, boomloos westernzadel

 
Profiel   

pmarena schreef
Misschien even Paula van FreeHorse zadelpasservice proberen....? Ik weet alleen niet wat zij heeft liggen.

Mocht je eventueel ook andere merken overwegen dan zou je voor de grap eens proef kunnen zitten (op de zadelbok) bij de HorseTopShop in Hellevoetsluis, zij hebben sowieso al 4 western Barefoots liggen in maat 1.


Met haar toevallig ook uitgebreid gemaild. Zij komt wel voor tweedehands zadels, op een route ook, maar zij heeft meer Edix en Barefoot en Ghost, en juist minder ervaring met Freemax en Silverado (ook een merk dat mij aanspreekt). Maat wel een keurige en uitgebreide reactie van haar ontvangen, top!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 09:38 



 
Profiel   

Kitty_ schreef
Hi Susan,

Leuk dat je ook in het topic reageert! Even ter nuancering, ik kom inderdaad niet op verre afstanden indien mensen de intentie hebben om na een pasconsult een tweedehands zadel willen aanschaffen. Dit is puur omdat het financieel niet uit kan. Ik ben vaak voor 1 pasconsult buiten mijn werkgebied inclusief reistijd 5 a 6 uur (heen en terug) onderweg. Als je zelf meer mensen in jouw regio kunt regelen (er is een Freemax fb groep waar je een balletje op kunt gooien en waar ook 2e hands zadels aangeboden kunnen worden) dan is er meer mogelijk. Je kunt uiteraard ook met je paard naar Arnhem komen, kun je daarna gelijk het zadel uitvoerig testen op de veluwe ;-)


Hoi Kitty, bedankt voor je reactie. Ik hoopte al dat ik jouw reactie goed had verwoord hier. Ik zou niet weten hoe ik meer mensen bij elkaar moest krijgen maar die tip die je geeft kan ik wel proberen idd, die groep zoek ik even op.

Ik weet niet of de eigenaresse bereid is om met ons en de trailer en de paarden naar Arnhem te komen, maar we gaan toevallig wel een weekend met de paarden naar de Veluwe eind april! Kan eens een balletje opgooien, al ligt Arnhem toch ook weer niet op de route en het is al 1,5 uur enkele reis. Verder kom ik minstens 1x per maand in Ede (bij The Mill Ranch) voor een ritje op de Veluwe, is idd best een eindje karren. Maar zo’n heerlijk gebied om te rijden idd, ik vind het het altijd meer dan waard. Maar je standpunt vanuit zakelijk oogpunt snap ik wel.

Ik hoop dat het me lukt een mooi en voor beide fijn en passend zadel te bemachtigen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 09:49 



 
Profiel   

@Susan_078: mocht je eens bij de the mill zijn én interesse hebben om een Bob Marshall te bekijken dan ben je hier ook welkom (ik woon 'om de hoek' :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 10:17 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
@Susan_078: mocht je eens bij de the mill zijn én interesse hebben om een Bob Marshall te bekijken dan ben je hier ook welkom (ik woon 'om de hoek' :D )



Hey wat leuk! Dat is inderdaad ook een mooi zadel. Wel meestal iets duurder zag ik. Wat heerlijk dat jij daar gewoon woont en in die omgeving kan rijden, daar kan ik echt jaloers op zijn. Wij hebben hier in Dordt vooral polder. Ook wel ruiiterpaden, maar een stuk saaier dan op de Veluwe. Vandaar dat ik lekker bij The Mil blijf komen (en op nog nog meer plekken hoor, waar het mooi is en waar ze leuk rijden).

Ik ga ook weleens alleen naar The Mill trouwens, ik kan best een keer langskomen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 12:53 



 
Profiel   

De prijs van BM's kan erg wisselen. Ons Nederlanders bint zûnig he ;) Toen ik ze nog verkocht lagen de prijzen van een gebruikte tussen de 1200 en 500 afhankelijk van model en staat. Je ziet ze alleen niet heel veel te koop staan.
PB maar als je eens in de buurt bent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 13:04 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
De prijs van BM's kan erg wisselen. Ons Nederlanders bint zûnig he ;) Toen ik ze nog verkocht lagen de prijzen van een gebruikte tussen de 1200 en 500 afhankelijk van model en staat. Je ziet ze alleen niet heel veel te koop staan.
PB maar als je eens in de buurt bent :)


En passen die BM's op alle type paarden? Zoals gezegd gaat het om een uit de kluiten gewassen Haflinger :-)

Ik heb wel een budget hoor, en ik weet dat je het zo duur kan maken als je wilt, maar ik blijf het liefst wel onder de 1000 euro voor een complete set met pad en singel, in goede staat. Omdat het niet mijn paardje is en ik er maar eens per week mee rijd, het moet wel een beetje "leuk blijven" haha.

Enne, doe ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 13:33 



 
Profiel   

Ik ben ook nog wel benieuwd naar 2 dingen:

1. Hoe ervaren jullie de stijfheid van een nieuwe Freemax Buffel? Duurt het lang om deze in te rijden, ook als je deze maar eens per week gebruikt?

2. Wat denken jullie van mijn lengte/gewicht versus zittingmaat? Ik las eerder in dit topic (ik heb het bijna helemaal doorgelezen) dat 16 inch echt groot zit en dat je met maatje 36 daar redelijk in verzuipt. Ik heb ook niet veel bil om eerlijk te zijn. Dus ik bedacht me dat ik dan beter voor 15 inch kan gaan. Maar kan ik daar dan nog wel een bontje in doen bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 15:53 



 
Profiel   

Het inrijden van een westernzadel geldt eigenlijk alleen voor de fenders en die kun je helpen door het zadel met gedraaide fenders weg te hangen (bezemsteel er door of de beugels draaien en een stukje elektriciteitsdraad er omheen binden).
Qua zitruimte komt er ook een stukje eigen 'gevoel' bij kijken. De ene zit graag klem en de ander heeft graag wat bewegingsruimte. Bij een te kleine zit én lichtrijden kan je buik tegen de pommel/knop aan komen wat irritent kan zijn. Ook kan dit per merk heel sterk verschillen; ik heb broekmaat 38/40 en mijn BM nu is een 17" (die voelt wat te ruim), maar ik heb ook in een Silverado gereden met maat 14,5" en dat paste prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:21 



 
Profiel   

1. Ik heb een 2e hands freemax voor mijn ene haflinger en een gloednieuwe voor mijn andere. Merk totaal geen verschil qua zit met rijden bij degene die wel ingereden was tov van de nieuwe.

2. Ik heb maat 36/38 en heb een 17 inch. Ik houd van de ruimte en de vrijheid. Heb ook op een 16 inch gezeten en dat vond ik minder fijn. In de winter kan ik er dan ook mooi een mooi schaap op doen.

Ik zou dus kijken of je alle maten zou kunnen voelen om een goede keuze te maken. Mocht je een keer richting Zeewolde willen komen waar mijn paarden staan dan kun je de 17 inch proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:24 



 
Profiel   

Als je nog geen 1m60 bent en maar 55 kg weegt, dan zou ik echt voor de kleinste maat gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:40 



 
Profiel   

Ik ben 1.58 en 63 kg. Dus ik denk dat het echt heel persoonlijk is. Vandaar dat ik zeg dat het goed is om in alle maten even te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 17:03 



 
Profiel   

Ik zie veel 17 inch Freemaxzadels te koop staan. Aangezien 16 inch overeen komt met een 18 inch Engels vermoed ik dat veel toch die 17 inch te groot vinden.
Ik heb 2 keer in een 17 inch westernzadel met boom gereden en verzoop er in. Ik heb nu een normale 16 inch. Maar ook in een 15 inch pas ik prima, zelfs met mijn 1.82m lengte. Zelf zou ik daarom al geen 17 inch willen.
Ik denk dat als het kan dat je het toch moet gaan proberen, want iemand die graag wat wijder zit, zit misschien wel fijn in een 17 inch. Wil je liever krapper, dan kan een 15 inch goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 19:40 



 
Profiel   

Bedankt weer voor jullie reacties! Daar ben ik heel blij mee. Ik denk ook zeker dat een 17 inch te groot zou zijn, ik twijfel tussen een 16 en een 15. Aangezien die echt alleen voor mezelf is kan ik nu het beste iets kiezen waar ik zelf het lekkerste op zit.

Ik ben klein en slank, maar ik ben gewend op te grote zadels te rijden. Bij de manege waar ik les had en ook overal waar ik buitenritten maak. Bijna altijd zijn de zadels te groot en dus wen je daar ook weer aan. Maar nu is het moment om een perfect passend te kopen!

Bedankt voor je aanbod om te komen passen bij jou Sure_Lee, maar dan zou het beter zijn om bij iemand met 15 inch in bezit te mogen passen. Als dat dan te klein is/voelt weet ik dat ik voor 16 moet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 19:47 



 
Profiel   

Je bent hier welkom, ik heb een 15 en 16 inch. Maar dat is wel helemaal in de Achterhoek :')
De 15 inch is voor mezelf, de 16 inch voor mijn bijrijdster die een stuk langer en zwaarder is dan ikzelf. Zelf rijd ik in de 16 inch met een seatsaver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 21:46 



 
Profiel   

Ik heb maat 38/40 en ik heb proefgereden op een Freemax 16". Daarop werd ik voor mijn gevoel door de cantle iets voorover gedrukt. Ik had wel ruimte, maar mijn houding was niet fijn. Ik heb dus een 17" gekocht en die rijdt super voor mij.

Kortom, het is heel persoonlijk... Misschien kun je voor de zittingmaat eens gaan proefzitten bij iemand in je buurt met een Freemax?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 21:50 



 
Profiel   

Achterom schreef
Je bent hier welkom, ik heb een 15 en 16 inch. Maar dat is wel helemaal in de Achterhoek :')
De 15 inch is voor mezelf, de 16 inch voor mijn bijrijdster die een stuk langer en zwaarder is dan ikzelf. Zelf rijd ik in de 16 inch met een seatsaver.


Dat is heel lief van je! Wel een eind weg inderdaad, dat is volgens mij 2 uur rijden. Ik hoop ook nog op een reactie van iemand wat meer in de buurt. Of toch een pasconsult zien te regelen dus.

En idd ik lees idd dat het echt heel persoonlijk is, die zitmaat. Maakt het er niet makkelijker op haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:58 



 
Profiel   

@Susan_078, ik weet dat het niet de chiqueste manier is maar ik heb destijds via Marktplaats een 2e hands Freemax buffel gekocht. Op de gok, want ik had er nooit eerder meegereden. Maar ze zijn erg waardevast dus ik durfde dat wel aan. Wel van te voren een forkmeter gekocht en daarmee de juiste maat geschat. Daarna een Freemax gekocht en er een aantal weken mee gereden. Pas toen ik overtuigd was dat dit voor mij hét zadel was, heb ik een afspraak met zadelpasser ingepland. Kitty heeft mij toen enorm goed geholpen en ik heb bij haar alsnog een nieuwe cow besteld. De buffel voor de aankoopprijs weer kunnen verkopen.

Voor mij hielp het omdat ik nog niet 100% zeker wist of ik wel boomloos wilde en ook niet zeker of ik definitief van dressuur naar western wilde. De reviews waren goed dus ik durfde het wel aan. Inmiddels rij ik alweer 2 jaar met de Freemax en ben er nog steeds zeer blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 21:53 



 
Profiel   

SSDesign schreef
@Susan_078, ik weet dat het niet de chiqueste manier is maar ik heb destijds via Marktplaats een 2e hands Freemax buffel gekocht. Op de gok, want ik had er nooit eerder meegereden. Maar ze zijn erg waardevast dus ik durfde dat wel aan. Wel van te voren een forkmeter gekocht en daarmee de juiste maat geschat. Daarna een Freemax gekocht en er een aantal weken mee gereden. Pas toen ik overtuigd was dat dit voor mij hét zadel was, heb ik een afspraak met zadelpasser ingepland. Kitty heeft mij toen enorm goed geholpen en ik heb bij haar alsnog een nieuwe cow besteld. De buffel voor de aankoopprijs weer kunnen verkopen.

Voor mij hielp het omdat ik nog niet 100% zeker wist of ik wel boomloos wilde en ook niet zeker of ik definitief van dressuur naar western wilde. De reviews waren goed dus ik durfde het wel aan. Inmiddels rij ik alweer 2 jaar met de Freemax en ben er nog steeds zeer blij mee!


Bedankt voor je reactie! Hier hebben we zelf ook meerdere keren aan gedacht en ik zou dat ook wel aandurven. De eigenaresse is er vrij zeker van dat het zadel gaat passen op de Haflinger alleen ik zal de zittingmaat voor mezelf moeten inschatten. Ik neig nu naar 15 inch. Maar heb me idd ook al bedacht dat ze waardevast genoeg zijn om de gok te wagen. Is het toch niet naar wens, verkoop ik het weer; een hele grote buil zal ik me er niet aan vallen.

En ik heb ook een fork meter besteld, de maat die wij nodig hebben is 5. Dus een losse fork moet ook lukken.

Kitty heeft toch pas vanaf eind maart tijd, dus wie weet ga ik het ook eerst zo aanpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:43 



 
Profiel   

Ik kom even dit topic binnenvallen O:) Mijn vriend en ik willen voor onze twee paarden een nieuw zadel en we zijn wel heel erg enthousiast over de freemax western. We hebben iemand 2 km naast onze paarden wonen die normaal gesproken ook deze zadels komt passen, maar zij werkt helaas tijdelijk niet (wij zitten in Drenthe bij Havelte). Ik zag dat er nog iemand in Arnhem zat maar zij werkt geloof ik niet zo ver van huis als er niet meerdere mensen op de route zijn. Dus... ik vroeg me af of er toevallig meer mensen uit Drenthe/omgeving zijn die een passer langs willen laten komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:56 



 
Profiel   

finnens schreef
Ik kom even dit topic binnenvallen O:) Mijn vriend en ik willen voor onze twee paarden een nieuw zadel en we zijn wel heel erg enthousiast over de freemax western. We hebben iemand 2 km naast onze paarden wonen die normaal gesproken ook deze zadels komt passen, maar zij werkt helaas tijdelijk niet (wij zitten in Drenthe bij Havelte). Ik zag dat er nog iemand in Arnhem zat maar zij werkt geloof ik niet zo ver van huis als er niet meerdere mensen op de route zijn. Dus... ik vroeg me af of er toevallig meer mensen uit Drenthe/omgeving zijn die een passer langs willen laten komen?


Je mag mij mailen, ik heb nog iemand daar zitten voor een afspraak :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 17:59 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Nou ik ben natuurlijk (heel eigenwijs en ongeduldig) ontzettend aan het rondspeuren en nu heb ik 2 zadels op het oog, een Freemax Buffel 15 inch uit 2018 (van een particulier) en een Silverado 14,5 inch (leeftijd onbekend, lijkt iets ouder dan de Freemax) staat te koop bij Boomloos in Balans.

Beide met een mooie zwarte pad, en de Silverado ook nog met singel erbij. Prijs is vergelijkbaar. Beide met de verkeerde Fork, maar al uitgezocht en voor beide kan ik er tweedehands een kopen in de juiste maat. Prijs is ongeveer hetzelfde alles bij elkaar.

Nu zit ik zelf enorm te twijfelen, want het gaat eigenlijk enkel nog om het verschil in merk en in kleur! De Silverado is lichter (en 2 kleurig), de Freemax is donkerbruin. Het is voor op een Haflinger en ik vind ze beide super mooi! Freemax heb ik ooit op gereden, Silverado niet.

De eigenaresse is er zeker van dat beide zadels gaan passen, daar komen we vast wel uit. Hebben jullie nog iets waar ik misschien niet aan heb gedacht? Het gaat om deze 2 beauty's. Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 11:04 



 
Profiel   

Ja de pasvorm. Die is echt niet hetzelfde. Freemax ligt op mijn haflinger super, de Silverado lag veel minder mooi. Ik vond ‘m ook anders zitten. Meer open en iets breder. Maar goed, was wel een oud model Silverado.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 11:59 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ja de pasvorm. Die is echt niet hetzelfde. Freemax ligt op mijn haflinger super, de Silverado lag veel minder mooi. Ik vond ‘m ook anders zitten. Meer open en iets breder. Maar goed, was wel een oud model Silverado.


Bedankt voor je reactie. In elk geval goed om te weten dat de Freemax goed op een Haflinger ligt. Al zijn ook niet alle Haflingers hetzelfde ;-) Ik begreep dat Silverado geschikt is voor ronde paarden met (eventueel) wel iets schoft. Het zal even puzzelen worden met de afstelling van de kussens, maar als de fork in elk geval past dan komen we daar vast wel uit (en anders hoop ik dat we een zadelpasser kunnen vinden die een keer in de gelegenheid is om te komen controleren/helpen). Het leek ons dat de Silverado juist een smallere zit heeft, maar dat kan aan de foto's liggen. Geen idee! Liefst zo smal mogelijk aangezien de Haflinger al breed is en ik maar 1.58, heb soms al het idee dat ik in de split zit haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 12:10 



 
Profiel   

Omdat een Freemax op de ene Haflinger goed ligt wil niet zeggen dat ie op élke Haflinger goed ligt, ook in Haflingers bestaan verschillen in bouw !
Het voordeel van de Silverado over de Freemax is dat de Silverado losse panelen heeft die aangepast kunnen worden én dat er ook losse panelen te koop zijn voor een specifieke rugvorm (bijv. een hollere rug).

Persoonlijk vind ik de donkere kleur mooier op een Haflinger staan.

De pommel op de Freemax lijkt bij dit zadel iets meer naar voren gebogen te staan dan bij de Silverado. Dit kan een ruimer zitgevoel geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 12:30 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Omdat een Freemax op de ene Haflinger goed ligt wil niet zeggen dat ie op élke Haflinger goed ligt, ook in Haflingers bestaan verschillen in bouw !
Het voordeel van de Silverado over de Freemax is dat de Silverado losse panelen heeft die aangepast kunnen worden én dat er ook losse panelen te koop zijn voor een specifieke rugvorm (bijv. een hollere rug).

Persoonlijk vind ik de donkere kleur mooier op een Haflinger staan.

De pommel op de Freemax lijkt bij dit zadel iets meer naar voren gebogen te staan dan bij de Silverado. Dit kan een ruimer zitgevoel geven.


Klopt, dat was ons ook al opgevallen, van die "pommelstand". De Silverado ligt volgens mij ook een beetje achterover op die bok (aan de hoogte van de cantle te zien) of hoort dat zo? Zien er beide heel comfortabel uit, kan niet wachten om erin te gaan zitten :-) Maar het blijft een gokje, zo te kopen op afstand zonder te passen en te proberen. Maar goed inmiddels ben ik wel zo ver dat ik dat risico wil nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 178 van de 183 [ 4569 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 183  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen