Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 179 van de 183 [ 4568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De FreeMax Western, boomloos westernzadel

 
Profiel   

Susan_078 schreef
..De Silverado ligt volgens mij ook een beetje achterover op die bok (aan de hoogte van de cantle te zien) of hoort dat zo?
Dat kán komen door de manier waarop nu de kussens onder het zadel zitten. Door die dichter naar elkaar toe te plaatsen wordt de doorgang smaller en kan het zadel op een bok (en ook op je paard) hoger komen te liggen.

Ik heb wel eens een zadel te koop gehad die was zo breed van voren dat ie gewoon over de bok naar beneden 'viel', dat zag er niet uit en toen heb ik er iets onder gelegd waardoor hij meer in balans lag en de foto er beter uit zag :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 12:26 



 
Profiel   

Tja als snelheid en je portomonnee belangrijker zijn dan de rug van je paard zeg ik: doen! Wil je echt iets wat goed op je paard past en goed advies qua pad en singel dan zeg ik heb geduld en schakel een (gediplomeerde!!) zadelpasser in. Silverado is een compleet ander zadel dan Freemax en niet geschikt voor paarden met een (hogere) schoft. Ook moet je de panelen goed af kunnen stellen en weten welke fork maat je nodig hebt. Het verwisselen van een Silverado fork is overigens niet zo makkelijk als bij een Freemax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:45 



 
Profiel   

Ik vind beide zadels mooi om te zien. Als je een Freemax geprobeerd hebt en fijn vond, is dat wel de veiligere keuze natuurlijk.... Het klinkt niet alsof je de Silverado nou veel mooier vind ofzo, dus waarom dan dat risico nemen....denk ik dan. Het is al spannend genoeg of het zowel jou als je paard gaat bevallen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:55 



 
Profiel   

Kitty_ schreef
Tja als snelheid en je portomonnee belangrijker zijn dan de rug van je paard zeg ik: doen! Wil je echt iets wat goed op je paard past en goed advies qua pad en singel dan zeg ik heb geduld en schakel een (gediplomeerde!!) zadelpasser in. Silverado is een compleet ander zadel dan Freemax en niet geschikt voor paarden met een (hogere) schoft. Ook moet je de panelen goed af kunnen stellen en weten welke fork maat je nodig hebt. Het verwisselen van een Silverado fork is overigens niet zo makkelijk als bij een Freemax.

Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Het is niet omdat het boomloos is, het ook maar meteen past. Ik heb ook zonder passen een Silverado gekocht, maar dat werd ‘m niet, zonde van het geld geweest. Zonder passen mijn huidige Freemax kopen durfde ik dan weer wel, maar dat komt omdat ik jaren een Freemax heb gehad op ditzelfde paard en dezelfde maat fork paste. Anders had ik gewoon weer een passer met verschillende zadels laten komen.
Maar de pasvorm is echt wel wezenlijk anders. De verstelbare kussens zijn inderdaad fijn, maar dan nog is dat geen garantie. Als je dus niet zeker weet of het ene of ander zadel gaat passen, zou ik er niet aan beginnen, eerst een passer laten komen en dan pas een zadel aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 14:00 



 
Profiel   

Ja ik snap jullie reacties wel hoor, maar ik hoop dat jullie mij ook begrijpen. Want ik heb al veel gemaild en geprobeerd maar het blijkt nu eenmaal erg lastig te zijn om een zadelpasser te laten komen voor een tweedehands zadel. Daarvoor zit ik vast aan nieuwe en zelfs dan is het lastig om iemand mijn kant op te laten komen, zonder dat ik zelf ook nog voor extra adressen zorg waar die persoon dan ook langs kan gaan. Dus je hebt dan de kosten van een consult, reiskosten en kilometers van de zadelpasser, en de verplichting tot aanschaf van een nieuw zadel. Dan hebben we wel het over een ander kostenplaatje. Niet dat dat heel erg is, want de rug van het paard is inderdaad het allerbelangrijkste, maar ik vind wel dat het me heel moeilijk wordt gemaakt om (zelfs een nieuw) een zadel te kopen. Want het kan sowieso pas vanaf eind maart en dan ook pas als ik andere mensen heb gevonden die toevallig ook net een nieuw zadel willen kopen of hun zadel willen laten controleren zodat er een route kan worden gereden. Ik snap het allemaal vanuit het oogpunt van de zadelpasser, maar het komt op mij over als wel heel veel extra moeite zelfs ais ik een nieuw product wil aanschaffen.

En het is niet dat de eigenaresse totaal geen verstand heeft van zadels, integendeel. De rug van haar paard is haar ook ontzettend lief, daarom ook juist boomloos, en zonder goed passend zadel hoef ik er niet op te stappen. Maar ze is het met me eens dat dit wel een beetje een moeizaam verhaal is en denkt dat wij best kunnen proberen om daar samen uit te komen, en anders kunnen we daarna altijd nog proberen om iemand mee te laten kijken.

En mocht het zadel inderdaad toch echt niets zijn, dan kan het altijd de verkoop weer in. Volgens mij zijn ze aardig waardevast en ook wel gewild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 14:34 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Kitty_ schreef
Tja als snelheid en je portomonnee belangrijker zijn dan de rug van je paard zeg ik: doen! Wil je echt iets wat goed op je paard past en goed advies qua pad en singel dan zeg ik heb geduld en schakel een (gediplomeerde!!) zadelpasser in. Silverado is een compleet ander zadel dan Freemax en niet geschikt voor paarden met een (hogere) schoft. Ook moet je de panelen goed af kunnen stellen en weten welke fork maat je nodig hebt. Het verwisselen van een Silverado fork is overigens niet zo makkelijk als bij een Freemax.

Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Het is niet omdat het boomloos is, het ook maar meteen past. Ik heb ook zonder passen een Silverado gekocht, maar dat werd ‘m niet, zonde van het geld geweest. Zonder passen mijn huidige Freemax kopen durfde ik dan weer wel, maar dat komt omdat ik jaren een Freemax heb gehad op ditzelfde paard en dezelfde maat fork paste. Anders had ik gewoon weer een passer met verschillende zadels laten komen.
Maar de pasvorm is echt wel wezenlijk anders. De verstelbare kussens zijn inderdaad fijn, maar dan nog is dat geen garantie. Als je dus niet zeker weet of het ene of ander zadel gaat passen, zou ik er niet aan beginnen, eerst een passer laten komen en dan pas een zadel aanschaffen.


Wat heb je toen met die Silverado gedaan, kon je hem niet weer verkopen?

En ja, ik ben het volledig met je eens. Alleen dat lukt dus niet (op korte termijn), zie mijn reactie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 14:36 



 
Profiel   

Ik deed altijd het zelfde als SS. Een zadel dat ik op het oog had gewoon kopen en een paar weken testen haha op mijn fjord. Ik reed flinke buitenritten en dan kan je toch even wat meer proberen dan dat half uurtje bij een zadelpasser. Als het zadel beviel dan liet ik de zadelpasser komen om te checken. Was het niks dan verkocht ik hem gewoon weer door. Zo heb ik heel wat boomloze zadels getest tot ik bij de Freemax uit kwam.

Ik heb al jaren een Freemax voor mijn merrie en daar zit ik heerlijk in. Toen ik mijn ruin ging beleren heb ik een Silverado gekocht, maar daar zat ik echt niet fijn in dus voor hem ben ik ook weer voor een Freemax gegaan. Ze lijken misschien op elkaar, maar ik vond ze heel verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 14:55 



 
Profiel   

Jets schreef
Ik deed altijd het zelfde als SS. Een zadel dat ik op het oog had gewoon kopen en een paar weken testen haha op mijn fjord. Ik reed flinke buitenritten en dan kan je toch even wat meer proberen dan dat half uurtje bij een zadelpasser. Als het zadel beviel dan liet ik de zadelpasser komen om te checken. Was het niks dan verkocht ik hem gewoon weer door. Zo heb ik heel wat boomloze zadels getest tot ik bij de Freemax uit kwam.

Ik heb al jaren een Freemax voor mijn merrie en daar zit ik heerlijk in. Toen ik mijn ruin ging beleren heb ik een Silverado gekocht, maar daar zat ik echt niet fijn in dus voor hem ben ik ook weer voor een Freemax gegaan. Ze lijken misschien op elkaar, maar ik vond ze heel verschillend.



Dank voor je reactie! Ja dat bedoel ik, dat wilden wij dus ook proberen. Alleen heb ik tot nu toe nog geen zadelpasser gevonden in de buurt, mocht iemand nog tips hebben voor een zadelpasser (boomloos) die ik kan benaderen en die routes rijdt in Zuid-Holland én ook bereid is te komen voor controle van een zadel dat al in bezit is, dan hoor ik het graag :-) Ik heb er een stuk of 5 gemaild maar niemand heeft tijd of het is echt te ver weg, of het kan alleen als ik een nieuw zadel koop.... kortom het is niet lucratief genoeg (wat ik ook snap vanuit hun oogpunt, maar voor mij schiet het niet op) ;-)

Misschien moet ik dan toch maar voor de Freemax gaan. Daarvan weet ik al dat die lekker zit, de Silverado zou nog een gok zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:02 



 
Profiel   

Susan_078 schreef
Jets schreef
Ik deed altijd het zelfde als SS. Een zadel dat ik op het oog had gewoon kopen en een paar weken testen haha op mijn fjord. Ik reed flinke buitenritten en dan kan je toch even wat meer proberen dan dat half uurtje bij een zadelpasser. Als het zadel beviel dan liet ik de zadelpasser komen om te checken. Was het niks dan verkocht ik hem gewoon weer door. Zo heb ik heel wat boomloze zadels getest tot ik bij de Freemax uit kwam.

Ik heb al jaren een Freemax voor mijn merrie en daar zit ik heerlijk in. Toen ik mijn ruin ging beleren heb ik een Silverado gekocht, maar daar zat ik echt niet fijn in dus voor hem ben ik ook weer voor een Freemax gegaan. Ze lijken misschien op elkaar, maar ik vond ze heel verschillend.



Dank voor je reactie! Ja dat bedoel ik, dat wilden wij dus ook proberen. Alleen heb ik tot nu toe nog geen zadelpasser gevonden in de buurt, mocht iemand nog tips hebben voor een zadelpasser (boomloos) die ik kan benaderen en die routes rijdt in Zuid-Holland én ook bereid is te komen voor controle van een zadel dat al in bezit is, dan hoor ik het graag :-) Ik heb er een stuk of 5 gemaild maar niemand heeft tijd of het is echt te ver weg, of het kan alleen als ik een nieuw zadel koop.... kortom het is niet lucratief genoeg (wat ik ook snap vanuit hun oogpunt, maar voor mij schiet het niet op) ;-)

Misschien moet ik dan toch maar voor de Freemax gaan. Daarvan weet ik al dat die lekker zit, de Silverado zou nog een gok zijn.


Ik, en mijn collega's hebben al meerdere malen aangegeven dat het wel kan mits je geduld hebt. Er komt een dealer bij in jouw regio vanaf half maart ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:04 



 
Profiel   

Ik zou heel graag jullie advies willen, maar ook jouw collega komt niet voor tweedehands. Dus dit geldt alleen bij aanschaf van een nieuw zadel toch?

Terwijl er zoveel mooie tweedehands zadels zijn die ook wachten op een nieuwe eigenaar, en dat vind ik dan zo jammer, dat dat niet voor mij weggelegd is. Want liefste zou ik een tweedehands kopen, heb ik vanaf het begin af aan al gezegd. Niet alleen qua kosten, maar ook het oog op duurzaamheid/recycling, ik ben daar wel voorstander van. En dan is het al een beetje soepel/ingereden. Waarom alles maar nieuw kopen, ik koop voor mijn huis ook graag tweedehands spulletjes en voor mezelf tweedehands kleding.

Maargoed, dat het past is wel een absolute voorwaarde, uiteraard! Vandaar mijn vraag hierboven :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:18 



 
Profiel   

Het zou echt heel zonde zijn als er geen zadelpassers zijn in boomloos/Freemax zonder koopverplichting… want niet iedereen heeft daar budget voor. Dan zou het echt zonde zijn als er niemand die is daar in mee kan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:22 



 
Profiel   

Maar je kan toch een tweedehand freemax kopen en dan een zadelpasconsult laten uitvoeren? Zo heb ik het iig wel toentertijd gedaan. Als zadel niet zou passen ging hij gewoon de verkoop weer in of een nieuwe fork erin. Betrof een freemax ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:43 



 
Profiel   

MalaQ schreef
Maar je kan toch een tweedehand freemax kopen en dan een zadelpasconsult laten uitvoeren? Zo heb ik het iig wel toentertijd gedaan. Als zadel niet zou passen ging hij gewoon de verkoop weer in of een nieuwe fork erin. Betrof een freemax ook.



En waar heb jij dat toen gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 16:26 



 
Profiel   

Berdien schreef
Het zou echt heel zonde zijn als er geen zadelpassers zijn in boomloos/Freemax zonder koopverplichting… want niet iedereen heeft daar budget voor. Dan zou het echt zonde zijn als er niemand die is daar in mee kan kijken.


Het hoeft geen probleem te zijn, maar ik kom helaas niet uit de kosten als ik 5 uur onderweg ben voor de controle van een 2e handszadel. Ik heb ook mensen die gewoon een afspraak maken, paard op de trailer zetten en deze kant op komen, dan is het zo geregeld :-)

Overigens, zoals echt al meerdere keren gemeld, komt er een Freemax dealer in de buurt te zitten. Als jij via mp ( dus niet via een zadelhandelaar, die mogen zelf de afhandeling van de verkoop van een (boomloos) zadel doen) een zadel koopt dan kun je prima de collega benaderden die dan dus bij jou in de buurt zit. Genoeg opties dus, maar dan moet je wel geduld hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:43 



 
Profiel   

Susan_078 schreef
MalaQ schreef
Maar je kan toch een tweedehand freemax kopen en dan een zadelpasconsult laten uitvoeren? Zo heb ik het iig wel toentertijd gedaan. Als zadel niet zou passen ging hij gewoon de verkoop weer in of een nieuwe fork erin. Betrof een freemax ook.



En waar heb jij dat toen gedaan?


Kitty/kifrahorse heeft hem beoordeeld bij mij. Maar ik zit in dezelfde regio, dat zal het verschil zijn.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:02 



 
Profiel   

Kitty_ schreef
Berdien schreef
Het zou echt heel zonde zijn als er geen zadelpassers zijn in boomloos/Freemax zonder koopverplichting… want niet iedereen heeft daar budget voor. Dan zou het echt zonde zijn als er niemand die is daar in mee kan kijken.


Het hoeft geen probleem te zijn, maar ik kom helaas niet uit de kosten als ik 5 uur onderweg ben voor de controle van een 2e handszadel. Ik heb ook mensen die gewoon een afspraak maken, paard op de trailer zetten en deze kant op komen, dan is het zo geregeld :-)

Overigens, zoals echt al meerdere keren gemeld, komt er een Freemax dealer in de buurt te zitten. Als jij via mp ( dus niet via een zadelhandelaar, die mogen zelf de afhandeling van de verkoop van een (boomloos) zadel doen) een zadel koopt dan kun je prima de collega benaderden die dan dus bij jou in de buurt zit. Genoeg opties dus, maar dan moet je wel geduld hebben.



Hoi Kitty, ja dat snap ik ook wel als je zo ver weg zit. Ik heb nog overleg gehad met de eigenaresse over het vervoeren van de Haflinger naar een zadelpasser, maar hij is op andermans erf, zeker als daar ook andere paarden zijn, en zonder zijn eigen grote vriend, niet heel relaxt. Daar doen we hem echt geen plezier mee, zeker niet als we dan uitgebreid aan hem gaan plukken en met zadels in de weer gaan. Dat wordt geen relaxt testmomentje, kan ik je nu alvast vertellen. Dus liefst gewoon wel in zijn eigen omgeving.

Die nuance die je nu maakt t.a.v. tweedehands zadels testen door een Freemax dealer, klinkt wel beter inderdaad! Maar moet het zadel dan aantoonbaar bij Kifra gekocht zijn, of geldt dat ook voor een zadel dat ik van een particulier in het buitenland koop? Om precies te zijn van een heel leuk paardenmensch in Oostenrijk, waar ik uitgebreid appcontact mee heb (en waarvan ik inmiddels zeker weet dat het te vertrouwen is). Maar goed niet uit NL dus, maar wel een particulier. Of is dat ook uitgesloten van een pasconsult? Het zou inderdaad zo fijn zijn als dat wel zou kunnen indien nodig (uiteraard tegen betaling van het volle consult + reiskosten).

Mijn voorkeur gaat nu toch weer lichtjes uit naar een Freemax namelijk. Omdat ik die ken, en de Silverado niet (en dat dus in alle opzichten een grotere gok is). Hoewel ik die wel ook heel erg mooi vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:07 



 
Profiel   

@susan, ik stuur je een PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:09 



 
Profiel   

Even onder m’n steen vandaan….
Als je überhaupt eens een freemax wilt voelen/ passen/ zitten; omdat je nog niet eens weet of je het fijn vindt en of t past.. dan kan er toch wel gewoon een pasconsult komen? Waarbij je dit zadel ( en evt andere) laat passen en kan proberen? Of dat ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:57 



 
Profiel   

Muze schreef
Even onder m’n steen vandaan….
Als je überhaupt eens een freemax wilt voelen/ passen/ zitten; omdat je nog niet eens weet of je het fijn vindt en of t past.. dan kan er toch wel gewoon een pasconsult komen? Waarbij je dit zadel ( en evt andere) laat passen en kan proberen? Of dat ook niet?

Ja hoor dat kan, dat heet gewoon een zadelpasconsult :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 19:41 



 
Profiel   

Ah okido!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 19:59 



 
Profiel   

Deze week ons nieuwe zadel opgehaald :-) Het staat Sjors heel mooi
[ img ]

Het is nog even prutsen met hoever naar voren / achteren zadel en pad moeten liggen. Ook had ik de pad nog iets meer omhoog moeten trekken onder de pommel. Maar kwa rijden was het echt een hele verbetering ten opzichte van ons vorige zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:22 



 
Profiel   

pjer schreef
Deze week ons nieuwe zadel opgehaald :-) Het staat Sjors heel mooi
[ [url=m/1leoiM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is nog even prutsen met hoever naar voren / achteren zadel en pad moeten liggen. Ook had ik de pad nog iets meer omhoog moeten trekken onder de pommel. Maar kwa rijden was het echt een hele verbetering ten opzichte van ons vorige zadel.



Prachtig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 21:09 



 
Profiel   

Even een vraagje, op wat voor steun liggen jullie Freemax zadels? Ik moet er nu een aanschaffen maar weet niet welke het beste is. Is een steun voor westernzadels oké of heb ik juist een andere nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:40 



 
Profiel   

ik heb voor nu een stubbs zadelbok. maar dan hangen je fenders op de grond . Wij hebben dus een kist op wielen gemaakt onder de stubbs bok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:49 



 
Profiel   

Ik heb een zadelbok toen laten maken voor mijn Freemax, zodat het zadel niet zou doorzakken. Ben heel blij geweest met mijn rijdende zadelbok. Het zadel is verkocht, maar de zadelbok staat hier nog ongebruikt. Hij is te koop (ga komend voorjaar adverteren).

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 179 van de 183 [ 4568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen