Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Cutting/Ranch dekhengst gezocht

 
Profiel   

Voor een vriendin ben ik op zoek naar een speld in de hooiberg, ik dacht dat jullie wellicht kunnen helpen.

Zij heeft een CA Royal Jimmy Doc × Docs San Badger merrie, waar zij graag een veulentje uit wil fokken. Hiervoor is zij op zoek naar een geschikte dekhengst.

Even de eisen op een rijtje:
- Graag cutting/ranch gefokt, geen reining/pleasure
- Graag hoog foundation aandeel
- Liefste lijnen als Peppy San Badger, King, Hancock, Colonel Freckels etc.
- De hengst moet ook natuurlijk dekken. Afgelopen jaar heeft ze KI geprobeerd, maar dit heeft niet gepakt. Natuurlijk dekken heeft tot nu toe wel altijd tot succes geleid, vandaar dat ze niet nog een jaar wil 'verspillen' door KI te proberen. De hengst die ze vorig jaar had gekozen heeft dit jaar alleen diepvries beschikbaar, vandaar dat ze op zoek is naar een andere.
- Ze is bereid om met de merrie te reizen, de hengst mag zowel in Nederland staan, als in Duitsland, maar liever niet het uiterste zuiden of oosten van Duitsland. Het moet wel leuk blijven voor haar en de merrie.

Nogmaals, speld in een hooiberg, maar mogelijk hebben jullie suggesties voor haar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:09 



 
Profiel   

Hmm dat is idd een moeilijke voor een natuurlijke dekking..
Savvy Sparkle
BQ Catalyser


Voor KI heben wij uiteraard de perfecte staan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 18:56 



 
Profiel   

Jammer dat die van mij een aantal jaar geleden geruind is https://www.allbreedpedigree.com/sweet+spot+of+cash
Heb je nu niks aan ;-).

Ik weet er waarschijnlijk nog wel 1 maar weet niet of die natuurlijk dekt:
https://www.allbreedpedigree.com/midnight+peppy+san

Kan ik voor je informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 19:09 



 
Profiel   

@ts welke merrie is dit?? Ik ken de ouders (heb zelf een veulen gefokt met Jimmy) en Lot heeft 2 merrieveulens gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 20:05 



 
Profiel   

ElCid schreef
Ik weet er waarschijnlijk nog wel 1 maar weet niet of die natuurlijk dekt:
https://www.allbreedpedigree.com/midnight+peppy+san

Kan ik voor je informeren.


Heb je meer informatie over deze? Waar staat hij? En wil je inderdaad informeren of hij natuurlijk dekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 21:39 



 
Profiel   

Rose_Sonny schreef
Heb je meer informatie over deze? Waar staat hij? En wil je inderdaad informeren of hij natuurlijk dekt.


Ik zal informeren en vragen of de eigenaars, als hij nog dekt, contact op willen nemen. Staat in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 21:45 



 
Profiel   

Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 22:33 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..


Uuh ja Dat is een ook een goeie inderdaad haha.
Ik geef het aan haar door, mocht de hengst nog beschikbaar zijn :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 23:35 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Hmm dat is idd een moeilijke voor een natuurlijke dekking..
Savvy Sparkle
BQ Catalyser


Voor KI heben wij uiteraard de perfecte staan :o


Bedankt voor de tips, ik geef ze door.
Uit nieuwsgierigheid, welke hengst hebben jullie voor KI beschikbaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 23:36 



 
Profiel   

Het kan om meerdere redenen niet gepakt hebben, dus zou mijn keus daar echt niet vanaf laten hangen.

Onze merrie was natuurlijk gedekt en niet drachtig. Jaar erop 1x met vers geïnsemineerd en in 1x drachtig. Maar was een combinatie van factoren; ze was goed hengstig, is meerdere keren gescand en konden op juiste moment insemineren.
In het begin van het seizoen hebben we wel eerst de baarmoeder laten nakijken.

Ik zou ook kijken naar de voorwaarden waar hengstenhouders mee komen. Wat zit bij de dekking, hoeveel pogingen, is dat all in? Is er levend veulen garantie en kan je het evt doorverkopen of op een andere merrie gebruiken als het echt niet gaat.

Ik ken geen enkele goede hengst die nog natuurlijk dekt, zeker niet commercieel.

Mocht je trouwens wel iemand vinden, kijk dan wel hoe het met je verzekering zit als je merrie toch een keer flink uithaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 01:37 



 
Profiel   

Rose_Sonny schreef
Tinniie schreef
Hmm dat is idd een moeilijke voor een natuurlijke dekking..
Savvy Sparkle
BQ Catalyser


Voor KI heben wij uiteraard de perfecte staan :o


Bedankt voor de tips, ik geef ze door.
Uit nieuwsgierigheid, welke hengst hebben jullie voor KI beschikbaar?


GP Mister Dual Jac
Peppy San Badger X veel King langs moederskant (via Hollywood Jac 86, Easter L Eden,… )
Foundation 89%
7-panel negatief
Zelf oa Belgisch kampioen ranchsorting & teampenning, heeft inmiddels heel veel nakomelingen die erg allround ingezet worden. (Koeienwerk, reining, cutting, barrelrace, extreme cowboyrace,…) ze staan echt bekend voor hun super makkelijke en coole karakter, het zijn ultieme familiepaardjes. (Je kan er heel veel zien via fb groep ‘Arany- babies’)
Dekgeld €650, daarin zit eerste zaadafname inbegrepen & levend veulen garantie.


Idd zoals Superpony zegt, het kan om heel veel redenen niet gepakt hebben. Op zich zit je met KI altijd op exacte moment op de juiste plaats, merrie wordt niet vervuild door de natuurlijke dekking waar ze weer extra vocht op kunnen aanmaken etc. En idd geen risico op blessures bij hengst, merrie en de mensen die er tussen zitten. Ik ken heel veel fokkers en hengstenhouders en élk jaar zijn er hengsten die erdoor sneuvelen..

Een goede dierenarts met kennis van zaken is zeker van belang, je kan ook kiezen je merrie op het dekstation te laten opvolgend bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 04:08 



 
Profiel   

Ik ben het met jullie eens, heb ik ook tegen haar gezegd, dat ik KI nog een kans zou geven.
Maar zij blijft erbij dat ze dit jaar natuurlijk wil proberen omdat dat wel gepakt heeft in het verleden. En na het teleurstellende seizoen van vorig jaar, wil ze voor haar gevoel dit jaar de kansen vergroten.
En dan is het haar merrie en moet ze doen wat voor haar goed voelt.

Ik geef haar toch GP Mister Dual Jac door, wie weet brengt het haar op andere gedachten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 05:26 



 
Profiel   

Overigens was de merrie haar baarmoeder nagekeken vorig jaar (dit jaar gaat ze dat uiteraard weer laten doen), was ze alle keren goed hengstig en leken de omstandigheden ideaal. We kunnen ook een vinkje zetten bij goede merrie dierenarts.
Ook is de merrie nagekeken door tandarts en osteopaat, had ze haar zowel gewoon in de kudde, als bij de ruinen weggezet (meerdere pogingen, dus meerdere dingen geprobeerd). Wel gereden, niet gereden. Etc.

Dat is de reden dat ze voor haar gevoel alles heeft gedaan vorig jaar en de reden waarom ze dit jaar natuurlijk wil proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 05:31 



 
Profiel   

Het is soms heel raar idd, dan wil het een heel seizoen om onverklaarbare reden niet lukken, en het volgende pakt het meteen van de eerste keer..

Hier ook aan de hand dit jaar, een van onze merries is altijd meteen eerste poging drachtig, vorig jaar heeft ze 2 keer verworpen tussen 18 en 35 dagen, dan niet meer hengstig worden, bloedeitjes,…. Dus dit jaar weer maar proberen.

Wij hebben wel de ervaring dat wanneer dat gebeurd , het goed is om vroeg terug te beginnen met dekken, die vroege hengstigheden pakken dan bijna elke keer.

In het seizoen zitten wij dagelijks op het dekstation met onze 3 hengsten, en van de honderden merries , is het aantal keren dat het echt niet ging nog steeds op 1 hand te tellen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 08:36 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..


Fijne stemmingmakerij weer! Je kent de hengst niet en hebt geen idee van zijn staat van dienst. Het is altijd, bij elke hengst ongeacht leeftijd, aan te raden om sperma te checken. Dat doen wij standaard na elke sprong op de bok. Lijkt me een service die elke hengstenhouder moet verlenen; er zijn nl. heel redenen dat sperma minder wordt en ouderdom is daar slechts een heel klein onderdeel van. Zeker bij KI is het een fluitje van een cent.
Bij natuurlijk dekken wordt het een stuk lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 09:59 



 
Profiel   

ElCid schreef
Tinniie schreef
Die is inmiddels wel 25 jaar, ik zou wel vragen of ze dan z’n zaad even laten checken, want die kwaliteit kan al fel naar beneden gaan..


Fijne stemmingmakerij weer! Je kent de hengst niet en hebt geen idee van zijn staat van dienst. Het is altijd, bij elke hengst ongeacht leeftijd, aan te raden om sperma te checken. Dat doen wij standaard na elke sprong op de bok. Lijkt me een service die elke hengstenhouder moet verlenen; er zijn nl. heel redenen dat sperma minder wordt en ouderdom is daar slechts een heel klein onderdeel van. Zeker bij KI is het een fluitje van een cent.
Bij natuurlijk dekken wordt het een stuk lastiger.



Euhm wil je weer gewoon op mij afgeven ofzo? Dat is toch net wat ik zeg.. best controleren door zijn leeftijd, bij KI is dat idd evident dat dit elke keer gebeurd.
Bij een natuurlijke dekking -zoals hier het geval zou zijn niet- dus dan is het zeker geen overbodige luxe, hoewel dat bijna nooit zal gebeuren voor een natuurlijke dekking.

Nogmaals, wij komen dagelijks op het dekstation waar elke dag 30/40 hengsten afgenomen worden en waar ik enorm veel interesse in heb en altijd vragen stel etc.. en nog elk jaar bijleer. Bij hengsten vanaf 20 begint de kwaliteit te minderen, ik ken er van 25 die nog amper zaadcellen hebben.. hoewel dat uiteraard geen vaste regel is. Testen is weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:35 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Hier ook aan de hand dit jaar, een van onze merries is altijd meteen eerste poging drachtig, vorig jaar heeft ze 2 keer verworpen tussen 18 en 35 dagen, dan niet meer hengstig worden, bloedeitjes,….

Ik zit vooral in het topic dressuurfokkerij, maar ook daar hadden diverse mensen vorig jaar moeite de merries drachtig te krijgen. En aangezien een dressuurpaard in eerste instantie gewoon een paard is zal dat ook wel bij andere rassen spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 11:31 



 
Profiel   

Ik ga mee met superpony.
Natuurlijk dekken geeft geen meer kans, je maakt de merrie bovendien alleen maar vuil wat meer kans op infecties geeft.
Als ze niet via ki drachtig raakte kan het de kwaliteit zaad ook geweest zijn of gewoon de combi die niet wil lukken. Dat kan echt ook.

Een 25 jarige hengst zou ik nooit mee proberen. De kwaliteit en snelheid gaat sowieso achteruit met ouder worden en bij een merrie die al moeite heeft wil je de beste en grootste kansen op succes.

Dus ik zou kiezen voor vers goed zaad van een hengst die al zeer veel nakomelingen heeft ook want hengsten met weinig kan niet alleen komen doordat ze wat onbekender zijn maar omdat de merries niet drachtig raken. Zo ken ik er helaas ook veel.
En bij natuurlijke dekking zou ik zeker vragen naar de kwaliteit van het zaad want dat wordt vaak niet gecontroleerd bij die hengsten of toch minimaal.

Hier in de kliniek wordt het zaad altijd onder microscoop gelegd.

Ik heb een nakomeling van Arany trouwens. Beste paard dat ik ooit al gehad heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:59 



 
Profiel   

Wellicht speelt de leeftijd van de merrie ook een rol. Als het om Lotty gaat dan is die al 21, de andere merrie is Bonita en die zal nu ook rond de 17, 18 jaar zijn. Geen idee of ze eerder veulens gehad hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:52 



 
Profiel   

Dat het 1 seizoen niet lukt zegt ook helemaal niks. Het lukt bij de beste weleens een seizoen niet. Sommige mensen hebben dan wel 3 of 4 pogingen gedaan.

Jaar erop soms 1 of 2 en dan is het wel raak. Veranderen van hengst kan ook weleens schelen.

Als een hengst van 25 nog veel dekt en de merries nog drachtig worden hoeft de leeftijd geen probleem te zijn.
En er zit ook nog wel verschil in gekoeld of echt vers vers.
En alls het echt niet lukt kan de merrie ook naar hetzelfde dekstation, springt de hengst, wordt het zaad bekeken en daarna geïnsemineerd.

Maar uiteindelijk moet je echt voor het eindresultaat gaan van een gezond veulen uit bewust gecombineerde ouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:01 



 
Profiel   

Ik ga er vanuit dat jullie allemaal de beste bedoelingen hebben, maar ik wil het graag alleen bij hengst suggesties houden.
Ik heb de suggestie van vers KI doorgegeven, al het andere heeft geen zin. Ze leest dit topic niet, daarom maak ik het voor haar aan. En de discussie over natuurlijk dekken komt ook niet bij haar.
Ik heb wel aangegeven van kijken naar de voorwaarden, en sperma laten onderzoeken.

Alle hengst suggesties die hier voorbij komen, ook die wel met KI zijn, geef ik aan haar door.
Maar ze heeft al behoorlijk besloten dat het natuurlijk moet zijn, en dat is haar keuze en moeten we respecteren, ongeacht onze eigen mening.

Dus oproepje om niet te discussiëren over de eisen, maar proberen mee te zoeken naar die speld in de hooiberg.

Dankjulliewel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:47 



 
Profiel   

crazycactus schreef
Wellicht speelt de leeftijd van de merrie ook een rol. Als het om Lotty gaat dan is die al 21, de andere merrie is Bonita en die zal nu ook rond de 17, 18 jaar zijn. Geen idee of ze eerder veulens gehad hebben.


Dat ook zeker waar.. en idd zoals Superpony zegt, 1 seizoen zegt eigenlijk echt niks, dat zien wij regelmatig.

Rex_Rolfo schreef
Ik zit vooral in het topic dressuurfokkerij, maar ook daar hadden diverse mensen vorig jaar moeite de merries drachtig te krijgen. En aangezien een dressuurpaard in eerste instantie gewoon een paard is zal dat ook wel bij andere rassen spelen.


Ja dat is ook wel heel subjectief, je hoort elk jaar vanalles. Bij ons was het afgelopen dekseizoen eigenlijk heel vlot, ik denk 80% ofzo van de eerste poging drachtig en ik denk zo’n 2 of 3 merries per hengst niet dragend die naar dit jaar overgezet worden. (Daar zitten er ook wel bij die gewoon in juli of augustus 1 late poging hebben gedaan en dus meteen naar dit jaar gingen)

Ik heb dit jaar ook kennissen die bv in juli nog 0 van hun 8 merries drachtig hadden, en bv een andere die haar 6 merries van de eerste poging met diepvries drachtig had..


Wel valt het op dat er meer en meer verworpen wordt de laatste jaren… dit jaar al 2 van Mo en eentje Arany.

En ook de extreme temperaturen tijdens het dekseizoen helpen niet mee. Tijdens die hittegolven is het moeilijker voor het vruchtje om in te nestelen in de baarmoeder las ik een artikel. Hierdoor dus veel die het nog kwijt raken na de 18 scan.

Het weer is zoiezo ook belangrijk bij het dekken, de meeste merries worden pas mooi hengstig vanaf ze voldoende uren daglicht hebben en de temperatuur goed is. Je ziet ze ook vaak ‘ontregeld’ raken wanneer de temperatuur zo extreem schommelt, de ene week +35 graden en de week erna 15 graden en regen zoals afgelopen jaar paar keer het geval was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:51 



 
Profiel   

Rose_Sonny schreef
Ik ga er vanuit dat jullie allemaal de beste bedoelingen hebben, maar ik wil het graag alleen bij hengst suggesties houden.
Ik heb de suggestie van vers KI doorgegeven, al het andere heeft geen zin. Ze leest dit topic niet, daarom maak ik het voor haar aan. En de discussie over natuurlijk dekken komt ook niet bij haar.
Ik heb wel aangegeven van kijken naar de voorwaarden, en sperma laten onderzoeken.

Alle hengst suggesties die hier voorbij komen, ook die wel met KI zijn, geef ik aan haar door.
Maar ze heeft al behoorlijk besloten dat het natuurlijk moet zijn, en dat is haar keuze en moeten we respecteren, ongeacht onze eigen mening.

Dus oproepje om niet te discussiëren over de eisen, maar proberen mee te zoeken naar die speld in de hooiberg.

Dankjulliewel :D


Dat snap ik, maar je geeft de info door en deze info is echt belangrijk.

Bij quarters en paints is 2 gezonde paarden bij elkaar zoeken die goed matchen al moeilijk genoeg.

Natuurlijk wordt gewoon vrijwel niet gedaan, dus houdt de keus om een passende hengst te vinden gewoon op. Wat er niet is, kan je niet aanbieden.

Je zegt dat je de KI hengsten ook doorgeeft, maar daarom schreef ik dat daar ook verschil in zit. Je hebt gekoeld en vers en kan zelfs naar hetzelfde dekstation rijden. Blijft KI, maar kan net het verschil maken.

Je vraagt advies en iedereen hier heeft gefokt en kent de wegen en obstakels. Dan zijn dit de adviezen, veel meer smaken zijn er niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:26 



 
Profiel   

Jep volledig mee eens tinne en superpony meer kan ik er niet aan toevoegen.

Dus andere suggesties zijn er niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:02 



 
Profiel   

Okay dan bedankt voor jullie suggesties, dan sluit ik het topic
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 07:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen