Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Boom of Boomloos westernzadel (recratief gebruik)

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Voor mijn paard (12 jarige,kwpn x draver) ben ik op zoek naar een westernzadel.

Nu twijfel ik over een boom of boomloos western.

Ik lees veel positieve verhalen over boomloos met name de FreeMax western.
Vooral omdat het dus over een "niet western" paard gaat twijfel ik wat het beste is.

Het zadel zal gewoon voor recreatief gebruik worden en niet voor wedstrijden en stops/spins etc. te maken

Er zal zeker een zadelmaker bij komen. Maar dan weet ik wel wat voor zadelmaker/passer ik moet zoeken.

Ik ben verder nog echt een leek op dit gebied. Heb nu wel al wat westernlessen gehad vandaar dat ik ook de "overstap" wil maken.

Jullie hulp/tips zullen heel welkom zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:27 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang een recreatief gereden westerndraver gehad, met eerst een boomzadel en later een Freemax. De draver was net een beetje smal om een goed passend boomzadel te vinden, waardoor boomloos al snel de makkelijkste oplossing bleek. Er zijn wel smallere westernzadels, maar ze zijn veel minder gebruikelijk dan de bredere zadels die vooral op de westernrassen goed liggen.

Ik gebruik de Freemax inmiddels op mijn haflinger (draver is overleden). Echt ideaal! Andere fork erin en hij ligt prima :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:41 



 
Profiel   

Ik gebruik een startrekk zadel op mijn haflinger

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:44 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik heb een uit de kluiten gewassen draver voor mijn gevoel die redelijk breed is. Zowiezo rond geribt

[ img ]
Hier stond hij net niet helemaal recht, dus hij lijkt scheef. Zadelmaker is geweest en hij is maar minimaal scheef


[ img ]
Foto zijkant

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:35 



 
Profiel   

[ img ]


Dit was de mijne (hier met boomzadel). Helaas geen mooi beeld van de rug, maar ik denk dat zij in ieder geval bij haar schoft, ronder was dan die van jou.

Speciaal voor jou nog even door m'n oude foto's heen gebladerd:

[ img ]
Met de destijds net nieuwe Freemax.

[ img ]
Nog steeds niet mooi duidelijk van achter, maar die heb ik niet. Hier zie je wel beter dat ze behoorlijk rond was (met hier zelfs net een beetje veel vetjes).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:04 



 
Profiel   

Het is eigenlijk heel simpel; een goed passend boomzadel is te verkiezen boven boomloos. De boom is bedacht om de paardenrug te ontlasten en de druk optimaal te verdelen.
Probleem is alleen dat er vaak niet goed passende boomzadels gebruikt worden; de pasvorm van een westernzadel luistert erg nauw omdat er geen kussens onder zitten.
Niet alleen is de lengte ( die is meestal wel goed te zien) en de breedte ( die is niet te zien al wordt dat wel vaak gepretendeerd met het opmeten van de voorkant; dit zegt eigenlijk ook niks) maar vooral ook de hoek van de bars van belang bij pasvorm. Een paard met een vlakke rug zal een andere hoek van die bars nodig hebben voor een juiste verdeling van de druk dan een paard met een wat spitsere rug. Dat is alleen te zien door passen met kale boom of meten met een goede mal ( geen draadmal!).
Boomloos kan een optie zijn maar ook dat moet goed passen en dat doet boomloos ook niet altijd. Goed passend met boom is altijd de beste optie!

Het ras van een paard zegt niks over het wel of niet passen van een westernzadel. Al zal een standaard Quarter of Paint makkelijker in een standaard zadel passen ( en veel fabriekszadels zijn standaard) maar een niet standaard Q of P zal ook een probleem hebben daarin. Het is dus een kwestie van goed aan laten meten.............succes.... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:37 



 
Profiel   

Na 6 boomzadels (western) heb ik voor mijn haflinger een freemax gekocht. Super fijn zadel. Altijd wedstrijden mee gereden, maar ook veel bosritten.
Voor mijn paint hoop ik tzt een boomzadel te vinden, maar als dat niet lukt dan wordt het ook een freemax. Al vermoed ik dat zij een iets makkelijkere rug heeft :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:44 



 
Profiel   

ElCid: bedankt voor de hele fijne reactie.

Ja een goed passend boomzadel verdeeld de druk natuurlijk wel beter.
Ik vind het erg lastig. Ik zou graag (mits het mogelijk is) zeker onder de 1200 willen blijven. En ik wil zeker weten dat het goed past.

Ik zit alleen in Limburg en zadelpassers voor western zijn al erg lastig te vinden vind ik.

Daardoor neig ik naar boomloos, vooral ook ivm mijn budget. Een nieuw westernzadel is een stuk duurder en met 2e hands moet je al veel geluk hebben dat er een passende tussen zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:50 



 
Profiel   

Ik gebruik een Bob Marshall, boomloos westernzadel. Het ligt op mijn draver van bijna 27, op mijn nrps'er van bijna 6 en op mijn kruising Fries x Groniner van 1,70 :D

Hier op de nrps :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:53 



 
Profiel   

Niekj_Jente schreef
ElCid: bedankt voor de hele fijne reactie.

Ja een goed passend boomzadel verdeeld de druk natuurlijk wel beter.
Ik vind het erg lastig. Ik zou graag (mits het mogelijk is) zeker onder de 1200 willen blijven. En ik wil zeker weten dat het goed past.

Ik zit alleen in Limburg en zadelpassers voor western zijn al erg lastig te vinden vind ik.

Daardoor neig ik naar boomloos, vooral ook ivm mijn budget. Een nieuw westernzadel is een stuk duurder en met 2e hands moet je al veel geluk hebben dat er een passende tussen zit


Het is heel lastig om een goede zadelpasser te vinden want het gros is zadelverkoper ;-). Onder de 1200 zal je zeker geen nieuw boomzadel vinden maar misschien wel een 2e hands maar dan moet je toch echt op zoek naar een zadelverkoper/ passer die weet wat voor boom er in dat 2e hands zadel zit..........en die zijn er eigenlijk niet.
Wij maken westernzadels, op maat en ook de boom geheel op maat. We zijn daar mee begonnen om goed passende zadels op onze paarden te maken, eerst met hulp van een zeer ervaren westernzadelmaker, maar intussen maken we ze ook voor anderen. https://www.facebook.com/Westernzadels

Ik ben om verschillende redenen geen fan van boomloos; het ook al verschillende boomloze zadels in handen gehad ( o.a. voor wat reparaties) en bij al die zadels vind ik dat de juiste ondersteuning/ drukverdeling op de rug van het paard, waar de ruiter zit, niet goed genoeg is. Bijna allemaal geven ze piekbelasting. Een goede pad, met stevige inlages, zal daar wel een groot deel van opvangen maar nooit zo goed als een, goed passend, boomzadel i.m.o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:57 



 
Profiel   

Ik ben het met ElCid eens: een goed passend boomzadel verdeelt de druk beter dan een boomloos zadel. Maar jah, dat goed passende is heel lastig te vinden.

Ik heb op mijn trekpaard een Freemax zadel liggen. Ik heb gekozen voor boomloos, omdat zijn conditie door een jaar heen ook wisselt. In de winter kan ik hem minder rijden en valt zijn bespiering wat weg. In de zomer wordt het juist een gespierde tank. Daar vallen geen boomzadels op te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:17 



 
Profiel   

tjaakje schreef
Ik heb op mijn trekpaard een Freemax zadel liggen. Ik heb gekozen voor boomloos, omdat zijn conditie door een jaar heen ook wisselt. In de winter kan ik hem minder rijden en valt zijn bespiering wat weg. In de zomer wordt het juist een gespierde tank. Daar vallen geen boomzadels op te kopen.


Dat is niet helemaal waar. Als het paard verder gezond is zal die bespiering weinig uitmaken. Voor mijn Paint van 18 heb ik al exact dezelfde maat sinds hij 5 was en hij is in die tijd dunner en dikker en meer en minder gespierd geweest.
Het hangt wel af van hoe lang het zadel is, waar de rigging ligt etc. Een westernzadel zal hoofdzakelijk de vorm van de wervelkolom volgen en daar ook hoofdzakelijk liggen.
Uitzonderingen zijn paarden die ziek zijn of erg oud; daarbij kunnen spieren echt bijna verdwijnen ( maar dan moet je er sowieso niet meer op rijden). Gezonde paarden kunnen jaarrond en jaren achter elkaar dezelfde maat ( western) zadel blijven gebruiken.
Mits het zadel; niet te lang is, de rigging op de voor dat paard juiste plaats heeft liggen, op de juiste plek op de paardenrug ligt (veel zadels worden te ver naar voren gelegd), de bars niet te plat zijn, etc.. De standaard westernzadels zijn erg plat qua bars, het gros is te lang en heel veel ( fabrieks) zadels passen "opeens" niet meer maar hebben waarschijnlijk nooit gepast.............Een goed gemaakt maatzadel past en zal blijven passen! De pasvorm hangt of staat in alle gevallen met de expertise van de zadelpasser/zadelmaker en daar gaat het nog al eens mis

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:34 



 
Profiel   

Ok, dat wist ik niet. Wellicht toch eens kijken naar een op maat gemaakt boomzadel. Al bevalt de Freemax ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:52 



 
Profiel   

tjaakje schreef
Ok, dat wist ik niet. Wellicht toch eens kijken naar een op maat gemaakt boomzadel. Al bevalt de Freemax ook prima.


Als het goed bevalt lekker zo laten toch?

Het "niet meer passen" is een mooi verhaal wat deels in het leven is geroepen door zadelverkopers............elk zadel wat na bijv. een half jaar niet meer past ( "paard is er uitgegroeid"...........) heeft nooit gepast/ is dus verkeerd aangemeten. Zeker bij fabriekszadels is dat het geval o.a. door de manier waarop ze gemaakt worden.
Maar een paard moet sowieso grotendeels volgroeid zijn voordat er een zadel wordt aangemeten ( niet voor het 5e/ 6e jaar) en mag dus niet ziek zijn of in hele slechte conditie ( wat me logisch lijkt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 09:00 



 
Profiel   

Ik rijd al sinds 2004 boomloos (veelal Bob Marshall) op verschillende paarden waarvan er eentje 34 geworden is en mijn 'jonkie' momenteel 25 is.

Zowel boomloos als mét boom moeten beide voor het paard en gebruik geschikt zijn. Het is dus beide afhankelijk van rij-situatie en bouw paard. Waarbij de verhalen van boomloze enduranceruiters die er naar tevredenheid zeer lange afstanden mee afleggen (160 km) voor mij een sterk argument zijn mbt de funktionaliteit. Deze mensen gaan toch echt hun wedstrijdpaard niet op het spel zetten door de rug te verkl**en :D

Feit is gewoon dat boomloos veel paarden goed bevalt en de pasvorm net wat makkelijk is door alle seizoenen heen dan een boomzadel.

Bij een boomloos zadel is het héél belangrijk dat je een goede pad gebruikt die de ruggengraat vrij laat. Vaak wordt er wel geld gespendeerd aan het zadel maar niet aan de bijbehorende pad (skito o.i.d) en dat kan je lelijk opbreken.

Een goede 2e hands boomloos is onder de €1000 zeker te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 09:45 



 
Profiel   

Een goed zadel is een zadel wat past bij zowel paard als ruiter. Boom of boomloos. Een goed boom western zadel moet in mijn ogen worden aangemeten met een kale boom. Het nadeel is dat deze zadels niet aanpasbaar zijn. Ik ben zelf zadelpasser en zie paarden het hele jaar door veranderen, dat is waarom we o.a. templates maken tijdens een zadelpasconsult. Dit is veelal het grootste probleem waar eigenaren met een boomzadel tegenaan lopen, dat het zadel niet aan te passen is. Is je paard wat terug gevallen in bespiering door ziekte/verhuizing/ verandering in management dan zul je dat altijd terug zien in een paard. Ik werk met de Freemax boomloze zadels. Drukverdeling is altijd het eerste waar over gesproken wordt als je praat over boomloze zadels. Maar de (goede) boomloze zadels van tegenwoordig zijn niet meer te vergelijken met de zadels van vroeger (ik heb bijna 20 jaar ervaring met boomloze zadels en zo'n beetje alles gezien en getest) en soms sta ik bij klanten en zie ik dat boomloos geen match is voor paard en of ruiter. Dan adviseer ik ze met alle liefde een goed boom western zadel. Maar zoals gezegd, het zadel moet passen bij je doel, jouw paard en jou als ruiter en moet worden aangemeten door een goede gediplomeerde zadelpasser en geen zadelverkoper :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 19:12 



 
Profiel   

Wij hebben, met goed passende, westernzadels hele andere ervaringen. Een eenmaal goed passend aangemeten zadel past, ook als een paard wat dikker/dunner wordt en soms wat meer/minder gespierd is. Wij maken ook templates van de zadels en zadelbomen die wij zelf maken en die passen.....vrijwel altijd ( bij mijn eigen paard nu al 13 jaar lang dezelfde maat zonder enige aanpassing!). Uitzonderingen zijn paarden die heel ziek worden of heel oud wat degeneratie van spieren en banden kan opleveren ( doorgezakte ruggen). Het heel hangt heel erg af van hoe het zadel ( of eigenlijk de zadelboom) gebouwd is; hoe lang/ kort, hoe de boom en vooral de bars gevormd zijn, welke ronding, gulletbreedte, de rigging ( de plek van de rigging kan de ligging en dus het passen van het zadel enorm beïnvloeden) etc. Die rigging wordt veel te weinig naar gekeken!
Jammer genoeg is er alleen wel een chronisch gebrek aan goede zadelpassers en een nog veel groter gebrek aan goede zadelmakers.
Zoals al gezegd; veel ( western) zadels zijn te lang en de bars te plat en te recht. Het gros heeft nooit gepast en zal ook nooit passen o.a. door de manier waarop de zadels gemaakt en afgeleverd worden.

De meeste mensen die zich zadelpasser ( of zelfs zadelmaker) noemen zijn inderdaad gewoon zadelverkopers en velen daarvan hebben altijd wel ergens een zadel wat "past". Wij hebben ook al heel wat ellende gezien van niet-passende ( maar als passend verkochte) zadels aangemeten door dergelijke zadel "passers/ makers".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:31 



 
Profiel   

ElCid, even een vraagje tussendoor. Ik zie wel eens Westernpaarden gelongeerd worden, en waarvan de zadels omhoog klapperen in draf. Heeft dat een specifieke reden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 20:55 



 
Profiel   

juniper schreef
Heeft dat een specifieke reden?


Het zou niet mogen klapperen. De enige reden is dat het te lang is/ niet past :o .

Mijn zadel klappert niet, als ik er mee zou longeren, omdat het korter is dan de meeste westernzadels en goed past cq. aanligt op de paardenrug doordat de bars de vorm van de paardenrug volgen.
Bij veel, (te) lange, westernzadels zie je ook dat er een ruimte onder zit aan de achterkant als het op de paardenrug ligt. Dat hoort ook niet en komt niet alleen door de lengte maar ook vaak door de slecht passende vorm van de bars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 22:36 



 
Profiel   

Dat klapperen van het zadel in draf kan ook komen doordat de singel erg ver naar voren zit en/of omdat het paard erg hoog opgooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:17 



 
Profiel   

Ik heb een zadelmaker wel eens horen zeggen: de huidige paarden hebben bijna allemaal een full rigging of zelfs meer dan full nodig, terwijl 'vroegâh' een 3/4 of 1/2 rigging prima voldeed.
Toch worden er nog heel veel fabriekszadels met 3/4 rigging afgeleverd.

Zou er zo'n verschil zijn tussen de Amerikaans gefokt paarden en wat er hier in Europa gefokt wordt, qua ligging van de singelplaats, dat de fabriekszadels nog steeds (vaak) van 3/4 rigging uitgaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:25 



 
Profiel   

En heb je het dan over Amerikaanse rassen (QPA) of de Europese rassen??
De eerste QPA's zullen redelijk gelijk van bouw zijn geweest toen ze hierheen kwamen (al twijfel ik daar ook al over), maar door de jaren gescheiden aanfok zullen de lijnen wel verder uit elkaar zijn gaan liggen. Al zijn ook de verschillen tussen de Halters, Hunters en de reiners/cutters in Amerika zeer sterk in bouw gaan verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:38 



 
Profiel   

Met name de Amerikaanse rassen uiteraard. Daar worden in de VS de zadels voor gebouwd in de fabriek. Niet voor Europese rassen in de VS, laat staan voor Europese rassen hier in Europa.
En wij moeten het dan dus doen met zadels die voor een andere markt en misschien dus ook duidelijk andere paarden qua bouw gemaakt worden. En dan is het misschien niet heel gek als het gros van die fabriekszadels hier niet optimaal liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 09:45 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Dat klapperen van het zadel in draf kan ook komen doordat de singel erg ver naar voren zit.


Dat bedoel ik dus met de plek van de rigging; daar wordt te weinig naar gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:10 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik heb een zadelmaker wel eens horen zeggen: de huidige paarden hebben bijna allemaal een full rigging of zelfs meer dan full nodig, terwijl 'vroegâh' een 3/4 of 1/2 rigging prima voldeed.
Toch worden er nog heel veel fabriekszadels met 3/4 rigging afgeleverd.


Wij maken vrijwel al onze zadels met een 7/8, 3/4, 5/8 omdat de ervaring juist is dat de full bij vrij weinig paarden echt goed werkt. Zeker een enkele Full rigging kan lastig zijn, dan zou ik altijd nog opteren voor een double rigging zodat er gevarieerd kan worden tussen Full en 7/8. Onze rigging plate is ook zo dat je kan variëren tussen de posities.


Maar de plek van de rigging is ook erg afhankelijk van het type zadel, en dus waar het voor gebruikt wordt. Bij een Full of 7/8 rigging zal een achtersingel bij bepaalde onderdelen ( roping/ cutting, etc.) nodig zijn. Daar worden dan ook meestal de langere zadels gebruikt. Maar een korter zadel ( de Californische stijl zadels) die dus meestal geen Full rigging ( maar 7/8, 3/4, 5/8 of zelfs center fire) hebben, hebben (meestal) geen achtersingel nodig.

Hoe wil je overigens een rigging maken die nog verder naar voren ligt dan de "Full" position? Die ligt al op het randje........;-) https://eclectic-horseman.com/the-eleme ... e-rigging/


Laatst bijgewerkt door ElCid op 18-04-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen