Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jaarling kopen - Keuzestress

 
Profiel   

Hi iedereen!

Momenteel ben ik op jacht naar een nieuw maatje. Mijn huidige Paint is inmiddels 20 en ik zou graag een familielid willen toevoegen! Hoewel ik inmiddels enkele jaarlingen heb bekeken, zit ik iedere keer weer met tranen op de bank omdat ik niet weet hoe ik de juiste keuze moet maken.

Mijn huidige Paint is mijn absolute zielsverwant en droompaard. Het is lastig om te accepteren dat ik zo een als hem nooit meer ga vinden. Ik weet waar ik naar op zoek ben maar ik weet niet wanneer ik het gevonden heb.

Het lijkt alsof 'de klik' er met geen enkel ander paard is behalve met hem, wat de zoektocht natuurlijk dermate lastiger maakt. Ik heb veel verschillende jaarlingen bekeken en bij de een heb ik wel een beter gevoel dan bij de ander maar ik weet nooit wanneer ik HET paard gevonden heb. Gezien ik het volgende paard het liefst ook weer zijn of haar hele leven bij me wil hebben, wil ik wel zeker weten dat ik de juiste keuze maak!

Hoe weet ik of de juiste match er is? Wanneer weet ik dat ik het goed doe?

Het is natuurlijk enorm lastig om een jaarling te beoordelen gezien ze nog niet helemaal ontwikkeld zijn en het karakter natuurlijk nog vorm dient aan te nemen. De een heeft wel al een sterkere mening of is iets dominanter dan de ander, maar daar houdt het ver op.

Alle hulp en tips zijn welkom voor dit luxeprobleem, haha
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:38 



 
Profiel   

waarom wil je perse een jaarling? In jouw geval is het misschien beter om een dier te zoeken waar je al op kan gaan zitten (of 1 die je misschien zelfs eerst kunt leasen) om te kijken of je de klik hebt.....

Bij een jaarling weet je nog zo weinig (hoe ze in het werk etc. zijn). Dan kan er natuurlijk nog steeds altijd van alles zijn waarom het uiteindelijk toch geen match is, maar ik denk dat je bij een al gereden dier toch wat beter kunt testen.

Verder is het ook vaak zo, dat het ook ervan af hangt wat je belangrijk vindt: de klik aan de hand, of de klik met rijden. (want ook die 2 stroken niet altijd).

Als je aan de hand de klik zoekt, dan kun je het beste op zoek gaan naar een dier waar je wel gelijk dat WOW ja die gevoel bij krijgt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:42 



 
Profiel   

Ik denk dat je de juiste gewoon nog niet tegen bent gekomen. Dan weet je het wel. Wat niet weg neemt dat je met een zonder die X-factor ook veel plezier kan hebben. Maar zeker als het een opvolger moet worden van een andere, zou ik persoonlijk echt geduld hebben voor die ene die wel die verdieping kan brengen. Als ik voor mezelf spreek, zou een paard kopen om er zeker een te hebben, slechts voor even leuk zijn, en daarna toch weer verkocht worden. Been there, done that :o

Overigens als je goed kijkt weet je absoluut wel hoe een dier met rijden gaat zijn. Dat ligt immers bij het karakter. Tenzij je ze natuurlijk laat verpesten met trainen, maar dat kan aan de hand net zo goed.

Ik heb met mijn jaarling (en driejarigen) net zo’n band als met mijn volwassen merrie, zou tussen mijn viertal echt niet kunnen kiezen. En ja, ik ben echt wel van die X-factor, want buiten deze 4 zijn er maar 2 andere paarden geweest die me dit gevoel gaven, en zeker het merendeel niet. Zelfs mijn “ Penny droompaarden” deden dat niet.


Laatst bijgewerkt door Caily op 07-06-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:46 



 
Profiel   

@Sky_As ik ben zelf trainer en wil per se een ruw paard. Er wordt nog steeds veel te jong al veel te veel gedaan met de QH en PH en daar heb ik geen zin in! Hoe minder menselijke invloed, hoe beter. Behalve het standaard meelopen en voetje geven dan, haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:47 



 
Profiel   

Gewoon blijven rondkijken. Leg jezelf geen datum op, volgend jaar zijn er ook weer jonge dieren.
Zo ben ik destijds ook onvoorbereid in een ongewoon jaargetijde (januari) tegen mijn toen 9 maanden jonge merrie aangelopen.
Ik hield gewoon regelmatig internet in de gaten maar zonder concreet plan.
Je zou ook bij fokkers een oogje op merries kunnen houden die je erg aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:16 



 
Profiel   

Wat voor type paint heb je nu? Welke bloedlijnen?

Hoe lang heb je hem?

Ik snap je heel goed, maar er is geen kant en klaar antwoord.

Ik heb weleens paarden gekocht na een zoektocht en dan kostte het tijd om een band te krijgen. Bij de meesten kwam dat wel, maar ik moet eerlijk zijn dat het niet altijd is gelukt om net die ene geweldige klik te krijgen.

Ook weleens naar een bepaald type op zoek geweest en met iets anders thuis gekomen of "per ongeluk" tegen een paard aangelopen terwijl we echt niet zoekende waren.

Ik hou oprecht van paarden, maar als ik morgen 10 jaarlingen ga bekijken kan ik ze alleen op dat moment beoordelen, maar gaat van de 1 ook niet mijn hart sneller kloppen als van de ander. Dat gevoel is er dan nog niet of verschilt niet genoeg.

Ik zou daarom echt gericht zoeken op wat je ermee wilt en dan de beste kopen die je tegenkomt. Het kan zijn dat je een goede band krijgt, maar het kan ook tegenvallen. Genoeg mensen die een veulen/jaarling kopen en hem volwassen verkopen omdat ze toch die klik missen of toch andere wensen hebben.

Je hebt nu je droompaard, dat snap ik. Ik heb ook echt vaker dan eens mijn absolute droompaard gehad. Ook weleens gehad dat ik dacht dat geen enkel paard in de buurt kon komen. Had ooit zelfs een paard waarmee de klik niet kwam en bleef hem vergelijken met mijn perfecte merrie die ik daarvoor had. Pas toen hij overleed, merkte ik dat hij wel heel diep zat en had ik echt meer open kunnen staan.

Ik heb nu na vele jaren weer zelf ene quarter gefokt en hij is alles wat ik me kan wensen. Een mini shet merrie en veulen erbij gekocht. Veulentje pakte me ook in, maar moeders had afstand. Dat is na maanden vertrouwen winnen gelukkig helemaal goed gekomen. Maar ik heb er echt wel mee gezeten dat ze niet gelukkig leek en ik geen band kreeg.

Ik zou ook niet meer een volwassen quarter kopen, of ik moet echt alles weten vanaf dag 1. Maar zeker de opfok en wie ermee gewerkt hebben zijn voor mij mede bepalend geworden.

Is het geen idee om te kijken of je bij de fok betrokken kan zijn en zo een paardje vanaf dag 1 kan zien en volgen?

Je hoeft je nooit schuldig te voelen tegenover je andere paard. Ik heb er 5 en ben echt gek op allemaal. Maar het is niet bij allemaal exact hetzelfde.
Mis mijn andere paarden ( vanwege hoge leeftijd ingeslapen bijv ) ook enorm, maar ook niet allemaal hetzelfde. Met de 1 heb ik wat meer vrede met het afscheid, dan met de andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:07 



 
Profiel   

Flash_4ever schreef
Hi iedereen!

Momenteel ben ik op jacht naar een nieuw maatje. Mijn huidige Paint is inmiddels 20 en ik zou graag een familielid willen toevoegen! Hoewel ik inmiddels enkele jaarlingen heb bekeken, zit ik iedere keer weer met tranen op de bank omdat ik niet weet hoe ik de juiste keuze moet maken.

Mijn huidige Paint is mijn absolute zielsverwant en droompaard. Het is lastig om te accepteren dat ik zo een als hem nooit meer ga vinden. Ik weet waar ik naar op zoek ben maar ik weet niet wanneer ik het gevonden heb.

Het lijkt alsof 'de klik' er met geen enkel ander paard is behalve met hem, wat de zoektocht natuurlijk dermate lastiger maakt. Ik heb veel verschillende jaarlingen bekeken en bij de een heb ik wel een beter gevoel dan bij de ander maar ik weet nooit wanneer ik HET paard gevonden heb. Gezien ik het volgende paard het liefst ook weer zijn of haar hele leven bij me wil hebben, wil ik wel zeker weten dat ik de juiste keuze maak!

Hoe weet ik of de juiste match er is? Wanneer weet ik dat ik het goed doe?

Het is natuurlijk enorm lastig om een jaarling te beoordelen gezien ze nog niet helemaal ontwikkeld zijn en het karakter natuurlijk nog vorm dient aan te nemen. De een heeft wel al een sterkere mening of is iets dominanter dan de ander, maar daar houdt het ver op.

Alle hulp en tips zijn welkom voor dit luxeprobleem, haha


Hele andere reactie, maar als ik dit lees dan denk ik dat je teveel in je hoofd zit. Je probeert heel hard te bedenken welke de juiste en of je het goed doet. Ga het eens voelen! Als jij helemaal weg bent van een paard dan is dat de goede! En dat hoeft geen kopie te zijn van je huidige paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Wat voor type paint heb je nu? Welke bloedlijnen?

Hoe lang heb je hem?

Ik snap je heel goed, maar er is geen kant en klaar antwoord.

Ik heb weleens paarden gekocht na een zoektocht en dan kostte het tijd om een band te krijgen. Bij de meesten kwam dat wel, maar ik moet eerlijk zijn dat het niet altijd is gelukt om net die ene geweldige klik te krijgen.

Ook weleens naar een bepaald type op zoek geweest en met iets anders thuis gekomen of "per ongeluk" tegen een paard aangelopen terwijl we echt niet zoekende waren.

Ik hou oprecht van paarden, maar als ik morgen 10 jaarlingen ga bekijken kan ik ze alleen op dat moment beoordelen, maar gaat van de 1 ook niet mijn hart sneller kloppen als van de ander. Dat gevoel is er dan nog niet of verschilt niet genoeg.

Ik zou daarom echt gericht zoeken op wat je ermee wilt en dan de beste kopen die je tegenkomt. Het kan zijn dat je een goede band krijgt, maar het kan ook tegenvallen. Genoeg mensen die een veulen/jaarling kopen en hem volwassen verkopen omdat ze toch die klik missen of toch andere wensen hebben.

Je hebt nu je droompaard, dat snap ik. Ik heb ook echt vaker dan eens mijn absolute droompaard gehad. Ook weleens gehad dat ik dacht dat geen enkel paard in de buurt kon komen. Had ooit zelfs een paard waarmee de klik niet kwam en bleef hem vergelijken met mijn perfecte merrie die ik daarvoor had. Pas toen hij overleed, merkte ik dat hij wel heel diep zat en had ik echt meer open kunnen staan.

Ik heb nu na vele jaren weer zelf ene quarter gefokt en hij is alles wat ik me kan wensen. Een mini shet merrie en veulen erbij gekocht. Veulentje pakte me ook in, maar moeders had afstand. Dat is na maanden vertrouwen winnen gelukkig helemaal goed gekomen. Maar ik heb er echt wel mee gezeten dat ze niet gelukkig leek en ik geen band kreeg.

Ik zou ook niet meer een volwassen quarter kopen, of ik moet echt alles weten vanaf dag 1. Maar zeker de opfok en wie ermee gewerkt hebben zijn voor mij mede bepalend geworden.

Is het geen idee om te kijken of je bij de fok betrokken kan zijn en zo een paardje vanaf dag 1 kan zien en volgen?

Je hoeft je nooit schuldig te voelen tegenover je andere paard. Ik heb er 5 en ben echt gek op allemaal. Maar het is niet bij allemaal exact hetzelfde.
Mis mijn andere paarden ( vanwege hoge leeftijd ingeslapen bijv ) ook enorm, maar ook niet allemaal hetzelfde. Met de 1 heb ik wat meer vrede met het afscheid, dan met de andere.


Dit is de afstamming van mijn Paint nu: https://www.allbreedpedigree.com/clippers+flash
Enorm allround paard die zowel in de western als ook engels ieders mond open laat vallen.
Inmiddels is hij 20 en ik heb hem gekregen toen hij 2 was. Al 18 jaar samen dus.

Dit maakt het denk ik ook zo lastig om een nieuw familielid te zoeken, niets of niemand gaat mijn hart zo stelen als dat hij dat heeft gedaan!

En het is verd*md lastig om te accepteren dat dat zo is, hahah

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:35 



 
Profiel   

Ik zou de keuzestress zoveel mogelijk los proberen te laten. Is het niet anders een idee om bij gangbare hengsten en shows te gaan kijken? Dan kan je voor jezelf een een beeld vormen van wat er bij je past kwa bloedlijnen. En als je een idee hebt om een hengsthouder te vragen om oren en ogen open te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:40 



 
Profiel   

speedfiets_2 schreef
Ik zou de keuzestress zoveel mogelijk los proberen te laten. Is het niet anders een idee om bij gangbare hengsten en shows te gaan kijken? Dan kan je voor jezelf een een beeld vormen van wat er bij je past kwa bloedlijnen. En als je een idee hebt om een hengsthouder te vragen om oren en ogen open te houden?



Qua bloedlijnen weet ik wel welke kant ik op wil. Liefst Ranch of Cutting. Die paarden hebben naar mijn mening de meeste kans om een allrounder te worden en hebben een fijne instelling.

Van mij mogen ze knetterheet zijn zolang het maar werkwillig en eerlijk blijft. Ik moet echt een paard hebben met karakter en enorm veel pit. Een pleasure lijn bijvoorbeeld is mijn grootste nachtmerrie, niet l*llig bedoeld voor de mensen die daar van houden, maar voor mij is het niks.

Reiners blijven voor mijn lengte te klein dus die vallen ook al af.

Ik ben meer van de oudere bloedlijnen met de grote namen zoals Smart Little Lena of Peppy San Badger. De lijnen zoals deze ook in mijn huidige Paint voorkomen hebben mijn voorkeur en daar ben ik dus ook actief naar opzoek. Maar op een stamboom kun je niet rijden dus het moet verder ook gewoon passen qua plaatje en karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:45 



 
Profiel   

Cutters zijn ook vaak wel klein dus ik denk dat je dan wel meer ranch kant op moet gaan zoeken. Mijn cutter is denk ik ook maar 1,45. Welke maat ben je minimaal opzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:54 



 
Profiel   

speedfiets_2 schreef
Cutters zijn ook vaak wel klein dus ik denk dat je dan wel meer ranch kant op moet gaan zoeken. Mijn cutter is denk ik ook maar 1,45. Welke maat ben je minimaal opzoek?


die van mij red de 1.50 gelukkig haha. Kleiner dan dat wil ik niet gaan.
Maar in de grotere zit ook al gauw pleasure bloed en dat wil ik absoluut vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 15:04 



 
Profiel   

Je bent nu op zoek naar een vervanger voor je huidige paard. Maar die is er natuurlijk nog gewoon dus dat is helemaal niet aan de orde. Je zoekt er dus een tweede paard bij, die totaal los staat van je eerste paard. Dat maakt het al wat rationeler voor jezelf.

Dus je zoekt een jong paard, waarbij je al specifieke bloedlijnen in je hoofd hebt. Dan is het gewoon zaak om zo veel mogelijk paarden te gaan bekijken die aan je voorwaarden voldoen. Dan kom je hem of haar ongetwijfeld wel een keer tegen. Als je hem tegenkomt dan zullen je dat weten dat dit hem is. Niet met je hoofd, wel met je hart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 15:23 



 

Supergaaf dat je jouw ware paard al gevonden hebt. Lijkt mij ook echt een geweldig dier (zo te lezen en te zien aan je profielfoto)

Helaas kan ik je geen tips geven behalve dat je jouw gevoel moet volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:32 



 
Profiel   

Flash_4ever schreef
Dit is de afstamming van mijn Paint nu: https://www.allbreedpedigree.com/clippers+flash
Enorm allround paard die zowel in de western als ook engels ieders mond open laat vallen.
Inmiddels is hij 20 en ik heb hem gekregen toen hij 2 was. Al 18 jaar samen dus.

Dit maakt het denk ik ook zo lastig om een nieuw familielid te zoeken, niets of niemand gaat mijn hart zo stelen als dat hij dat heeft gedaan!

En het is verd*md lastig om te accepteren dat dat zo is, hahah


Ow, leuk. Vader weet ik wel.

Dat laatste hoeft echt niet zo te zijn.

Ik had mijn ene ruin 19jr en mn shet 21 jr. Mijn ruin van 24 is bij ons geboren en nu 7jr terug. Zijn moeder is 29 geworden en vorig jaar overleden en kende ik al 25jr. Woonde laatste 9jr bij ons weer. Heb nu 4jr haar enige dochter en dat ziet echt heel diep, gelijk al.

Het is echt niet te voorspellen hoe het gaat. Maar je kan echt van meer paarden/dieren houden. Het hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, maar je kan echt meer grote liefdes hebben.

Reining en cutting lijnen staan ook bekend dat ze snel klein zijn, dus als je maat belangrijk vindt en je gaat naar een jaarling kijken is dat deels een gokje. Je weet nooit 100% hoe ze uitgroeien. Dan moet je echt beide ouders kennen, de voeding en opgroeimogelijkheden etc.

1x ergens kijken is denk ik niet genoeg voor je als je het zo voelt. Als je vaak op stallen komt zou je eigenlijk een beetje verliefd moeten worden zonder zoektocht.
Maar goed, dat moet maar net op je pad komen.

Eigenlijk ben ik niet zo voor fokken en aan huis houden, maar onze jaarling is dus hier geboren en blijft hier in de groep met een vriendje. En ondanks dat ik niet teveel wil klooien, gebeurt het toch en heeft hij echt mijn hart gestolen.
Daarom zei ik al; genoeg mensen die willen fokken voor de verkoop en je vanaf geboorte betrokken kan zijn. Dat kan ook net even die meerwaarde voor je geven.

En je moet je nooit schuldig voelen tegenover het andere paard. Natuurlijk was het afscheid van de oudjes steeds heel zwaar, maar we moesten door voor de rest. Zij leven en hebben zorg nodig en zij kunnen er niks aan doen. Van hun houden, verandert ook niks aan het verdriet of gemis.

Mijn 24jr krijgt misschien wat minder aandacht, maar hij doet zijn ding en heeft een leuk leventje. Wat ik met hem heb, mijn eerste veulen van 24 is totaal anders.

En er zijn eigenlijk maar 2 opties; Een paardje kopen en daar een band mee opbouwen of via via toevallig een paardje leren kennen en die kunnen kopen.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:08 



 
Profiel   

Ik vind een klik ook altijd een super lastig concept bij nieuwe paarden. Met al mijn 'heart horses' kreeg ik pas na enkele maanden samenwerken een diepere band. Als ik puur met 1/2 keer gaan kijken mijn volgend lievelingspaard uit zou moeten kiezen dan zou me dat niet lukken, dat voelt voor mij als 'op commando' een klik oproepen/creeren. Mijn jaarling heb ik nu bijna een jaar, zij is het veulen van mijn vorige verzorgpaard (mijn laatste heart horse). Het gevoel wat ik voor haar moeder had, heb ik nog niet voor haar. Misschien moet er rijden bij komen kijken voordat ik dat ga voelen, dat weet ik niet.

Wat ik wil zeggen is, probeer het idee van 'ik wil mijn volgende lievelingspaard gaan vinden' een beetje los te laten. Ieder paard kan potentieel je heart horse worden, en mocht blijken dat je nieuwe paard dat niet is/wordt, dan kun je altijd verder kijken naar een oplossing. In mijn ervaring komt die band met de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:10 



 
Profiel   

Er zijn zoveel paarden op aarde dat er echt wel meerdere zijn waar het mee zal klikken.
Ik zou iig loslaten dat het paard wat je nu hebt niet overtroffen kan worden. Daardoor sta je niet open voor een nieuw maatje en maak je het voor jezelf een stuk moeilijker.
Ik weet zeker dat er ergens een leukerd op je staat te wachten.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:17 



 
Profiel   

Besef jezelf ook dat die klik met je huidige paard zo diep is omdat die met de tijd gegroeid is. Dat moet met een nieuw paard ook groeien. Als jullie een leuke combi zijn en veel samen meemaken groeit dat meestal vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:43 



 
Profiel   

Je maakt je te druk ;-). Ga het "zakelijk" aanpakken en maak een lijstje van wat je perse wil en perse niet wil; die laatste lijst neem je mee als je naar een paard gaat kijken. Dat maakt het makkelijker om er 1 ( of 10) te laten staan. Kijk dus op zo'n manier ook naar advertenties van paarden.

Daarbij een jaarling kan je nog geen echte "klik" meehebben; a. omdat je het dier net 1 x gezien hebt, b. omdat het dier nog erg jong is en nog enorm kan veranderen, c. omdat je een jong dier zelf verder kan vormen en opvoeden zoals jij dat wil en dus een stukje karakter kan vormen.
Ik heb nog nooit een paard gekocht omdat ik er een "klik" mee had of zou moeten hebben. Simpelweg omdat ik keek naar wat voor paard ik zoch en om die reden ook paarden heb laten staan, als waren ze nog zo mooi, lief etc.
Een paard heb ik zelf gefokt; een klik kan je niet fokken maar hij is wel heel lang mijn maatje geweest ( 37 geworden), een als jaarling gekocht ( geen "klik"maar wel goede papieren en iets wat ik toen zocht) ook hij is mijn maatje geweest maar jammer genoeg te jong overleden. Mijn huidige paard heb ik als 3 maanden oud veulen gekocht, puur op grond van aanbeveling van de fokker; beste paard wat ik ooit gehad heb ( en met een 3 maanden oud veulen die nog tot 15 maanden in Amerika is gebleven is het maar de vraag wat het karakter precies is). De andere paarden die we nu hebben zijn hier ook gekomen zonder dat we ooit naar een "klik" hebben gekeken maar wel naar of dat paard ons kon bieden wat we zoeken.
Kortom; ik geloof niet in "kliks" en zie dat ook heel vaak fout gaan. Een paard is een prijzige aanschaf die nog veel mee geld gaat kosten en zeker een jong dier kan je goed vormen. De enige "klik" die er dus moet zijn is of het paard past bij jouw wensen voor de toekomst en dat ligt deels in jouw handen hoe je hem/haar opvoedt, inrijdt, etc. In veel gevallen moet je die "klik" dus zelf maken zeker bij een heel jong dier.

Als ik nu op zoek zou gaan naar een ander paard zou het ook heel lastig worden omdat de Paint die ik nu heb aan al mijn wensen voldoet en wij samen in onze opleiding verder zijn gekomen dan ik ooit had durven dromen *\o/* . Ik zou dat dus heel zakelijk aanpakken en kijken of hij die waar kan maken; misschien kan je dat ook een "klik" noemen maar ik val dus niet voor een "lief" koppie of een mooi kleurtje. Wel stel ik eisen aan geslacht, papieren, stokmaat, gezondheid, etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 07:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen