Digger in training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Digger in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:18

Om maar eens even te testen of het me na wat tips wel lukt wat foto's in een topic te plaatsen, maar eens wat plaatjes van Digger. Hij is nu 3 en wordt zadelmak gemaakt. Hij is 3 april weg gebracht. Deze foto's zijn van 12 april, waar hij voor de tweede maal het zadel op heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:23

Dat ziet er relaxed uit. Je hebt een mooi zadel ook! Waar zijn de teugels gebleven op de laatste foto?

DubbelFun

Berichten: 88939
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:05

Die teugels lopen tussen zijn voorbenen door om zijn hoofd laag te houden

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:22

Okee, en waarom is dat? Hij is toch nog maar een beginner?

DubbelFun

Berichten: 88939
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:22

Voor sommige trainers is een 'quick and dirty' oplossing de makkelijkste manier om te zorgen dat je een paard aflevert wat laag loopt.
Anderen nemen daar iets langer de tijd voor en trainen eerst de balans op lange rechte lijnen, dan wordt de kracht op de achterhand getrained en daarna komt pas het terugrijden naar verzameling en een lage hoofdhouding.

Yank

Berichten: 697
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:48

@Sugarmiss: Jammer dat ze die manier gebruiken. Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten van het zadelmak maken.

Ik vind hem een heel leuk hoofdje hebben!!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:52

Leuk paardje en mooi zadel ook!

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:53

leuk paardje!
Ben wel benieuwd waarom die teugels onder z'n buik vast zitten ...
Mooi zadel heb je trouwens!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:56

Van die laatste foto word ik niet echt blij, vooral niet van de toelichting van SM... Verder vind ik het een leuk paard. Lief hoofdje heeft ze! En je hebt echt een prachtig zadel!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:02

idd erg leuk paardje, maar als ik mijn paard wegbracht om te laten beleren en ik zou zoiets zien, komt ie gelijk terug! Dit zijn toch geen fratsen voor een 3 jarige? Daarbij, als ie nu de kolder in zijn kop krijgt en gaat lopen springen... (hij loopt los)....brrr

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Digger in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:11

Ik zit 33 jaar in de paardenwereld, heb zelf paarden beleerd en zadel mak gemaakt, maar ik heb nog nooit zo'n mooie manier gezien voor het zadelmak maken van een paard. Alles gaat heel rustig, vriendelijk en met beleid. Het paard wordt voor het eerst bekend gemaakt met het zadel, terwijl hij helemaal los staat en eigenlijk de keuze heeft weg te lopen of te blijven staan. Digger koos voor het laatste. Het is in mijn ogen een vriendelijke manier, zonder dat de ruiter ongelukken hoeft te maken omdat een paard de teugeldruk niet kent....Het paard kiest er zelf voor zich er tegen te verzetten of zich over te geven. Digger gaf zich na een luttele seconde al over aan de druk door zelf de druk van het bit weg te nemen. Hij heeft maar enkele minuten met de teugels tussen zijn voorbenen vrij rond gestapt. Daarna werd hij direct beloond door de teugeldruk weg te nemen (teugels los te maken). Dus geen manier om zijn hoofd laag te houden, maar een manier om aan teugeldruk te wennen en te accepteren. Niets meer en niets minder. Zodra een paard nageeft wordt er mee gestopt....meestal na enkele minuten dus. Het zou anders zijn als men zo'n dier continu zo liet lopen, maar het hoofd laag houden is helemaal niet de opzet hiervan. Een dergelijk iets is ook niet de orde van de dag maar pure veiligheid voor de ruiter. (helaas weet ik waar ik over spreek als er gepraat wordt over het niet accepteren van subtiele teugeldruk als men er op gaat zitten....ik heb dit moeten bekopen met een verbrijzelde ruggewervel in het verleden)

Vandaag heeft hij voor het eerst iemand in het zadel gehad....hij heeft zelf ruim een 10 minuten stil gestaan zonder dat hij daarbij tegen werd gehouden of gehinderd dmv teugeldruk. In de beugel staan...afstappen...weglopen....terug komen bij het paard...en herhalen, herhalen, herhalen. Digger bleef gewoon staan wachten...helemaal los. Gewoon uit vrije wil....en niet ene bok! De teugel werd vervolgens iets opgehouden en hij stapte direct en zonder enige druk op het bit een paar pasjes naar rechts. De beloning was afstappen, afzadelen en er mee stoppen.

Ik heb al vele manieren gezien en meegemaakt van training. Ik ken de manieren in de handel ook....helaas. Dit is echt een paard vriendelijke manier, maar dat is dan mijn mening.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:44

teugeldruk leren accepteren kan ook op een andere manier (bijv aan de dubbele longe) Nu was hij braaf, maar wat als hij over de zeik was gegaan?

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Digger in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:05

De dubbele lijnen kwam de keer hierna. Met dubbele lijnen kan een paard net zo goed over de jank gaan. En dan komt hij met zijn benen in de longe....wat een feest heb je dan. Ik vind het altijd jammer dat mensen direct negatief reageren terwijl men er niet bij heeft gestaan, maar goed, iedereen zijn eigen mening. Ik ben iemand die nagenoeg overal het gevaar van inziet; stalboxen met grote kieren, vastzetten aan een houten schuur of een trailer, hoekige punten aan een drinkbak, een eerste keer alleen vast staan in een trailer....en dus ook deze oefening. Maar als ik de keuze heb en het gaat om veiligheid, dan zou ik een volgende keer denk ik ook kiezen voor deze manier. Natuurlijk kan er iets fout gaan, maar als je echt overal bij stil staat, kan er altijd en overal wat mis gaan, geloof me.
Digger heeft gedurende deze training overigens een dubbelgebroken happy-mouth bitje in. Ook loopt hij zelf vaak al laag met zijn hoofd waarbij hij al zijn spieren in zijn rug los laat (ook in het weiland).

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:34

Tuurlijk kunnen ze aan de dubbele longe ook over de zeik gaan, maar dan kan je wel makkelijker ingrijpen en het paard tot rust brengen dan als ze los lopen.
Laatste foto geeft me wel een prettig beeld

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:47

Bokt weer op zijn smalst zeg... ten eerste vind ik hier persoonlijk niets verkeerds aan en ten tweede ben ik het een beetje zat dat mensen doen alsof zij zo heilig zijn...alsof jullie nooit iets doen waar een ander zijn bedenkingen bij heeft

Petje af, Bravura, om een paard op zo'n fijne manier zadelmak te maken en aan teugeldruk te leren wennen. Ikzelf zet ze altijd met de teugels aan de zijkant van de singel vast en niet tussen de voorbenen door, maar uiteindelijk doet het hetzelfde.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 00:29

Jammer van jouw reactie Xono.. waarom zouden we hier verschillende methoden niet mogen bespreken en onze bedenkingen uitspreken? Dit is een trainer die hopelijk nog enigzins weet waar hij/zij mee bezig is, maar als mensen met minder verstand van inrijden dit zouden zien, zonder de bedenkingen/bezwaren die deze methode oproept, en het thuis ook maar zouden doen zónder de kennis en kunde.. zouden er nog heel wat meer ongelukken gebeuren.
Door bedenkingen te uiten over een methode zeg je overigens toch niet direct dat je zelf nooit iets fout doet? Dus als je zelf wel eens iets fout doet mag je over een andere methode ook gelijk niks meer zeggen? Ik zal zelf ook vast wel dingen doen waar een ander z'n bedenkingen bij heeft, maar ook ik ben van mening dat een totaal groen paard (wat dus blijkbaar nog nooit een bit in z'n mond heeft gehad, anders had'ie teugeldruk gekend nl.) op deze manier vast zetten onnodig is en zelfs gevaarlijk kan zijn. Die teugeldruk had'ie ook (en op een vriendelijker manier) kunnen leren kennen door longeren met dubbele longe of grounddriving. En dat is iets wat je ook al veel eerder kunt doen, vóórdat hij naar de trainer gaat, zodat je daar alle tijd voor kunt nemen.
Ik moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als'ie ineens gaat flippen (wat overigens ook nog rustig na eerst 5 minuten rustig blijven kan gebeuren). Hij zou de eerste niet geweest zijn die over de kop was geslagen met alle gevolgen van dien.

Maar wat ik zo jammer (en onnodig) vind is dat (zoals ik het nu lees) zo'n jong paardje dus in 1 of 2 dagen tijd weer alles ineens de verwerken krijgt... Gisteren voor't eerst 't zadel, vandaag al iemand er op...eerst drie jaar niks (of weinig) met een paard doen en dan moet alles ineens binnen een week gebeurd zijn. Dat kun je ook spreiden en langzaam opbouwen en dan hóef je je paard dus niet vast te zetten.

Wel goed te horen dat de sessies blijkbaar kort zijn en het wel rustig gaat en fijn voor je dat 'ie zo lekker braaf en rustig is. Toch zou ik er persoonlijk liever voor kiezen het paard al eerder en geleidelijker aan zadel, bit, teugeldruk e.d. te laten wennen voordat er een ruiter op stapt. Iets meer tijd nemen zodat het paard ook mentaal de tijd krijgt één en ander te verwerken.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 06:44

Francis schreef:
Die teugeldruk had'ie ook (en op een vriendelijker manier) kunnen leren kennen door longeren met dubbele longe of grounddriving.
Maar wat ik zo jammer (en onnodig) vind is dat (zoals ik het nu lees) zo'n jong paardje dus in 1 of 2 dagen tijd weer alles ineens de verwerken krijgt... Gisteren voor't eerst 't zadel, vandaag al iemand er op...eerst drie jaar niks (of weinig) met een paard doen en dan moet alles ineens binnen een week gebeurd zijn. Dat kun je ook spreiden en langzaam opbouwen en dan hóef je je paard dus niet vast te zetten.


Digger is op 3 april weg gebracht. Na twee dagen mogen wennen is er vervolgens grondwerk (geheel los) gedaan. Voordat hij kennis maakte met het zadel heeft hij dus wel degelijk eea geleerd/mee kennis gemaakt. Hij heeft ook eerst grondwerk gedaan met zadel en hoofdstel, zonder dat hij werd bijgezet, ook weer geheel los, dus geen gebruik van longe. Iedere dag ongeveer een minuut of 20 a een half uurtje wat momenteel bestaat uit los grondwerk, dan los zadelen, even later hoofdstel in, dubbele lijnen, en even wat oefeningen om op te stijgen, waar er dus ook niet al la direct opgestapt wordt. Het enige is dat hij op het eind iedere dag kennis maakt met iets nieuws. Het gaat allemaal heel erg rustig. Zo rustig zelfs dat ik er steeds weer verbaasd van sta. Komende weken zal Digger ook kennis maken met het feit dat er iemand op zijn rug zal zitten.

Nadeel is dat je soms maar een bepaalde periode kunt uit trekken voor dergelijke training, maar als Digger na een week of 6/8 weer thuis komt, ga ik (ook regelmatig onder begeleiding) op deze manier verder. Komend jaar hoeft hij bij mij slechts een aantal malen in de week, al dan niet, onder het zadel. Ik zal echt niets bijzonders vragen van hem. Hij hoeft van mij komend jaar alleen stap, draf, galop in grote lijnen en halthouden, achterwaarts en stilstaan te kennen. In het begin zal dit beperkt zijn tot stapwerk en af en toe eens een drafje. Verder ook wat longeerwerk. Dan mag hij dus eerst alles verwerken wat hem in de training is bijgebracht en rustig aan leren zijn evenwicht te vinden. Volgend jaar zien we dan wel weer verder. Hij zal dan waarschijnlijk weer een maandje weg gaan.

Helaas heb ik het lef zelf niet meer om het begin van zadelmak maken zelf te doen. Dan erbij weet ik dat ik een dressuurruiter ben (geweest), die maar weinig verstand heeft van westernpaarden beleren. Vandaar dat Digger naar een professionele trainer is gegaan voor deze beginselen, die mij, hoop ik, thuis straks ook zal begeleiden. Gewoon een kwestie van erkennen en eerlijk zijn tegenover jezelf en het dier.

Digger moet het zowel geestelijk als lichamelijk natuurlijk wel aan kunnen. Ik heb niets aan een paard dat overvraagd wordt en met 12 a 16 jaar al versleten is! Alles heeft dezelfde opbouw als bij mijn vorige paarden, alleen op een andere manier. Die paarden hebben toch echt nog met hun 23e onder het zadel gelopen...
Ik heb er zelf voor gekozen om pas met 3 jaar ook maar iets met het paard te doen. Hij heeft van mij 3 jaar lang veulen mogen zijn (meelopen aan halster en dat soort dingen kon hij wel hoor). Ik denk dat dat vaak wel anders is.
Ik weet hoe het zit met het skelet en sluiten van botten, maar zeker ook met of het paard alles wel kan verwerken in het koppie. De trainer is ook goed bekend met jonge paarden.

Cer

Berichten: 30218
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:55

"De trainer is goed bekend met jonge paarden" vind ik geen argument hoor

Ik zie ook niet in waarom je dit bij een jong paard zou doen wat voor de tweede maal een zadel op heeft. Longeren met dubbele lijnen ben ik ook geen fan van, vanwege het gewicht in je handen...
Paarden worden ook wel es bitloos ingereden.. ook een idee..

@Xono: Wat is er mis met foto's bespreken?
De TS vind dit een goede methode, en een aantal lezers (waaronder ik) niet... Mag toch?

Dit heb ik bij jonge paarden nooit gedaan. Wel es bij oudere paarden, maar ook daar ben ik van teruggekomen trouwens.. Ik vind t tussen de voorbenen door te diep eigenlijk.
Voordat ik zelf ging nadenken wist ik ook niet beter

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:35

Bravura, dank voor je extra uitleg. Komt op mij in ieder geval al weer heel anders over nu. Blijf er bij dat dat vastbinden tussen de voorbenen door niet nodig én niet handig is/was, maar verder lijkt het zo te horen wel rustig en met beleid te gaan...
Overigens kan een veulen/jong paard ook heel prima veulen/jong paard zijn en toch opvoeding/training krijgen hoor.

Nou, in ieder geval heel veel prezier en succes met je paardje!

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:28

Ik vind die foto met die dubbele lijnen heel knap. Van jou ook, dat je dat kunt. Ik zou na 1 rondje met alles in de war hangen, paard met alle vier de benen in de touwen hebben hangen.... goed zo! En je uitleg is goed, met die teugeldruk, ook al zou ik er niet voor kiezen. Je legt het iig erg goed uit.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:06

Majo schreef:
Ik vind die foto met die dubbele lijnen heel knap. Van jou ook, dat je dat kunt. Ik zou na 1 rondje met alles in de war hangen, paard met alle vier de benen in de touwen hebben hangen.... goed zo! En je uitleg is goed, met die teugeldruk, ook al zou ik er niet voor kiezen. Je legt het iig erg goed uit.


De trainer is zo handig met die dubbele lijnen....ik niet. Het zadel wat je zo mooi vind is dus ook niet van mij.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:07

Foto's bespreken is prima, daar zijn dit soort topics ook voor, maar er zijn bepaalde mensen die er meteen een oordeel over hebben, terwijl ze hier maar een momentopname zien en dus totaal niet weten wat voor bedoeling de trainer met deze methode heeft en/of de duur van de training per dag.

Laten we eerlijk zijn, paarden beleren gaat niet zonder risico en ik vind dat als er dingen zijn die je een paard vanaf de grond al kunt bijbrengen, is dat meegenomen. En ja, dus ook teugeldruk. Wat als je dat nooit doet en je komt ineens aan de mond van het paard wanneer je er voor het eerst opzit, of van mijn part voor de 4e keer. Wat als het DAN misgaat? Dat is veel gevaarlijker! Een paard moet toch een keer aan teugeldruk wennen...op welke leeftijd moeten we dat plannen dan? Aangezien het niets voor een 3 jarige is?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:33

Ja, paard moet aan teugeldruk wennen en ja, liefst voordat je er op stapt. Maar dat is toch met longeren en grounddriving heel goed mogelijk. Daar hoef je een paard toch niet voor vast te binden... ik zie de moeilijkheid niet. Je begint es met aan de hand leiden met bitje in, dan loop je er eens naast (bij de romp bedoel ik dan) met teugels aan weerzeiden van de hals langs, in je handen, dan ga je er achter lopen grounddriven en als je wilt longeer je daarna met dubbele lijnen. Steeds een stapje verder weg van je paard en eventueel in steeds snellere gangen.
En op welke leeftijd je dat doet? Van mij part als'ie twee is... van mij part een paar weken voor je met 't zadel begint.. whatever. Leeftijd heeft daar niets mee te maken, je doet dat gewoon vóórdat je er op stapt... (Uh.. wie zegt dat dat niets voor een drie-jarige is? Dat maak jij er van...)

DubbelFun

Berichten: 88939
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:02

'Bepaalde mensen' hebben een oordeel omdat ze weten dat het ook anders kan.
Teugeldruk en naar beneden vastbinden hebben nl niets met elkaar te maken. Hoe wil je ooit een jong paard vertrouwen geven in wat je doet als je hem vanaf het begin leert dat het bit pijn is ??

Een paard omlaag dwingen in het begin van het inrijden is gewoon de slechtste manier. Je gunt het beestje niet de kans om zijn balans te vinden en je eindigt met een paard wat op de voorhand loopt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:26

Francis, lees maar even omhoog, Stef zei dat dit geen 'fratsen' zijn voor een 3 jarige.

En ik denk dat de meningen gewoon verdeeld zijn over het aanleren van teugeldruk, laten we het daar maar op houden