Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mlaverspeek

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-14
Woonplaats: Rdam

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:18

Wat is hij mooi

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28016
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:26

Cinnepin schreef:
Oh ok :) weer wat geleerd, Maar als je minimaal contact hebt, waar is zo'n shank voor nodig dan?


Is ook niet nodig. :) Is traditie, en een Amerikaans gebruik, waar de sport uiteraard zijn oorsprong heeft. Zoals er zoveel tradities en gebruiken in de paardensport zijn die niet veranderd gaan worden, ook niet in de moderne tijd.

Maar nu weer terug naar Pino :)

Anoniem

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:28

Iemand maakte laatst de vergelijking dat beginnen met shanks in de western hetzelfde is dan beginnen met B-dressuur en er dan een stang-trens in te hangen. En dat was een gerenommeerde dame die dat zei. Wat vinden jullie dan van die uitspraak?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28016
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:35

Daar kan ik me wel in vinden. Als zowel paard als ruiter nog lerend zijn, of één van beiden, dan is een snaffle (=trens) de meest geëigende keuze. Naar het rijden op shank, en dus (grotendeels, afgezien van correcties) op één hand moet je toewerken. En dat kost tijd.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 23:04

Daar ben ik nog lang niet, met een hand rijden := ik heb niet zo veel verstand nog van western maar zolang je weinig teugel deuk hebt weet ik niet hoeveel kwaad een shank kan... Ik probeer met zo min mogelijk teugel druk te rijden maarja dat lukt nog niet altijd. Moet nog even wennen aan de teugel druk hoor.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 09:43

Oh en Kim dit zijn foto's van gister ja! Niet dat ik graag op schep haha maar hij zit heel het jaar door mooi in zijn vacht. Hij is nu al veel kwijt aan winter vacht en zijn kleur wordt weer donker.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:40

Van western geen verstand.
Maar wat een super gave haf!

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:52

Dankjewel! :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:00

Marlou_ schreef:
Daar ben ik nog lang niet, met een hand rijden := ik heb niet zo veel verstand nog van western maar zolang je weinig teugel deuk hebt weet ik niet hoeveel kwaad een shank kan... Ik probeer met zo min mogelijk teugel druk te rijden maarja dat lukt nog niet altijd. Moet nog even wennen aan de teugel druk hoor.

Daarom dus: snaffle erin. Jij moet het nog leren, je paard moet het nog leren, waarom dan elkaar "pesten" met een shank?
Ik heb ook een sterke haflinger gehad, en ook een instructie die met een shank aan kwam. Blij dat ik toen een andere instructie gevonden heb...
Succes, jullie zijn een leuke combi!

Anoniem

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:09

Idd. Wat zou je in de dressuur vinden van iemand die zegt 'ach hang er gewoon een pelham in, dan geeft ie wel makkelijker na'. Sterk zijn los je niet op door een scherper bit erin te hangen maar door je basis voor elkaar te krijgen. Dat id in de dressuur niet anders dsn in de Western.

BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:18

Super leuk paard! En de outfit staat hem (jullie) erg goed.
Maar ook ik zou zeggen: snaffle erin :j

_Hedi

Berichten: 1708
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:10

Aller eerst: Wat een mega leuke foto's!! :D

En dan: Toen ik over stapte naar western begon ik meteen op shanks, en niet zomaar shanks, een correctional. Omdat dit nou eenmaal het hoofdstel is dat mijn lespaard (is het paard van mijn instructrice) heeft. Dat ging onwijs goed, ik hoef ook niet te trekken. Paard is overigens wel een 17 jarige met de nodige reining sport ervaring.
Dus misschien een rare gedachte; maar ik vind dat de shank van Pino prima is :) Ik zie haar ook nooit trekken.

Bij dressuur zie ik trouwens regelmatig dat iemand die met een gewoon trensje rijd het voor elkaar krijgt de mondhoeken 2x verder te rekken dan ze normaal gesproken staan.. die dan vervolgens tegen mij zegt dat mijn bit zo lang is (bij losse teugels) :')

Ziet er super uit Marlou!!

_Hedi

Berichten: 1708
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:13

Laatste aanvulling: Marlou rijd zonder neusriem en omdat Pino netjes zijn mond dichthoud zie je al dat ze heel licht is met de teugeldruk. Bij dressuur word de mond dichtgesnoerd met 2 riemen, doe die voor de grap eens af met een training :)

Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:17

_Hedi schreef:
Bij dressuur zie ik trouwens regelmatig dat iemand die met een gewoon trensje rijd het voor elkaar krijgt de mondhoeken 2x verder te rekken dan ze normaal gesproken staan.. die dan vervolgens tegen mij zegt dat mijn bit zo lang is (bij losse teugels) :')


Haha ja inderdaad :o :D

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:30

Thanks hedi, ik wilde het niet zeggen maar wat ik soms in de dressuur zie. Ik ben mega voorzichtig met hem en hem expres samen met Arthur naar een geschikt bit gekeken met een s vorm er in en een korte schaar. Geloof me, er zijn ergere bitten. Maar ik wilde door mijn topic geen discussie aanwakkeren ofzo. :)

En wat ik vind van de vergelijking met de stand en trens:
Met een stang en trens heeft een paard drie dubbel zo veel ijzerwerk in zijn mond dan mijn gebroken stukje ijzer en het teugel gebruik is anders. Bij mij zit wel een schaartje aan maar met een boog dus er in zodat de werking subtieler is en mijn schaar is korter dan een dressuur stang alleen al. Dus ik ben het daar niet helemaal mee eens

Wranglerbutt

Berichten: 10397
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:07

Wat een leuke Haflinger +:)+ Ziet er goed uit in westernoptoming!

_Hedi schreef:
Laatste aanvulling: Marlou rijd zonder neusriem en omdat Pino netjes zijn mond dichthoud zie je al dat ze heel licht is met de teugeldruk. Bij dressuur word de mond dichtgesnoerd met 2 riemen, doe die voor de grap eens af met een training :)
Ik ben het helemaal met je eens! :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:48

Bij Western rijden ze de paarden met twee jaar in, met dressuur snoeren ze de mond dicht, met springen lijmen ze bierdopjes op de balken, alle Haflingers zijn lomp, alle volbloeden zijn heet.... Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan met generaliseren....

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:49

Wat een stoere haf! En die hond op de laatste foto <3

Wranglerbutt

Berichten: 10397
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:18

@LadyMadonna: wat _Hedi (denk ik) bedoelt, is dat bitten als (dubbel)gebroken trens, of de veel gebruikte Pessobitten er misschien een stuk minder 'vriendelijk' uitzien als het paard niet door neusriem(en) wordt verhinderd om zijn mond open te doen :)
Een groot deel van de 'strengte' van een western stangbit, wordt bepaalt door de afstelling van de kinketting, het mondstuk en de verhoudingen van het bit. Ik zie op deze foto's niet direct dat het paard zich aan de druk van het bit probeert te onttrekken.

Een stangbit hoort IMO niet te worden gebruikt door beginners, maar volgens mij is TS een redelijk ervaren ruiter.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 10:00

Ja redelijk :P western is wel nieuw maar wel de voorgaande 7 jaren met hem gedressuurd met water trens. Ik ben blij te zien dat er ook mensen reageren die mij begrijpen, bedankt daarvoor :j

_Hedi

Berichten: 1708
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:06

Wranglerbutt: Ja dat bedoel ik :) En nu weer terug naar de leuke foto's! :D

Jetteke4

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-07-14

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:10

Geen verstand van , maar ik vind jullie een mooie combinatie, en een knap paard.
de laatste foto met hond is geinig, alsof ze na zitten te praten over de les.... leuk!

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:26

Leuke haf,je zit al netjes,handen kunnen idd lager en dichter bij elkaar,maar daar werk je al aan.Ga geen commentaar geven op de shank mbt of je er wel of niet mee zou mogen rijden,maar ik denk wel dat deze een maatje te smal is,zou dat eens goed checken met iemand die er echt verstand van heeft.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:07

Je bedoeld de shank te smal? Ik ga er van uit dat hij toch goed zit. Ik ben toen naar Arthur gegaan met Pino voor het zadel en het toen gelijk het hoofdstel in bit geprobeerd. Ik vertrouw op arthurs kennis

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Pino (haflinger) voor het eerst in westernstijl op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:35

Wat een mooi beestje zeg! Ik vind je tuig ook mooi. Zou ik mogen vragen welk merk zadel en welke maat je hebt? (ik ben zelf nl op zoek voor mijn koudbloed).

Ik rij trouwens op touwhalster en sidepull. Vooral met de sidepull kun je niet zo gek veel fout doen. Ik vind dat zelf heel erg prettig, vooral dat idee ook. Vooral als hij schrikt in de duinen dan kan ik mezelf nog weleens kwalijk nemen dat ik uit reflex aan de teugels van mijn touwhalster trek.