Foto's Dirksland.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:46

Bloempjeh:
Je hebt een hardstikke leuk paardje en je kunt ook aardig rijden maar als ik naar het filmpje kijk dan zie ik een ruiter en paard die nog niet klaar zijn voor hetgene wat ze doen.
Misschien heb je er veel meer aan om een goede instrukteur te zoeken en weer terug te gaan naar de basis; leer eerst je paardje op een snaffle eens rustig en dragend te draven, te stoppen en andere overgangen te rijden zonder dat hij op zijn voorhand loopt of stopt.
Hij kan dan druk zijn op wedstrijden, zeker als dat een eerste keer is maar start dan in 1 onderdeel, gewoon rustig opbouwen.
Wat ik op de filmpjes zie is een gestressde rutier en paard wat zich uit in een soort onrustig vluchtgedrag en een trekkende ruiter.
En om echt heel eerlijk te zijn, een correctional hoort niet in jouw handen en zeker niet bij je jonge paardje. Je doet hem echt pijn (zie steeds een open mond) en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Zeker niet als je ook nog schrijft dat je hem een een leuke wedstrijdervaring wilt geven.
Ik zie nu niet een paardje lopen die er echt lol in heeft.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:12

MirjamN schreef:
Ah ok, dus shanks zijn 'scherper' dan een snaffle. Kan ik het uitleggen als een discussie vergelijbaar met een trens en stang en trens in de dressuur of vloek ik nu in de westernkerk?

Een stang en trens is anders. Dat is namelijk een trens en een stang

Een bit (shanks) kan ook gebroken/dubbel gebroken/niet gebroken zijn.
En dan heb je nog allerlei verschillende vormen en lengtes van de shanks.

En je mag sowieso maar met 1 hand rijden (niet alleen in de trail)

In de beginners mag je ook nog met een trens rijden. Dat je als je al een tijdje thuis aan het oefenen bent met shanks en dan een wedstijd rijd tin de beginners is op zich prima, maar ik zie op de foto's en het filpmje niet een paard wat lekker loopt op shanks.
Dat je dat dan doet omdat je paard op een shaffle niet te houden is, ben je ergens in de basis wat vergeten.
Los dat probleem eerst op.

En natuurlijk kan het altijd in de wedstrijd slecht gaan, druk paard, enge dingen etc etc. Ik denk dat iedereen die problemen wel kent. Maar als je paard thuis niet op een trens kan lopen heb je in een wedstrijd met shank niets te zoeken vind ik. Een wedstrijd is vaak al lastig genoeg, zelfs als je paard thuis perfect loopt.

In de beginners rijden met shanks is dus in principe geen probleem!

MirjamN schreef:
k heb alleen een trensbit (snaffle dus kennelijk), dus daar op meegedaan, maar ik snap de ophef nog niet echt. Het gaat toch niet om wat erin hangt maar om hoe je er mee omgaat? Je kan tenslotte ook van de ringen van een dik trensbit oorbellen maken, zoals ik vanochtend hoorde! Tsja, is dat dan beter dan een scherp bit waar je met je tengels vanaf blijft?


Bloempje zegt zelf
Citaat:
"Ik heb niet lang genoeg de tijd gehad om hem op een Trens terug te brengen, "

Niet lang genoeg de tijd waarvoor?
Voor de wedstrijd? Dan was ze dus nog niet klaar voor de wedstrijd.
Om er dan een correctional in te hangen en toch de wedstrijd in gaan, daar gaat imo de " ophef" over.
En daar komt dan nog bij dat ze dus niet met de tengels van dat bit afblijft

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:14

Zo weer lekker doorzagen op een ding. Staat op nummer 1 van de nadelen van bokt geloof ik. Larissa heeft een instructeur waar ze wel vanuit mag gaan die haar de juiste aanwijzingen geeft!! Ik ben geen westernrijder maar als ik zelf concour heb dan zit ik ook vol met zenuwen en dan kan ik ook wel eens geen rechte lijn trekken of lijkt het ook of ik twijfel!! Met springen is het ook zo, Je kunt nog trainen op 1.20 m en steeds foutloos door komen, maar op een parcour van 1m op concour heb je misschien wel 2 balken!! Terwijl je het wel kunt en nog veel mensen zeggen je bent er niet klaar voor!! En daarbij het was haar eerste keer en ruiter en paard waren in concour erg onervaren. Laris ga zo doormeis je komt er wel!!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:38

Als je filmpjes en foto's op een openbaar medium plaatst dan kun je inderdaad commentaar verwachten; positief en negatief.
Niemand is er op uit om haar af te branden, misschien krijgt ze juist hulp om dingen eens vanuit een ander perspectief te zien.
Maar ook dat is moeilijk op Bokt. Men kan moeilijk tegen kritiek.....

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:54

Thanks Romkabouter, ik begin het een beetje te snappen. Als beginner der beginners dan nog graag uitleg over wat een correectional is. Nooit van gehoord en het klinkt mij een beetje eng in de oren, namelijk een ding om je paard mee te corrigeren als ik het Engels vertaal.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:07

Dat heb jij heel goed gelezen MirjamN

Dit is waarschijnlijk wat erin hangt, en dan met schaartjes (lange stukken aan de zijkant, waardoor je een hefboomwerking krijgt)
Afbeelding

dit zegt myler er zelf over:
"This bit is good for collection and stopping and works well on spoiled horses and horses that run through the bit."

Je kan er aardig over doen, maar een (beginners?)paardje wat niet op een trens gereden kan worden, en daarom maar op een correctional gereden wordt, is gewoon niet echt heel handig....

@Whisperke: jij gaat toch ook niet op stang/trens rijden omdat het met een enkele trens niet lukt?

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:58

Thanks Cer! Wow, dat ziet er eng uit.... en ik maar denken dat wij dressuurprikkers hard zijn voor onze paarden.... Nee grapje, maar moet je eens indenken dat die U vorm tegen zijn gehemelte aankomt bij de geringste beweging van die scharen, brrrr.

Ik hou het lekker op een gewone trens. Alhoewel ik daar zondag op het strand echt helemaal niks mee te zeggen had en overgeleverd was aan de grillen van mijn paardje! Maar daar wordt aan gewerkt!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:46

Ik denk niet dat de poort van de TS hoog genoeg is om in het verhemelte te prikken, maar dat ligt maar net aan het verhemelte.. Een bit is net zo hard als de hand van de ruiter natuurlijk... je kan met een trensje ook flink te keer gaan...

sommigen van jullie dressuurprikkers kunnen er ook wat van
maar daar gaat t hier niet over..

Ik hoop dat de TS wat tips eruit kan halen, en goed blijft nadenken over wat ze doet. Je kan altijd verbeteren, en zo lang je daarvoor openstaat komt t wel goed