De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:56

Even een korte intro;
2010 & 2011: Ik woonde in Argentinië en maakte hier kennis met de westernsport en de criollo´s (en quarters)
2012: Ik kocht een American Paint Horse Rayo, die jullie misschien nog wel herkennen van topics.
Oktober 2014: Met veel verdriet heb ik Rayo moeten verkopen wegens de te hoog oplopende kosten. Mijn zin in het paardrijden was compleet verdwenen omdat het nog te pijnlijk was.
December 2014: Tijd om weer (tijdelijk) terug te keren naar mijn tweede vaderland Argentinië. De sfeer doet me overtuigen om toch weer in het zadel te gaan zitten.. En het voelt alsof ik word geraakt door de bliksem. Mijn zin om te rijden is weer terug!

Zoveel emotie gaat er door je heen als je door deze overweldigende natuur rijdt op de rug van een criollo, ik voel me zo vrij als een vogel. Dit is het ultieme gevoel van puur geluk! Een beter gevoel dan dit bestaat niet.

¨Het emotioneert mij om te zien hoe gelukkig je hiervan wordt¨, zegt een Argentijn tegen mij.

De combinatie van deze prachtige landschappen en paarden wil ik graag met jullie delen. Argentinië is echt een machtig paardenland. Als ruiter kan je hier heerlijke trektochten van dagen, weken, maanden lang maken als je dat zou willen. In totaal heb ik twee trailrides gemaakt door de natuur en ik ben op bezoek geweest bij een Quarter Horse fokkerij - reining stal in Buenos Aires. Bij elk ´hoofdstuk´ zal ik jullie wat vertellen over de gaucho´s, de paarden en de omgeving.


Hoofdstuk 1
Waar: Mendoza, Andesgebergte. Op de grens van Chili en Argentinië, zo halverwege de lengte van deze landen (dus in het midden)
Landschap: voornamelijk droge bergen, tussen de 4000 en 6000m hoogte
Gaucho: Hij woont op het platteland en bezit zo´n 60 paarden. De paarden leven vrij in de natuur in een grote kudde. Hij haalt om de 15 dagen gemiddeld 5 paarden uit de kudde die dan twee weken elke dag een trailride maken met toeristen. Daarna gaan de paarden weer terug in de kudde voor ´vakantie´ en pakt hij 5 andere paarden. Zo wisselt hij het werk voor de paarden af. Gemiddeld fokt hij 15 veulens per jaar.
Paarden: voornamelijk criollo´s, en een aantal mestizo´s (kruising criollo). De paarden waar de gaucho en ik (de red dun kleurige) op rijden zijn pure criollo´s, de anderen zijn mestizo´s. De zwarte is bijvoorbeeld een criollo x volbloed.
Website: via http://argentinarafting.com/ onder het kopje ´cabalgatas´ kan je bij deze gaucho een trailride boeken.

Om te beginnen: tuig. Dat werkt even wat anders dan een western- of engels zadel. Dit zadel wordt een ´recado´ genoemd. De Gaucho´s gebruiken dit zadel om mee te rijden, maar ook als hoofdkussen om op te slapen als ze tochten maken door de bergen. Dan slapen zij in de open lucht onder de sterren. Het hoofdstel is ook een geval apart, die zit vast met een knoop aan de zijkant van het hoofd (daar komt later nog een close up van).
1.
http://i58.tinypic.com/24wsmu0.jpg

Opstappen.
2.
http://es.tinypic.com/r/51ad6g/8

Gaucho
3.
Afbeelding

Oortjes-foto, prachtige bergen!
4.
Afbeelding

Gaucho met een prachtig uitzicht
5.
Afbeelding

Groepsfoto
6.
Afbeelding

Tussen bergpaadjes door
7.
Afbeelding

Bergbeklimmen
8.
Afbeelding

Zeer stijle berg afdalen, dit was wel spannend!
9. http://i60.tinypic.com/wlr3ms.jpg

net een scene uit een film...
10. http://i59.tinypic.com/28vdaip.jpg

Bovenop de berg
11.
Afbeelding

Hier zie je heel goed dat ´mijn´ paard een criollo is: stevige kaken en kleine oortjes, de vorm van het hoofd.. ik vind het prachtig! :)
12. http://i57.tinypic.com/2e3wtpe.jpg

Een galopje door de bergen!
13.


Hoofdstuk 2
Waar: La Caldera, Salta. In het verre noordwesten van Argentinië.
Landschap: Heeeeeeel veel groen, bergen, bomen, het begin van de ´selva´ (jungle). Ongeveer 4000m hoogte. Hier leven heel veel tropische vogels, enge slangen, vogelspinnen en nog veel meer bijzondere dieren.
Gaucho: Hij woont met zijn gezin in een huisje vlak bij zijn eigen stuk natuur van. ongeveer 80 ha. Hij is niet rijk maar heeft wel veel grond, en bezit zo´n 26 paarden. Deze paarden leven allemaal in de vrije natuur (in die 80 ha waar je dus ook de trailride doet. onderweg kom je dus zijn kudde tegen). In dezelfde natuur leven er ook koeien en een stier, geiten, en nog heel veel andere dieren. Hij verhuurt zijn grond ook aan mensen die hun dieren bij hem willen stallen, en aan gaucho´s die zijn grond willen gebruiken voor trailrides. Per jaar fokt hij gemiddeld 15 veulens, de meesten voor de verkoop. De veulens die hij houdt rijdt hij zelf in. Hij begint met het zadel en hoofdstel op 3 jarige leeftijd, maar pas als het paard 4 jaar oud is gaat hij erop zitten. Het gehele proces van een paard beleren duurt bij deze man gemiddeld zo´n 1,5 a 2 jaar omdat hij alles rustig aan wil doen. Het is een hele lieve man die echt heel veel om zijn dieren geeft, maar ook om zijn gasten. Hij neemt maximaal twee ruiters mee op een trailride. Na de trailride krijg je een heerlijke asado (argentijnse barbecue) in zijn huis, je krijgt veel persoonlijke aandacht. Zijn zoons en dochter begeleiden soms ook trailrides als er meerdere aanvragen op een dag zijn.
Paarden: voornamelijk criollo´s, een aantal mestizo´s, peruaanse paso´s en een quarter in de kudde. Het paard van de gaucho en de schimmel zijn 100% criollo, de vos waar ik op rijd is een kruising criollo x peruaanse paso die ook kan tölten en telgang.
Website: geen website maar via zijn facebook kan je een trailride bij hem boeken. Geïnteresseerden kunnen mij een privébericht sturen. Hij organiseert ook vollemaanritten en trektochten van een week waarbij je onder de sterren of in een tent slaapt, en hij heeft een zeer gunstige prijs omdat hij kwaliteit belangrijker vindt dan geld verdienen!

Veeeeel groen. De honden lopen los mee!
14.
Afbeelding

En nog meer groen...
15.
Afbeelding

Onderweg kom je een deel van zijn kudde tegen
16. http://i59.tinypic.com/qoatmo.jpg

Nog meer kudde..
17. http://i60.tinypic.com/ohie77.jpg

Na het beklimmen van een hele stijle berg mogen de paarden even uitrusten. Ze worden vastgebonden aan een boom en wij nemen zelf ook even rust.
18.
Afbeelding

En terwijl we uitrusten genieten we van het uitzicht!
19.
Afbeelding

Een stukje film waar we aan het klimmen zijn en boven uitkomen in het ´open stuk berg´
20.



Hoofdstuk 3
Waar: Buenos Aires
Landschap: Plat, maar daar gaat het hier niet om. Dit is namelijk een echte reiningstal en quarterhorse fokkerij!
Gaucho: Lastig om uit te leggen. De ranch heet Haras Don Carlos. De trainer die komend seizoen gaat starten in de futurity (internationaal) heet Nestor Leguizamon, maar de eigeneaar van Haras Don Carlos heet Agustín nogwat. Daarnaast is er ook nog een jurylid aanwezig genaamd Miguel Petty. Vooral deze laatste is bij sommigen misschien wel bekend. De ranch is prachtig groot met een mega buitenrijbaan, super veel weilanden, een binnenrijbaan en meerdere overdekte roundpenns (is wel nodig in de hitte daar). Er wonen zo´n 90 quarters.
Paarden: QUARTERS!!!
Website: http://www.harasdoncarlos.com/

Op aanraden van Roy van der Hoeven ben ik deze ranch gaan bezoeken, en ze waren helemaal enthousiast dat er ´bekenden´ uit Nederland langs wilden komen! Het is een super vriendelijke en gastvrije ranch. We werden ontzettend goed ontvangen en er heerste een super relaxte sfeer.

Welkomstbord Haras Don Carlos
21. http://i57.tinypic.com/2dvqutz.jpg

Een prachtige directe nakomeling van Gunner! Hij is bijna 4 en zal in de toekomst als dekhengst worden gebruikt.
22. http://i59.tinypic.com/316uil3.jpg

Spin onder het zadel
23. http://i58.tinypic.com/15gf6ts.jpg

Nadat Nestor de gunnerzoon heeft gereden zadelde hij een sorrelkleurige merrie voor mij op. Ik ben de afstamming even kwijt, iets met boom boom boodoohooodoowoo (iets met heel veel o´s := ). Met onder andere dit paard gaat hij komend seizoen de futurity´s rijden! Ik vermeld er even bij dat ik geen topruiter ben, maar het was zooooooo gaaf dat ik zo´n goed getraind paard ´gewoon´ zomaar even mocht voelen!
24.


Met Miguel Petty, de Argentijnse judge
25.
Afbeelding


Al met al was dit een megalang verhaal, ik hoop dat ik jullie niet verveeld heb.
Nog even een extra opmerking: van een cap hebben Argentijnen nog nooit gehoord.. Ik ben zelf anti-caploos rijden maar in dit geval had ik geen andere keus. We hebben er wel om gevraagd maar de gaucho´s begonnen direct te lachen. Jammer dus! Maar echt, dit land is ZO de moeite waard! Ik raad het iedereen aan :)
Als jullie nog meer vragen hebben over de criollo´s, de cultuur, het houden van de paarden, de gaucho´s, wat dan ook: stel ze gerust!

Koper

Berichten: 30388
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:01

Gaaf zeg! Als kind woonde ik in Paraguay en de foto's uit Salta doen me daar weer aan denken. De paarden en zadels enzo natuurlijk ook. En asado... lekkerrr :9 Heel veel plezier nog daar :D

Wat zonde dat je je knappe paint hebt moeten verkopen

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:05

Heel gaaf, ziet er echt uit als een heel mooi land :j

Koper

Berichten: 30388
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:07

Ja, Argentinië is prachtig.

Toen God de wereld schiep maakte hij Argentinië mooier dan de rest van de wereld. Petrus zag dat en zei: "maar God, u zou de boel toch eerlijk verdelen? Waarom heeft u Argentinië dan zo veel mooier gemaakt?"
"O," zei God. "Wacht maar tot je ziet wat voor mensen ik er ga neerzetten."

:P

Ponylover_11

Berichten: 166
Geregistreerd: 25-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:11

Wat een leuke ervaring! Sprak je zelf ook Argentijns?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:11

yeahhhh,hier ook criollo bezitter, al een jaar of 8 (een echte criollo die de lange race heft gelopen,dus geen mestizo)!prachtige paarden,heb m totaal argentijns opgetuigd.Zelfs hoofdstel en halster zijn handgemaakt door een gaucho!
Naar argenitinie gaan staat absoluut nummer 1 op mijn lijst,maar oef de kosten.....
Het aller aller aller liefste zou ik daar nog een criollo gaan uitzoeken en meenemen!
Volgens mij reed je overigens op een bastas en niet op een recado.
wat ik zo jammer vind is dat ik dus op zoek ben naar het gaucho-gevoel en niet om s avonds in een bubbelbad op een luxe hacienda te logeren.
Ik zal jouw adressen eens bekijken of dat is wat ik zoek.

Leuk verhaal!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:23

Koper schreef:
Ja, Argentinië is prachtig.

Toen God de wereld schiep maakte hij Argentinië mooier dan de rest van de wereld. Petrus zag dat en zei: "maar God, u zou de boel toch eerlijk verdelen? Waarom heeft u Argentinië dan zo veel mooier gemaakt?"
"O," zei God. "Wacht maar tot je ziet wat voor mensen ik er ga neerzetten."

:P


Hahaha die had ik nog nooit gehoord! Maar deze komt in mijn lijst van favoriete quotes :P

@Ponylover_11: ja haha. In Argentinië spreekt men Castellano Argentino, een soort van Spaans maar dan met een andere uitspraak en een hoop andere woorden. Echter vindt men in Argentinië dat ik een Madrileens accent heb, en in Spanje vinden ze dat ik een Argentijns dialect spreek. Maar ik spreek dus eigenlijk een mix van de twee :P

@Connie64: Gaaf! Als je tijd hebt, zou je me dan een PBtje willen sturen met wat foto´s? O:) Ik ben gek op criollos! Ja het is een duur land om heen te gaan en binnendoor te reizen.. Maar hoe verder je naar het Noorden gaat hoe goedkoper het is :) Zuid-Argentinië is echt onbetaalbaar...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:29

Fantastisch leuk om te zien! Criollo's in hun natuurlijke omgeving. :)

Wij gebruiken voor ons showteam alleen maar Criollo's, fantastische paarden zijn het. We hebben inmiddels ook wat contacten opgedaan in Argentinie en zijn al een paar keer uitgenodigd om langs te komen/paarden te bekijken daar. Als ik je foto's zo zie krijg ik daar wel zin in!

Handig wel als je Spaans spreekt natuurlijk...ik ga ervanuit dat op de minder toeristische plekken men waarschijnlijk niet zo goed Engels spreekt?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:32

Wat een gaaf verhaal, wat een ervaring. Criollo's, vind ze ook echt super. Reed vroeger altijd op eentje op een manege. Ook gezocht voor een eigen criollo en na een lang verhaal toch een tinker eraan over gehouden :+ Paso's ook een lievelingsras, al heb ik er nooit een in het echt mogen zien. Wat jammer van je paard, maar dit is ook een ervaring waar menige ruiter stikjaloers om zal zijn, mooie foto's ook!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:40

rider schreef:
Fantastisch leuk om te zien! Criollo's in hun natuurlijke omgeving. :)

Wij gebruiken voor ons showteam alleen maar Criollo's, fantastische paarden zijn het. We hebben inmiddels ook wat contacten opgedaan in Argentinie en zijn al een paar keer uitgenodigd om langs te komen/paarden te bekijken daar. Als ik je foto's zo zie krijg ik daar wel zin in!

Handig wel als je Spaans spreekt natuurlijk...ik ga ervanuit dat op de minder toeristische plekken men waarschijnlijk niet zo goed Engels spreekt?


Het is nog ietsje erger, zelfs in de toeristische plekken spreekt bijna niemand Engels.. Toen ik hier nog op school zat, in mijn klas van 30 studenten, spraken er naast mij maar 3 Engels. Voor mij is het geen probleem omdat ik de taal spreek, maar ik snap wel dat het voor niet-Spaanstalige mensen lastiger is. Maar met handen en voeten kom je al heel ver hoor! En anders een boekje met basis SPaans meenemen ofzo :) Ik heb de topics van jullie showteam gezien, echt heel erg gaaf! Die criollo´s kan je herkennen uit duizenden.. Met welke ranches in Argentinië hebben jullie contact? In welke plaatsen zitten ze?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:51

Emita schreef:
Het is nog ietsje erger, zelfs in de toeristische plekken spreekt bijna niemand Engels.. Toen ik hier nog op school zat, in mijn klas van 30 studenten, spraken er naast mij maar 3 Engels. Voor mij is het geen probleem omdat ik de taal spreek, maar ik snap wel dat het voor niet-Spaanstalige mensen lastiger is. Maar met handen en voeten kom je al heel ver hoor! En anders een boekje met basis SPaans meenemen ofzo :) Ik heb de topics van jullie showteam gezien, echt heel erg gaaf! Die criollo´s kan je herkennen uit duizenden.. Met welke ranches in Argentinië hebben jullie contact? In welke plaatsen zitten ze?


Wij hebben contact met de mensen van Escuadron de Caballeria Historica, een groep die in Argentinie vergelijkbare shows geeft met wat wij doen. :) Eén van de ruiters daar (die toevallig ook Engels spreekt) fokt zelf ook, maar geen idee hoe zijn ranch heet. Volgens mij zitten ze in de omgeving van Buenos Aires (of daar treden ze althans vaak op) maar ik zal navragen waar precies. :)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:08


Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:16

Bedankt voor je prachtige verhaal. Ik heb ervan genoten. :) Schitterende natuur en geweldige paarden.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:19

Afbeelding
Afbeelding

en nog 2 fotos

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 00:26

Heel mooi Connie!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:29

dank je wel

gaucho

Berichten: 9576
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:08

Wat ontzettend gaaf Emma! Had al wat op FB langs zien komen, maar dit ziet er zo wel super aantrekkelijk uit.

Mijn mestizo komt uit Uruguay, maar moet zeggen dat de natuur van vooral Zuid-argentinie mij wel erg trekt, en het mendoza-gebergte ziet er ook wel echt super uit!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 17:49

gaucho schreef:
Wat ontzettend gaaf Emma! Had al wat op FB langs zien komen, maar dit ziet er zo wel super aantrekkelijk uit.

Mijn mestizo komt uit Uruguay, maar moet zeggen dat de natuur van vooral Zuid-argentinie mij wel erg trekt, en het mendoza-gebergte ziet er ook wel echt super uit!


Waarom trekt zuid-Argentinie je? Ik ben overal geweest en vind het daar veel te koud haha. Het mooiste vind ik de Cafayate, ligt vlak bij salta :) een echt western landschap

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:00

Wauw wat een heerlijke foto's <3
Stiekem ben ik ook helemaal verzot op Criollo's door mijn vakantie in Frankrijk. En zou het graag van dichtbij willen bekijken maar het is zo ver weg.. :\
Toevallig heb ik sinds een aantal maanden ook een Argentijns zadel voor mijn pony :D
Afbeelding

En op een Criollo

Afbeelding

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:17

hey wat leuk, waar heb je dat zadel gevonden?

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:27

Oooh wat jaloersmakend zeg!! Prachtig <3
Ik heb toevallig vorige week een Paint genaamd Rayo gereden, heb je hem toevallig naar Woudenberg verkocht?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:37

Wat gaaf om mee te maken . Rijd je daar op merries of ruinen of hengsten ? ( je hoort wel is dat ze in het buitenland niet castreren ) . En dat is nog is natuur daar , daar kan het bos/hei hier niet tegenop :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 21:49

xDreamerx klopt, Rayo is nu van Ria (western stable Beau Dandy's) :)

Luffwinny: ze castreren daar ook gewoon :) ze proberen daar net zoals hier zo'n goed mogelijk fokbeleid te houden. Maar uiteraard heb je overal "foute" fokkers tussen zitten. Verder worden merries, ruinen en hengsten allemaal gereden dus wat dat betreft verschilt het niet veel met Nederland :D

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:04

Mooie foto's zeg! wij hebben ook een klein ritje gedaan op een ranch in de buurt van Salta. Ritje omdat ik het wilde, klein omdat hubbie die niks met paarden heeft mee moest :+

Jeroen1977
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-04-13

Re: De Gauchocultuur: trailrides & reining in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:22

jaaaaa hier nog een met een criollo wel een mestizo maar hij komt ook echt uit Argentinië :-) En ik vind ze ook helemaal geweldig, het is een ras wat echt bij mij past. No nonsense, opstijgen en gaan.
En wat jij heb gedaan staat bij mij ook nog op het verlanglijstje. Wat ziet het er prachtig uit. Wat een afwisselend landschap, ik ben niet jaloers , ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers mopper mopper.