Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 00:23

Afgelopen jaar maart is onze Olina, inmiddels 10 jaar oud, bij ons teruggekomen. Sindsdien hebben we haar dressuurmatig weer opgepakt en zijn we lekker met haar aan het rijden gegaan. We zijn nog een beetje zoekende naar wat ons ligt qua rijstijl, en daarom zijn we de laatste maanden voorzichtigerwijs een beetje de western in aan het duiken. Ik was al bekend met western, maar Olina nog niet. Ze vindt het echter prachtig en ook ik geniet er heel erg van. Mijn vriendin (Olina@bokt) en ik rijden allebei op deze wijze met haar en het begint steeds meer ergens op te lijken :)


Meet Olina en mij! :D

Afbeelding

De laatste dagen zijn we vooral aan het werk met haar scherper aan de (voor haar relatief nieuwe) hulpen zetten. Veel overgangen, veel sturen, slalommen, achtjes, buigen, et cetera. Uitgebreid rijtechnisch commentaar heb ik er zelf niet bijgezet, maar (positief gebrachte) adviezen zijn altijd welkom.

Een eerste drafje :) Mag nog een tikkeltje actiever, want ze knalt hier lekker op de voorhand.
Afbeelding

Tussendoor even stappen, werkt heel fijn om de ontspanning weer op te zoeken.
Afbeelding

Afbeelding

En weer draf :) Veel voltes en gebogen lijnen.
Afbeelding

Ze werd er heel fanatiek van :=
Afbeelding

Langzaam aan begint ze steeds fijner door haar lijf te lopen, wordt wat losser, en ik begin ook steeds fijner te zitten en te rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook nog een stukje galop :)
Afbeelding

In galop is ze nog moeilijk uit te zitten soms. Pas recent begint ze hier wat meer kracht in te ontwikkelen, daarvoor was het nog een beetje kop in de lucht en racen door de baan.
Afbeelding

Brááf, Olina, goed gedaan! :=
Afbeelding


Dankjewel voor het kijken! :) Een reactie zou leuk zijn :)

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:38

Heej daar is Olina weer!!!

Ziet er goed uit Eline!! Fijn dat jullie wat met de tips kunnen. En idd, alleen met opbouwend commentaar kan je wat.

Het feit dat ze nog op de voorhand knalt is een kwestie van trainen. Maar ik weet dat jullie hier al heel hard mee bezig zijn.

Ik ben al heel benieuwd naar jullie volgende topic. :)

Komt er ook een keer eentje van Mish? :D

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:39

Leuk zeg! En het ziet er ook al heel netjes uit :) Kan niet wachten om haar eens in het echt te ontmoeten :))

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 00:41

Hey leuke reactie, dankjewel :)
Klopt dat het een kwestie is van trainen hoor! Ze is van heel ver gekomen en al heel veel verbeterd, dus we komen er wel, langzaam aan!

Tuurlijk komt er ook wel eens weer eentje van Mish. Als we weer iets leuks nieuws hebben meegemaakt :=

Sam, dankjewel! Je bent altijd welkom om een keertje op bezoek te komen :)

Anoniem

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 02:12

Knappe Olina!
Mooi om te zien hoe jullie zo met haar vooruit gaan! Ik geloof dat ik maar eens moet komen buurten binnenkort nu het zo dichtbij is! :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 11:02

Dankjewel Lenneke! Ik heb ook echt het idee dat we steeds een stukje vooruit gaan :) Heel gaaf om te zien dat ze zo steeds verandert. Je mag altijd een keertje langskomen.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:06

Wat een vooruitgang is er te zien +:)+
Ze lijkt duidelijker losser in haar lijf. Je ziet dat ze achter nog wat bespiering mist, maar dat komt vanzelf met de juiste training. En dan wordt de galop ook steeds makkelijker.
Leuk!

Kasmir

Berichten: 5451
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:20

Wat een leuk dier zeg! Ze valt inderdaad nog wat op de voorhand, zodra ze krachtiger wordt van achter zal ze zich steeds meer kunnen dragen.
Ben wel erg nieuwsgierig naar jouw hoofdstel, waar heb je deze vandaan? Ben opzoek naar zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:54

Olina :+: Gaat steeds beter zo en jullie zijn ook echt een leuke combi Lien! :D

Kasmir, hoofdstel is een Barefoot Contour Physio :) Fijn hoofdstel!

Kasmir

Berichten: 5451
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:00

Ohh je hebt gewoon de frontriem eraf gehaald, ziet er fijn uit inderdaad! Thanks :D. Zoek iets waar ik ook een bitloze optoming van kan maken zonder dat het in de ogen gaat zitten.
Oke nu weer terug naar jouw prachtige paardje haha :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:05

Haha ja, frontriem zat net niet helemaal lekker bij Olina en zonder gaan prima :D Met dit hoofdstel kun je in ieder geval prima bitloos rijden! Op Olina rijd ik ook wel eens met dit hoofdstel met een hackamore eraan. En bij ons andere paardje gebruiken we er een kaptoom en een sidepull neusriem aan :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:29

Dank jullie wel voor de leuke reacties allemaal!

@Amanda: Leuk dat jij de vooruitgang ook ziet! :D Het gaat ook allemaal steeds beter, tuurlijk is het niet acuut perfect maar er zit nog altijd een mooie opwaartse lijn in. En wat die bespiering van haar achterhand betreft... := vorig jaar toen ze net bij ons terug was was ze zo dus ook dat wordt al steeds stukken beter! Ze is gewoon ook wel een beetje neerwaarts gebouwd, relatief best korte voorbenen, dus het is ook extra moeilijk voor haar.

@Kasmir, gaaf hoofdstel he? We hadden eerst een Micklem, maar die paste onze arabier niet, dus zijn we op zoek gegaan naar een vervanger... en toen kwamen we hierbij uit. Die beviel ons toen zo goed dat we er ook maar eentje voor Olina hebben gehaald :D Dus dat is nu ons westernhoofdstelletje geworden. Zoals Desiree zegt; de frontriem paste niet goed, maar zonder frontriem doet ie het ook prima, en het staat haar leuk!

@Desiree: Dankjewel <3

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:49

Ja je ziet het echt :j
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, zolang het maar vooruit gaat inderdaad :j

Kasmir

Berichten: 5451
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:48

Vind het toffe aan dit hoofdstel dat het nog wel min of meer een westernlook heeft (als je de frontriem eraf haalt zeker). Bij de Micklem zit er direct weer een neusriem aan en die wil ik er juist niet aan, ben dus happy met jullie tip want dit is wat ik zocht haha.

Anoniem

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:41

Ik vind het ook erg leuk om te merken dat het steeds beter gaat Amanda :j Olina pakt het ook heel goed op allemaal!


Fijn dat we je hebben kunnen helpen Kasmir, wij zijn ook echt nog steeds heel blij met dit hoofdstel :D

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:42

Ziet er erg leuk uit :D

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:03

Ik vind het er goed uitzien. Ze lijkt achter sterker te zijn dan laatst toen ik jullie bij mij voor de deur tegenkwam. Goed bezig ladies!!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:27

@Amands: precies, dat is ook mijn insteek :)

@Kasmir: leuk om te horen, wij vonden dat inderdaad er ook leuk aan.

@Eline91: Dankjewel! :D

@Barbara: lief, leuk dat je dat ziet na zo'n korte meeting :)) dankjewel, fijn om te horen!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:31

Ziet er goed uit, loopt lekker ontspannen! :)

Zou alleen wel je proberen je handen meer bij elkaar te houden.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:09

Leker bezig Elien! :))
En uitgelicht!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 20:28

Esaqar, wat is de redenering erachter dat ik de handen meer bij elkaar zou moeten houden als ik vragen mag? :) Gewoon uit interesse.

Thanks Miranda! Wat leuk zeg, in uitgelicht! :)

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:25

Hee goed bezig hoor! Leuke pony ook! :)

Ik zou alleen wel proberen om wat meer na te geven nadat je het knikje in de hals hebt gekregen, dus meer ontspannen met je handen. Als ze dan haar hoofd weer omhoog doet (of juist te ver omlaag) dan weer druk op de teugel tot je weer het knikje krijgt en dan loslaten. Ik hoop dat je dan snapt wat ik bedoel haha.

Het lijkt ook dat het bitje een gaatje lager mag? Dat zou je ook kunnen proberen, kijken hoe ze dan reageert.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:35

Bedankt voor je leuke reactie :) Ik ben met het rijden eigenlijk helemaal niet bezig met het plaatje en met een 'knikje' in de hals. Ik rij haar gewoon actief en van achteren naar voren, en waar ze haar hoofd houdt dat is me op dit moment nog een beetje een worst :) Liefst duikt ze zelf zo ver mogelijk met haar hoofd naar beneden (neus over de grond), dus dat begrens ik wel enigszins door haar niet alle teugel te geven, maar verder mag ze het momenteel nog lekker zelf uitzoeken. Wat ik wel van haar vraag is buiging om mijn been, en omdat ze dat nog moeilijk vindt ondersteun ik dat met mijn hand. Als ik te veel zou gaan vragen van haar met mijn handen kruipt ze juist achter de loodlijn en dat wil ik juist voorkomen.

Het bit zit overigens wel prima, hebben we uitgebreid naar gekeken. Het vertekent inderdaad wel een beetje omdat de bitringen zo groot zijn. Ze heeft nog nauwelijks rimpeltjes bij haar mondhoeken.

Anoniem

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:42

Wat ziet ze er goed uit!! Knappe Olina! :D

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Eline en alpenquarter Olina: oefenen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:40

O ik heb altijd geleerd dat je je handen bij elkaar moet houden omdat je anders sterker kan inwerken, vandaar. :p