Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:24

Hoi!
Al een flinke tijd zit ik er aan te denken om wedstrijden in de western te rijden. Met zowel dressuur en springen heb ik al vele wedstrijden gehad, maar sinds ik western rijd heb ik er niet over na gedacht. Maar, sinds ik een verborgen talent bij één van mijn paarden heb gevonden, besloot ik om het toch eens te proberen!

Vandaag was er een oefenwedstrijd in Haskerhorne, welke voor zowel Engelse als western ruiters is. Mooi laagdrempelig en goed om eens te kijken hoe het er aan toe gaan! Ook was het een goed moment om bij één van mijn paarden te kijken hoe hij op vreemd terrein is, dit heeft hij namelijk nooit gedaan.

Als eerste was Flo aan de beurt! Flo heb ik pas sinds 5 maanden en is nog nooit op vreemd terrein geweest met andere paarden, mensen, muziek en lawaai. Omdat ik binnenkort twee workshops in reining met hem heb, wilde ik eerst kijken hoe hij is. Dus ingeschreven voor 'in hand trail', dit vond ik toch wel het leukste (ben meer van de sensatie! ;) )! Ook heeft Flo veel wantrouwen richting de mens en is ontzettend angstig, goede schriktraining dus.
Eerst even snel voorstellen:

Afbeelding

Naam: Floriandos K.A.
Geboortedatum: 01-03-2012
Geslacht: Ruin
Vader: QR Marc
Moeder: Fraskata

Bij trailer laden begon het al. Hij kende geen trailers toen ik hem kocht en de laatste keer dat hij op de trailer stond, was dit toen hij naar de kliniek moest. Niet echt een goede ervaring dus. Toch viel het me onwijs mee! Ook stond hij op locatie erg rustig en heb ik hem gewoon kunnen laten staan terwijl ik me ging aanmelden.
Toen hij de trailer uit mocht, was hij ook erg rustig. In het begin was de binnenbak wat spannend, maar hij vond het erg leuk. Hij wilde alles zien en vond het duidelijk gezellig!
Ook tijdens het parcours gedroeg hij zich voorbeeldig. Hij lette niet op de muziek of de boxen, het publiek of de omroeper. Hij was volledig geconcentreerd en op een stapje lopen bij de 'ground tie' en spanning bij de brug, was hij verder perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De prijsuitreiking was hij echter niet zo'n fan van. Hij stond niet stil en bij het applaus schrok hij enorm. Gevolg: dribbelend, snuivend en brullend liep hij naast me om vervolgens letterlijk met vier benen tegelijk in de lucht de ring te verlaten. Hilarisch :')

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was Heurby aan de beurt. Hij is al vaak bij een soortgelijk evenement geweest, ik heb veel demonstraties met hem gegeven dus hij is zeker al wat gewend. Ik had hem opgegeven voor de walk-jog. De galop was ik namelijk nog niet tevreden over en ik wilde het voor de eerste keer laagdrempelig houden. Achteraf maar goed ook, hij is twee weken terug flink ziek geweest en is nog niet helemaal top gezond.

Afbeelding

Naam: Heurby
Geboortedatum: 17-05-1999
Geslacht: Ruin
Ouders onbekend

Eigenlijk was ik net te laat met opstappen. We hadden al haast en uiteindelijk zat ik er pas een kwartier van te voren op, terwijl ik het liefste een half uur wil inrijden. Dan zijn de scherpe randjes er pas af en ontspant hij.
In de ring was hij dan ook erg koppig en oplettend. Flink brullen en alles willen zien, hij liep zelfs bijna de ring uit! Gelukkig ontspande hij snel na een rondje jog en toen liep hij ook heerlijk!
Bij de prijsuitreiking was hij helemaal perfect, aan een lang teugeltje stond hij rustig te wachten, ook met het applaus! Zo zie je dat hij veel meer ervaring heeft ;)

http://boktimg.nl/img/m/efwhhc.jpg

http://boktimg.nl/img/m/BbAP2Y.jpg

http://boktimg.nl/img/m/aOltAy.jpg

http://boktimg.nl/img/m/Wa5wbF.jpg
En brullen maar :')

http://boktimg.nl/img/m/0veEgr.jpg

http://boktimg.nl/img/m/Y2EDdh.jpg

http://boktimg.nl/img/m/EP8Pig.jpg
Tja, hard gewerkt..?

http://boktimg.nl/img/m/bomorw.jpg

Al met al ben ik ontzettend trots! Ondanks dat ik er naartoe ben gegaan voor de lol en ervaring, heb ik toch met Flo een 6e plaats en met Heurby een 3e plaats behaald.
Ik had niets beters kunnen wensen voor onze eerste wedstrijd!
Op 28 februari heb ik een WRAN wedstrijd met Heurby en wie weet, neem ik Flo dan ook wel mee :)

Helaas zijn niet alle foto's mooi scherp, de sportfunctie heb ik nog niet uitgevogeld op mijn camera haha.
Bedankt voor het lezen, laat gerust een berichtje achter! Voor tips sta ik ook altijd open! :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 14-02-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 15 foto's zichtbaar, de rest in link

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:30

Wat een leuke paarden en het ziet eruit alsof je veel plezier hebt gehad en het heel leerzaam was. Misschien kom ik je nog wel tegen de 28e. Ik start dan in de l4

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:32

filly schreef:
Wat een leuke paarden en het ziet eruit alsof je veel plezier hebt gehad en het heel leerzaam was. Misschien kom ik je nog wel tegen de 28e. Ik start dan in de l4


Dankjewel, ik heb echt een heerlijke dag gehad! Zou het zo nog een keer over doen :)
Wat leuk! Welke categorie start je? Ik doe dan met Heurby mee in L4 Pleasure en héél misschien met Flo L4 in hand trail.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:29

Ik doe l4 plesure, horsemanship en trail. Dus komen elkaar sowieso tegen :)

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:32

Ik heb ook foto's gemaakt vandaag! Die komen morgen online :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:35

ClaudiaDer schreef:
Ik heb ook foto's gemaakt vandaag! Die komen morgen online :)


Ik ga het in de gaten houden, altijd leuk als anderen ook foto's hebben!

Citaat:
Ik doe l4 plesure, horsemanship en trail. Dus komen elkaar sowieso tegen :)


Leuk, ik ben erg benieuwd! :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:33

Wat een prachtig dier, je schimmeltje! En applaus is gewoon oefenen en veel doen, komt wel goed. Al bekend met de DAWRA? :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:18

Dankjewel! Het is inderdaad gewoon oefenen. Ik moest er stiekem heel hard om lachen, je zag hem echt even verbluft kijken. Gelukkig is hij heel goed te houden en kalmeert hij ook gelijk weer :)

Ik had het wel eens op internet gezien ja! Is zeker iets waar ik nog eens wat uitgebreider naar wil kijken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:22

20 maart is onze oefendag. Je bent welkom om dan mee te doen, of te komen kijken :j We vertellen je graag wat meer over de vereniging :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:21

Ik ga eens kijken of ik iets heb staan en of de mogelijkheden er zijn! Kan ik weer wat aan hebben als ik de wedstrijden wil doorzetten! :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:03

Wel een tip dat je kijkt wat en waar je start, aangezien je jezelf aanbiedt als trainster, lesgeeft en stal hebt etc. Je kan en mag niet overal starten, zou ook niet eerlijk zijn.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:23

Bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet! Ga ik voortaan even goed op letten

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:11

Als je jezelf aanbiedt als trainer moet je open starten en mag je niet bij de amateurs of beginners starten. Dus inderdaad even opletten wat je start.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:15

Bedankt, ik houd het in de gaten! Ik heb zondag de eerste officiële wedstrijd met Heurby, eerst maar eens kijken hoe hij het dan doet :)

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:19

Hij gaat het vast goed doen! Tot zondag :)

ElineRocco22

Berichten: 67
Geregistreerd: 30-05-15
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:20

wat leuk!!
wat een knappe paardjes ook!
veel plezier en succes!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:55

Yacintha schreef:
Bedankt, ik houd het in de gaten! Ik heb zondag de eerste officiële wedstrijd met Heurby, eerst maar eens kijken hoe hij het dan doet :)


Zo werkt dat niet. Jij biedt je aan als trainer en geeft les, dus je mag niet even beginners starten om te kijken hoe je paard het doet.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:09

Bij de WRAN waar ze gaat starten mag dat wel

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:18

Ik geef toe dat ik de Wran en wisselende regelgeving al jaren niet meer volr. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een trainer in de L3,L4 of L5 mocht starten. Het is natuurlijk ook geen gezicht als je jezelf een beetje serieus neemt.
Ook trainers starten een jong paard ooit ergens voor het eerst, maar die gaan bijv op vreemde lokatie losrijden, starten op een onderlinge wedstrijd en weten dat ze niet gaan scoren.
Ik heb volgens mij ook nooit trainers in de beginners zien rijden. Ook niet toen we nog naar Wran wedstrijden gingen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:16

Ik heb eens goed het regelboek van de WRAN dorgelezen, ik wil tenslotte geen fouten maken. Hier kan ik nergens vinden dat je als trainer niet in L4 mag starten. Enkel dat als je onbekend bent bij de WRAN en je ouder dan 14 bent, je automatisch wordt ingedeeld bij L4. Wil je hoger ingedeeld worden, dan kan dat door middel van schriftelijk bewijs van resultaten bij andere verenigingen. Ik heb deze resultaten uiteraard niet!

Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat je als trainer niet in de L4 kan zetten, omdat je jezelf niet serieus neemt.
Nee, ik verwacht niet in de topklasse te komen en dat hoef ik ook helemaal niet. Hier heb ik geen tijd en geen geld voor. Daarnaast is dit voor zowel mij als mijn paard de eerste officiële western wedstrijd. Ik train ook bewust niet wedstrijd gericht, ik geef enkel les in de basis western en NH, puur voor de recreatie ruiter omdat ik geen ervaring heb in de wedstrijden. Wel rijd ik paarden in en door, en los ik problemen op. Maar ook dit is geen wedstrijd klaar maken.
Ik vind het dan ook niet redelijk om al gelijk in de L2 te starten. Dan overschat ik mijzelf wel héél erg, terwijl ik heel goed weet dat ik geen kans maak.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:16

Tja...........

Als je serieus gaat rijden, investeer je veel in lessen en clinics. Mensen met ambitie gaan vaak ook nog enige tijd ergens stage lopen of werken. Beginnen bij 0 en moeten keihard werken. Daar leer je direct ook van en de goede krijgen kansen om leuke paarden te rijden.

Pas na jaren en jaren, kan iemand zich aanbieden om les te geven en evt paarden in training te nemen. Als je op dat niveau bent en denkt te kunnen, ben je het L4 niveau al lang voorbij. Of je wel of niet wedstrijd gericht traint, maakt niks uit. Je hebt je paard gewoon voor elkaar thuis en begint een onderlinge show om te kijken wat je paard zo doet.

Het maakt heel flauw, niks uit wat jij vindt. De western sport is er al langer dan jij oud bent en zo gaat dit in principe ook al jaren.

Als de Wran nu trainers toelaat in alle levels zou dat heel vreemd zijn, aangezien het niveau juist opgekrikt moet worden. Jij geeft in principe les aan mensen die L5/L4 niveau moeten kunnen rijden.

Hoe je lesgeeft, wat je ervoor krijgt en welk niveau verder, is niet van belang. Jij geeft les en traint paarden. Dan acht je jezelf ervaren en boven het niveau van de beginners die jij lesgeeft. Het zal toch niet zo zijn, dat iemand even komt vertellen dat dit onzin is?

Ga op shows kijken en tel het aantal trainers. Sowieso zijn het er vrij weinig nog bij de Wran.

Voorheen moest je ook een aantal jaren wachten om je amateur status terug te krijgen na het stoppen van lesgeven en trainen. Misschien niet bij de Wran, dat kan.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:38

Lessen, check. Clinics en workshops, check. Stages, check. Ik ben niet achterlijk, ik blijf bezig met mijn ontwikkeling.
Maar jij hebt duidelijk geen beeld hoe anders NH/western is vergeleken 'gewoon' western. Dus ja, ik rijd nu op een hele andere manier dan waarin ik les geef of train. Trainen van probleem paarden doe ik tenslotte ook heel anders dan wanneer ik voor een wedstrijd train.
Wie zegt tenslotte dat ik western paarden train? Ik train op het moment voornamelijk dressuur en spring paarden. Maakt dit mij dan gelijk ervaren genoeg voor de L2 in de westernsport? Want ik ben ervaren genoeg om paarden te trainen?

Feit blijft dat ik niks kan vinden over plaatsing van trainers. Ik heb ook nooit gezegd dat het onzin is of er een aanpassing gemaakt moet worden. Het zal vast zo zijn, maar ik vind het nergens terug.

Nu, je kent me niet, dus dat betekent ook dat je mij niet kunt oordelen over mijn manier van lesgeven, trainen of rijden. Wil je iets laten weten of gewoon reageren op mijn leuke ervaring, be my guest.
Zo niet, houd je oordeel graag voor je en houd het on topic.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:58

Nah, dat is toevallig! Tikte dit topic vanaf de hoofdpagina aan, blijk jij het te zijn met flo! Leuk om het verslag te lezen! En fijn dat hij goed te houden was, dat is wel een verschil met Anouar helaas ;) het vertrouwen tussen jullie is goed te zien, echt heel mooi! Veel plezier met de reining clinics!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:07

Jij plaatst foto's, dus dat is je eigen verantwoordelijkheid.

In je onderschrift staat toch western les. Dat het NH is, maakt geen donder uit. En hoe of op welk niveau, aan wie etc maakt ook niks uit.

Dat het de Wran nu misschien niks meer uitmaakt, zou raar zijn, maar kan. Voorheen was het alleen bij de meeste organisaties zo dat je ook dan je lidmaatschap kon kwijtraken. Als iemand een persoon ziet rijden die les geeft of paarden traint, al was het maar 1 uurtje pw, kon dat toch grote gevolgen hebben.

Buiten dat heb ik niet bij je in de klas gezeten. Ik attendeer je erop en je doet er maar mee wat je wil. Maar het is niet zo dat jij de regels of fatsoensnormen die al tig jaren gelden, kan veranderen met een grote beledigde mond.

Ik zie op je site geen foto's van jouw niveau en ook geen meldingen van wat je allemaal gedaan hebt om te laten zien dat je ervaring hebt en kundig bent. Je hebt hier in een topic op bokt wel degelijk jezelf aangeboden om les te geven en het staat in je onderschrift.
Maar zelfs als je dat verwijdert, ben je toch nog kort geleden ''trainster'' geweest.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Eindelijk, onze (western) wedstrijd debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:10

Zeg ik dat ik het wil veranderen? Nee. Heb ik een grote, beledigende mond? Al helemaal niet.
Ik heb je bedankt voor de tip en ik let er op. Neem hier genoegen mee, en houd je meningen en vooroordelen lekker voor je. Hier hecht ik op dit moment namelijk geen waarde meer aan. Dat punt ben je voorbij gelopen.

On topic graag.