Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:44

Op 4 en 5 juni jl. heb ik samen met mijn Paint hengst Sweet Spot of Cash een clinic Ranch Horse/ Ranch Work gevolgd bij Kay Wienriech op de locatie van Ride by the Sea in Koudekerke, Zeeland.

Het was erg leuk en ook heel leerzaam. Diverse dingen gedaan zoals het wennen van een paard aan vlaggetjes, Rope ( lasso), Hobbles, het aan en uittrekken van een slicker ( regenjas) en het trekken/ slepen van een balk. De meeste dingen kende Spot al, de hobbles waren helemaal nieuw.

Aan het eind van de clinic een soort minipattern gereden met bruggetje, balk slepen, slicker oppakken en wegleggen; het was allemaal de gewoonste zaak van de wereld ( geen foto's van).

Het leverde een aantal mooie foto's op van mijn mooie vent.

Even pauze en gewoon even mooi zijn.
Afbeelding

Met de slicker ( en Kay)
Afbeelding

Met de rope
Afbeelding

Balkje slepen
Afbeelding

Wennen aan een touw om de benen
Afbeelding

Na alle voorbereidingen met de hobbles , hij ging onmiddellijk in de slaapmodus :z .
Afbeelding

Niet van de clinic van Kay maar tijdens de koeienclinic van Jeroen Bakker in Pesse. Gewoon een leuke actiefoto van een hele fanatieke Spot.
Afbeelding




Ook nog heerlijk naar bos, duin en strand geweest.
Spot is wat dat betreft een echte "ranch horse" , hij is op een ranch geboren en voor dat werk gefokt, met heel veel cowsense, maar ook cool genoeg om alle denkbare dingen mee te doen, van een strandrit tot een trailwedstrijd tot een Working Equitation wedstrijd. Ik heb hem als 15 maanden oud veulen naar Nederland gehaald; daarna heeft hij nooit meer een ranch van dichtbij gezien, maar je kan blijkbaar een paard wel van de ranch weghalen, maar de "ranch" nooit meer uit het paard }:0 ;) ~~}>

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:03

Wàt gaaf!

maggi_blokje

Berichten: 28
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:51

Leuke foto's. Staat je paard gekluisterd op de een na laatste foto? Of is/zijn dat de hobbles. Wat is het doel daarvan?

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 19:06

maggi_blokje schreef:
Leuke foto's. Staat je paard gekluisterd op de een na laatste foto? Of is/zijn dat de hobbles. Wat is het doel daarvan?


Ja, kluisters/ hobbels is eigenlijk hetzelfde. Ze zijn heel handig om je paard even te "parkeren" op een plek waar niks voorhanden is om ze aan vast te zetten. Het is opvallend hoe snel ze hier aan gewend zijn als je het op de juiste manier voorbereidt. Alle paarden accepteerden het eigenlijk meteen of heel snel en gingen daarna gewoon staan slapen.
Hobbels werden en worden door cowboys gebruikt op de vlaktes, als ze bijv. pauze nemen, daar zijn geen aanbindplekken en ze wilde toch graag dat de paarden in de buurt bleven en blijven.

Maar het is erg handig als je paard dit kent, groot voordeel is bijv. ook dat als ze bijv. in draad of touw verward zouden raken ze dan niet gaan trekken met kans op blessures. Maar ook tijdens een buitenrit kan het soms erg makkelijk zijn als je je paard ergens kan neerzetten zonder dan hij wegloopt.

Vastzetten met een halster is nou eenmaal niet altijd mogelijk en dat moet een paard ook leren.

gaucho

Berichten: 9545
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:23

Mijn vorige paard was kluisters gewend en ik moet zeggen dat ik daar veel profijt van heb gehad. Grootste voordeel is inderdaad dat ze niet in paniek raken zodra ze vast zitten met een been.

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:27

Wat leuk om te zien en ja, dit is duidelijk een gevalletje van "de ranch zit nog in het paard". Echt gaaf.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:29

Onwijs gaaf zeg! Zo'n clinic wil ik ook nog eens doen.
Op beginnersniveau dan :D

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:29

Gaaf! Dat leren kluisteren zou ik ook graag willen, mn voor als hij vast komt te zitten. Maar ik heb geen ervaring. Binnenkort mijn instructrice eens vragen.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 13:10

troi schreef:
Gaaf! Dat leren kluisteren zou ik ook graag willen, mn voor als hij vast komt te zitten. Maar ik heb geen ervaring. Binnenkort mijn instructrice eens vragen.


Op zich is het niet echt ingewikkeld, maar goede begeleiding is wel erg belangrijk. Ik had het ook niet alleen aangedurfd, vond het ook daar nog wel eng, maar Spot reageerde eigenlijk helemaal niet of nauwelijks op de touwen om zijn benen of uiteindelijk op de kluisters. Heel fijn idee als je een paard zo neer kan zetten en paniek kan voorkomen mocht zo'n dier een keer ergens in verward raken.

Ik zal eens informeren of Kay vaker dit soort clinics wil komen geven, we gaan waarschijnlijk in augustus met de paarden een paar dagen bij hem trainen, dus dat is een mooi moment voor overleg.
Hij doet dit soort clinics echt vanaf de basis, voor bijna iedereen daar waren de kluisters etc. nieuw. Dus zeer geschikt voor beginners.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:37

Heel boeiend om te lezen, ik had geen idee hoe at nou eigenlijk zat met die hobbles. Het ziet er op het eerste gezicht gewoon ook erg onvriendelijk uit. Lijkt me ook goed en leuk daar in de toekomst meer over te ervaren.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:59

Hobbyhorse schreef:
Heel boeiend om te lezen, ik had geen idee hoe at nou eigenlijk zat met die hobbles. Het ziet er op het eerste gezicht gewoon ook erg onvriendelijk uit. Lijkt me ook goed en leuk daar in de toekomst meer over te ervaren.


Ik zal Kay vragen voor een clinic. Die hobbles lijken ook eng en onvriendelijk en eerlijk gezegd had ik ook mijn twijfels of ik het wilde bij mijn paard; maar ik ben nu dus helemaal overtuigd, ik heb Spot nog zelden zo relaxed stil zien staan, ogen dicht en oren op half elf. Het was voor hem echt een "time-out". Ook de andere paarden reageerden zo, een enkeling kostte het wat meer moeite maar dat was meer omdat het baasje het maar eng vond....dan vond het paard het dus ook eng, maar zelfs dan was het na korte tijd helemaal geaccepteerd en gingen alle paarden "uit". :z

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:29

Ziet er tof uit! Clinic van Kay Wienrich zou ik ook wel zien zitten, maar dit was me een beetje te ver weg :o
(en kwam qua timing niet uit -O- )

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:42

Wat leuk zeg!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sweet Spot of Cash tijdens clinic Kay Wienriech

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:20

Leuke foto's. En als het niet te gek uit de buurt is heb ik ook wel interesse in een clinic van Kay Wienriech.