Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na 4 jaar weer een WN-ITP

 
Profiel   

En wat een heerlijk gevoel is dat :D.
Mijn laatste topic stamt uit 2015 [WN-ITP] Appaloosa Karlijn @ les. omdat 2 maanden later Karlijntje is overleden aan koliek ;( .
Na die tijd heb ik eigenlijk niet echt meer een rijpaard gehad, veel geleerd vanaf de grond, 2 paarden zadelmak gemaakt maar echt rijden zat er niet in. Sinds juli 2018 heb ik mijn eerste eigen paard gekocht, waar ik altijd dacht een quarter, am paint of am appaloosa te kopen werd ik verliefd op een tinker :') <3.

Ze had wel eens een stap ritje onder het zadel gemaakt maar verder nog helemaal groen. Door een slechte bodem op m'n vorige stal kon ik ook niet lekker met haar aan de slag. Ik ben nu dus eigenlijk sinds een maandje een beetje aan het trainen (max 2 keer per week ik de bak rijden) en er moet nog een hoop gebeuren. Belangrijkste: ik kan weer rijden op een paard waar ik helemaal verliefd op ben en dat is een heerlijk gevoel!

Little Miss Baileigh
Geboren: 23 Juli 2014
Vader: Ryon O'Malley Vegilin van Claerbergen
Mmoeder: Lady Eve of the Owlish Fortress

Even m'n ranchman zadel showen ;)
[ img ]

Ik rij nog met redelijk veel teugel contact, ze is erg slap van achteren en wat traag dus dit contact heb ik echt nodig om haar zo goed als mogelijk bij elkaar te rijden.
[ img ]

[ img ]

I.p.v stappen tussendoor als beloning gebruiken we als beloning stilstaan. Dit omdat activiteit vanuit achteren een lastig ding is en ik wil dat als ze in beweging is dit actief is.
[ img ]

Achterbeen is wat stijf, dat is ons grootste punt om aan te werken. Ik wil graag dat ze heft vanuit haar heup ipv haar been stijf naar voren te gooien.
[ img ]

Beter :).
[ img ]

Opnieuw stijf achterbeen, galop is nog een beetje boel overleven haha.
[ img ]

Trots :D, ze kan het wel <3
[ img ]

We rijden nog kort, ongeveer 15-20min als we geen les hebben. Dit omdat ik graag wil dat ze actief mee blijft werken van achteren en dat is nog erg snel op.
Na het rijden is er niets zo lekker als rollen in het zand van de longeerpaddock.
[ img ]

Tsja, het blijft een tinker. Dan zit er zand in je snor en heb je een mega centenbakkie <3
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kasmir op 20-02-19 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 00:03 



 
Profiel   

Ik heb de ballen verstand van western maar ik vind je tinker prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 00:07 



 
Profiel   

_Elke schreef
Ik heb de ballen verstand van western maar ik vind je tinker prachtig!

Haha dankjewel! Op dit niveau: lees zadelmak bezig met de basis zit er in mijn opinie nog niet zoveel verschil tussen western en dressuur. Enige verschil is dat zodra ze het goed doet ik het teugelcontact laat vieren en zodra ze teveel op de voorhand komt corrigeer ik dat weer (maar op deze foto's is dat eigenlijk niet te zien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 00:09 



 
Profiel   

Is ze al weer zo oud? :oo
In mijn hoofd is het nog hooguit een jaarling :')

Ziet er netjes uit, ben benieuwd hoe jullie er over een tijdje bij lopen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 05:50 



 
Profiel   

Wat een leuk dier! En je rijdt haar prima zo.
Zolang het nodig is, is er niks mis met teugelcontact. Sterker nog, daar begint je basis.
Dus ga vooral zo door :D

Dat stijf houden in het achterbeen herken ik trouwens wel van mijn haflinger. Ik weet dat hij het kan, maar toch is het voor hem makkelijker om met een stijf achterbeen onder het zadel te lopen. Zeker als hij nog niet warm is. Wat hem heel erg heeft geholpen is achteruit. Gewoon aan de hand, eerst op vlakke ondergrond. Gaat dat goed, dan heuvel op en heuvel af. Dan leren ze de benen goed plaatsen, bekken kantelen en achterbeen vanuit de heup gebogen weg te zetten. Is ze verder in de opleiding, kun je dat ook onder het zadel doen. Maar dat is nu nog een beetje vroeg :D
En balkjes draven, gewoon aan de longe. Dat stimuleert ook de buiging in het achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 07:28 



 
Profiel   

Wat een leukerd zeg! Staat haar goed ook, die optoming!

Voor de achterhand: wat Amanda ook zeg: aan de hand! Heuveltjes inderdaad, maar ook aan de hand zijgangen aanleren is super goed voor de spieren. Hier een haflinger die kwam met billetjes smaller dan die van een arabiertje toen ze drie was. Inmiddels heeft ze aardige billen. Héél veel werken aan de hand, longeren met veel overgangen en inderdaad wat je al doet: niet teveel vragen met rijden.

Maak je er een volgtopic van? Erg benieuwd naar de vorderingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 07:32 



 
Profiel   

Wauw wat is ze knap, een carrière als westerntinker past haar mooi! :D

Ziet er keurig uit hoor, klinkt alsof je het heel fijn met haar oppakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 08:08 



 
Profiel   

Wat een leuke reacties dankjewel :D.

Azmay: Hihi ja ze is nu 4,5, wordt in juli alweer 5 :).
Amanda: Dankjewel voor de feedback :D. Achteruit doe ik wel tijdens het aan de hand oefenen maar niet erg uitgebreid. Ik heb moeite daar prikkelparameters voor te vinden, hoe lang/vaak/ver liet jij 'm achteruit lopen? Balkjes draven doe ik idd al aan de longe, zowel met enkele als dubbele longe leg ik eigenlijk standaard 3 balkjes in de bak.
Skippy01: Er is dus hoop haha. Zijgangen aan de hand doe ik inderdaad al, doe vrij veel rechtrichten aan de hand. Zowel aan de longe als met het rijden doe ik veel schakelen in de draf, ze heeft zichzelf aangeleerd d'r hoofd enorm omhoog te gooien ipv vanuit achteren te komen dus dat vraagt nog wat aandacht. In stap pak ik ohz ook vaak wat zijgangen mee (of nouja intentie tot zijgang haha). In het begin had ik een beetje de neiging haar niet stil te zetten want dan kan ze echt weer helemaal inkakken tot onder het 0 punt xD. Nu zie ik dat als een oefening, ze moet ook na stilstaan weer actief weg kunnen komen en dan moet ik niet bang zijn om weer vanaf 0 te moeten beginnen. Als het leuk wordt gevonden kan ik er zeker een volgtopic van maken :D.
Leo: Dat jouw naam niet groen is moet ik nog even aan wennen :+ . Dankjewel, ben super blij met haar en western moest het sowieso weer worden. Gelukkig niet echt enorme wedstrijd ambities dus een niet westernras moet geen probleem zijn O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 15:16 



 
Profiel   

Wauw wat een leukerd! Iets voor de achterhand wat ons veel heeft geholpen en nogsteeds is zo nu en dan longeren met een bandage achter haar billen longeren :) maar geloof dat dat helemaal goed gaat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 16:03 



 
Profiel   

Leuke foto's. Ze is heel mooi.

Volgtopic is natuurlijk leuk :D dan volg ik zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 16:27 



 
Profiel   

Dankjewel :D chriske ik longeer regelmatig met de dubbele longe en dan doe ik de buitenste lijn achterlangs :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 19:25 



 
Profiel   

:wave: Wat leuk jou hier tegen te komen, stalgenootje!
Ik zag uitgelicht en dacht: dat lijkt wel erg op mijn stal... En dat wel erg op B... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 00:36 



 
Profiel   

Wat een leukerd! Ook fijn dagje haar de tijd heeft om te ontwikkelen en omwille van haar de trainingen kort houd! Daar kunnen veel mensen echt een voorbeeld aannemen, petje af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 03:46 



 
Profiel   

Wat een gave Tinker, Je rijd dr heel fijn. Genietze met haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:04 



 
Profiel   

Wat een prachtige tinker. En het zadel past er ook geweldig bij.
Zelf ben ik me oo het moment ook aan het orienteren of een Western zadel iets voor mij is. Zelf rijd ik voornamelijk buitenritjes.

Maar dit staat heel mooi bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:31 



 
Profiel   

Kasmir schreef
Amanda: Dankjewel voor de feedback :D. Achteruit doe ik wel tijdens het aan de hand oefenen maar niet erg uitgebreid. Ik heb moeite daar prikkelparameters voor te vinden, hoe lang/vaak/ver liet jij 'm achteruit lopen? Balkjes draven doe ik idd al aan de longe, zowel met enkele als dubbele longe leg ik eigenlijk standaard 3 balkjes in de bak.


Ik begon met een paar pasjes. Beter 3 pasjes goed dan 10 maar half.
Meestal als hij aangaf het moeilijk te gaan vinden was het 1 pasje door op de goede manier en dan stoppen. Soms was dat maar 5 passen, zeker in het begin. Nu kan dat zomaar een hele heuvel op of af zijn. In het begin deed ik ook niet 1 lang stuk, maar meerdere kleine stukjes. Dus paar pasjes achteruit, weer vooruit en wat anders doen en dan weer achteruit.
Belangrijk is dat ze recht achteruit gaan en de achterbenen goed onder de massa brengen. En dus het bekken moeten kantelen. Best moeilijk in het begin en zeker als ze daar eigenlijk niet echt op gebouwd zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:44 



 
Profiel   

Goede oefening voor de achterhand; op een heuvel staan die naar beneden loopt (dus kont hoogste punt) en dan achteruit lopen. Let wel op; niet te steil. Ook aan de hand oefenen en vooral letten op dat zij haar achterbeen niet buiten te massa zet (dus er echt recht onder blijft). Vinden ze het moeilijk; 1 of 2 pasjes en dan weer voorwaarts. Kan je uitbouwen.
Ook met voltes, achterbeen er onderzetten en niet laten omklappen in de hals want dan buigen ze niet door in het lijf en raken ze uit balans :)

MAAR zo te zien ben je al goed en leuk bezig! Knap dier! Hoe hoog is zij?

Edit: ik zie dat Amanda mij voor is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 08:53 



 
Profiel   

Wat heerlijk dat je weer een paard hebt waar je fijn op kunt rijden. Het rijden ziet er erg vriendelijk uit :) Veel succes en plezier met je eerste eigen paard, en op naar jullie eerste WRAN-showtje, lijkt me zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 19:18 



 
Profiel   

Prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 19:21 



 
Profiel   

Dankjewel iedereen, ik ben super blij met haar :D.

AnneJ1995: Haha hee stalgenootje jij ook hier :D
Jolliej: Ik heb gelukkig ook heel fijne instructie die heel goed kijkt naar wat m'n paard aangeeft en daarnaar luistert :D.
Loretta: Het is even een investering, en vaak ook even wennen een westernzadel maar ik wil niet meer anders. Zeker met m'n slechte knie is een westernzadel een uitkomst.
Amanda: Thanks, ik ga dat er ook nog wat bewuster bij pakken :D.
Bralindy: Thanks voor de aanvulling, die ga ik er inderdaad wat bewuster bij pakken :D.
Koper: Ja ik heb niet zozeer wedstrijd ambities maar mocht ze het echt lekker oppakken wie weet O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 19:49 



 
Profiel   

Hoe doet je paard het op de cirkels? Slangevoltes rijden is ook een fijne oefening vind ik zelf. Kan van groot naar klein, afhankelijk van waar je bent met trainen.
En het klavertje. Dan krijg je echt momenten dat je voelt dat je paard zelf een fijne houding kan vinden.

En inderdaad achteruit en dan met heel weinig beginnen. 1 been naar achter, los=je beloning. Daarna 2 benen en los=beloning. Echt per been afhankelijk van hoe makkelijk het gaat. Maar beste is 1 echt goed en graag naar achter en dan de beloning. Dan teveel of moeten pushen etc.

Jullie zijn een mooie combi en met goed lessen en de tijd nemen komt het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 21:06 



 
Profiel   

Wat een leuke foto's van jouw en knappe B
Ze doet het super <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 21:48 



 
Profiel   

Ziet er al netjes uit, lekker doorgaan op deze weg en dan komen jullie er wel! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 07:01 



 
Profiel   

Volgens mij ben je ontzettend fijn met je paardje bezig! Heel prettig om naar te kijken. Jullie komen er wel; heel veel plezier op jullie weg samen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 07:33 



 
Profiel   

Superpony dat zijn dingen die we nu een beetje aan het oppakken zijn ook. Ze is nog jong en mist balans maar heeft er hele fijne stukken bij zitten.

Dankjulliewel voor de rest leuk om te lezen, we doen ons best :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 17:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen