Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:06

Justkid, bedankt voor je duidelijke uitleg!!

En ik wil ook correct op mijn paard zitten. En hem dus niet belemmeren in zijn beweging.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:30

Ik heb geen verstand van western, maar word niet blij van foto 4 en 7... Niet alleen door het bitgebruik, maar ook omdat het sterker over lijkt te komen door onbalans bij jezelf? Kan ik fout zitten hoor! Mag ik vragen waarom zo'n bit erin, als het nog in een les/training fase zit?

Wel super tof dat je van Wendy les krijgt

Bellatrix schreef:
Justkid, bedankt voor je duidelijke uitleg!!

En ik wil ook correct op mijn paard zitten. En hem dus niet belemmeren in zijn beweging.


Ik heb zelf een paar behandelingen van een osteopaat gehad, wat wonderen heeft gedaan voor mijn coördinatie en inknikken - en daarnaast een aantal zitlessen. Zou het absoluut aanraden!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:54

O dat is tof dat je regelmatig kan gaan lessen bij Roy :) , laat je me even weten hoe het is? dat is voor mij ook te doen en misschien ook wel weer eens goed voor ons O:)

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:12

Ben je zo trots op je fijn gereden les krijg je helaas weer zulk zuur commentaar. Mensen zo is het niet leuk om een topic te plaatsen, ik durf er niet eens aan te beginnen!

Heb de filmpjes gekeken (ben geen western ruiter, ik rij bitloos) maar als alle les klanten zo rustig te paard zouden zitten was er een stuk minder leed! Ja het paard slaat wel vaak met zijn staart maar ik vraag me af of dat door de ruiter komt. Als het je eigen paard is weet je wel of er iets aan de hand is maar dat haal ik hier niet zo uit. Je heb fijn gereden en laat je vooral niet ontmoedigen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 16:07

Ik weet dat er commentaar kan komen maar er lijkt ook niet zoveel begrip te zijn voor het feit dat ik nog nooit op dit paard gereden had en al maanden niet gereden laat staan les heb gehad. Ik heb geen zeggenschap over het bit. Maar ik denk dat het aan mij ligt dat het paard zuur oogt . Maar dat doe ik natuurlijk niet expres.

Ga ook wel eens een zitles nemen, lijkt me goed.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:28

Wat super dat je dit soort workshops organiseert! Dat vind ik getuigen van initiatief en leergierigheid. En daar kun je ver mee komen. En wat betreft de opmerking dat je zonder vast paard niet eens aan dit soort dingen mee zou moeten mogen/willen doen; als iedereen die niet de luxe heeft om een vast paard onder de kont te hebben enkel mee mag doen aan een paar standaard rondjes bak zonder "verder te proeven" dan zouden velen van ons niet heel veel verder gekomen zijn. Wat niet het nieuws dat je straks met een vast paardje mag lessen minder leuk maakt, gefeliciteerd!

En nog een duim voor je openheid. Ik kan me goed indenken dat een deel van de meelezers geen filmpjes durft te plaatsen die nog niet voldoen aan het hoogsthaalbare niveau.

En wat betreft je rijden in de les en de informatie die je daarover geeft; top dat je open staat je eigen leerpunten te herkennen en na te lopen. Getuigt van zelfreflectie. En daarbij wil ik graag toevoegen dat ik in het filmpje vooral veel ruis zie die ontstaat wanneer paard en ruiter nog onbekend van elkaar zijn. Op enkele vergevorderde en zeer ervaren ruiters na ontkomt niemand er aan dat je bij een onbekend paard vooral ook nog veel storingen hebt die niet per definitie te maken hebben met onkunde van de ruiter of het paard, maar puur omdat ze elkaars knoppen nog niet kennen. Paardrijden is een bijzondere samenwerking tussen mens en paard, waarbij beide op basis van wederzijdse communicatie samen een pad afleggen, of dat nu dressuur, western of "vulzelfmaarin" is. En om zo'n band op te bouwen met je/een paard is heel veel tijd en samenwerking nodig, maar ook simpelweg oefenen. En mijns inziens doe je dat alleen maar door binnen jouw mogelijkheden lessen en activiteiten te ondernemen. Dus nogmaals, top dat je dit soort dingen organiseert!

Zie daar dan ook de belangrijkste eigenschappen binnen een leerproces. Initiatief, nieuwsgierigheid, openheid en zelfreflectie. Meid, jij komt er wel. Veel succes!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:41

Bellatrix: ik denk NIET dat het aan jou ligt dat het paard zuur oogt. Jij zit rustig en bent niet grof in de hulpen, zit niet te raggen of schoppen. Je bent geen topruiter, maar zit het paard ook niet in de weg, en dat is al heel wat.
Het paard loopt in het algemeen met erg veel verzet en doet zijn oefeningen met duidelijke tegenzin. (Wegdrukken rug, slaan met hoofd, staartzwiepen, dreigen, oren plat)
Dat heeft m.i. niks met jou te maken, maar ook niks met reining, want de eerste regel zegt dat het paard ‘willingly guided’ moet zijn, en dat is deze duidelijk niet. Ik vermoed dat hij ofwel eerder ‘over de zeik’ gereden is, wat niet uitzonderlijk is voor reiningpaarden, ofwel ergens pijn heeft, en dan zie ik een typisch beeld van een paard met kissing spines. Ik ga niet over dit paard oordelen, want ik ken het niet, maar ik durf er een lief ding op verwedden dat hij met een andere ruiter precies hetzelfde gedrag zal vertonen en dat het met een strengere ruiter nog erger zal zijn.
Over het bit : dit is een babycorrectional met sterk gebogen shanks. Dit is GEEN scherp bit, en heeft een rustige en langzame inwerking. Ideaal voor een lesklant. Reiners worden al heel vroeg op shanks gereden, dan is teruggaan naar een snaffle geen goed idee, omdat dit een veel directere inwerking heeft. Dit bitje vind ik dan een goede keuze, omdat een iets grovere ruiterhulp dan minder scherp zal inkomen door de sterk naar achteren gebogen shanks.
@serenity : ik wil gerust een filmpje van mezelf posten, hoor, geen probleem, maar daar is Bellatrix niet mee geholpen.
Het is toch niet verkeerd dat meer ervaren reiners hun mening geven? Daar is het een forum voor. En ik vind dat Bellatrix het goed gedaan heeft. Het ligt zeker niet aan haar. Meer zelfs: het zou zonde zijn als ze moest denken van wel!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:52

Het commentaar is terecht, maar ik vind het heel goed hoe je ermee omgaat.

Commentaar krijgen is wel naar, maar het is ook wel goed dat mensen nog durven te zeggen wat er niet goed is aan dit beeld en we toch met zn allen leed proberen te voorkomen, kritisch blijven naar elkaar en willen leren.

Een goede zit staat eigenlijk los van op een onbekend of bekend paard rijden. Daar zou ik zeker in investeren. Reining en koeien lessen zijn super leuk, maar ook duur en je blijft op een gegeven moment toch wat ''hangen'' als je zit niet verbeterd.
Het inknikken heb ik ook heel lang gehad, maar heb het kunnen corrigeren, terwijl ik toch al iets ouder ben. Heel veel kun je al zonder paard leren en oefenen. Balans, ademhaling en ontspanning.

Wat betreft de lessen bij Wendy is het ook iets wat georganiseerd wordt om mensen te laten proeven van de reining en het mee te laten maken. Maar je kan niet verwachten dat er echt groei in zit als mensen maar af en toe eens komen. Als zij mensen tijdens zo een les alleen basis laat trainen en niks laat voelen van de reining, blijven mensen gewoon weg.
De meeste paarden zullen het wel kunnen of na een paar lessen weer eens ge fine tuned worden. Meeste zijn natuurlijk verkoop paarden.

Het niet op zit en houding letten is wel een dingetje van veel trainers dat er echt veel te weinig op gelet wordt. Ik heb de beste trainers les zien geven aan bijv iemand die maar 1 kant op kan spinnen. Duidelijk door een slechte zit, maar daar werd niks van gezegd. Mensen die 100x scheef hun run down op komen door teveel in sturen en draaien. etc etc.

Ik zou het wel blijven doen en zien als verrijking en extra leren, extra km's maken etc etc. Ook naast je reguliere lessen straks, want je zal altijd tegen verschillen aanlopen.
Roy Willemse is weer heel anders.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:58

sevke schreef:
@serenity : ik wil gerust een filmpje van mezelf posten, hoor, geen probleem, maar daar is Bellatrix niet mee geholpen.
Het is toch niet verkeerd dat meer ervaren reiners hun mening geven? Daar is het een forum voor. En ik vind dat Bellatrix het goed gedaan heeft. Het ligt zeker niet aan haar. Meer zelfs: het zou zonde zijn als ze moest denken van wel!


Fijn van je dat je dat erbij opnoemt. Overigens, ik heb even teruggelezen en mijn reactie was niet direct n.a.v. je eerdere opmerking. Enne nee, lijkt mij niet zo onoptic als we massaal filmpjes in topics gaan gooien, maar ik doelde meer op de trend dat er op het forum aangegeven wordt dat mensen niet zo snel meer filmpjes durven posten.

Hoewel richting offtopic, maar toch: Het is natuurlijk allerminst leerzaam als we allemaal alleen nog maar leuke lieve reacties mogen geven en oeh en aah gaan roepen. Leert niemand wat van en is bovendien ook nog best wel saai voor zowel de lezers als de topicstarters.

Maar als we vanuit onze luie stoel dan toch onze mond open doen dan inderdaad misschien wat meer nuances erin toe gaan voegen. Jij schreef al dat je meer een paard zag dat niet lekker liep zonder dat er een directe duidelijke aanleiding van de ruiter af te lezen was (jij noemde het "zuur" geloof ik). Vond het prettig dat je niet direct de oorzaak daarvan bij TS legde, immers, er zijn teveel factoren die daar de oorzaak van kunnen zijn om zo even vanaf de andere kant van het internet een sluitende analyse eroverheen te plakken. En vanwege wat opmerkingen van anderen vond ik het belangrijk toch even de nadruk te leggen op het gegeven dat dit een leerproces in beeld was, plus dat onbekendheid tussen ruiter en paard ook echt veel invloed kan hebben.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:15

Ik vind het wel jammer dat er zo veel negatieve reacties wordt gegeven. Ik vond het zeker wel een hele leuke, leerzame les en de paarden zagen er goed uit. Ook vond ik de instructie zeker wel goed, ik vond dat ze erg positief les gaf. Ze gaf iedereen veel vertrouwen en focuste op de dingen die je goed deed, dat is denk ik een heel mooie manier van lesgeven als je met mensen te maken hebt die kennis maken met de sport en die je nog nooit eerder les hebt gegeven. Dat het er niet perfect uit ziet vind ik dan niet raar. Je kan mij niet wijs maken dat iedereen die hier voor de eerste keer wat nieuws deed het perfect en helemaal vriendelijk deed.

Ook voor mij was het de allereerste keer dat ik reining reed en ook al deed Dex de stops heel goed en is mijn zit volgens mij wel redelijk, ik had de teugels ook te strak. Dat had ik toen niet door en zag ik pas bij de foto's. Tja, daar leer je juist van toch? Dat weet je dan voor de volgende keer. Zo zal Bellatrix net zo goed dingen op de foto's en video's zien waar ze aan wil werken. Aan de ene kant had Wendy dat inderdaad wel mogen aankaarten, maar als je zelf niet door hebt hoe het er uit ziet is het soms heel moeilijk te beseffen wat je verkeerd doet. Bij de spins zei Wendy ook tegen mij om mijn handen terug te doen, ik had zoiets van 'dat doe ik toch?', totdat ik de foto's zag en precies begreep wat ze bedoelde. Zo gaat dat en al doende leert men... De volgende keer pak je het weer anders aan.

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:18

Ook niet te vergeten, en een zeer belangrijk detail is, dat ze je een kwartier per persoon heeft... (uur rijden met 4 personen) je kan in een kwartier niet alle punten opnoemen van een ruiter. Ik schrik ook van sommige foto's van mezelf, maar Wendy kan je natuurlijk geen hele zitles geven in een kwartier tijd... wel om een indruk geven van de sport :) En zeker met haar positieve vibe krijg je zeker heel veel zin om meer te leren van de mooie tak van sport :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:42

Tuurlijk is het een leerproces. Maar het is jammer voor mensen als TS, die vooruit willen en hun best doen om te leren en lessen te volgen, dat die dan op een compleet verzuurd paard worden gezet die alles met dikke tegenzin doet. Wat de reden is dat het paard zo in verzet loopt, kan ik uiteraard niet weten vanachter mijn klavier, maar ik vind dit jammer.
TS doet duidelijk haar best om de instructie te volgen en netjes en respectvol naar het paard te zijn, maar krijgt daar niks voor terug. Let maar op die wending tegen de wand. Paard geeft alle mogelijke verzet. Oren plat, rug weg, hoofd in de lucht, staartzwiepen en dreigen, terwijl zij daar niks verkeerd doet. Jammer, ook voor het leerproces van TS.
Naar instructie toe : je kunt idd positief les geven en tegen iedereen 'goed zo' en 'prima' zeggen, en dat is OK om iedereen met een goed gevoel naar huis te laten gaan, en dan komen ze de volgende keer tevreden terug, wat dan weer geld in het laatje brengt, maar daar leer je niet veel van.
Bij het stopfilmpje zegt de instructrice ook de hele tijd 'goed zo', terwijl het helemaal niet goed is. Ze legt niet uit dat het belangrijk is om het paard recht te maken, en de lange lijn op te rijden in een hoek. Het paard valt gewoon door de bocht. Daar zegt ze niks van. In de stops hetzelfde verhaal. Paard loop los door de stop en zij zegt 'goed zo'. Nee, dat is niet goed. Ik zou zeggen : Zet hem een paar passen achteruit, galoppeer opnieuw aan, maak een behoorlijke wending om de rechte lijn op de komen, en vraag je stop. Loopt hij erdoor : opnieuw achteruit zetten en herbeginnen.
In het eerste spinfilmpje neemt TS teveel binnenteugel, waardoor het paard over de schouder valt. Daar zegt ze niks van. Ook in het cirkelwerk loopt het paard over de schouder weg. Op de kleine cirkel is er niks van tempoverschil. De instructrice zou meer overgangen naar stap moeten oefenen, tot het paard 'achteruit' begint te denken ipv door de teugel te drammen.
Inderdaad is een kwartier heel kort. Het zou dan ook beter zijn om je te focussen op één onderdeel in dat kwartier. Ik wil aan mijn cirkels werken. Of ik wil aan mijn stops werken.
Het is fijn dat jullie een aangename namiddag hebben gehad, maar dit is meer een kwartier op een reiningpaard hobbelen dan een les, vind ikzelf.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:00

Ik denk dat jullie een verkeerd beeld hebben van de les. Als ik de filmpjes zo zie dan is dit de introductie-les in reining van Wendy. Dat betekend wat cirkels en tempowisselingen rijden, dan wat stops en roll backs en spinnen. Gewoon een korte introductie van wat reining ongeveer kan zijn.

De paarden worden of zijn vaak door Wendy getraind dus die kunnen het prima. Het is wel precies wat ik miste in de lessen. Het enthousiasme van Wendy is geweldig maar er mag van mij best wat technischer les gegeven worden. Maar goed, ruiters die je niet eerder hebt gezien goed les geven is ook niet eenvoudig.

Ik zou dit dus niet zo zeer als les zien maar meer als kennismaking met de nadruk op plezier en iets minder op leren. Ik weet niet of jij dit ook zo ziet Bellatrix?

Commentaar op het rijden kan ik niet geven, ik heb 2x bij Wendy gereden en daar houdt mijn reiningkennis op.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:06

Ik vind dat het juist wel meevalt met het negatieve commentaar, ik vind dat er voor zover mogelijk goed onderbouwd wordt. ik heb er echt wel over na gedacht en ik zie dat bij anderen ook.
Ik hoor ook veel positieve reacties van Wendy in de filmpjes op de ruiter.
Ik ben ook blij dat er tenminste ergens gelegenheid is om kennis te maken met Reining/western als je zelf geen paard hebt. Ik heb destijds enorm gezocht naar instructie en pas met een eigen paard heb je ineens veel meer keus. Maar aan de andere kant is dit niet hoe je het graag wilt zien en is dit geen goed voorbeeld van hoe reining is. Het is een kennismaking en als je het zo ziet is het prima.
Ik heb met mijn paard alle manoeuvres geleerd maar ik ben geen talent en mijn paard kan het maar tot zekere hoogte. Ik ben wel vaak mee geweest op "grote" wedstrijden en ik moet zeggen dat wat ik daar soms zie om te huilen is, wat een harde sport kan het zijn, zeker in de inrijbak :r Dan wil ik echt niet weten hoe er thuis wordt getraind. Ook door een aantal professionals.
Het kan zo'n mooie sport zijn, zeker als je een blij paard hebt en een fijne ruiter. En iedereen moet het leren en ik vind het heel knap hoe Bella naar zichzelf kijkt, daar kan menig westernuiter nog wat van leren.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:10

In reactie op Eileen haar eerste alinea: Ik denk dat het commentaar hier m.n komt van de westernruiters die zien dat dit geen reining is. Imo gun ik jullie, als je kennis wilt maken met deze tak van sport een fijne les, op fijne paarden. Ik kan er niet bij dat TS niets heeft gemerkt van het verzet bij haar paard.
Natuurlijk is dit TS en mederuiters in de les niet aan te rekenen, de instructrice en eigenaresse van de paarden des te meer.
Echter, TS heeft al meer lessen hier gereden en geeft ook aan dat ze het lastig vind en onzeker is(chapeau daarvoor!).
Zou het dan niet leuker/fijner zijn om dit soort meetings op goed getrainde paarden te rijden met een instructrice die begint bij de basis en je evt "laat voelen hoe het kan op de juiste wijze "?
Simpelweg sporen omgespen en reining kunstjes doen heeft hier niets mee te maken.
Let wel, ik bedoel het goed, er is niets mooiers qua gevoel als een paard wat op een minime gewichtshulp stopt of spint, dát gevoel gun ik iedereen!

@TS compliment naar hoe je, je opstelt! Veel succes en plezier in je lessen met Roy!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:21

Ik reageer niet zo vaak in rijtopics, want ik heb er de ballen verstand van.

Ik wil Bellatrix echter wel een compliment geven: door het organiseren van dit soort "snuffellessen", want dat zijn het in mijn ogen, maak je het op een laagdrempelige manier mogelijk om als ruiter eens kennis te maken met een andere discipline. Hetzij pleasure, reining, maar ook het buitenrijden bij de Mill Ranch.

Ik vind het top dat Bellatrix dat steeds weer organiseert en ook dat diverse - gerenommeerde - trainers hieraan mee willen werken.

Dat je op foto's kunt zien dat paard en ruiter nog werkpuntjes hebben is logisch. Je ziet letterlijk een momentopname want paard en ruiter zijn eigenlijk geen combinatie want ze hebben elkaar pas net ontmoet. Dus ja, het is zoeken naar de knopjes. En dat is helemaal niet erg voor een keer.

Goed leren rijden, in wat voor vorm dan ook, vergt veel meer en regelmatig oefening, bij voorkeur regelmatig met hetzelfde paard, zodat je kunt ervaren dat je vooruitgang boekt. Dat is volgens mij, zo ervaar ik deze topics althans, niet de bedoeling van deze "lessen". Als je bij 1 zo'n "les" in het kwartier dat jij aandacht krijgt, alleen maar bezig bent met de juiste beenligging of weet ik veel wat, schiet het zijn doel voorbij.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:30

Ook ik ben samen met een aantal stalgenootjes bij Wendy geweest om ze kennis te laten maken met de westernsport. En zo zag ik deze les ook. Kennismaking met de reining.
Natuurlijk is Wendy positief en ik moet zeggen dat Wendy het erg leuk deed.
Ook mijn stalgenootjes vonden het leuk om het een keer te doen.

Bellatrix trek je er niets van aan. Supergoed dat je hier een topic van maakt.
Wendy heeft met dit soort meetings geen tijd om uitgebreid les te geven.
Ze heeft leuke paardjes waar men best een goede stop mee kan maken als je al wat meer ervaren bent. En als je dat niet bent ervaar je wel wat een reiner is zijn mars heeft.. al is het maar een klein beetje.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:35

Ik vindt het super dat je dit soort dingen organiseert en het ziet er gaaf uit. Elke keer denk ik, dat wil ik ook een keer proberen, maar toch komt het er steeds niet van :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:49

Wow, ik moest veel bijlezen. :')

Je moet deze meetings idd zien als kennis maken met de reining. Ik wil andere bokkers ook eens laten voelen hoe het is om een stop of een spin te maken. Meer is het idd niet, je krijgt idd een kwartier tijd met Wendy en daarin laat ze je cirkels maken, een stopje en spinnen. Dan is je kwartier voorbij. Ik denk als je wekelijks bij haar lest ze echt wel op je houding let. Maar dat doe je gewoon niet bij dit soort meetings.

Ik wil mijzelf verbeteren dus ik ben blij dat ik binnenkort les krijg van Roy. Eerst een grondwerkles, ik wil goed leren communiceren met Special. (Quatermerrie van mijn vriendin) Daarna ga ik erop. En in het begin ook alleen met les of met mijn vriendin erbij, ik wil het paard niet verknallen of verkeerde hulpen geven.

Alle paarden worden voor zover ik weet ook gewoon getraind door Wendy zelf. DJ heeft echt de knopjes wel en ik denk als je een meer ervaren reiningruiter bent je die knopjes beter kan aanspreken en het paard happier is.

Ik organiseer deze meetings met veel plezier en iedereen heeft altijd een leuke dag. Sommigen stappen zelfs over op western of gaan hun jonge dier bij een western trainer beleren. En sommigen vinden het leuk voor af en toe. En soms gaan mensen zelfs hun paard omscholen. Het belangrijkste voor mij is dat iedereen een leuke dag heeft en dat lukt gelukkig altijd. :D

Moonsparkle, ik open straks het nieuwe topic. O:) (Want ik ga gewoon door met organiseren, vind het gewoon veel te leuk!)

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:40

Jeetje wat een kritiek. Ik vind t nog meevallen. En voor veel mensen. Je kent indd het paard niet. Ik heb van meer mensen gehoord dat dit een beetje een lastig beestje is. En een paard komt niet zomaar scherp op de zit en beenhulpen. Daar moet naartoe gewerkt worden. Ruiter en paard hebben elkaar voor het eerst leren kennen vandaag. En omdat sommige mensen het misschien niet snappen, DIT WAS EEN LES. Wendy weet heel erg goed waar ze het over heeft, en heeft hiervoor de juiste paarden. Je kunt niet verwachten dat je in een les de perfecte cowgirl word. Ik rijd met mijn Quarter op een zwaardere correctional. Ook hij heeft het ooit nodig dat je hem oppakt, verzameling en nageeflijkheid komt niet alleen uit je been en zit. Maar het gaat er daarna op dat je hem ook weer los kunt laten. Dit zijn maar moment opnames, wie zegt dat het er zo de hele les aantoe is gegaan. Er is les, er is feedback en er is een leerpaard. Zullen we allemaal even niet doen alsof wij het wel allemaal al heel erg goed kunnen?

tuurlijk mag je je mening geven. Maar als het al een paar keer gezegt is, kun je misschien bij jezelf nagaan of jij het er dan zonodig voor e zoveelste keer op moet zetten, of dat de topicstarter het misschien als snapt. Ja je zet het op bokt, maar niemand heeft zin om dan afgebrand te worden. Western rijden en zeker de Reining is waanzinnig moeilijk, en ik vind dat je het er helemaal niet slecht vanaf brengt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:48

Ik kan best tegen wat commentaar hoor. :D Liefst opbouwend zodat ik er nog wat van kan leren. :))

Nieuw topic staat online, heb de OP wel wat aangepast nu, zie de rode tekst. Misschien is het duidelijker zo.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:31

+:)+ Tof dat je jezelf niet laat ontmoedigen om dergelijke meetings te organiseren! De reiningsport kan best nog wat vers bloed gebruiken :D
Nu is het duidelijker dat het niet echt een les is, maar een initiatie. Iets geheel anders.
Voor de rest vind ik dat de kritiek hier nogal meevalt, hoor. Er wordt niemand afgebrand en ikzelf probeer altijd te ondebouwen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:38

Ja, vond het wel beter om de OP aan te passen. :j
En ik laat mij niet zo snel uit het veld slaan hoor. :D

Kan niet wachten om mijn eerste rij topic op Special te openen. _O-

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:03

Ik vind het superleuk dat je dit doet :j En het is vanuit Wendy ook heel cool dat het kan. Je kunt op die manier mensen laten kennismaken met een, in theorie, superleuke tak van sport.
Als ik vertel over wat ik vroeger gedaan heb zeg ik vaak 'ik wou dat je het eens kon proberen'. Met mijn eigen paard kon ik mensen een goeie reiner laten voelen, dat was supercool om te doen en de reacties te zien :D maar die is er niet meer..

Ik kan me voorstellen dat het voor lespaarden lastig is om niet zuur te worden, ze moeten toch van alles doen voor ruiters van verschillend niveau waarbij de een een beetje meer zus en de ander een beetje meer zo doet..
Ik heb ook wel eens iemand meegenomen naar en westernstal waar de lespaarden eigenlijk helemaal niks konden.. voor een ZZruiter is het wel een beetje suf om op een soort van 'manege'-trapzak te zitten en dan te horen "ja maar het is echt een leuke sport hoor" :')
Maar het is wel cool dat het kan. Waar kan je bijv een snuffelles krijgen op een goed dressuurpaard? Volgens mij is dat redelijk onmogelijk..

Wellicht neem ik ook eens wat stalgenootjes mee naar Wendy :j

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Reining les op DJ bij Wendy van Osch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:42

Ik vind het een erg leuk initiatief dat je zulke meetings organiseert. Ik vind het daarnaast ook heel tof dat je de foto’s deelt, en ik snap dat het voor jezelf misschien vervelend is om ‘kritiek’ te krijgen maar ik vind het juist ook interessant om dat te lezen. Ik zou het zelf heel gaaf vinden om kennis te maken met de westernsport en dan vooral de reining. Misschien doe ik ooit nog wel mee aan een meeting van je. Maar voor nu is het leuk en leerzaam om je foto’s te bekijken, en juist te zien wat daar goed aan is en wat beter kan. Op deze manier krijg ik een goed beeld over wat wel en niet gewenst is tijdens de reining. Ik hoop dan ook dat de foto’s van de volgende keer gewoon weer op bokt komen! Vind het echt super tof om te zien.