Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg]Truffles, mijn bijrijpaard in Amerika

 
Profiel   

Truffles is mijn nieuwe bijrijpaard, en wat is er nou mooier om in de Palouse op een appaloosa te rijden? Het paard is 16 jaar oud en pleasure gefokt en getrained. Ik rij haar nu een paar maanden dus we zijn nog vollop aan het leren en aan elkaar aan het wennen. Let niet op mijn muffintop, ik geef hier Corona de schuld van. (De foto's staan niet op een bepaalde volgorde).

Tips zijn altijd welkom, ik ben geen ervaren western ruiter en door de Corona hebben we nog niet kunnen lessen. Voor mij het belangrijkste is om lekker aan elkaar te wennen. Truffles is echt heel goed getrained maar als mens moet je dan wel eerst leren hoe alles werkt. Ik vind zelf mijn zit nog een beetje raar maar ik kan er de vinger niet opleggen. Zit ik te ver naar achter, of zijn mijn beugels te kort? Of allebij? Ik zal ze morgen eens een gaatje langer doen. Ik heb hier een opname van de dag erna: https://www.youtube.com/watch?v=ScaM8OehU88

Truffles denkt er het haare maar van.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier kun je de omgeving mooi zien, dit is voor canola olie.
[ img ]

Bedankt voor het kijken!
[ img ]



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-07-20 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-20 08:04 



 
Profiel   

Wat een mooie merrie! :D

De omgeving doet mij eigenlijk gewoon denken aan la Belgique, gele velden overal nu _O- wel duidelijk wat minder huisjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-20 08:12 



 
Profiel   

Leuk die koolzaadvelden!

Mooie plaatjes! Je zit is best prima hoor, mag wat relaxter. Beetje meer zoutzak en wat minder ingeslikte bezemsteel zeg maar :P

Verder, zodra je paard braaf is handen laten zakken. Net niet op je paard leggen min of meer. Op basis van je fotos, filmpje is beetje lang

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-20 10:33 



 
Profiel   

troi schreef
Leuk die koolzaadvelden!

Mooie plaatjes! Je zit is best prima hoor, mag wat relaxter. Beetje meer zoutzak en wat minder ingeslikte bezemsteel zeg maar :P

Verder, zodra je paard braaf is handen laten zakken. Net niet op je paard leggen min of meer. Op basis van je fotos, filmpje is beetje lang


Dankje, de eigenaresse zei het zelfde over beide dingen! Ik had geen idee dat ik mijn handen zo hoog hield tot zij het ook zei. Straks ben ik er weer, dan gaan we weer oefenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-20 17:45 



 
Profiel   

Wat leuk! Mooi paard, mooie foto's! <3
Westernrijden lijkt me zo leuk om te doen. Hoe was je eerste ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 10:12 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk paard!
Mijn lesgeefjuf zei altijd dat ik meer op m’n broekzakken moest zitten, en m’n handen meer naast/net boven de knop moest houden.
Misschien kan je daar wat mee, ik vond het wel een fijne tip om mijn houding zelf te controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 14:07 



 
Profiel   

Wat een knapperd! Hele leuke naam ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 14:10 



 
Profiel   

Wat een leuk paard een een mooie omgeving!
Je mag inderdaad meer je bekken kantelen naar voren (dus inderdaad iets op je broekzakken gaan zitten) zodat je beter met je zit in kan werken. Nu 'lift' je als het ware alleen maar mee. De valkuil met Pleasure is dat het paard zijn achterhand niet goed gebruikt en de beweging daardoor niet vanuit de achterhand komt maar gewoon een (te) korte gang wordt. Ook in de Pleasure hoort de beweging van achter naar voren gereden te worden, dus meer verzameling. Daarvoor mag je af en toe voor de teugels wat meer oppakken en de achterhand meer activeren. Als je paard echt goed gaat verzamelen laat je je handen weer zakken omdat je paard zelf in die houding moet blijven lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 14:23 



 
Profiel   

Ooh wauw wat ontzettend gaaf! <3

De tips zijn al gegeven dus ik val daar niet over op in herhaling. Prachtig zadel ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 16:38 



 
Profiel   

Wat een leuk paard en mooie foto’s! Ziet er ook uit als een heerlijke omgeving. Prachtig zadel ook <3 jullie zien er leuk uit zo samen.

Ter aanvulling op vorige tips, wat mij hielp was me in te beelden dat ik een staart heb en dat ik die tussen mn benen door naar mn neus probeer te trekken. :+

Je benen mogen ook iets meer naar achter (in zn geheel, dus vanuit je bovenbeen/heup zeg maar), maar afhankelijk van het zadel is dat soms best lastig. Ben zelf ook met m’n houding bezig en vind dit ontzettend moeilijk. _O-

Geniet vooral, maar volgens mij lukt dat wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 20:37 



 
Profiel   

Wat een leuk paard! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 21:09 



 
Profiel   

BriPi schreef
Wat leuk! Mooi paard, mooie foto's! <3
Westernrijden lijkt me zo leuk om te doen. Hoe was je eerste ervaring?


Dankje, ik heb echt heel veel geluk gehad dat ik deze plek gevonden heb! Ik heb in het verleden Western gereden op een paar maneges en bijrijpaarden, maar wegens omstandigheden heb ik het nooit door kunnen zetten. Het is echt een hele andere ervaring, voor mij het lastigste is om het paard te vertrouwen en niet steeds de teugels op te willen pakken. Maar het is wel heel leerzaam en je leert op een hele andere manier te denken.

AstridJ schreef
Wat een leuk paard een een mooie omgeving!
Je mag inderdaad meer je bekken kantelen naar voren (dus inderdaad iets op je broekzakken gaan zitten) zodat je beter met je zit in kan werken. Nu 'lift' je als het ware alleen maar mee. De valkuil met Pleasure is dat het paard zijn achterhand niet goed gebruikt en de beweging daardoor niet vanuit de achterhand komt maar gewoon een (te) korte gang wordt. Ook in de Pleasure hoort de beweging van achter naar voren gereden te worden, dus meer verzameling. Daarvoor mag je af en toe voor de teugels wat meer oppakken en de achterhand meer activeren. Als je paard echt goed gaat verzamelen laat je je handen weer zakken omdat je paard zelf in die houding moet blijven lopen.


Bedankt voor de feedback! Ik denk dat ik zo zit omdat op mijn eerste manege (20 jaar geleden) altijd gehamerd werd op 'op je kont zitten'. Daarom kantel ik mezelf naar achter. En ik denk dat ik niet gewend ben om mezelf rechtop te houden met mijn core spieren. Maar nu heb ik gezien hoe het er uit ziet en kan ik er aan gaan werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 20:26 



 
Profiel   

Wat fotos van de wedstrijd van afgelopen weekend. Ik heb twee proeven gereden, Western Pleasure en Western Equitation. Beide rail klasses (waarbij je langs de bakrand af rijdt en de jury aangeeft in welke gang iedereen moet gaan). In beide proeven reden 21 ruiters mee.

Zowel het warmrijden als de proeven gingen heel erg goed. Dit paard kan soms wat spanning opbouwen op vreemde plekken, en het was druk en er reden veel kinderen mee die maar wat aan het rond racen waren. Daarnaast werd er naast de bak trail verreden en liepen er mensen met karretjes door de bak voor de verkleed proef. De prijzen werden vergeven aan de eerste zes en ik zat er twee keer niet bij, maar dat had ik ook niet verwacht. Het doel was lekker meerijden en leren van de ervaring! En dat is gelukt!

Deze jaarling was mee omdat ze nog nooit op vreemd terrein geweest was, en binnenkort moet ze zelf worden geshowed (de eigenaresse fokt appies, dus shows horen er bij. Deze keer was ze gewoon mee voor de ervaring). Ze werd zo moe van alle indrukken dat ze in haar hooi in slaap viel.
[ img ]

De omgeving was niet verkeerd!
[ img ]

[ img ]

Mijn beugels zitten gelijk, maar de beugelriemen zijn dat niet meer. Volgende keer kijken of ik dat kan fixen!
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-20 07:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen