Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste poging, tot eh, eh eh, ja, iets :D

 
Profiel   

Goed, vandaag had ik mijn eerste 'westernles'. Het is eigenlijk zo gekomen omdat mijn paard graag in de iets minder korte opgekrulde houding loopt dan wat in de Engelse sport gevraagd wordt, en mijn paard eigenlijk scherper aan het been moet worden. Dus al enige maanden speelde het door mijn hoofd om gewoon eens een westerninstructeur te vragen. Dus de stoute schoenen aangetrokken en uitgelegd waarom ik eens over het muurtje wil kijken. Er werd direct enthousiast gereageerd, en dus werd er een les afgesproken.

Vandaag was het dan zo ver. Springzadel of dressuurzadel? Ik had besloten het springzadel er maar op te leggen. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar ik zit dan iets korter met de beugels en kan daarmee misschien wel meer als het nodig is. Ik had mijn westernhoofdstellenmeuk bij me, maar eigenlijk stond voor mij al vast dat ik op het 'M2' bitje (een western Dtrens van sweet iron waar ik altijd wedstrijden mee reed) zou gaan rijden met mijn 1 keer gebruikte show hoofdstel wat ik uit Florida had meegenomen. Mijn andere westernhoofdstel heb ik vaker gebruikt en ergens vind ik de Billy Allen ook een fijn bit. Het 3e hoofdstel is mijn western sidepull. Omdat mijn paard nooit met een bitstukje gereden is werd er gezegd hou die er maar af, het maakt voor nu niet zo veel uit. Prima. Hoofdstel om en ik er op.

En ja, ik stap de bak in, ineens een enorme knal. Paard schoot even weg (is normaal bomproof). Ja hoor, het is weer zo ver: jagers, en die waren EXACT naast de bak aan het jagen. Goed, ik leg uit dat het gewoon jagers zijn, dat die er vaker zitten, maar slechts zelden in het weiland naast de bak, wel eens achter de bomenrij, en ook wel eens 100m verderop, maar exact er naast gebeurt gelukkig maar een paar keer per jaar. Uiteraard nu. Dus in plaats van een niet zo voorwaarts paard had ik er nu eentje die bedacht dat stappen heel erg voorwaarts moest en er wat hoeken eng waren en bij schieten schoot ze een beetje weg. Ik zo van als ze blijven jagen, dan zit er niets anders op dan maar draven, dan schrikt ze straks niet meer en kunnen we werken. Maar gelukkig werden na een paar schoten de honden weer in de auto gedaan en reden ze weg. RUST.

Ik ben begonnen met laten zien wat er gebeurt als ik de teugels oppak. Mijn paard vertraagt, wil eigenlijk niet direct nageven en als ze het wel doet, dan is het tempo er uit en reageert ze slecht op het been. Dus ik heb gezegd van ik wil daarom lang beginnen en later komt ze dan wel, waarschijnlijk niet Z rond, maar wel ontspannen. Dus we gingen op de volte werken aan lengtebuiging, geen hals in de krul, maar het lijf buigen en reageren op het binnenbeen. Wel met zweep, want tja, er zit gewoon werk aan. Het duurde niet lang, of mijn paard begon ook na te geven. Heerlijk. Omdat ik mijn hand ver van de hals moest houden werd er gezegd laat de teugelbrug maar even los, dan ben je vrijer met de hand en er komt niets op de grond bij zo'n paard.

Veel van hand veranderen gedaan (doe ik altijd, een instructeur hoeft tegen mij nooit te zeggen van hand veranderen), en na een poosje kon ik haar van stelling omzetten zonder dat ze omhoog kwam.
1 keer liet ik per ongeluk met het verkorten van de teugel een teugel los. Oeps, dus paard stil, teugel weer opgevist, en weer verder. :+

Aan het einde nog even de galop gedaan. Mijn paard kan best wel kort galopperen als ze net niet helemaal zich geeft. Maar vandaag liep ze heerlijk. Nageeflijk, absoluut, recht (met lengtebuiging), en een goede sprong van achteren. Niet in de Engelse houding, maar ik weet dat ze dit een fijnere houding vindt. Dus ik had een vrolijk paard wat best wel wilde werken, natuurlijk af en toe door het binnenbeen valt, maar in 1 keer kun je niet direct alles goed verwachten.

Zelf heb ik last van mijn rechter heup, van het werken en ik denk dat ik morgen ook wel spierpijn heb in de armen van de hand van de hals houden. Paard zal ook wel spierpijn hebben, want er is echt gewerkt. Veel overgangen, veel 8tjes, maar het ging echt lekker.

Veel foto's zijn er niet, dit zijn de enige. Helaas niet van de linkergalop. Dat is de fijnste kant. Dus jullie zien de moeilijke stukken.
Ik ga nu proberen er wat aan te werken en dan met een paar weken maar een vervolg. :D

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:38 



 
Profiel   

Fijn dat jij en je paard genoten hebben. Nu lekker doorzetten :j
Op de foto's ziet het er niet slecht uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:59 



 
Profiel   

Goed eerste begin dus! Top.
Let wel op dat je niet binnenboord gaat hangen zoals op je een na laatste foto. Hand opzij betekent niet zelf ook opzij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:05 



 
Profiel   

cissy schreef
Goed eerste begin dus! Top.
Let wel op dat je niet binnenboord gaat hangen zoals op je een na laatste foto. Hand opzij betekent niet zelf ook opzij :D

Nou, ik word door mijn paard snel op links gegooid dan. Dan moet ik binnenbeen er aan, en wat gebeurt er? Ik knik in bij m'n heup, dat voel ik gelukkig zelf ook. Daar moet aan gewerkt worden. Ach ja, ben wel blij dat ze gewoon netjes wilde buigen uiteindelijk. Rechts is haar moeilijke kant. Ach ja, hebben we weer iets om aan te werken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:08 



 
Profiel   

Dat laatste inderdaad, iets om aan te werken is altijd goed. Zou maar saai zijn als alles vanzelf ging. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:11 



 
Profiel   

Ik zie er twee zwaar geconcentreerd aan het werk! Zo leuk dat je het hebt geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:15 



 
Profiel   

Leuk! Ik heb ook ooit eens een westernlesje genomen. Was blij dat die boom van het zadel er zat. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:37 



 
Profiel   

Dat klinkt heel positief en ik vind de foto's er ook heel logisch bij.

Dat ze lekkerder ging galopperen, komt door je betere start. Buiging moet inderdaad vanuit het lijf komen door oefeningen en niet het blokkeren met de hand en opdrijven. Als ze het lichaam echt fijn en goed gebruiken, ga je dat voelen en dat is zo fijn.

Ik denk wel dat je het ook een keer met je dressuur zadel moet proberen. Spierpijn komt door nieuwe dingen en krampachtig teveel je best doen vaak. Nu wordt je uitgelegd hoe en waarom. Als dat het "normaal" wordt, gaat dat veel lichter.

Ik vind het je paard wel passen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:17 



 
Profiel   

Zou best een westernpaar kunnen zijn he ;) Is inderdaad een wat korter gebouwd paard, wel krachtig, eigenlijk een puur springpaard.

En ja, ik heb wel wat spierpijn nu, haha. Gaat wel weer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 06:31 



 
Profiel   

Mooi begin, het ziet er erg relaxed uit! :) Ga zeker zo door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 17:40 



 
Profiel   

We zijn nu 3 lessen verder. Uiteraard is het nog niet super, maar ik vind het leuk om te doen en het paard ook. We hebben de laatste les zonder druk op de teugels gereden, maar gewoon steeds in achtjes een nieuwe buitenteugel en binnenbeen nemen. Mijn paard blijft graag wat flegmatiek.
Ik wissel in trainingen bitloos en met bit af. Vind ik zelf wel fijn. Geen idee waar het schip strandt, maar ik had afgelopen zaterdag een fijn stukje over de rug zonder dat ik echt wat deed. Daarna nog even op buitenrit de energie er uit gegaloppeerd. Helaas regende het zondag veel te veel waardoor ik niet heb kunnen rijden. Het is dus nu weer wachten op een droge dag op een vrije dag van mij. De bak is wel droog gelukkig. Maar er is geen verlichting, dus ik kan 's avonds niets. Ik heb wel eens zonder verlichting in een stikdonkere bak gereden, maar dan moet het wel droog zijn. En ik vind opzadelen zonder dat ik wat zie ook niet zo fijn. Dus in de winter rij ik gewoon minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 09:51 



 
Profiel   

Ziet er zeker niet slecht uit, veel succes, hopelijk gaat het een beetje lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:13 



 
Profiel   

Gezien het zeer oude topic hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen