Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa Magic Dreamer, na 3,5 jaar de training hervat

 
Profiel   

2016, het laatste topic met rijfoto's van Amerikaanse Appaloosa ruin Magic Dreamer en mij.
Magic heeft altijd al een heel lastig lijf gehad, symptomen van PSSM, maar negatief getest op type 1. Voor een buitenstaander een prima paard wat niets mankeert, maar het voelde gewoon altijd alsof ik er 10x harder voor moest werken dan eigenlijk zou moeten. Met rijden kwamen we nooit echt vooruit, hij had er zeer weinig lol in, bepaalde oefeningen kón hij gewoon niet, bij de behandelingen van de chiropractor standaard muurvast, van atlas tot SI.
Het echte besef kwam pas toen ik mijn jonge quarter in ging rijden. Dingen die Magic na 8 jaar ploeteren nog niet kon, deed Dino 3 weken nadat ik voor het eerst op hem zat met vier hoeven in zijn neus, ik ontdekte dat het niet aan mij lag, ik kon toch wel rijden! :+ Ook in het bos begon Magic steeds slomer te worden en hij wilde steeds vaker graag omkeren en terug naar huis gaan.

Lang verhaal kort: ik besloot Magic op semi-pensioen te zetten. Hij stond inmiddels dus aan huis in ons Paddock Paradise en voelde zich de koning van zijn kudde. Hij vond het prima om niets meer te doen, verveelde zich niet, eens in de zoveel tijd nam ik hem nog eens mee voor een klein rondje bos, we gingen nog wel eens een rondje wandelen of wat kunstjes doen in de bak, maar meer niet.

2,5 jaar verder gaat hij eigenlijk zó goed, hij is super vrolijk, heeft heel veel energie en is in het bos steeds net iets te pittig en samen rijden met andere paarden is eigenlijk niet meer leuk omdat hij constant een wedstrijdje wil doen. Begin dit jaar is hij behandelt door een andere chiropractor en ondanks dat hij wel weer behoorlijk vast zat, vond ze hem echt te goed om niets meer mee te doen en bovendien is hij nog maar 14 jaar. Zij wilde de uitdaging met mij aan gaan om hem weer helemaal goed te krijgen, ik zou het nog een laatste kans geven, blijkt het toch weer niet te gaan dan stoppen we weer en gaat hij gewoon weer op semi-pensioen.

Inmiddels zijn we dus een aantal weken verder en momenteel rijd ik hem 2x in de week een half uurtje. Vooralsnog gaat het heel goed, hij voelt goed aan en lijkt er wel weer een beetje plezier in de hebben zelfs. Ik was benieuwd naar beeldmateriaal en bokker Jets die met haar fjorden bij mij staat heeft gisteren wat foto's gemaakt :D

1.
[ img ]
2.
[ img ]
3.
[ img ]
4.
[ img ]
5.
[ img ]
6.
[ img ]
7.
[ img ]
8.
[ img ]
9.
[ img ]
10.
[ img ]
11.
[ img ]
12.
[ img ]
13.
[ img ]
14.
[ img ]

Uiteraard is het lang niet perfect, maar we zijn dus nog maar kort weer aan het werk na een hele lange pauze. Ik ben benieuwd hoe het blijft gaan!

Magic is te volgen op het instagram account @magicdreamerappaloosa

En bedankt voor het kijken :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 18:38 



 
Profiel   

Jaa zo leuk dat hij weer aan het werk is. Als jullie rond rijden ziet het er zo simpel uit. Gaat helemaal goedkomen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 20:09 



 
Profiel   

Wat fijn! Ziet er goed uit hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 21:33 



 
Profiel   

Wat een leuk paard! En ziet er fijn uit hoor.

Heb je de andere varianten ook getest? Of denk je dat hij nu verbeterd door het verbeterde "houden" ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 11:13 



 
Profiel   

Bedankt! :D

superpony schreef
Wat een leuk paard! En ziet er fijn uit hoor.

Heb je de andere varianten ook getest? Of denk je dat hij nu verbeterd door het verbeterde "houden" ??


Niet verder laten testen, maar zodra die test bewezen correct resultaat geeft wil ik het zeker nog laten doen :j Voor nu vind ik dat er voor die prijs nog teveel twijfel is + het zou niet echt wat veranderen, dus ik heb er geen haast mee.

Ik houd hem al sinds ik hem heb op deze manier, niet altijd aan huis natuurlijk, maar wel altijd 24/7 buiten in een kudde. Al is hij wel super happy nu als baas van zijn eigen kleine kudde :D Ik denk dat het vooral een combinatie is van beter in zijn vel + lang rust gehad. De tijd moet uiteraard leren hoe het blijft gaan bij verdere belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 20:20 



 
Profiel   

Ziet er goed uit Britt, je zit er met een grote glimlach op! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 20:25 



 
Profiel   

BrittS schreef
Bedankt! :D

superpony schreef
Wat een leuk paard! En ziet er fijn uit hoor.

Heb je de andere varianten ook getest? Of denk je dat hij nu verbeterd door het verbeterde "houden" ??


Niet verder laten testen, maar zodra die test bewezen correct resultaat geeft wil ik het zeker nog laten doen :j Voor nu vind ik dat er voor die prijs nog teveel twijfel is + het zou niet echt wat veranderen, dus ik heb er geen haast mee.

Ik houd hem al sinds ik hem heb op deze manier, niet altijd aan huis natuurlijk, maar wel altijd 24/7 buiten in een kudde. Al is hij wel super happy nu als baas van zijn eigen kleine kudde :D Ik denk dat het vooral een combinatie is van beter in zijn vel + lang rust gehad. De tijd moet uiteraard leren hoe het blijft gaan bij verdere belasting.


Ja, snap het. Maar denk dat het wel fijn is om te weten.

Aan huis schijnt toch anders te zijn. Wij hielden ze ook al zo en gingen wel min 2x pd erheen. Mijn ruin kwakkelde enorm. Vanaf dag 1 hier veel beter geweest.
Toch dat zicht erop, kleine aanpassingen etc denk ik.

Hij ziet er wel goed uit, dus ik zou er van genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 23:04 



 
Profiel   

Wauw dat ziet er goed uit! Heerlijk ontspannen van 2 kanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 01:18 



 
Profiel   

Ziet er goed uit <3 Jullie zijn een leuke combinatie.

Wat betreft de PSSM, je wilt niet laten testen op de andere varianten en dat snap ik. Maar heb je wel misschien er aan gedacht om het dieet te volgen?
Mijn merrie heb ik ook (nog) niet laten testen, maar ik voer wel volgens de tips en zij heeft hier baat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 02:03 



 
Profiel   

Fijn dat jullie na al die jaren toch weer een het rijden kunnen. En op zich ziet het beeld er goed uit. Met 1 bemerking, en nee ik wil je echt niet afbranden maar ik zie dat je op alle foto's scheef zit. Je bekken drukt naar rechts en je schouders compenseren daarvoor. Nou weet ik niet of je paard je zo scheef zet, maar om hem goed te houden zou ik daar en goed op letten maar er ook even een instructeur mee laten kijken. Als hij in zijn lijf gaat compenseren op jou scheef zitten ben je straks mss weer bij af. Zou zonde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 09:40 



 
Profiel   

Voor wat betreft het testen: ik zeg niet dat ik niet WIL testen he :) Ik wil die test heel graag laten doen, maar dan wil ik wel zeker zijn van een correcte uitslag, en daar zijn voor nu nog teveel twijfels over, wat ik lees dan tenminste. Ik houd er al wel rekening mee in zijn voeding :j

rina, ik vind het zelf lastig om vanaf een foto te beoordelen. Gisteren heb ik voor het eerst in jaren weer les gehad met hem en mijn instructrice heeft er niets over gezegd, maar ik zal er eens op letten en bij een volgende les eens specifiek naar vragen.

Het leuke was dat mijn instructrice hem gisteren, ondanks mijn verhalen, echt verrassend goed vond lopen. Zij zag absoluut geen reden om het rijden niet weer verder op te pakken, dus dat was heel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:40 



 
Profiel   

Weet je wat ik mensen ook wel liet doen? *klinkt heel naar zo, haha*

Maar laat iemand je paard aan een ontspannen lijn met je paard rondlopen. Ga zelf dan op je handen zitten met de palm naar boven. Als het goed is, voel je je zitbeenknobbels en heel vaak voel je dan al dat je iets scheef bent of wel naar voren of achteren zit.
Dat is echt bijna bij iedereen wel zo of anders gebeurt het tijdens het rijden wel een flink aantal keren.

Een andere is; met je handen op je buik. Bij een goede ademhaling voel je dat je kan loslaten en ontspannen. Zodra je ook maar iet spant, heeft dat effect op je gehele lijf.

Er komt veel meer bij kijken van het topje van je kruin tm je tenen, maar het is in je eigen tijd een stukje bewust wording, herkenning en goede check.

Op halsring en zonder zadel slalommen door de bak kan ook een goede zijn. Vaak zie je dan dat ruiters 1 kant op meer moeten vragen, maar vaak zelf dus scheef zitten, gewicht verkeerd verdelen daardoor en paard net iets blokkeren.

Maar het ziet er echt wel goed uit hoor. Na zo een tijd elkaar weer zoeken en vinden gaat gewoon niet vanzelf. Toen ik mn ruin na een blessure mocht opbouwen was ik een groter probleem, bang om weer samen onderuit te gaan etc. Is iets heel anders, maar je moet weer wat loslaten en vertrouwen dat het goed gaat.
Niemand rijdt perfect, dus is leuk dat je er weer aan kan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:53 



 
Profiel   

Magic <3 Die vind ik stiekem nog steeds heel leuk ...

Wat fijn dat hij zich beter voelt en dat jullie het rijden weer oppakken. Jij straalt van oor tot oor en voor zover je dat bij een paard kunt zien, lijkt hij het ook OK te vinden. Hij is in ieder geval geconcentreerd bezig met wat jij van hem vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:04 



 
Profiel   

BrittS schreef
Voor wat betreft het testen: ik zeg niet dat ik niet WIL testen he :) Ik wil die test heel graag laten doen, maar dan wil ik wel zeker zijn van een correcte uitslag, en daar zijn voor nu nog teveel twijfels over, wat ik lees dan tenminste. Ik houd er al wel rekening mee in zijn voeding :j


Sorry zo bedoelde ik het ook niet O:) Ik had het niet helemaal goed verwoord.
Zo lang de test niet gevalideerd is, is het natuurlijk lastig te bepalen of het resultaat betrouwbaar is. En dan snap ik dat je (nog) niet laat testen.
Merk je wel verschil met de voeding, of totaal niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 16:01 



 
Profiel   

Wat een mooi dier, ik snap dat je daarop wilt blijven rijden. Hij heeft precies de zelfde aftekeningen als mijn verzorg appie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 06:05 



 
Profiel   

Wat een leuk paard! Hij ziet er fijn geconcentreerd uit, goed bezig!
Wat betreft de test, ik heb dezelfde overweging gemaakt. Niet gevalideerd maakt het voor mij toch lastig. En uiteindelijk maakt het natuurlijk weinig verschil, het gaat er om om er achter te komen waar je paard het goed op doet. En zo te zien is dat al gelukt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:26 



 
Profiel   

Wel een heel knap beestje hoor, real beauty **\O/**

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:12 



 
Profiel   

Jullie zien er heel leuk uit samen! En wat een gaaf paard zeg <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 01:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen