Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hunter class USA

 
Profiel   

Gisteren hadden we onze eerste (corona-proof) wedstrijd van dit jaar. Twee keer Western Pleasure in de ochtend en daarna twee keer Hunter in de middag. We doen mee in de walk/trot classes. De foto's zijn van de warm up voor de Hunter classes.

Nike is een 11-jarige appaloosa merrie, en ze heeft eigenlijk altijd als trail horse gediend. Lekker lanterfanten onder het zadel dus. Ik ben haar nu aan het 'omscholen' om fatsoenlijk een proefje te kunnen rijden. Onze grootste uitdaging is dat ze geen aanleuning opzoekt, want dat heeft ze in de afgelopen 11 jaar nooit hoeven doen. Ze heeft onder het zadel een soort van (wat ik noem) 'Duitse herder pose': korte voorbeentjes, gewicht op de voorhand, rechte rug, en de achterbenen een stuk achter het zwaartepunt. Dit is niet de allerbeste foto, maar het geeft een idee wat ik bedoel:

[ img ]

De laatste paar weken heb ik veel verschillende dingen met haar geprobeerd: overgangen, rechtrichten, figuren, longeren, grondwerk, en thuis ging het rustig aan beter. Ze begint me steeds beter te dragen en haar lichaam te gebruiken i.v.p. me vooruit te duwen met een lange nek en rug. Thuis dus. Maar ja, dan kom je op de wedstrijd aan, wij beiden stik zenuwachtig, en dan schiet het oude patroon er weer in. En dat zie je ook op de fotos.

Gelukkig was ze wel heel erg braaf (ze kan nogal schrikachtig zijn en daarom hebben de vorige eigenaren haar verkocht) ondanks dat er veel nieuwe, spannende dingen te zien waren (klapperende deuren, spelende kinderen achter de rail, aangespannen mini pony's in de bak) is ze geen enkele keer geschrokken. Onze vertrouwensband wordt steeds beter en dat is toch de basis van alles. Nu de rest nog. Aankomende week hebben we als het goed is voor het eerst een les samen, dat zal ons ook een stuk gaan helpen.
Spoiler:
Dit is een link naar het topic van een andere bokker, maar dit zou ik graag willen bereiken met Nike: [WN-ITP] Appaloosa Magic Dreamer, na 3,5 jaar de training hervat


Genoeg gezeverd, hier de foto's. Ik weet dat het niet de 'mooie' rijfoto's zijn die we graag zien hier op Bokt, maar dit is nou eenmaal waar Nike en ik staan op dit moment!

Hier lijkt het nog ergens op
[ img ]

Hier niet echt meer
[ img ]

Geen idee wat dit voorstelt
[ img ]

Ze doet wel echt haar best
[ img ]

Haar bewegingen an sich zijn netjes en heel comfortabel voor de ruiter.
[ img ]

In de line-up, na de proef.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 20:16 



 
Profiel   

Heb je lol gehad? Blijft het allerbelangrijkste. Het rijtechnische komt allemaal wel.

Vind het een leuk paard en jullie een leuke combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 22:45 



 
Profiel   

Bedankt voor het compliment! Het was zeker heel erg leuk! Dit soort wedstrijden leveren mij wel meer stress op dan de onderlinge dressuur wedstrijdjes die ik 20 jaar geleden in Nederland gereden heb :P

Afgelopen weken heb ik drie keer per week gereden of gelongeerd. Op vrijdag ben ik in de middag eerst naar de arena gereden (ligt midden in de stad, een groot terrein waar een honkbal arena staat, een grote Ajax-achtige arena voor monster truck evenement, meerdere hallen voor congressen, ruimte voor kermis, etc. Het paarden gebied bestaat uit drie permanente stallen-complexen, een indoor arena met tribunes, een half-overdekte inrij bak, en een buitenbak. Op vrijdag ben ik er heen gereden om me in te checken, mijn rugnummer op te vragen, en strooisel in de stal te doen. Daarna naar huis gereden om snel iets te eten, maar ik was te zenuwachtig dus dat werd niks. Daarna, rond vier uur, ben ik naar de ranch gegaan om Nike te groomen en haar in te laden. Nadat ik de eigenaresse heb geholpen met het voeren en binnenzetten van haar drie dekhengsten, 10 merries, en vier veulens (ze fokken appies) wilden we om zenen uur eindelijk gaan, maar toen bleek dat de lichten van de vrachtwagen het niet deden! Er was zand in de stekker gekomen en dat moesten we er uit wrikken. Gelukkig bleek dat geen probleem te zijn en konden we met de vrachtwagen (en ik in mijn eigen auto) van de ranch terug rijden naar de stad (half uur), om Nike te stallen en alles voor te bereiden.

Aangekomen bij de arena heb ik de stal verder in orde gemaakt en ben ik daarna met Nike rond gaan lopen. Ondanks dat ze eigenlijk een trail paard is is het een echte binnenvetter, en ze is vaak bezorgd om dingen die eventueel eng kunnen zijn. Het werkt het beste als ik haar de avond vooraf rustig rondleid door het complex en de binnenbak, zodat ze alle ‘enge’ dingen kan bekijken. Gelukkig kan dat bij dit soort wedstrijden ook, omdat je er toch twee a drie dagen bent. Nadat ze door had dat er niks engs te zien was heb ik haar naar de stal gebracht omdat ik haar manen nog moest ‘banden’ (stiekjes er in, maar geen vlechtjes). Toen dat allemaal klaar was heb ik haar hooinet opgehangen en ben ik naar huis gereden. Om elf uur lag ik in bed wat eigenlijk al veel te laat was, want om vijf uur ging de wekker al weer!

Klokslag zes uur was ik weer terug bij de arena. De eigenaresse zou er pas later zijn want zij moest eerst de paarden verzorgen thuis. Nike zag er goed uit en ze had ook goed gedronken, maar ze eet nooit zo goed bij dit soort dingen. Haar normale portie van drie plakken hooi was niet helemaal op, en de brokjes had ze ook geen zin in. Omdat ze toch niet wilde eten heb ik haar eerst meegenomen naar de wasplaats, om haar benen te wassen. Daarna heb ik haar terug gezet in de stal zodat ze nog wat kon eten, en heb ik mijn showkleding aangetrokken en mijn gezicht gestukadoord:P Mijn stresslevel liep al aardig op, omdat wij in de eerste (en derde) groep zaten om half negen.

Hierna was het tijd om op te zadelen, en toen dat klaar was was het inmiddels ook al acht uur. De tijd gaat toch altijd sneller dan je denkt! We zijn snel naar de bak gelopen om alsnog even te verkennen, en daarna zijn we gaan warmrijden in de overdekte buitenbak. Wat een drukte was het daar al! Nike ving uiteraard op dat ik zenuwachtig was, en ondanks dat ze alsnog heel braaf was merkte ik dat ze niet fijn kon ontspannen. Achteraf gezien had ik de ochtend anders in moeten plannen en een half uur in de binnenbak moeten rijden, maar goed. Achteraf is mooi wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 23:20 



 
Profiel   

Deel twee! De eerste twee Western classes gingen niet super. Nike liep te giraffen en we reden bijna continue op de binnenhoefslag omdat ze zo veel sneller was dan de rest. Ach ja. Na onze classes heb ik haar terug in de stal gezet voor een paar uur, zodat ze weer even kon rusten en eten, en ik me om kon kleden en kon lunchen. Om twaalf uur smiddags begon de lunch pauze, en heb ik haar opgezadeld met het Engelse tuig zodat we lekker rustig konden warm rijden in de binnenbak. Het werd nog even spannend toen er een deur dicht sloeg en er iemand met een aangespannen mini pony kwam rijden. Gelukkig vond ze haar rust weer toen ik haar op de middellijn stil liet staan zodat ze kon kijken wat dat nu weer was.

De Engelse classes gingen qua tempo beter, maar ze liep weer te giraffen (wat de foto’s ook laten zien). Dat is niet erg, dit was een oefen show en nu weten we waar we aan moeten werken. Ondanks het publiek langs de bakrand was ze weer heel braaf en dat was het allerbelangrijkste. Zoals ik eerder aangaf is ze vorig jaar aan ons verkocht als fokmerrie omdat ze te schrikachtig was voor buitenritten. Dus dat ze nu braaf haar rondjes loopt nadat ze een half jaar lang stil heeft gestaan is al heel wat I’m trots op te zijn! De lintjes winnen we de volgende keer wel weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 06:36 



 
Profiel   

Wat leuk dat je zo lekker met haar bezig bent! Gewoon in je achterhoofd houden dat het gaat om het proces. En op het proces kun je trainen. Op de uitslag niet. Want die zal met elke jury ook weer anders zijn. Dus thuis gewoon lekker trainen, haar makkelijk maken, veel gekke dingen laten zien. En gewoon lekker genieten van jullie samen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 07:32 



 
Profiel   

Precies wat Rije zegt :j De weg er naartoe is ook gewoon heel erg leuk. Je bent heerlijk met haar bezig en hebt lol, daar gaat het om! Iedereen begint ergens en als iets thuis lukt is het ook geen garantie dat het op show wel lukt.

Mijn instructrice zegt altijd, focus je op het verbeteren van 1 ding tegelijk. Dus in jouw geval dat ze gewoon braaf en met rust d'r rondje liep zonder te schrikken. Dat is met een paard dat normaal vrij schrikkerig is ook al een hele overwinning.

Lekker doorgaan! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 09:47 



 
Profiel   

De foto's vallen reuze mee voor als je net bezig bent. En de rest is veel km's maken en lessen.

Maar ik vind het vooral mooi hoe vol liefde je over Nike schrijft. Jullie worden vast wel een team.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 15:20 



 
Profiel   

echt een knappie is Nike hoor! ziet er goed uit!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen